Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Freelance » Hoe begin ik een webwinkel
4

Hoe begin ik een webwinkel

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 365 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe begin ik een webwinkel
Nederland shopt steeds meer op internet: in de eerste zes maanden van 2010 gaven we online € 3,85 miljard uit. Een stijging van tien procent vergeleken met de eerste helft van 2009. Logisch dat het aantal webshops ook groeit. Heb je belangstelling om een webwinkel te beginnen, dan zijn er mogelijkheden genoeg. Bereid de opening van je internetwinkel wel goed voor; de concurrentie in de e-tailsector is pittig.

Hoedoe door: Janine Bruinooge

Bekijk het profiel van Janine Bruinooge
Aantal Hoedoes: 34


Benodigdheden

  • Computer met internetverbinding
  • Telefoon
  • Enige technische kennis
  • Lef
  • Tijd
  • Flinke dosis energie

Stappen

  1. Bepaal je aanbod

    Waarschijnlijk heb je plannen om een webwinkel te beginnen; waarom zou je anders deze Hoedoe lezen? Grote kans dat je al een idee hebt over de producten die je wilt aanbieden. Je hebt een voorliefde voor bepaalde producten of weet er het nodige van. Die ‘persoonlijke band’ is belangrijk; je verkoopt vaak beter als je producten aanbiedt waar je enthousiast over bent.

    Verder moet je zorgen dat je winkelaanbod uniek is. Je moet een uniek productaanbod combineren met een uniek concept. Simone van Trojen, eigenaresse van Ladress.com, is hierin geslaagd door van één product - jurken -  eindeloos veel variaties aan te bieden (uniek productaanbod). Dit met het doel om iedere vrouwe in elke situatie en bij elke gelegenheid goed - in een jurk - te laten uitzien (uniek concept). In hoofdstuk 2 van ‘Internetgodinnen, start je eigen webshop in 10 stappen’ van Suzan Eikelenstam staat een vragenlijst dat je helpt bij het vinden van jouw unieke webwinkelconcept.

    Bij het bepalen van je aanbod is het slim om ook te kijken of een product zich leent voor online verkoop. Zo is het online verkopen van boeken en cd’s bijvoorbeeld makkelijker dan verse etenswaren. Behalve dat voedsel bederfelijk is, willen klanten het meestal zien, ruiken en voelen voordat ze het kopen. Dat wil niet zeggen dat je meteen moet besluiten om geen verse etenswaren via internet te verkopen. Wel dat je je moet realiseren dat je extra moet inspannen om het mogelijk te maken. 

  2. Verken de markt

    Een goed idee betekent niet automatisch een succesvolle webwinkel. Er moet onder andere wel (genoeg) vraag zijn naar jouw product of dienst. Voordat je de deuren van je internetwinkel opent, moet je daarom marktonderzoek doen. In een marktonderzoek breng je in kaart welke webwinkels binnen jouw branche al bestaan. Wat zijn de sterke punten van je collega-winkeliers? Wat zijn hun hardlopers? Ook ga je na wie jouw mogelijke klanten zijn: waar hebben ze behoefte aan? 

    In de Hoedoe ‘Hoe zet ik een marktonderzoek op?’ lees je hoe je zelf een marktonderzoek kunt doen.

  3. Beslis of je parttime of fulltime webshopeigenaar wordt

    Wil je succes boeken - oftewel winst maken - met je webwinkel, dan zul je er een flinke dosis tijd, energie en (eventueel) geld in moeten steken. In dat geval zul je aan het runnen van een internetwinkel een dagtaak hebben. Je bent dan verplicht om je als zelfstandige aan te melden bij diverse instanties, onder andere de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel (KvK). 
    Zie je het hebben van een webwinkel als een hobby die kostendekkend, of als meezit een klein zakcentje moet opleveren, dan gelden dergelijke verplichtingen niet.

  4. Controleer of je mag verkopen vanuit huis

    Als beginnende ondernemer is het natuurlijk makkelijk en goedkoop om vanuit huis je webwinkel te runnen. Helaas is dit niet altijd toegestaan. Vraag daarom eerst bij de gemeente na of je ondernemingsplannen passen in het bestemmingsplan en de gemeente je toestemming (vrijstelling) geeft voor het verrichten van bedrijfsmatige activiteiten in een woonomgeving. Er bestaat een kans dat de gemeente jouw webshop als een reguliere winkel oftewel een detailhandel ziet en besluit geen toestemming te verlenen. Voor detailhandels hebben gemeenten in hun bestemmingsplannen vaak aparte gebieden (winkelcentra) aangewezen en zijn handelsactiviteiten in woongebieden niet toegestaan.  

    Als je een woning huurt, moet je rekening houden met de bepalingen uit de huurovereenkomst. Meestal ben je verplicht om toestemming te vragen aan de verhuurder. Op het Ondernemersplein van de overheid vind je belangrijke regels rondom het hebben van een bedrijf aan huis.

    Bekijk ook of je je huis kunt opdelen in een bedrijfsgedeelte en een woongedeelte. Dit kan namelijk voordelig zijn voor onder andere de inkomstenbelasting. Als je een woning bezit waarvoor je een hypotheek hebt afgesloten, is het verstandig om de bepalingen uit de hypotheekovereenkomst na te lezen.

  5. Maak een ondernemingsplan

    Bij het opzetten en runnen van een internetwinkel komt het nodige kijken. Om te voorkomen dat je (belangrijke) stappen overslaat en je het overzicht verliest, is het verstandig om een ondernemingsplan te schrijven. Bovendien heb je een ondernemingsplan nodig als je geld wilt lenen van de bank. 

    In een ondernemingsplan leg je vast wat je gaat doen, hoe je dat zult doen, wat het kost én natuurlijk ook wat het zal opleveren. Onderdeel van het ondernemingsplan zijn een marketingplan en een financieel plan. De Hoedoe ‘Hoe schrijf ik een ondernemingsplan’ helpt je op weg bij het schrijven van een ondernemingsplan.

  6. Kies een naam

    Of beter gezegd: kies er twee. Je zult namelijk een naam moeten bedenken voor je bedrijf (handelsnaam) en een naam voor je domein (website). Vaak zijn dit twee verschillende namen. Met een handelsnaam als ‘Janssens keukenmateriaal’ kun je een webwinkel beginnen genaamd emaillepannen.nl en later koksmessen.nl aan je bedrijf toevoegen. Enkele tips bij het kiezen van een naam:

    • Zoals hierboven vermeld: de naam van je webwinkel hoeft niet per se hetzelfde te zijn als je handelsnaam. Hou bij het kiezen van een naam rekening met je toekomstplannen: wil je later misschien je assortiment uitbreiden?
    • Het beste is als je domeinnaam meteen duidelijk maakt wat je in je webwinkel verkoopt. Bij een domeinnaam als koksmessen.nl weet iedereen wat die kan verwachten.
    • Kies een opvallende naam zodat mensen ‘m onthouden. Een naam die allitereert of een leuke woordspeling bevat bijvoorbeeld.
    • Gebruik geen naam die al bestaat. Raadpleeg voordat je een naam kiest het Handelsregister van de KvK en het Merkenregister van Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Zo voorkom je mogelijke handelsconflicten. Controleer ook of de gewenste domeinnaam (url) nog vrij is. Dit kun je doen op de website van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Mocht iemand anders de naam al hebben vastgelegd, dan kun je proberen om de naam (tegen betaling) over te nemen.
    • Registreer je naam als merk in het Merkenregister van Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). In de Hoedoe ‘Hoe registreer ik een merk’ lees je hoe je dit kunt aanpakken. 
  7. Registreer je domein

    Heb je een pakkende naam bedacht? Mooi zo! Voordat je aan iedereen vertelt hoe je webwinkel zal heten, moet je eerst een domein registeren. Op de website van de SIDN staat in een stappenplan uitgelegd hoe je dit doet.

    Een paar registratietips:

    • Registreer verschillende extensies: naast .nl, kun je .com, .eu, en .org bijvoorbeeld vastleggen. Op die manier voorkom je dat een ander er met jouw naam vandoor gaat.
    • Als je domeinnaam verschillende woorden bevat, leg dan ook verschillende varianten vast: mét streepjes tussen de woorden en zonder.
    • Kan jouw domeinnaam op meerdere manieren worden uitgesproken? Registreer dan ook die verschillende uitspraken oftewel schrijfwijzen.
    • Om een domeinnaam te registreren, moet je een bedrijf inschakelen die dit voor je doet. Vaak zijn dit hostingbedrijven, waarbij je meestal ook direct de hosting kunt regelen van je website oftewel webwinkel. Zeg niet meteen ‘ja’ tegen een hostingabonnement; je weet meestal in dit stadium nog niet wat je precies nodig zult hebben. Het is beter om een abonnement af te sluiten als je duidelijker weet hoe je webwinkel en dus website eruit zal komen te zien
    (Bron: ‘Internetgodinnen, start je eigen webshop in 10 stappen’ van Suzan Eikelenstam)
  8. Meld je aan bij de Belastingdienst

    Iedereen die voor zichzelf begint, moet zich bij de Belastingdienst aanmelden als ondernemer. Dit gebeurt automatisch als je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Er zijn echter ook situaties waarbij dat niet mogelijk is. In dat geval moet je je bedrijf zelf aanmelden bij de Belastingdienst. Op het aanmeldingsformulier moet je onder andere gegevens invullen over:

    • De rechtsvorm van je bedrijf: begin je een eenmanszaak, een bv of bijvoorbeeld een vennoot onder firma (vof).
    • De vestigingsplaats: op welk adres laat je je bedrijf inschrijven?
    • De schatting: hoeveel winst denk je te maken?

    Verder moet je een BTW-nummer (Belasting Toegevoegde Waarde) aanvragen.

  9. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel (KvK)

    Iedere zelfstandig ondernemer is verplicht om zich in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Als je je inschrijft, dan krijg je een KvK-nummer. Aan de hand van jouw bedrijfsnaam en/of KvK-nummer kan iedereen je opzoeken in het Handelsregister.

  10. Denk na over de inrichting van je webwinkel

    Je wilt natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen zo veel mogelijk bij jou kopen. Dit kun je bereiken als  klanten in drie of minder stappen met een aankoop jouw webwinkel kunnen verlaten. Volgens  Suzan Eikelstam, auteur van ‘Internetgodinnen, start je eigen webshop in 10 stappen’, moet een webwinkel minimaal de volgende tien basisfunctionaliteiten hebben:

    1. Alle pagina’s - dus niet alleen de homepage! – moeten een mooie en overzichtelijke lay-out hebben en nuttige content (inhoud) bevatten.
    2. Aantrekkelijke homepage met daarop je logo, een duidelijk menu, sfeerbeeld, voorbeeldproducten, contactgegevens, betaalmethoden, het winkelmandje en eventueel een inlogveld en een zoekveld.
    3. Een duidelijke ‘over-ons-pagina’ waarop je laat zien wie je bent en wat klanten bij jou kunnen kopen.
    4. Een logische indeling van je assortiment in productgroepen.
    5. Duidelijke en uitgebreide informatie bij producten. Zorg ervoor dat van alle producten mooie foto’s beschikbaar zijn.
    6. Een goede servicepagina (FAQ of veelgestelde vragen-pagina) waar klanten antwoord kunnen vinden op vragen rondom zaken als levertijden.
    7. Een contactpagina waarop klanten in één oogopslag kunnen zien waar en wanneer ze je kunnen bereiken.
    8. Een accountpagina die klanten makkelijk kunnen aanmaken en wijzigen en die ze helpt bij het winkelen. Vraag niet te veel persoonsgegevens en laat zien welke producten klanten in het verleden hebben besteld.
    9. Een winkelmandje dat op elke webpagina is te zien en is aan te passen.
    10. Aanmeldmogelijkheid voor een nieuwsbrief: een goed marketingmiddel om klanten aan je te binden.
  11. Bouw je winkel zelf of laat ‘m bouwen

    Je kunt wel van alles inkopen, maken of bedenken, maar je moet natuurlijk wel een plek hebben om je producten aan te bieden. Er zijn verschillende manieren waarop je een digitaal winkelpand kunt bemachtigen.

    • Je huurt een webbouwer in en laat hem of haar een winkel op maat ontwerpen. Dit heeft als voordeel dat jij precies kunt bepalen hoe je website eruit komt te zien en zo een unieke internetwinkel kunt (laten) creëren. Een nadeel is het hoge prijskaartje dat aan het ontwerpen van een internetwinkel hangt. Als je besluit een webbouwer in te schakelen, vraag dan bij verschillende bedrijven offertes aan en kijk goed rond voordat je met iemand in zee gaat. Verder is het belangrijk dat het auteursrecht van het ontwerp van de webwinkel bij jou komt te liggen. Mocht je besluiten het ontwerp aan te passen, dan is het wel zo handig dat je dit ook mag en kunt doen.
    • Bouw je webwinkel met behulp van open source-software. Op het internet zijn verschillende gratis softwarepakketten beschikbaar waarbij je zelf je eigen webwinkel kunt bouwen. De softwarepakketten bieden je de mogelijkheid om een eigen look en feel aan je winkel te geven. Enige technische kennis is wel vereist. Je kunt natuurlijk ook een webbouwer inhuren die werkt met een dergelijk open softwarepakket. Voordeel hiervan is dat een uniek winkeldesign hebt zonder hoge ontwikkel- en ontwerpkosten. Bekende aanbieders van open source-software voor webwinkels zijn: Magento, Prestashop en Oscommerce.
    • Je maakt gebruik van een kant-en-klaar softwarepakket. Op internet kun je verschillende softwarepakketten vinden waarmee je tegen betaling je eigen webwinkel kunt creëren. Het is als het ware een invuloefening: je maakt gebruik van de standaardlay-out die je hier en daar een eigen draai geeft door je logo, foto’s en teksten toe te voegen. Voordeel van deze optie is dat je helemaal zelf je webwinkel kunt bouwen en je niet veel geld kwijt bent aan ontwikkel- en ontwerpkosten. Nadeel is dat je niet precies kunt bepalen hoe je webwinkel eruit komt te zien, maar dat je moet werken met een standaardwinkelontwerp. Bekende aanbieders van kant-en-klare softwarepakketten zijn onder andere myshop.commijnwebwinkel.nl en CCV Shop.
  12. Denk vanuit de klant

    Wil je dat jouw webwinkel een goedlopende zaak wordt, dan is het belangrijk dat je denkt vanuit de klant. Jouw webwinkel moet op alle punten klantvriendelijk, of beter gezegd gebruiksvriendelijk zijn. Er zijn talloze manieren waarop je dit kunt bereiken. Wat je in ieder geval niet moet doen is:  

    • Hoge verzendkosten in rekening brengen: klanten weten wat het verzenden van pakketten kost of zoeken dit op. Breng een reëel bedrag in rekening, want anders surfen en shoppen klanten gewoon even verder.
    • Geen keuze bieden in het aflevertijdstip: klanten willen kunnen bepalen hoe laat hun bestelling wordt afgeleverd.
    • Onduidelijke communicatie over de voorraad: niets zo vervelend als een product bestellen en dan pas later te horen krijgen dat het niet op voorraad is. Zorg ervoor dat klanten meteen kunnen zien wat je direct kunt leveren.
  13. Wees betrouwbaar

    Om succesvol te zijn, moet je webwinkel vertrouwen uitstralen. Klanten moeten op basis van je internetpagina zeker weten dat ze waar krijgen voor hun geld. Een betrouwbare uitstraling krijg je onder andere door:

    • Algemene voorwaarden op te stellen: in dit document kunnen klanten lezen welke regels je hanteert betreft betaling, levertijd, garantie en geschillen. Je kunt hiervoor de standaard algemene voorwaarden gebruiken die Thuiswinkel.org samen met de Consumentenbond heeft opgesteld.
    • Duidelijke informatie te bieden: wees open en eerlijk over wie je bent en wat je doet. Informeer klanten over de prijs en kenmerken van een product en laat weten hoe de betaling en levering verloopt.
    • Zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens: vertel wat je privacybeleid is en zorg voor een goede beveiliging van de persoonsgegevens van je klanten.
    • Schriftelijke bevestiging te sturen: als webshopeigenaar ben je verplicht om klanten  een schriftelijke bevestiging van de bestelling  te sturen. In de bevestiging vermeld je de algemene voorwaarden, garantiebepalingen en adresgegevens. De bevestiging moet uiterlijk bij de levering aan de klant worden gegeven.
    • Aan te sluiten bij een belangenvereniging: in Nederland behartigt Thuiswinkel.org zowel de belangen van webondernemers als die van consumenten. Webwinkeliers kunnen een zogenaamd ‘Thuiswinkel Waarborg-keurmerk’ krijgen als hun shop aan alle eisen, onder andere op gebied van veiligheid, van de belangenvereniging voldoet.
    • Te houden aan de wet Overeenkomsten op Afstand (Koop op Afstand): deze wet heeft als doel om zowel de koper als de verkoper van online goederen en diensten meer zekerheid en duidelijkheid te bieden. Zo hebben kopers recht op zeven dagen bedenktijd en moet je als verkoper op je website door middel van een stappenplan duidelijk maken wanneer iemand iets koopt: tot wanneer kan hij doorklikken zonder verplichtingen?
  14. Bied verschillende veilige betalings- en verzendmogelijkheden aan

    Ook hiervoor geldt: denk vanuit de klant. De een betaalt het liefst per creditcard, de andere via een overboeking. Bied daarom meerdere betalingsmogelijkheden aan en zorg ervoor dat ze veilig zijn. De meest populaire methoden zijn:

    • Betalen via een creditcard: volgens Suzan Eikelenstam, auteur van ‘Internetgodinnen, start je eigen webshop in 10 stappen’ kun je dit het beste regelen via een zogenaamde payment service provider (psp). In Nederland zijn er drie belangrijke spelers op de psp-markt: Ogone, Rabobank Internetkassa en ING TWYP.
    • Betalen via iDeal: een Nederlandse online betaalmethode die je zelf kunt aanvragen en installeren op je website.
    • Betalen via PayPal: een internationale betaalmethode die je zelf kunt installeren. Ga naar PayPal-website en volg de instructies.
    • Vooraf betalen: je kunt klanten je rekeningnummer en verdere betaalgegevens sturen met het verzoek via internetbankieren het verschuldigde bedrag over te maken.


    Als de betaling is geregeld, is het tijd om je producten naar de klant te versturen. Dit kun je op verschillende manieren doen: Nederland kent vele vervoersbedrijven. Bekende en grote spelers zijn onder andere: TNT, DHL en Selekt Vracht. Kijk goed rond voordat je met een vervoerder in zee gaat; de tarieven en service verschillen nogal. Je kunt collega-webwinkeliers om advies en ervaringen vragen. Soms is het ook mogelijk dat een leverancier een product rechtstreeks naar klant verstuurt.

  15. Zorg dat je wordt gevonden

    Een webwinkel die niemand kan vinden, is natuurlijk ten dode opgeschreven. Je moet je daarom bezighouden met Search Engine Optimization (SEO). In het Nederlands heet dat zoekmachineoptimalisatie. Omdat Google zo’n grote speler op het internet is, is een goede vindbaarheid door Google noodzakelijk. Dit kun je onder andere realiseren door populaire zoekwoorden en hyperlinks te gebruiken in je teksten en je website op te laten nemen in het Open Directory Project (OPD), een grote linkdatabank. Ook zogenaamde backlinks, links van andere sites naar jouw webwinkel, zorgen voor een betere vindbaarheid. Maak bijvoorbeeld gebruik van populaire social media zoals Facebook, Twitter en Linkedin. Andere krachtige online platforms zijn Youtube, Vimeo en Flickr.

    Zoekmachineoptimalisatie kun je zelf doen of laten doen; er zijn genoeg bureaus die zich hebben gespecialiseerd in SEO.

  16. Maak reclame

    De bekendheid van je webwinkel kun je vergroten door je winkel op allerlei plekken in de spotlights te zetten. Een paar tips:

    • Maak gebruik van Google Adwords, het advertentieprogramma van Google. Simpel gezegd: jij betaalt voor het noemen van jouw webwinkel bij bepaalde zoekopdrachten. Verkoop je bijvoorbeeld wokpannen, dan wil je dat jouw webwinkel wordt genoemd als iemand zoekt op ‘wokken’ of ‘roerbakken’.
    • Ga op de online markt staan. Plaats advertenties of aanbiedingen op grote veilingsites als eBay en Marktplaats.
    • Bedenk leuke acties die je bekend maakt via zo veel mogelijk kanalen. Via je nieuwsbrief, maar ook op je online profielsites: Facebook en Twitter. Je kunt ook kortingscodesites inschakelen om je acties te promoten.
    • Stuur goede en originele persberichten naar online en offline media. Gratis publiciteit is nog altijd beter dan een betaalde advertentie. Maak het een redactie daarom zo makkelijk mogelijk: voorzie je persbericht van goede foto’s, stel je flexibel op tegen de pers en geef snel en professioneel antwoord op vragen.
  17. Investeer in je winkel

    Als je webwinkel eenmaal open is, zul je er structureel tijd, energie en geld in moeten investeren om te zorgen dat je internetwinkel succesvol wordt en blijft. Ga na wat je op het gebied van techniek kunt verbeteren. Misschien een nieuwe zoekfunctie installeren waarmee klanten sneller het gewenste product vinden? Zet je in voor het vergroten van je klantenkring. Kan het inschakelen van een gespecialiseerd pr-bureau  extra klanten opleveren? Zoek naar nieuwe producten en leveranciers. Wat willen je klanten? Wat zijn de nieuwe trends? Zorg dat je een deskundige wordt en blijft op jouw vakgebied.

    En bedenk dat een online klant ook gewoon een klant van vlees en bloed is en dus koning.

    Succes!

Do's

  • Experimenteer
  • Wees origineel
  • Investeer in goede en betrouwbare techniek
  • Communiceer duidelijk
  • Wees betrouwbaar

Don'ts

  • Andere webshop-concepten kopiëren
  • Snel willen scoren
  • Toezeggingen aan klanten doen die je niet kunt waarmaken

Bron

‘Internetgodinnen, start je eigen webshop in 10 stappen’ van Suzan Eikelenstam, online stappenplan ‘Webwinkel starten’ van Antwoord voor bedrijven, online startersdossier van Twinkle Magazine.

Meer uitleg