Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Freelance » Hoe vind je als freelancer nieuwe opdrachten?

Hoe vind je als freelancer nieuwe opdrachten?

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 6 uren
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Als je voor een baas werkt krijg je gewoon van 9.00 tot 17.00 uur wat te doen. Als freelancer zul je zelf moeten zorgen dat je nieuwe opdrachten krijgt. Anders heb je tenslotte geen inkomen. Voor veel freelancers kan dat nog best lastig zijn, ze zijn tenslotte ergens in gespecialiseerd, maar hebben nooit geleerd om nieuwe opdrachten en klanten te krijgen. Veel freelancers zijn daarom ook afhankelijk van hun netwerk. Maar wat nu als je netwerk nog niet zo groot is? Hoe kom je dan aan opdrachten als freelancer zijnde?

Hoedoe door: Petra van Haasteren

Bekijk het profiel van Petra van Haasteren
Aantal Hoedoes: 2


Benodigdheden

  • Weten welke problemen je oplost
  • Kennis van de spelers in je markt

Stappen

  1. Zoek bedrijven met het probleem dat jij oplost

    Allereerst moet je beseffen dat je problemen oplost. Vervolgens ga je op zoek naar de bedrijven die deze problemen hebben. Als je dit niet lukt is er misschien een hele goede reden waarom je geen opdrachten binnenkrijgt. Maar wanneer je wel kunt bedenken welk probleem je oplost en welke bedrijven deze problemen hebben kun je deze bedrijven subtiel benaderen en je netwerk vergroten.

  2. Maak een shortlist van 5 bedrijven

    De volgende stap is om een lijstje te maken met bedrijven die je zou kunnen helpen. Vervolgens ga je deze bedrijven opbellen of een e-mail sturen. Een e-mail heeft vaak de voorkeur omdat de ontvanger deze kan lezen wanneer het hem of haar zelf uitkomt. Maar in sommige vakgebieden is bellen de norm.

  3. Geef advies aan het bedrijf

    Vervolgens ga je niet jezelf verkopen. Het enige dat je hoeft te doen is je advies te geven. Jij bent de deskundige en je geeft advies op het gebied waar jij verstand van hebt. Misschien kun je zelfs al een deel van hun probleem oplossen met wat advies. Zorg ervoor dat het niet langer dan tussen de 5 en 8 minuten duurt om je e-mail volledig te lezen en dat het te begrijpen is voor mensen die niet jouw expertise hebben.

  4. Sluit af met contactgegevens en wacht af

    Je sluit de email af met je naam, e-mailadres en telefoonnummer. Je vraagt niet om een opdracht, je geeft alleen aan dat als ze meer willen weten ze contact op mogen nemen. Het hele idee hierachter is dat jij hen helpt zonder er wat voor terug te willen. Ten eerste geef je hiermee aan dat je niet verlegen zit om werk, en ten tweede is dit zodanig out-of-the-box dat je meteen opvalt. Schrijf in een middag 5 bedrijven aan en wacht rustig of je antwoorden krijgt of niet. Je kunt altijd nog de volgende 5 bedrijven gaan mailen.

    Dit is een hele vriendelijke methode om bedrijven geïnteresseerd te krijgen in je diensten of producten. Je laat hier meteen zien wat je kan en als je een beetje geluk hebt kun je de hierop volgende gesprekken zodanig sturen dat ze jou over moeten halen om voor hun te werken!

  5. Grote bedrijven: andere benadering

    Deze methode werkt helaas niet met grote concerns. Vaak is de bedrijfshiërarchie zodanig dat het lang kan duren voordat je e-mail bij de juiste persoon binnen komt en een e-mail glipt er al snel tussendoor. Je kunt het altijd proberen, maar het is misschien sneller om, als je opdrachten bij grotere bedrijven wilt doen dit via een recruitment bureau te doen. Veel grotere bedrijven zoeken de freelance professionals bij werving en selectiebureaus omdat deze meer verstand hebben van het vinden van de beste freelancers. Daarbij gaat het hele proces met behulp van een intermediair een stuk sneller.

    Er zijn veel intermediairs te vinden. Soms hebben ze een aparte website speciaal voor freelancers die opdrachten zoeken, maar ook recruiters uit andere branches zullen dit aanbieden. Zoek hiervoor in Google naar 'interim recruitment' of 'freelance recruitment'.

Do's

  • To give is to get. Biedt zoveel mogelijk waarde aan zonder er wat voor terug te willen.
  • Wees de expert, je hoeft niet alles te weten, als je maar meer weet dan je klanten ben je al een expert.
  • Wees hard-to-get, zo krijg je makkelijker een opdracht en kun je er meer voor vragen.

Don'ts

  • Benader een klant niet alsof het een sollicitatie is.
  • Wees nooit onzeker over jezelf of je dienst/product.
  • Armoede mentaliteit. Er is een overvloed aan werk. Dus geen smoesjes over de crisis, concurrentie o.i.d. Als je geen opdrachten krijgt is je strategie niet optimaal.

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!