Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Freelance » Hoe creëer ik mijn eigen personal brand
4

Hoe creëer ik mijn eigen personal brand

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 7 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe creëer ik mijn eigen personal brand
Als freelancer/ondernemer kun je niet zonder klanten. Die klanten moeten je echter wel kunnen vinden én je moet ervoor zorgen dat je je potentiële klanten zo aanspreekt, dat ze met jou in zee willen gaan. Hoe je dat doet? Door vast te houden aan je eigen personal brand. Jouw personal brand laat aan je klanten zien wat jou (én jouw dienstverlening) bijzonder maakt en trekt het soort klanten aan voor wie jij ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde kunt zijn!

Hoedoe door: Adine Faber-Versluis

Bekijk het profiel van Adine Faber-Versluis
Aantal Hoedoes: 469


Benodigdheden

  • Pen en papier

Stappen

  1. Begin met een lekkere brainstorm

    Personal branding draait om wie jij bent en het geeft je de tools om jezelf - bijvoorbeeld als freelancer - op een unieke, aansprekende manier in de markt te zetten. Begin daarom met een lekkere brainstorm rondom het onderwerp 'ik'. Wat maakt jou bijzonder? Wat vind jij uniek aan jezelf? Wat vinden anderen uniek aan jou? Wat kun je? Wat wil je voor anderen betekenen? Schrijf alles op wat in je opkomt; wegstrepen kan altijd nog!

  2. Bepaal jouw belangrijkste waarden

    Aan de hand van de antwoorden en onderwerpen die je in de eerste stap opgeschreven hebt, bepaal je nu jouw belangrijkste waarden. Wat is voor jou echt belangrijk? Voorbeelden van belangrijke waarden zijn: kennis, eerlijkheid, creativiteit, enzovoorts. Denk goed na over je waarden en zorg ervoor dat je alleen de waarden noteert die echt belangrijk voor je ZIJN en niet de waarden waarvan je zou WILLEN dat ze belangrijk voor je waren!

  3. Bedenk wat jou uniek maakt

    Iedereen is uniek. Waar je uniek in bent, ligt echter niet altijd zo voor de hand. Neem daarom even de tijd om te bedenken waar jij uniek in bent. Hiervoor kun je de resultaten uit je brainstorm van stap één gebruiken, maar je kunt natuurlijk ook nieuwe dingen bedenken. Bepaal je uniciteit in relatie tot hetgeen waarvoor je je personal brand wilt maken. Heb jij als tekstschrijver ook een technische achtergrond, of ben je advocaat en heb je jarenlang sociaal werk gedaan? Misschien spreek je wel een bijzondere taal of heb je een bijzondere interesse. Noteer alles wat jou uniek maakt, zodat je deze aspecten mee kunt nemen in je personal brand.

  4. Bedenk hoe je wilt dat anderen jou zien

    Bij het maken van je personal brand, is het ook belangrijk om te bedenken hoe je wilt dat anderen jou zien. Hoe wil je overkomen? Wil je onthouden worden als de goedkoopste notaris, de tekstschrijver die ook kan vertalen of heb je het liefst dat mensen jou zien als expert op het gebied van netwerken? Als je weet hoe je gezien wilt worden, dan kun je eraan werken om ervoor te zorgen dat mensen je ook daadwerkelijk zo gaan zien!

    Denk hierbij ook na over een specialisme: bij welk onderwerp wil je dat mensen direct aan jou denken? Welke specialiteit heb je, of welke specialiteit wil je verder ontwikkelen zodat mensen in het vervolg aan jou denken als ze iets in die richting nodig hebben? Een specialisme bepalen kan misschien beperkend lijken, maar het geeft je wel een veel betere focus. Dit levert jou en je merk op de lange termijn meer op.

  5. Bepaal je doelgroep

    Je kunt niet alles voor iedereen zijn. Bepaal daarom je doelgroep en baken deze groep goed af. Richt je je dienstverlening of producten op zakelijke klanten of particuliere klanten? In welke sector zitten die klanten? Behoren je klanten tot een bepaalde leeftijdscategorie, of bevinden ze zich in een specifieke situatie? Door jezelf deze vragen te stellen en een duidelijke doelgroep te definiëren, kun je je personal brand op de juiste manier en in de juiste kringen uitdragen.

  6. Beschrijf je personal brand

    In de voorgaande stappen heb je al heel veel informatie verzameld: wat belangrijk voor je is, wat uniek aan jou is, wat je voor anderen kunt betekenen, hoe je wilt dat anderen je zien en op welke doelgroep je je richt. Nu is het zaak om deze informatie om te zetten in een korte, actieve zin die je keer op keer aanspreekt en motiveert. Let op: deze zin hoef je niet per se met anderen te delen, het is in de eerste plaats een zin die jou helpt met het focussen op je eigen merk en van daaruit te werken. Voorbeelden van zinnen zijn:

    • Betrouwbare Anja boekt snel resultaat
    • Vriendelijke Harry werkt nauwkeurig met cijfers
    • Doortastende Jan incasseert snel en voordelig


    Aan de hand van deze zin kun je vervolgens een 'klantgerichte' versie maken die ervoor zorgt dat zij meteen aan jou denken als ze iets nodig hebben dat met jou te maken heeft. Let erop dat je ook in deze zin jouw waarden zo goed mogelijk opneemt! In het laatste voorbeeld kun je bijvoorbeeld denken aan:
    'Incassobureau Jan - incasseert doortastend, snel en voordelig!'

  7. Talk the talk, walk the walk

    In de voorgaande stappen heb je jouw personal brand gecreëerd. Maar een personal brand is niets waard, als je er niet ook naar leeft. Zoals een bekend Engels gezegde luidt: 'talk the talk, walk de walk', ofwel: doe wat je zegt. Draag jouw merk vanaf nu overal uit. Op je website, op fora, op MSN, op Twitter, tijdens netwerkbijeenkomsten, op verjaardagen - overal. Als jij dat doet, dan zorg je er automatisch voor dat anderen dit van je overnemen - waardoor je al snel kunt profiteren van de kracht van mond-tot-mond reclame!

  8. Blijf scherp op je merk

    Als je eenmaal een eigen personal brand gemaakt hebt, dan houdt het hier niet op. Als het goed is, ontwikkel je jezelf steeds verder, waardoor ook je merk in ontwikkeling moet blijven. Houd je merk daarom regelmatig even onder de loep en kijk of en waar het merk eventueel bijgesteld moet worden. Zo versterk je je merk steeds verder en creëer je voor jezelf een waardevolle reputatie!

Do's

  • Neem de tijd voor alle facetten van je personal brand; van een stevige basis pluk je later de vruchten
  • Kijk om je heen hoe anderen zichzelf in de markt zetten; wat kun je hiervan leren?

Don'ts

  • Vraag anderen om hun mening, maar laat je 'merk' niet door anderen bepalen; jij moet het moeiteloos uit kunnen dragen en dat lukt alleen als het ook echt jouw merk is!

Bron

Boek 'This is your wake-up call: personal branding in turbulente tijden' van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller, uitgeverij Thema, 2008.

Meer uitleg