Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Freelance » Hoe word ik freelancer

Hoe word ik freelancer

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Geen gezeur meer van je baas, geen saai werk en geen 9-5 mentaliteit meer. Je bent eigen baas en vanaf nu mag je zelf bepalen wat en hoe je dat gaat doen. Nou ja...in ieder geval tot op zekere hoogte. Het voortbestaan en succes van jouw eigen onderneming is natuurlijk wel afhankelijk van je inkomsten. Zorg daarom dat je –al voordat je begint- je zaakjes goed voor elkaar hebt.

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125


Benodigdheden

  • Een goed idee
  • Handelsnaam
  • Ondernemingsplan
  • Computer
  • Rekenmachine

Stappen

  1. Bepaal je aanbod

    Waarschijnlijk heb je al een idee in welke branche je gaat werken. Maar het is zeker niet onverstandig om zeer precies je dienstenaanbod te verwoorden. Zo weten je (potentiële) klanten in ieder geval wat ze aan je hebben.
    Maar hoe bepaal je je dienstenaanbod? Doe eerst eens onderzoek naar de wensen en behoeften die er zijn. Misschien is er een lacune op de markt en kan jouw dienstenaanbod dat gat opvullen. Bedenk in ieder geval wat de meerwaarde is van jouw product. Waarom moet de opdrachtgever jou inschakelen in plaats van iemand anders?

    Na het bepalen van je dienstenaanbod, is de volgende stap om deze duidelijk te verwoorden. Hiervoor kun je gebruik  maken van de elevator pitch; een kort praatje waarin je jouw sterkste punten verkoopt.

    Lancelots, de website voor en door freelancers, heeft nog een tip: Profileer je in eerste instantie met één duidelijk aanbod bij je opdrachtgevers. ‘Zo geef je je opdrachtgevers een duidelijk aanknopingspunt.’ Heb je eenmaal een vast klantenbestand, dan kan je eventueel ook andere diensten aanbieden.

  2. Kies een naam

    Sommige freelancers kiezen ervoor om onder hun eigen naam een bedrijf te starten. Anderen kiezen voor een handelsnaam die aangeeft welke diensten zij leveren. Die keuze is persoonlijk. De handelsnaamwet stelt wel enkele voorwaarden aan de naam die je aan je onderneming geeft. Deze moet:
    -    voldoende onderscheidend zijn
    -    niet verwarrend of misleidend zijn
    -    niet in strijd zijn met bestaande handelsnamen of merken

    Wanneer je je aanmeldt bij de Kamer van Koophandel, dan zal er in het handelsregister gekeken worden of de naam al bestaat en of deze niet te veel op een andere handelsnaam lijkt.

    Het vinden van een goede naam vergt vooral wat tijd. Misschien doe je inspiratie op op het Alles Kan Altijd Beter weblog?

    ! Tip: Tik de verzonnen naam eens in op Google en kijk hoeveel hits je krijgt. Controleer ook of de domeinnaam nog vrij is.

  3. Maak een ondernemingsplan

    Heb je een werkruimte nodig of moet je veel geld in je bedrijf investeren? Dan is het mogelijk om hiervoor een lening af te sluiten. De bank zal je daarvoor naar je ondernemingsplan vragen. In je ondernemingsplan leg je vast wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen, wat het kost én natuurlijk ook wat het gaat opleveren. De bank moet er namelijk wel van overtuigd zijn dat je je lening ook daadwerkelijk gaat terugbetalen. Onderdeel van het ondernemingsplan zijn een marketingplan en een financieel plan.

  4. Meld je aan bij de Belastingdienst

    Iedereen die voor zichzelf begint, moet zich bij de Belastingdienst aanmelden als ondernemer. Wie zich ook bij de Kamer van Koophandel inschrijft, wordt automatisch aangemeld. Als dat voor jou niet het geval is, moet je jezelf aanmelden via een formulier.

    Neem de tijd om het formulier in te vullen. Wat je invult is namelijk bepalend voor jouw onderneming. En het is eenvoudiger om het in één keer goed te doen, dan om achteraf dingen te veranderen. Waar moet je allemaal van tevoren al over hebben nagedacht? Bijvoorbeeld over welke rechtsvorm je kiest; start je een eenmanszaak of bijvoorbeeld een vennoot onder firma (vof). Of op welk adres je je bedrijf laat inschrijven. En een schatting van het aantal opdrachtgevers en de winst die je gaat maken. 

    BTW
    Ben jij verplicht om BTW (Belasting Toegevoegde Waarde) te heffen over jouw diensten, dan is het ook noodzakelijk om een BTW-nummer aan te vragen. In een aantal gevallen, bijvoorbeeld als je journalistieke artikelen schrijft of je een zorgboerderij hebt, ben je vrijgesteld van BTW. De Belastingdienst heeft op haar website de diensten gezet die vrijgesteld zijn van BTW.

  5. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

    Sinds begin 2008 is elke zelfstandig ondernemer verplicht om zich in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Voor die tijd waren vrije beroepen als architect, huisarts of journalist uitgesloten uit het handelsregister. De KvK is inmiddels druk bezig om met terugwerkende kracht iedereen in te schrijven.
    Als je je inschrijft in het handelsregister van de KvK, dan krijg je een KvK-nummer. Aan de hand van jouw bedrijfsnaam en/of KvK-nummer kan iedereen je opzoeken in het handelsregister. Een soort van garantie van de ‘echtheid’ van je bedrijf.

    Tip: De KvK beschikt over een enorme hoeveelheid informatie over het starten van een onderneming. Kijk eens online  of ga naar de jaarlijkse Startersdag die meestal rond november gehouden wordt.

  6. Bepaal je uurtarief

    Veel freelancers vinden het bepalen van tarieven erg lastig. Dat is het ook; want je moet een beetje de balans zien te vinden tussen een goede marktprijs en de prijs die de opdrachtgever in zijn hoofd heeft. Op internet zal je waarschijnlijk niet veel wijzer worden; richtlijnen wijken erg van elkaar af.
    Gelukkig bestaat er wel een sommetje waarmee je je standaard tarief kunt berekenen. Dit kun je vervolgens altijd nog naar boven of beneden afstellen:

    Neem je gewenste bruto starttarief en tel hierbij je bedrijfskosten en premies op. Deel dit bedrag vervolgens door de uren die je in een jaar verwacht te maken. De uitkomst is je standaardtarief.

    ! Ga vooral niet te laag zitten met je tarief. Vooral in het begin zul je geneigd zijn om voor weinig geld te werken om de opdracht maar binnen te halen. Maar dan vergeet je dat je van jouw bruto-inkomsten ook nog de BTW, pensioen-, arbeidsongeschiktheid- en andere premies moet betalen.

  7. Netwerken, netwerken, netwerken

    Je hebt je eigen onderneming, een mooi bureau en wellicht zelfs een prachtige website. Maar daarmee heb je nog geen opdrachtgevers. Om opdrachtgevers binnen te halen, moet je vooral pro-actief netwerken. Bel potentiële opdrachtgevers op en maak een kennismakingsafspraak. Ga naar netwerkbijeenkomsten, daar zijn ze immers voor in het leven geroepen. Meld je diensten aan op internet; voor elke beroepsgroep is er tegenwoordig wel een verzamelpagina.
    Zorg er in ieder geval altijd voor dat je je visitekaartje bij je hebt. Via via aanbevolen worden werkt tien keer sneller dan zelf het eerste contact leggen.

    Tip: Wellicht kan het geen kwaad om deze hoedoe er eens op na te lezen!

Do's

  • Een huisstijl (laten) ontwerpen. Beeld is velen malen krachtiger dan woord. Een herkenbaar logo en/of een slogan zorgt ervoor dat een potentiële opdrachtgever jou onthoudt.

Don'ts

  • Zwart werken. Regel je zaakjes goed en denk niet dat jij de Belastingdienst te slim af kan zijn. Als ze er eenmaal achterkomen, dan moet je alles dubbel en dwars terugbetalen. Inclusief boetes.
  • Een lager tarief afspreken. Spreek liever je normale tarief af en geef daarop een korting. Het uiteindelijke bedrag kan dan hetzelfde zijn, maar je zit dan tenminste niet vast aan een (te) laag uurtarief!

Bron