Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Loopbaan » Hoe maak ik een aantrekkelijk cv

Hoe maak ik een aantrekkelijk cv

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 8 uren
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe maak ik een aantrekkelijk cv
Je curriculum vitae (cv) is bij een sollicitatie je persoonlijk visitekaartje en kan het verschil maken tussen een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek of een afwijzing. Werkgevers en recruiters maken hun eerste selectie namelijk vaak op basis van de cv's die ze ontvangen. En dat maakt je cv het belangrijkste onderdeel van je schriftelijke sollicitatie. Zonder passende ervaring belandt je sollicitatie in de prullenbak, of met een beetje geluk op de stapel ‘reserve’. Wil je dus een goede eerste indruk maken bij een potentiële nieuwe werkgever en jezelf goed ‘verkopen’, dan zal je ervoor moeten zorgen dat je cv positief opvalt.

Hoedoe door: Marieke van Oosterhout

Bekijk het profiel van Marieke van Oosterhout
Aantal Hoedoes: 24


Benodigdheden

  • Computer
  • Printer
  • Printpapier

Stappen

  1. Maak eerst een basis-cv

    Allereerst maak je een basis-cv. Een basis-CV bevat je totale voorgeschiedenis met alles daarin wat mogelijk interessant kan zijn voor een sollicitatie. Het basis-cv stuur je niet op, maar gebruik je als archief: het is het bronbestand waaruit je de dingen haalt die relevant zijn voor de vacature waar je op gaat solliciteren.

    Dit cv bevat in chronologische volgorde de functies die je hebt vervuld en andere activiteiten die je in je leven hebt ontplooid. Een dergelijk cv begint met een overzicht van je persoonlijke gegevens, gevolgd door je opleidingen en cursussen. Daarna komt je werkervaring en tot slot je overige ervaring (computerkennis, nevenactiviteiten, (bijzondere) hobby’s). Zorg ervoor dat dit document altijd actueel is.

  2. Kies het juiste cv-model

    Een aantrekkelijk cv is een gericht cv. Dat betekent dat je elk cv dat je stuurt, aanpast aan de functie, niet alleen qua structuur, maar ook qua inhoud. Om met het eerste te beginnen: je moet allereerst een cv-model kiezen. De belangrijkste modellen zijn het chronologisch cv en het vaardigheden-cv.

    Volgen de stappen in je loopbaan zich in een logische volgorde op, solliciteer je bij een groot bedrijf of bij een bedrijf of instelling in de wat behoudender sectoren (overheid, productiebedrijven, financiële sector e.d.), dan kun je het best een chronologisch cv gebruiken.

    Verloopt je loopbaan grillig, heb je gaten in je cv of wil je een
    carrièreswitch maken, dan kun je beter kiezen voor een vaardigheden-cv. In zo'n cv neem je niet de tijdvolgorde, maar je vaardigheden en competenties als uitgangspunt.

  3. Spits je cv toe op de functie waarop je reageert

    Bekijk de vacaturetekst van de functie waar je op solliciteert nog eens goed. Selecteer uit je basis-cv relevante (aspecten van) functies of andere activiteiten. beschrijf ze zo dat ze goed aansluiten bij de functie waarop je reageert.

    Een voorbeeld: Je bent zeven jaar communicatiemedewerker. Je schrijft artikelen voor het personeelsblad, verzorgt de communicatie rondom de introductie van de nieuwe huisstijl, en staat de pers te woord. Je wilt nu solliciteren op een baan als persvoorlichter. Spits je cv daarop toe. Geef geen uitputtende lijst van al je taken en verantwoordelijkheden in je huidige baan, maar noem alleen die taken en verantwoordelijkheden die betrekking hebben op je nieuwe functie en diep die verder uit. In dit geval focus je dus op het aspect 'voorlichting'.

    Geef niet alleen aan wat je taken en verantwoordelijkheden waren, maar vermeld ook mijlpalen waar jij verantwoordelijk voor was, zoals een omzetstijging, uitbreiding van diensten of producten, kortere levertijden of een betere klanttevredenheid, etcetera. Onderbouw dit met cijfers.

  4. Houd het kort

    Maak van je cv geen ellenlange opsomming van al je werkervaring, opleidingen en cursussen. Twee A4’tjes is echt het maximum. Ben je net afgestudeerd of heb je nog niet zo veel werkervaring, houd dan maximaal één A4 aan. Past je cv niet op één vel, dan bevat het te veel details.

  5. Controleer je cv op fouten

    Net als je sollicitatiebrief mag je cv ook geen spel- en taalfouten bevatten. Leg je brief een paar uurtjes weg en lees het daarna nog eens goed door. Vraag ook een vriend of een familielid je cv op fouten te controleren. Veelal ben je zo intensief met je cv in de weer geweest, dat je zo over de grootste fouten heen leest.

  6. Besteed aandacht aan de lay-out

    Het oog wil ook wat. Een rommelig en onduidelijk cv zal eerder terzijde geschoven worden dan een cv dat er verzorgd en onberispelijk uitziet. Zorg voor een overzichtelijke vormgeving met ruime marges en tussenkopjes en gebruik een goed leesbaar lettertype, bijvoorbeeld Arial.

  7. Geef je cv een duidelijke naam

    Verstuur je je cv per e-mail, sla je cv dan niet op onder een onduidelijk naam. 'cvbdj23042008' zal een recruiter niet veel zeggen. Geef je cv een duidelijke en logische naam, bijvoorbeeld 'cvbasdejong.doc'.

Do's

  • Schrijf in de actieve vorm: 'ik schreef', 'ik redigeerde' etc.
  • Schrijf afkortingen voluit en vermijd jargon.
  • Vermijd gaten in je cv. Vermeld dan andere zaken waarmee je je in die periode hebt beziggehouden.
  • Druk je cv af op mooi papier.

Don'ts

  • Lieg niet in je cv.
  • Schrijf je cv niet met de hand.

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!