
Hoe verwissel ik een wiel van mijn camper
Document acties
- Tijdshoeveelheid 30 minuten
- Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Benodigdheden
- Gevarendriehoek
- Veiligheidshesje
- Krik
- (Reserve)wiel
- Doppenset/kruissleutel
- Bakje
- Doek
- Plank
Stappen
-
Zorg voor je eigen veiligheid
Veiligheid gaat boven alles. Voordat je daadwerkelijk aan de slag kan, moet je daarom eerst de nodige veiligheidsmaatregelen treffen. Zet allereerst de alarmlichten van je camper aan en trek je veiligheidshesje aan. Zet vervolgens de gevarendriehoek op ongeveer dertig meter afstand van je camper goed zichtbaar op de weg. Je bent niet verplicht om een gevarendriehoek bij je te hebben, maar je kunt nooit te veel uitgeven aan je eigen veiligheid...toch?
-
Zet je camper op de handrem
Zorg ervoor dat je auto op de handrem staat zodat hij straks niet van de krik kan rollen. Voor de zekerheid kan je hem ook nog in de eerste versnelling zetten.
-
Leg gereedschap en reservewiel klaar
Leg vervolgens de krik, een doppenset (of kruissleutel), een bakje, het reservewiel en een doek klaar.
-
Verwijder de wieldop
Voordat je de kampeerbus omhoog krikt, verwijder je eerst de eventuele wieldop. Bij oude kampeerbusjes zit de wieldop om het wiel geklemd. Nieuwere wieldoppen zijn vaak met grote bouten bevestigd aan het wiel.
-
Draai de bouten al wat los
De bouten van je wielen zijn in de garage met speciaal gereedschap vastgedraaid. Hierdoor moet je in eerste instantie veel kracht zetten om ze los te krijgen, bijvoorbeeld door op de kruissleutel te gaan staan. Draai de moeren al een slag los voordat je de auto opkrikt. Als je wiel los is van de grond zal het namelijk meedraaien. Bovendien kan je, als je veel kracht zet, je camper van de krik duwen.
-
Plaats de krik
Het gemiddelde kampeerbusje is heel wat zwaarder dan die driedeurs auto waar je misschien normaal gesproken in rijdt. Reden te meer om ervoor te zorgen dat je een stabiele (harde) ondergrond hebt voor de krik. Is de ondergrond modderig of zanderig, leg dan een plank onder de krik.
Plaats de krik onder de auto. Bij een lekke voorband zet je de krik zo’n dertig centimeter achter het wiel, bij een lekke achterband plaats je de krik zo’n dertig centimeter voor het wiel. -
Krik
Krik de kampeerauto omhoog tot het wiel net van de grond is. Bedenk goed dat de krik instabieler wordt met de centimeter dat je de camper opkrikt; de voet van de krik heeft een klein oppervlak. Blijf daarom altijd zeer geconcentreerd en zorg ervoor dat je gemakkelijk weg kunt springen mocht er iets verkeerd gaan.
-
Verwijder de bouten
Draai vervolgens alle bouten van het wiel los en doe ze in het bakje zodat je ze niet kwijtraakt.
-
Haal het wiel van de as af
Til het wiel van de as af. Wees voorzichtig, het weegt behoorlijk wat.
-
Plaats het reservewiel
Plaats vervolgens het reservewiel en draai de bouten weer in het wiel. Draai de bouten eerst aan met de hand, zo voorkom je dat ze scheef gaan zitten. Lukt het niet meer met de hand, dan draai je met de doppenset of kruissleutel verder.
-
Laat de krik zakken
Draai de krik naar beneden zodat de auto weer op vier wielen staat. Controleer nogmaals de bouten en draai ze nog eens extra aan als ze los zitten. Plaats vervolgens je wieldop weer op je wiel.
-
Ruim je rommel op
Je bent klaar om weer verder te rijden. Het gereedschap en het wiel met de lekke band berg je op in de kampeerbus. Vergeet ook niet om je gevarendriehoek mee te nemen! Je veiligheidshesje trek je pas uit als je weer in de camper zit.
-
Bezoek een garage
Laat je bouten zo snel mogelijk nog even in een garage controleren. Daar hebben ze de apparatuur om ze goed vast te zetten. Rijd je op een reservewiel, dan moet je sowieso zo snel mogelijk naar een garage. Reservewielen zijn er niet op gebouwd om snel en lange afstanden te rijden. Zit er geen garage in de buurt? Controleer dan na vijftig kilometer zelf even de bouten.
-
Zing weer mee met je favoriete vakantie-cd
Je lekke band is vervangen, de ellende voorbij. Er staat je niks meer in de weg om dat relaxte vakantiegevoel weer terug te krijgen. Draai je raampjes dus maar open, zet je cd-speler op twintig en blèr weer lekker hard mee. Fijne vakantie!
Do's
- Controleer voordat je op vakantie gaat niet alleen de bandenspanning van je vier wielen, maar ook dat van je reservewiel. Aan een reservewiel dat te zacht of lek is heb je niks.
Don'ts
- Ga nooit onder je kampeerbus liggen als deze opgekrikt is. Er bestaat een kans dat de camper van de krik afglijdt. Bovendien kan je zo ook niet het wegverkeer in de gaten houden.
- Zorg ervoor dat er niemand in de camper zit als je bezig bent. Sta je langs de kant van de weg, dan kunnen je medereizigers het best aan de andere kant van de vangrail gaan staan.