
Hoe brommer ik door Azië
Document acties
- Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Benodigdheden
- Brommer
- Rijbewijs
- Stalen zenuwen
- Verantwoordelijkheidsbesef
- Vrijheidsdrang
- Beetje lef
- Goede verzekering
Stappen
-
Neem je rijbewijs mee
De brommers in veel Aziatische landen zijn officieel geen brommers (meer dan 50cc), maar motoren. Je hebt er dus een (internationaal) rijbewijs voor nodig. Nu zullen ze daar bij de brommerverhuur niet snel naar vragen. Maar mocht er iets gebeuren en je hebt er geen bij je, dan ben je de klos. De politie, maar ook je reisverzekeraar, zal erop staan dat je een rijbewijs hebt.
-
Koop thuis een gedetailleerde wegenkaart
Goede wegenkaarten zijn ter plekke vaak moeilijk te vinden. Een degelijke wegenkaart breng je dus ook beter mee van huis. Bezoek de betere reisboekhandel en vraag naar een gedetailleerde kaart van het land of gebied dat je gaat bezoeken.
-
Ga naar de brommerverhuur
In Azië wordt je doodgegooid met brommertjes. Je huurt ze vrijwel overal en ze zijn niet duur. Vaak betaal je een borgsom en/of je laat je paspoort achter.
Noot: de verkeersdrukte in Aziatische steden is maximaal chaotisch. Heb je nog nooit brommer gereden? Zet dan wat lager in; leer elders brommer rijden. In Azië kun je op erg veel plaatsen een brommer huren. Vertrek liever vanuit een wat kleinere stad of dorp.
-
Kies de beste helm
Bij een brommer hoort een helm. Het scala helmen dat de brommerverhuur voor je in de aanbieding heeft, is meestal van slechte kwaliteit. Het is überhaupt de vraag of ze wel bescherming bieden. Voor de looks (stoerrr) hoef je het al helemaal niet te doen, want je krijgt een model à la Annie de Rooy. Kies de beste helm uit de vele kwaden. Wie er echt op staat veilig te rijden, brengt het beste een helm mee van thuis.
-
Lees de verkeersregels in je reisgids
Behalve links en rechts aanhouden en stoppen voor het stoplicht lijken er geen regels te gelden. Daarbij wanen veel Aziaten die een voertuig besturen zich the king of the road. Als ik maar luid genoeg toeter, dan lukt het vanzelf, lijkt de verkeersfilosofie bezien vanaf het voetpad. Toch zijn er wel verkeersregels: ken ze voordat je de weg op gaat.
-
Rij rustig, let goed op
Het verkeer in Azië verloopt anders dan hier. Het lijkt alsof de regels alleen gevolgd worden als het zo uitkomt. Het verkeer is een jungle waar het recht van de sterkste geldt. Vaak zijn er – in en buiten de stad - geen aparte wegdelen voor brommers. Je rijdt gewoon tussen het (zware) verkeer door. Kijk daarom goed uit je doppen, rij voorzichtig en geef aan wat je doet (vinger uitsteken, richtingaanwijzer uit). Houd er ook rekening mee dat de kwaliteit van de wegen nogal eens te wensen overlaat. Het stikt overal van de kuilen en gaten en totaal onverwachts kan er een hond, kip, varken of koe oversteken. Toch is het onzin om het daarvoor te laten. Als je goed oplet en niet roekeloos rijdt, is er meestal niks aan de hand.
-
Draag een zonnebril
Zit er geen klep op je helm (meestal niet), draag dan een zonnebril. Bescherm je ogen tegen vliegjes, stof en wat al niet meer.
-
Bedek je lijf
Op de brommer verbrand je snel en een lange broek en lange mouwen zijn net iets fijner mocht je onderuit gaan.
-
Ga vroeg op pad
Vertrek met een kleine rugzak en slaap op een nieuwe bestemming of maak lange uitstapjes van je dagen op de brommer. Zorg dat je onderweg genoeg tijd hebt om bij bezienswaardigheden te stoppen. En mocht je de verkeerde afslag kiezen, dan heb je altijd genoeg tijd voor de terugweg. Brommer je door afgelegen gebied? Neem wat extra benzine mee voor het geval er stukken tussen zitten zonder dorpjes.”
-
Rij niet nodeloos in het donker
De wegen in Azië zijn vaak slecht verlicht. Daardoor heb je overstekend wild (kinderen en loslopende dieren) te laat in de smiezen. Daar komt nog bij dat iedereen maar wat scheurt. Vermijd dus het donker als je dat kunt.
-
Doe het de eerste dagen rustig aan
Ben je niet gewend aan brommeren? Doe het de eerste dagen rustig aan. Scheur niet meteen als een bezetene rond, maar kijk op je gemak de kat uit de boom. Brommeren moet je oefenen. Laat je niet opjutten als je met anderen rijdt die wel ervaring hebben. Zwaai ze vast uit, ga rechtop zitten, recht je schouders, kijk cool, koppeling los en schakelen maar!
Do's
- Voorzichtigheid betrachten
- Goed uit je doppen kijken
- Ad rem rijgedrag
Don'ts
- Roekeloos rijden
- De veronderstelling dat je onkwetsbaar bent
- Rijden in het donker