Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Sport & spel » Skeelers en schaatsen » Hoe rem ik bij het skeeleren

Hoe rem ik bij het skeeleren

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 3 uren
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe rem ik bij het skeeleren
Je haar wappert in de wind terwijl je over dat enorm lange fietspad sjeest. Het weer is prachtig, het zonnetje schijnt en door de bewonderende blikken van voorbijgangers zet je telkens een beetje aan. Totdat daar opeens dat enorm drukke kruispunt opdoemt. En nu? Ja, remmen natuurlijk. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Remmen met je skeelers vergt lef en oefening. Hier een aantal trucjes om tot stilstand te komen.

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125


Benodigdheden

  • Remblokje
  • Een rustige plek
  • Pietsie lef

Stappen

  1. Rem met je remblokje

    Remmen met het remblokje dat aan je skeeler zit. Het klinkt helaas wat makkelijker dan het in werkelijkheid is. Er gaat namelijk een hele balansoefening aan vooraf. De zogenaamde ‘hielstop’ doe je als volgt. Houd je zwaartepunt naar voren. Breng vervolgens de skeeler met het remblokje naar voren, maar blijf ervoor zorgen dat de skeelers niet te ver uit elkaar zijn. Trek je tenen omhoog, zodat het remblokje op de weg komt. Hoe meer je duwt op het remblokje, hoe sneller je remt.

  2. Sleep een skeeler zijwaarts over de grond

    Een remmethode die niet heel erg bevorderlijk is voor de staat van je wieltjes, maar wie weet komt het in noodsituaties nog eens goed van pas. Zet de skeeler aan je rechtervoet (mag ook links zijn) haaks en schuin zodat de zijkant van je wieltjes de weg raken. Door de weerstand rem je vanzelf af.

  3. Rem als een skiër

    Misschien ken die beginnende skiërs wel die in ‘flüg’ (ski’s in een v) van de berg komen. Deze methode is ook zeer geschikt voor skeelers. Niet alleen om te remmen voor een stoplicht, maar ook om je snelheid onder controle te houden als je van een heuvel gaat. Zet je skeelers iets breder dan schouderbreedte en laat je tenen naar binnen wijzen. Je skeelers hebben nu de neiging om naar binnen te rijden. Doordat je dat met je spierkracht tegenhoudt, rem je tegelijkertijd ook af. Deze methode vergt wat oefening en zal je in het begin ook wat pijnlijke benen geven. Heb je last van verzuring, dan kun je je skeelers af en toe ook naar binnen laten rollen en vervolgens weer naar buiten om weer opnieuw te beginnen.

  4. Probeer een zachte graslanding

    Zijn de vorige stappen niks voor jou, of krijg je het remmen gewoon niet onder de knie? Dan is een graslanding wat voor jou. Stuur af op een (grote) berm en houd je zwaartepunt naar voren. Begin met rennen zodra je op het gras bent en blijf rennen totdat je geen snelheid meer hebt.

  5. Laatste uitweg: rem met behulp van een lantaarnpaal of muur

    Deze methode klinkt pijnlijk en dat is hij dan ook. Probeer vooral niet te remmen door andere weggebruikers vast te pakken.
    Kies je ‘rem-object’ uit en stuur er doelbewust op af. Probeer zoveel mogelijk snelheid te minderen door slingerend of zig-zaggend te rijden. Vang de klap op met je armen. Belangrijk bij deze manier van remmen is dat je knie- en polsbeschermers draagt.

Do's

  • Bescherming dragen. Dit vermindert de kans op nare schaafwonden of botbreuken.

Don'ts

  • Skeeleren tijdens nat weer. Op een nat wegdek glijden je skeelers snel weg.

Bron

Inline-skate.nl
Hoedoeners in de spotlight
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!