Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Computers » Internet » Websites » Hoe zet ik een online marktonderzoek op
4

Hoe zet ik een online marktonderzoek op

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Een marktonderzoek houden is een prima manier om aan informatie te komen over hoe mensen ergens over denken. Of je nu ondernemer bent en je afvraagt wat (potentiële) klanten van je willen of student met behoefte aan informatie voor je afstudeerscriptie. Een snelle en eenvoudige manier om de gegevens die je nodig hebt te vergaren is het online marktonderzoek. Zo zet je het op:

Hoedoe door: Cindy Kamstra

Bekijk het profiel van Cindy Kamstra
Aantal Hoedoes: 86


Benodigdheden

  • Internet

Stappen

  1. Weet hoe een marktonderzoek werkt

    Als je een online marktonderzoek wilt opzetten, is het allereerst zaak om te weten hoe je een ‘traditioneel’ marktonderzoek eigenlijk opzet. Want behalve dat jij je onderzoek online zet, is er niet veel verschil tussen deze en de andere methoden voor het doen van marktonderzoek. Je zult altijd eerst een doel en een onderzoeksvraag moeten vaststellen, om maar iets te noemen.

  2. Stel een vragenlijst op

    Voor een online marktonderzoek kun je lange vragenlijsten beter vermijden. Veel mensen hebben namelijk gewoon geen zin om een uur lang vragen te lezen en hokjes aan te vinken. Een invultijd van ongeveer 15 minuten is het maximum. Hoe korter de invultijd, hoe hoger de respons waarschijnlijk zal zijn. Heb je je vragenlijst af, vul hem dan eerst een keer zelf in om te kijken hoe lang je ermee bezig bent. Laat hem ook door een proefpersoon invullen die de vragen nog niet eerder heeft gezien.

    Een korte invultijd betekent ook dat je je vragen daarop aan moet passen. Het moet in een oogopslag duidelijk zijn wat je bedoelt met je vraag en welke antwoordmogelijkheden er zijn. Vragen die bijvoorbeeld bestaan uit een lijst van tien stellingen met daarnaast hokjes waarin mensen aan moeten geven in hoeverre ze het ermee eens zijn werken in dit geval dan ook niet. Werk liever met een aantal meerkeuzevragen met simpele antwoordmogelijkheden. 

  3. Maak een account op Onderzoektool.nl

    Er zijn tegenwoordig heel veel websites waar je zelf eenvoudig een online marktonderzoek kunt opzetten. Voor sommige sites betaal je, andere zijn gratis. Vervolgens kun je heel eenvoudig meerdere marktonderzoeken online zetten en de resultaten ervan analyseren.

    We gaan er voor deze hoedoe even vanuit dat je inderdaad hebt gekozen voor Onderzoektool.nl. Gebruik je een andere site of speciale software, volg dan in de volgende stappen de instructies in de gebruiksaanwijzing van die site of software.

  4. Zet je onderzoek online

    Zodra je een account hebt aangemaakt, kun je klikken op ‘Maak een nieuw onderzoek aan’. Je begint met het invullen van de titel van je marktonderzoek, een omschrijving van het doel ervan en eventueel nadere uitleg die nodig is om het onderzoek te kunnen invullen. Wees kort en bondig, maar vooral eerlijk. Mensen zullen je enquête niet invullen als je vaag bent over waar je de gegevens voor wilt gebruiken. Vul ook de rest van de gevraagde gegevens in (eventueel wachtwoord, status van het onderzoek en controle van ip’s en e-mailadressen).

    Daarna ga je verder met de afsluiting van het onderzoek. Je vult daar de titel van de eindpagina in en bedankt mensen voor hun deelname. Ook kun je je respondenten hier vertellen hoe het nu verder gaat en waar ze de uiteindelijke conclusies van je marktonderzoek kunnen lezen.

    Zodra je op ‘Opslaan’ drukt, wordt je marktonderzoek aangemaakt. Om vragen te kunnen toevoegen moet je nu eerst een nieuwe pagina aanmaken in het onderzoek. Ook hier vul je weer een titel in, en eventueel een korte inleiding. 

  5. Zet je vragen in de enquête

    In stap 2 adviseerden we je om je vragen vooral kort en duidelijk te houden. Als je het helemaal duidelijk wilt maken, kun je door nog meer nieuwe pagina’s aan te maken elke vraag zijn eigen pagina geven. Je kunt er ook voor kiezen je vragen te groeperen naar thema en elk thema zijn eigen pagina geven.

    Aangezien nog steeds niet iedereen een supersnelle internetverbinding heeft, is het in elk geval een goed idee om niet te veel pagina’s op te nemen in je onderzoek. Elke nieuwe pagina heeft namelijk weer tijd nodig om te laden en als je respondenten te lang moeten wachten, verliezen ze misschien hun geduld en houden ze halverwege je enquête op met antwoorden geven.

    Op Onderzoektool.nl kun je middels een menu kiezen tussen vijf soorten vragen nadat je op ‘Maak een nieuwe vraag aan’ hebt geklikt. Er zijn twee soorten open vragen en drie soorten meerkeuzevragen. Je kunt ook bij elke vraag aangeven of hij verplicht moet worden ingevuld.

  6. Nodig mensen uit om mee te doen

    Is je vragenlijst ingevoerd, dan is je marktonderzoek in principe klaar. Maar je moet er nog wel voor zorgen dat het ook wordt ingevuld. Mensen via de mail uitnodigen om mee te doen aan je onderzoek mag tegenwoordig niet meer zomaar. Je kunt wel een bestaand adressenbestand gebruiken dat je double opt-in verkregen hebt, maar dan moeten de mensen in dat bestand wel al weten dat je ze naast een maandelijkse nieuwsbrief ook wel eens een uitnodiging voor deelname aan een enquête zou kunnen sturen.

    Gelukkig heb je ook nog andere mogelijkheden om aan respondenten te komen. Je kunt bijvoorbeeld in je omgeving rondbazuinen dat je mensen zoekt voor een marktonderzoek. Ook kun je oproepen plaatsen voor respondenten op websites en in forums die met het onderwerp van je onderzoek van doen hebben. Of roep mensen via Twitter, Facebook of LinkedIn op om mee te doen.

    Vermeld in je oproep of uitnodiging altijd waar het onderzoek over gaat en hoe lang de invultijd is. Probeer verder het enthousiasme van de genodigden te stimuleren met een wervende, prikkelende tekst. Een goed hulpmiddel daarbij is de AIDA-formule.

  7. Analyseer de resultaten

    Als de periode waarin je marktonderzoek kan worden ingevuld is verstreken, is het tijd om de resultaten te analyseren.

    Op de overzichtspagina van je account op Onderzoektool.nl kun je daarvoor klikken op ‘Alle resultaten’, waarna je een overzicht krijgt van alle vragen en de gegeven antwoorden. Je kunt in dat overzicht dus per vraag bekijken hoeveel mensen op elk antwoord hebben geklikt.

    Als je op ‘Resultaten per gebruiker’ klikt, krijg je zogeheten ‘resultaatrijen’ te zien. Elke rij vertegenwoordigt één respondent en je kunt dus precies zien hoe die ene respondent de vragen heeft ingevuld.

    De handigste optie om conclusies op te baseren is echter ‘Geanalyseerde resultaten’. Klik je daarop, dan krijg je namelijk een overzichtelijke pagina met grafieken, staatjes, gemiddelden en percentages. Je hoeft dus niet meer zelf uit te rekenen hoeveel procent van de invullers een bepaald antwoord heeft gegeven en welke mening het meest populair is onder je respondenten.

  8. Neem de resultaten met een korreltje zout

    Het nadeel van online marktonderzoek is dat je zelf weinig invloed hebt op wie je enquêtes invult. Zeker als je een niet-gerichte oproep op internet of via social media hebt gedaan kunnen er zomaar mensen tussen je respondenten zitten die de vragen niet al te serieus beantwoorden. Of mensen die je enquête meerdere keren invullen. Hoe groot dat percentage deelnemers is, zul je waarschijnlijk nooit weten. Daarom is het beter als je je online marktonderzoek beschouwt als een klein onderdeel van je informatievergaring, in plaats van er je complete bedrijfsstrategie of scriptie op te baseren. Maar lang je de resultaten met een korreltje zout neemt en ook op andere manieren onderzoek doet, is er niets aan de hand en kun je deze onderzoeksmethode dus gerust inzetten.

Do's

  • De vraagstelling tussentijds evalueren: merk je dat er vragen zijn die de meeste deelnemers niet invullen, pas je vraagstelling dan aan of verwijder de vraag.
  • De antwoorden tussentijds analyseren: als je een bepaalde trend in de antwoorden ontdekt die je niet begrijpt of niet verwacht had, kun je verduidelijkende vragen toevoegen aan je onderzoek. Op die manier kom je er niet alleen achter wat mensen vinden, maar ook waar hun mening op gebaseerd is.
  • Een reminder sturen als er niemand op je oproep tot het invullen van de enquête reageert.
  • Je respondenten een follow-up sturen, bijvoorbeeld een link naar de gepubliceerde resultaten van je onderzoek. Zorg in elk geval dat je ook als het onderzoek is afgerond nog eens iets van je laat horen.

Don'ts

  • ‘Verkeerde’ vragen stellen, zoals een vraag die eigenlijk uit twee vragen bestaat.
  • Een te grote beloning uitloven voor het invullen van het onderzoek. Natuurlijk is het leuk om je respondenten te belonen, maar geef er niet teveel geld aan uit. Bij een duur cadeau doen mensen namelijk al snel aan je onderzoek mee om dat cadeau maar te krijgen, wat ze invullen maakt hen dan verder niet zoveel uit. Doet de betrouwbaarheid van de antwoorden dus geen goed!
  • Liegen over hoe lang het duurt om de enquête in te vullen (of ergens anders over, trouwens). Als het invullen langer duurt dan je hebt beloofd, zullen deelnemers afhaken en blijf je zitten met een niet (of niet volledig) ingevulde vragenlijst.

Bron

10 tips voor online marktonderzoek, Multiscope.