Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Eten & drinken » Drank » Hoe drink ik voldoende water
3

Hoe drink ik voldoende water

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe drink ik voldoende water
Ons lichaam bestaat voor bijna driekwart uit water. Dit water zorgt ervoor dat ons lichaam goed werkt; dat de voedingsstoffen goed door ons lichaam verspreid worden en dat we afvalstoffen snel kunnen afvoeren. Het waterpeil in ons lichaam moet dus altijd op niveau blijven. Dat lijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er voldoende manieren om - ook ongemerkt - dagelijks voldoende water binnen te krijgen!

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 471


Benodigdheden

  • Water
  • Doorzettingsvermogen

Stappen

  1. Houd een waterdagboek bij

    Te weinig water drinken is niet goed voor je, maar een teveel aan water ook niet. Daarom is het eerst belangrijk om te kijken hoeveel water je op het moment binnenkrijgt. Houd daarom gedurende een week een waterdagboek bij. Hierin schrijf je per dag wat je eet en drinkt. Schrijf dus niet alleen op hoeveel water je drinkt, maar bijvoorbeeld ook het soort groente dat je gegeten hebt. Je lichaam neemt namelijk ook vocht op uit bijvoorbeeld groenten of fruit.

  2. Bekijk wat je extra nodig hebt

    Aan ongeveer anderhalve liter water per dag heb je voldoende. Aan de hand van je waterdagboek ga je nu kijken wat je nog aan extra water nodig hebt. De hoeveelheid vocht in groenten en fruit kun je niet precies meten, dus houd daarvoor de stelregel aan dat je wat extra op je water moet letten als je weinig groenten en fruit eet en dat je af en toe ook wel met wat minder kunt als je juist veel groenten en fruit eet. Dit laatste scheelt overigens geen liters, eerder tot maximaal een kwart liter.

  3. Schrap de alcohol

    Drink je regelmatig alcohol? Dan is dit een goed moment om de alcohol volledig te schrappen. Dit is beter voor je gezondheid én zorgt voor een betere vochthuishouding. Alcohol onttrekt namelijk vocht uit het lichaam en een dagelijks biertje zou je dagelijkse flesje water wel eens helemaal teniet kunnen doen. Als het volledig schrappen van alcohol voor jou geen optie is, wees je dan in ieder geval bewust van de vochtonttrekkende eigenschappen en houd hier rekening mee!

  4. Eet gezond

    Als je gezond eet, dan krijgt je lichaam eigenlijk alles wat het nodig heeft. Dit geldt ook voor voldoende vocht. Probeer daarom zo gezond mogelijk te eten en neem dagelijks in plaats van snacks minimaal twee stuks fruit en schep je bord 's avonds lekker vol met groenten. Vervang de appelmoes af en toe door komkommers, die voor maar liefst 97% uit water ontstaan! Een stuk komkommer is trouwens ook heerlijk als tussendoortje op je werk.

  5. Gebruik een flesje

    Eenvoudig, maar het werkt: drink uit een flesje. Vul 's morgens direct een flesje van bijvoorbeeld een halve liter met water en neem deze de hele dag met je mee. Je zult merken dat je het flesje al voor het middageten leeg hebt. Loop na de laatste slok direct naar de kraan om het flesje weer te vullen; voldoende water drinken is het makkelijkst als het water ook voor handen is.

  6. Drink extra als je ziek bent

    Als je ziek bent, heb je vaak maar weinig belangstelling voor eten of drinken. Juist dan is het echter belangrijk om veel te drinken. Je verjaagt dan de vervuilende afvalstoffen uit je lichaam en zorgt er natuurlijk voor dat je vochtniveau op peil blijft. Je zult zien dat je je sneller beter voelt!

  7. Maak van waterdrinken een dagelijks ritueel

    De beste methode om voldoende water te drinken is het inbouwen in je dagelijkse ritme. Drink bijvoorbeeld direct na het opstaan een glas water, vul je flesje vervolgens en zet het voor je neus op je bureau. Drink bij iedere maaltijd, of juist bewust bij de ene maaltijd niet en bij de andere wel. Je zult dit ritme niet van de ene op de andere dag kunnen inbouwen, maar als je jezelf ongeveer dertig dagen geeft om deze nieuwe gewoonten te ontwikkelen, dan kom je een heel eind!

  8. Blijf letten op de voordelen van voldoende water drinken

    Tot slot: blijf letten op de grote voordelen die het drinken van voldoende water met zich meebrengt. Je zult je beter voelen, je krijgt meer energie, je lichaam is van binnen schoner én je werkt aan een stralende huid. Bovendien blijft je hele lichaam in een betere conditie, waardoor je minder snel last zult hebben van overgewicht, rimpels of cellulitis. Dat water drinken is dus zeker de moeite waard!

Do's

  • Breng je water op smaak door er bijvoorbeeld een schijfje citroen of wat vruchten in te doen
  • Vul direct na het leegdrinken je glas of flesjes weer, zodat het weer klaar is voor gebruik
  • Ga - zeker de eerste 30 dagen - bewust bezig met extra water drinken

Don'ts

  • Drink niet té veel; dat kan juist erg slecht voor je zijn
  • Denk niet dat al het drinken goed voor je is, alcohol kan bijvoorbeeld juist vocht aan je lichaam onttrekken

Bron

Meer uitleg

Hoe drink ik voldoende water

door Gert van der Plas op 01-07-2010 07:08
Voorstel voor toevoeging aan de tekst:
Het leidingwater in Nederland is van uitstekende kwaliteit. Je hoeft dus geen duur flessenwater te kopen.

Tip: installeer de 'drinking-water-app' op je mobiel

door Marijke Knigge op 24-11-2011 07:33
Ik heb op mijn mobiele telefoon de app 'drinking water' geinstalleerd die mij er aan herinnert om op tijd te drinken. Voor mij werkt het super en voor het eerst in mijn leven lukt het mij om al een lange tijd genoeg te drinken.
Hoedoeners in de spotlight
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!