Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Geld » Besparen » Hoe ding ik af op een prijs
5

Hoe ding ik af op een prijs

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 minuten
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe ding ik af op een prijs
Hoewel besparen oer-Hollands is, dingen Nederlanders zelden af. Dat is jammer, want in veel gevallen heeft een verkoper een bepaalde onderhandelingsruimte opgenomen in de prijs. Door simpelweg gebruik te maken van deze ruimte kun je snel veel geld besparen! Dat klinkt makkelijk, maar hoe pak je zoiets aan?

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478


Benodigdheden

  • Een maximaal budget
  • Een scherpe blik
  • Een vlotte babbel

Stappen

  1. Voorbereiding: Oriënteer je op prijzen

    Een goede voorbereiding is belangrijk. Als je weet waar je over praat, kun je gemakkelijk afdingen. Zorg er dus voor dat je vooraf een realistisch beeld hebt van de onderhandelingsruimte. Weet wat je maximale budget is en ga goed voorbereid het gesprek in, dan is de kans op succes het grootst.

  2. De juiste timing

    Een goede timing is essentieel. Stap niet ’s morgens vroeg om 9.00 uur een drukke winkel binnen, maar wacht tot de winkel vlak voor sluitingstijd weer bijna leeg is. Verkopers zijn dan extra gebrand op het behalen van hun doelstellingen en zijn eerder geneigd korting of iets extra’s te geven.

  3. Overwin je schaamte

    Voor het eerst afdingen kan spannend zijn, dus oefen eerst ergens waar je de meeste kans hebt dat het lukt. Bij veel keukenzaken, autohandelaren en meubelspeciaalzaken wordt er over het algemeen niet vreemd gekeken als je vraagt of er iets met de prijs te doen is en kan zelfs de minst handige pingelaar een korting binnenhalen. Een positieve uitkomst geeft je een extra stimulans om het een volgende keer weer te proberen!

  4. Zoek het juiste aanspreekpunt

    Afdingen heeft weinig zin als je met iemand praat die geen korting kan geven. Zorg er dus voor dat je met iemand praat die dat wel kan. Als je niet direct kunt zien wie de baas of bedrijfsleider is, laat je dan uitgebreid voorlichten door een willekeurige verkoper. Verkopers krijgen vaak provisie op basis van hun verkopen en als potentiële klant ben je voor de verkoper interessant. De verkoper kan zelf korting geven of je doorverwijzen naar een collega. In beide gevallen zit je goed!

  5. Wees vriendelijk

    De verkoper zal je geen korting geven als hij je die niet gunt. Blijf dus vriendelijk en laat hem (of haar!) het initiatief nemen. Vraag om korting, maar noem zelf geen bedragen. Houd de verkoper lang bezig en laat merken dat je – als je geen of weinig korting krijgt – ergens anders gaat kijken. Doe alsof je twijfelt en laat duidelijk merken dat de verkoper nu aan zet is. Je wilt het product graag kopen, maar bent niet gebonden aan deze winkel.

  6. Doe of korting vanzelfsprekend is

    Beargumenteer waarom de korting voor jou vanzelfsprekend is: je koopt meerdere exemplaren, kunt het product direct meenemen en contant afrekenen of de uitverkoop rustig afwachten. Als het je niet lukt om een korting te krijgen, kun je ook proberen om iets extra’s te krijgen. Verkopers geven vaak liever iets gratis weg dan dat ze korting geven. Dit hoeft echter voor jou geen minder goede optie te zijn!

  7. Sluit de deal

    Sla toe als je het idee hebt dat het maximale bod op tafel ligt. Geef de verkoper niet de kans het bod weer in te trekken, maar maak de deal direct rond door te betalen of een schriftelijke bevestiging te vragen. Dit laatste geldt in het bijzonder als je iets koopt dat je niet direct hoeft af te rekenen. Met een schriftelijke bevestiging voorkom je onduidelijkheid achteraf. 

  8. Blijven pingelen

    Als je de smaak te pakken hebt, kun je je ‘pingelgebied’ uitbreiden. Je kunt bijvoorbeeld proberen af te dingen in meubelzaken, cd-winkels en kledingzaken. Oefening baart kunst: oefen regelmatig en je zult zien dat het afdingen je steeds makkelijker af gaat!

Do's

  • Blijf beleefd en vriendelijk, maar wees duidelijk in wat je wilt.

Don'ts

  • Vraag niet om korting in een drukke winkel, de verkoper geeft liever niet de indruk dat iedereen korting kan krijgen.

Bron

Artikel door Marike Stellinga: 'Leer de kunst van het afdingen', Elsevier 34
Hoedoeners in de spotlight
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 60
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!