Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Reizen & vakantie » Vervoer » Vliegtuig » Hoe weet ik (bijna) zeker dat ik veilig vlieg
4

Hoe weet ik (bijna) zeker dat ik veilig vlieg

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Hoe weet ik (bijna) zeker dat ik veilig vlieg
De statistieken liegen er niet om: vliegen is veilig. Veel veiliger dan autorijden, bussen of treinen. Kilometervreters pakken dus maar beter het vliegtuig. Toch gaat het soms mis en helaas zijn daar dan direct honderden mensen bij betrokken. De kans op een falend vliegtuig kun je een beetje reduceren. Simpelweg door nooit in een doodskist te stappen. Hoe weet je (bijna) zeker dat je veilig vliegt?

Hoedoe door: Irene Herbers

Bekijk het profiel van Irene Herbers
Aantal Hoedoes: 54


Benodigdheden

  • Computer of vliegexpert

Stappen

  1. Check of het vliegt op Amsterdam

    Schiphol weert slechte toestellen en legt ze na inspectie ook gerust aan de ketting. Luchtvaartmaatschappijen die niet op de Nederlandse luchthaven mogen vliegen, zijn per definitie onveilig. Die boek je dus nooit.

  2. Check de zwarte lijst van de EU

    Steeds meer landen stellen een zwarte lijst samen of maken deze openbaar. Op die zwarte lijst staan maatschappijen die niet meer welkom zijn. De Europese lidstaten hebben gezamenlijk zo'n lijst samengesteld. De luchtvaartmaatschappijen op die lijst zijn doomed: ze halen het noodzakelijke veiligheidsniveau AANGETOOND niet. Prent die maatschappijen in je hoofd, als je daarmee vliegt ga je misschien wel dood.

    Wie staan erop?

  3. Lees de vliegervaringen van anderen

    Op www.turbulentie.nl staan de vliegervaringen van je voorgangers. Om precies te zijn, vind je daar 5100 ervaringen met meer dan 200 luchtvaartmaatschappijen. Dat is best veel. Heb je een bestemming gekozen en weet je welke maatschappijen daarop vliegen? Ga dan naar: turbulentie.nl, klik op 'Vliegervaringen' en lees wat anderen over de carriers op jouw lijstje schrijven. En? Maakt andermans ervaring / oordeel je blij, boek een vlucht.

  4. Check de kaping-index

    Wil je de kans op een vliegtuigkaping ook tot een minimum reduceren? Bekijk de kaping-index.

  5. Check de crash-index

    Ben jij een kilometervreter? Het vliegtuig nemen is je beste garantie voor een lang leven. Ondanks het feit dat de kans op neerstorten tijdens een lijnvlucht minimaal 1 op 41.254 is en maximaal 1 op 6.350.000, toch valt er weleens eentje uit de lucht. Om er zeker van te zijn dat de maatschappij op jouw lijstje er niet bij zat, check je de chrash-index.

  6. Weet dat er geen 'veiligste' plaats is

    Wat is de veiligste plaats in het vliegtuig? Die is er niet. Een vliegtuig dat neerstort of een buiklanding (zonder wielonderstel) moet maken heeft veelal een dodelijke afloop voor alle passagiers. Alleen als er een fatsoenlijke noodlanding gemaakt kan worden, is het meestal mogelijk om via de nooduitgang naar buiten te gaan. In vrijwel andere gevallen niet. Een crash is een crash en bij een buiklanding is de kans op explosiegevaar of het doormidden breken van het toestel erg groot. Je plaats in het vliegtuig maakt dus niet direct uit voor je veiligheid.

  7. Ga niet bij de nooduitgang zitten

    Ga alleen bij de nooduitgang zitten als je je hoofd koel kunt houden wanneer het mis gaat. In geval van een incident ben je verplicht om op instructies van de bemanning de nooddeur te openen en andere passagiers te assisteren bij het verlaten van het vliegtuig. Je springt dus niet als eerste in de slurf, maar als laatste.

  8. Vlieg niet nationaal in dubieuze landen

    Niet alle landen hanteren dezelfde richtlijnen aangaande de veiligheid van passagiers. Een vliegtuig moet in het ene land eerder aan de ketting dan in het andere land. Wat dubieus is en wat niet vind je sowieso op de zwarte lijst. Maar je kunt ook googelen op trefwoorden als 'land' en 'veilig vliegen' en je kunt informeren naar recente vliegervaringen op reisforums. Betrek je eigen subjectieve maatstaf in je eindoordeel. Wat vind jij (nog) acceptabel?

Do's

  • Doe aan deskresearch, bekijk zwarte lijsten, crash- en kapingsindexen en lees over andermans vliegervaring

Don'ts

  • Toestel nemen op de zwarte lijst
  • Nationale vluchten boeken in dubieuze landen

Bron