Home » Sport & spel » Bordspellen » Hoe verbeter ik mijn geheugen voor een potje Memory

Hoe verbeter ik mijn geheugen voor een potje Memory

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 365 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Het kan vervelend zijn als je vierjarige nichtje je opeens verslaat met Memory. Dan kan je bij de pakken neer gaan zitten en vertwijfeld gaan googlen naar symptomen van dementie. Of je kunt actie ondernemen. Bottleneck is alleen dat je je geheugen traint...met geheugentraining. Of liever gezegd: hoe meer je je geheugen gebruikt, hoe beter je geheugen wordt. Hoedoe geeft je wat geheugensteuntjes voor het trainen van je brein. Reken maar dat je de volgende keer gewoon weer wint.

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125

Benodigdheden

  • Memoryspel
  • Computer met internetverbinding
  • Voldoende beweging
  • Goede (nacht)rust

Stappen

  1. Oefen, oefen, oefen

    Goed in Memory word je door het heel veel te spelen. Maar ook geheugentraining en andere hersenkrakers kunnen het brein stimuleren. Op Neurocampus.nl kun je, na gratis aanmelding, je bovenkamer onderwerpen aan een goed potje hersengymnastiek.

  2. Zoek geestelijke uitdaging

    Je brein moet je zoveel mogelijk actief houden. Op elk moment. Dat kan dus met een online spelletje of een kruiswoordpuzzel. Of door heel veel potjes Memory te spelen. Maar ook door het nieuws te volgen, een boek te lezen of een discussie aan te gaan. Elke activiteit waarbij jij je hersens moet gebruiken, is een stimulans.

  3. Fop het korte termijngeheugen

    Het korte termijngeheugen, het gedeelte van de hersenen dat je bijvoorbeeld gebruikt met Memory, is niet te trainen. Het heeft een bepaalde capaciteit. Is het vol, dan valt de oudste herinnering weg. Bij snelleren.nl kun je je korte termijngeheugen testen. Heb je een score tussen de 5 en 7? Dan zit je op het landelijk gemiddelde. De website doet ook nog enkele trucjes uit de doeken om ons korte termijngeheugen te foppen.

  4. Ontspan

    Je geheugen gebruiken is vele malen lastiger als je gespannen bent. Uit onderzoek blijkt zelfs dat het verankeren van kennis in het geheugen vermindert onder invloed van stress. Dus probeer niet gestrest te onthouden waar die ene peer ligt in het Memoryspel. Heeft geen succes.

  5. Beweeg

    Lichaamsbeweging stimuleert de bloedsomloop in het lichaam, dus ook in de hersenen. Een blokje om is soms al voldoende. Dreig je te gaan verliezen met Memory? Misschien is het dan toevallig tijd om de hond uit te laten (en stiekem het brein wat te stimuleren).

Do's

  • Kip en pure chocolade eten. Hierin zit dopamine dat de concentratie bevordert. Eieren en avocado's hebben een positief effect op het geheugen.

Don'ts

  • Ongezond eten. Volgens onderzoek neemt het IQ met 26% af bij een ongezonde voeding met veel geraffineerde koolhydraten zoals witte bloem en suiker.

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Adine Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 476
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!