Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Wonen & inrichten » Huishouden » Hoe werk ik een berg achterstallige klussen in huis weg
4

Hoe werk ik een berg achterstallige klussen in huis weg

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe werk ik een berg achterstallige klussen in huis weg
Hoera, jij hebt een paar vrije dagen (of weken) en jij blijft deze keer eens lekker thuis. Beetje lezen, beetje fietsen, beetje rommelen in en om het huis. Welke klussen had je ook alweer te doen? Je kijkt eens om je heen - en ziet een enorme berg achterstallig werk liggen. En wat ligt die berg er al lang! Zoveel schoon te maken, zoveel op te ruimen, te repareren en weg te gooien. Néém je er eindelijk de tijd voor, zinkt de moed je in de schoenen. Waar moet je beginnen? Waar houdt het op? Geen paniek: ook jij kan die berg aanpakken en tegelijk van je vrije dagen genieten. Je doet het in zes stappen. Met veel vrij tussendoor!

Hoedoe door: Petra Megens

Bekijk het profiel van Petra Megens
Aantal Hoedoes: 17


Benodigdheden

  • Vrije tijd
  • Schrift
  • Pen
  • Markeerstiften
  • Lekkers bij de thee en andere traktaties

Stappen

  1. Voorpret

    Plannen die alleen maar in je hoofd zitten, kosten ongelooflijk veel energie elke keer als je er aan denkt. En zolang plannen niet uitgevoerd zijn, blijven ze keer op keer in je bewustzijn opduiken. Weg ermee! Zet ze op papier, waar ze hanteerbaar zijn. Liever niet op de computer maar op echt, tastbaar, pre–millenieus, geduldig papier. Kies voor een mooi blocnote of een feestelijk schrift. Niet bij de hand? Naar de kantoorboekhandel dan, om het mooiste van het mooiste aan te schaffen. Koop er meteen een pen bij die goed schrijft en een set markeerstiften in rose, geel, groen en blauw. Op de terugweg langs de chocolatier voor wat lekkers bij de thee. Thuisgekomen thee zetten, chocolaadjes op een schaaltje, splinternieuw schrijfgerei bij de hand. Zo, nu kan de pret beginnen.

  2. Haal alle klussen uit je hoofd en zet ze op papier

    Wat is er allemaal te doen? Denk na en schrijf alle klussen en taken op die in je hoofd opkomen: groot en klein, belangrijk en onbelangrijk, leuk en vervelend. Maak je geen zorgen dat je dingen dubbel noteert; schrijf gewoon alles op wat bij je opkomt. Dat kan een kwartiertje duren – neem nog een chocolaatje. Klaar? Proficiat, het spits is eraf, je bent begonnen aan de uitvoering van het werk!

    Dus nu mag je weer even iets anders gaan doen met je vrije tijd. Laat het schrijfgerei op een centrale plek in huis liggen. Elke keer als er weer iets in je hoofd opkomt, vul je de lijst aan. Dubbelingen haal je eruit. Na een paar uur of een paar dagen - ga net zolang door tot je echt klaar bent -  is het tijd voor stap drie.

  3. Markeer elke klus: leuk, nuttig, moeizaam en/of dringend

    Pak de markeerstiften erbij. Kleur de eerste centimeter rose van elke taak die je leuk vindt om te doen. Omdat je ze plezierig vindt, omdat ze je gemakkelijk afgaan, omdat het resultaat je al tegemoet lacht als je nog maar net begonnen bent. Maak al die klussen lekker rose.

    Vervolgens neem je de groene stift voor de tweede centimeter: die is voor taken die vooral nuttig zijn om af te hebben. Omdat het huishouden dan gemakkelijker gaat, omdat je je papieren dan beter kan vinden, omdat de buren dan weer naar je knikken. Opnieuw alle taken nagaan.

    Dan komt de blauwe stift voor de derde centimeter. Markeer alle taken die moeizaam gaan. Omdat ze veel tijd of energie kosten, omdat je je ervoor moet voorbereiden. omdat jij er een grote tegenzin tegen hebt.

    Tenslotte neem je de gele markeerstift. Die is voor alle taken die dringend zijn. Niet zomaar achterstallig, niet al jaren in je hoofd, maar echt dringend: moet beslist vóór die en die datum, want anders komt de deurwaarder, vertrekt je vrouw, zakt het huis in etc. Met geel markeer je het hele woord. Trek de streep over de eerder gezette rose, groene en blauwe markeringen heen.

  4. Alles in een oogopslag

    Nu zie je in één oogopslag waarmee je mag beginnen: met de taken die alle vier de kleuren hebben. 

    Rose = leuk 

    Groen = nuttig 

    Blauw = moeilijk 

    Geel = dringend 

    Laat het kleurenpalet op je inwerken. Je kan nu precies overzien hoeveel er te doen is. Hier mag je een streep onder zetten. Meer dan dit hoef je niet te doen. Minder misschien wel. Maar daar hebben we het straks nog wel over.

    Nu eerst: feestje vieren! Want de berg is geen berg meer! Het is nu alleen nog maar een overzicht op papier. Trakteer jezelf en je huisgenoten op een ijsje, een fietstocht, een dutje in de tuinstoel of wat je maar verzinnen kan.

  5. De eerste gele klus

    Kies de gele klus die je als eerste gaat uitvoeren. Het liefst eentje die ook rose (leuk), groen (nuttig) én blauw (moeilijk) is.

    Je hebt vrij! Werk dus niet te lang achtereen aan één klus. Neem geregeld een lanterfanterpauze. Als een vierkleuren-klus is afgerond ga je iets lekker "nutteloos" doen. Daarna kies je een rose taak als beloning voor je vierkleuren-kranigheid. Heb je genoeg vierkleuren-taken gedaan, stap dan over op de driekleuren met tussendoor, als je ze nog hebt, rose klussen.

  6. 3D: Dumpen, Delegeren, Doen

    Deze stap is een tussenstap. Bepaal zelf wanneer en hoevaak je hem zet.

    Pak je notitieblok er nog eens bij. Ga lekker ergens rustig zitten of liggen. Kijk opnieuw naar alle klussen die je volgens jou nog te doen hebt. Doe bij elke klus de 3D-check:

    1. Kun je deze klus Dumpen? Wees eerlijk: moet dit ECHT? Moet het echt NU? Nee? Dan kun je deze klus dumpen en ben je voor nu klaar. Misschien komt deze klus later nog terug, maar nu niet. Kun je de klus echt niet dumpen, ga dan door naar de tweede D-vraag:
    2. Kun je deze klus Delegeren? De vuistregel voor delegeren: als iemand anders hetzelfde werk liever, sneller en/of tegen een lager uurloon dan jij verdient, wil doen, dan kan je beter delegeren. Is het antwoord ja, delegeer de klus dan. Is het antwoord nee, stel jezelf dan de laatste D-vraag:
    3. Kun je deze klus Doen? Wees eerlijk. Kan het echt? Kan het echt nu? Ben je echt in het bezit van de middelen en vaardigheden die je nodig hebt? Is het antwoord nee, zorg dan dat je die wel krijgt. Is het antwoord ja, doe de klus dan.

    De 3D-check zorgt ervoor dat je geen onrealistisch lange to-do-lijst maakt. De meeste mensen doen dat, dus je bent niet de enige. Maar het is een frustrerende manier van doen. Zo ben je nooit klaar, en erger: nooit tevreden. Af en toe dumpen en delegeren dus!

Do's

  • Begin met de gele klussen weg te werken.
  • Wissel de blauwe (lastige) klussen steeds af met de rose (leuke).
  • Speciale bonus: kleurloze taken mag je vergeten. Die gaan ofwel vanzelf over, ofwel krijgen ze later vanzelf een mooi kleurtje.
  • Als je een hele dag gaat klussen, doe dan geregeld iets vakantie-achtigs tussendoor. Al is het maar koffie drinken op een bankje in de zon.

Don'ts

  • Werk niet te lang door. Doe niet meer dan je kunt en wat prettig werkt.

Bron

Rubriek 'vraag het de coach' op de website van Petra Megens

Mijn huis opruimen

door A-Ahaa op 25-09-2013 08:27
Soms zie ik duidelijk spullen die ik nooit of zelden meer gebruik maar kan het niet zomaar weggooien. Ooit moet het er toch van komen wil je niet in een schuur wonen met overbodige troep. Durf een paar lege dozen en plastic zakken te nemen en gooi zonder verder na te denken datgene weg wat je al jaren niet meer hebt aangeraakt. Je huis wordt dan snel een stuk schoner en overzichtelijker. Dat is ook een achterstallige klus welke je blij maakt. Gewoon doen dus.