Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Kunst & cultuur » Hoe regel ik een gig op Lowlands

Hoe regel ik een gig op Lowlands

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 100 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Het Lowlands festival is elk jaar weer uitverkocht. Kommer en kwel voor wie niet snel genoeg was of geen geld had. Hoe deze teleurstelling in de toekomst te voorkomen? Nou, door er zelf op te treden natuurlijk. Het is makkelijker dan je denkt.

Hoedoe door: Ivo Victoria

Bekijk het profiel van Ivo Victoria
Aantal Hoedoes: 7


Benodigdheden

  • Creativiteit en/of creatieve vrienden
  • Doorzettingsvermogen
  • Geduld

Stappen

  1. Analyseer de Lowlands programmering

    Er spelen een kleine 100 bands en tientallen dj’s. Daarvan is hooguit 10% Nederlands of Belgisch en bovendien zijn die 10%  in meer of mindere mate al beroemd. Streep “bandje of dj-carrière beginnen” van je lijstje. Tenzij je op Lowlands 2012 mikt.

  2. Kijk verder dan je neus lang is

    Maar Lowlands is veel meer dan bandjes of dj’s: toneel, dans, cabaret, film, straattheater, beeldende kunst, literatuur en allerhande andere gekte. Ook toneel, dans en cabaret behoeven specifiek talent en een carrièreopbouw, dus schrap die ook. Films worden geprojecteerd, schrap film – of heb jij ooit Brad Pitt op Lowlands zien rond lopen?

  3. Twee strategieën

    Beeldende kunst, literatuur of allerhande andere gekte dus. Daar liggen je kansen. Twee strategieën: sluit je aan bij een club die al op Lowlands staat of dien een voorstel in voor je eigen programmaonderdeel op Lowlands.

  4. Sluit je aan bij een club die al op Lowlands staat

    En dat zijn er nogal wat. De Daily Paradise is de dagkrant van Lowlands die ter plekke wordt volgeschreven. Scherpe pen? Schrijf een paar goeie stukjes en mail Lowlands met je kandidatuur. Of nog voor schrijftalenten: de wedstrijd die Radio 1’s Duizend Woorden organiseert in samenwerking met het festival. En hou die Lowlands website in de gaten, er worden voortdurend nieuwe acties en acts aangekondigd, vroeg of laat zit er eentje tussen waar jij je dienstbaar voor kan maken. Een beetje handig googlen en je vindt die lui zo! Nemen ze jou er graag bij, al was het maar als kabeltrekker? Ga naar stap 11.

  5. Verzin zelf wat

    Verzin zelf wat. Een ambitieuzere strategie maar als het lukt: entree voor jaren! De Therapeuterette (1-op-1 met een therapeut naar keuze), de Magneetbar (een knotsgek café waar je gratis bier kan verdienen door een bijdrage aan het feest te leveren) of de muzikale afvalbak (die samples afspeelde als je er vuilnis in wierp) waren stuk voor stuk ideeën van Lowlandsfanaten die de stoute schoenen aangetrokken hadden.

  6. Praktische criteria

    Verspil geen energie aan geweldige plannen die de organisatie om praktische redenen meteen zal weigeren;  houd rekening met een aantal basics. Zorg dat je idee veilig is (geen vuur, geen glas, niks met een redelijke kans op hersenletsel of botbreuken), hufterproof is (niet te makkelijk te verslepen naar de camping, niet te makkelijk af te breken, geen te kwetsbare technologie), weatherproof is en relatief goedkoop te produceren. Wees origineel, wees grappig, probeer die typische Lowlandshumor te vatten. Zoek iets dat opvalt tussen 55.000 bezoekers (of maak iets heeeeeel erg groot - als je dat kan). Bedenk niks voor op de camping of backstage: daar wil de organisatie geen programma. Wees uniek: jouw idee is nog nooit vertoond, op geen enkel ander festival – dat vinden ze leuk bij Lowlands.

  7. Maak een schets of demo

    Geef je concept vorm. Maak een schets of bouw een demo van je idee. Maak er mooie foto’s van die tot de verbeelding spreken. Schrijf een korte, wervende tekst die in een paar zinnen duidelijk maakt waar het om draait.  Neem ter voorbeeld de Jubilator die dit jaar wordt geïntroduceerd: 'een doorschijnende opblaasbare bal met een camera erin die door het publiek gaat – de beelden komen op de grote schermen'. Zo simpel kan en moet het (uit te leggen) zijn.

  8. Stuur je idee in

    Stuur je idee in. Doe dat op tijd. Op tijd is: in oktober of november. Begin met een mail naar info[at]lowlands.nl. Vraag naar de contactgegevens van de programmeur bij wie je denkt dat jouw idee het meeste kans maakt (programmeur straattheater, programmeur Lima-gebied, literatuurprogrammeur, etc.). Negen kansen op tien zal je antwoord krijgen. Gebeurt dat niet? Blijf dan mailen of bel gewoon naar Mojo Concerts en vraag naar de verantwoordelijke voor de Lowlands randprogrammering. LET OP: stuur een goede e-mail. Ga niet vaag of mysterieus doen. Probeer niet grappig te zijn. Stuur een zakelijk bericht dat to-the-point is. Lowlands wordt overspoeld met mails vol flauwekul. Laat zien dat het je ernst is - dat valt pas op.

  9. Wees geduldig

    Misschien krijg je niet meteen reactie. Misschien zijn ze enthousiast, maar vinden ze het te duur. Misschien zitten ze al vol. Geef niet op. Wie weet hebben ze plots een sponsor die wat leuks wil doen op Lowlands en past jouw idee daar wonderwel bij. Misschien vonden ze het niks voor dit jaar, maar past het perfect in het thema voor volgend jaar. Sommige concepten blijven jaren op de plank liggen tot het goede moment daar is.

  10. Je hebt contact

    Mooi zo, dat wil zeggen dat ze enthousiast zijn over het idee. Wellicht wil de programmeur een gesprek met je, of – als dat kan – een demonstratie. Zorg er dus wel voor dat je je wilde plannen ook echt waar kan maken... Ook moet je een budget opstellen. Doe niet flauw: geef reële kosten op en ga niet zeuren om 27 backstagepassen als je er maar twee nodig hebt; dat zal je geloofwaardigheid en dus ook je kansen verkleinen. Bedenk dat je doel is om op Lowlands te staan. Als je daar eenmaal staat, en je idee is succesvol, dan wordt je vanzelf gevraagd voor andere festivals. Bedenk dat Lowlands de keuze heeft uit tientallen leuke plannen, dus laat het niet stuk lopen op geld.

  11. Gefeliciteerd

    Je bent binnen! Ga nou niet drie dagen lang zuipen, maar zorg ervoor dat je act een succes wordt en dat je goeie maatjes blijft met de organisatie. Dan mag je volgend jaar weer, namelijk ;-)

Do's

  • Analyseer de programmering van het festival goed, en probeer vervolgens iets te bedenken dat niet lijkt op iets dat er al is.
  • Houd het simpel. Je idee moet zowel de organisatie als het publiek meteen prikkelen.
  • Zet door. Het kan jaren duren.

Don'ts

  • Ga niet zeuren als de organisatie 'neen' zegt. Bedenk iets nieuws.
  • Doe het niet voor het geld. Wie een hit is op Lowlands, is de volgende zomer een hit in de rest van het land.

Meer uitleg

Mailen

door Ivo Victoria op 24-07-2008 16:53
Het emailadres van Lowlands is info[at]lowlands.nl