Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Maatschappij » Media » Hoe kom ik in de pers

Hoe kom ik in de pers

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 30 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Kranten, tijdschriften en websites staan dagelijks boordevol nieuws en evenementen. Maar hoe zorg je er nu voor dat het evenement dat jij hebt georganiseerd ook op die pagina’s komt te staan? Staat jouw evenement eenmaal landelijk of regionaal aangekondigd, dan bereik je namelijk een enorm publiek. In deze hoedoe leggen we je uit hoe jij met een evenement in de pers komt.

Hoedoe door: Noortje van Dorp

Bekijk het profiel van Noortje van Dorp
Aantal Hoedoes: 125


Benodigdheden

  • Overzicht van media
  • Persbericht
  • Goede babbel
  • Mailadres

Stappen

  1. Maak een lijst van te benaderen media

    De media zijn in te delen in vijf groepen: dagbladen, tijdschriften, televisie, radio en internet. Daarnaast heb je natuurlijk nog het onderscheid tussen landelijke en regionale/lokale media. Daarbij is vooral jouw aanpak belangrijk.

    Het aanbod van landelijke media is zo groot, dat het loont om te kijken welke media specifiek bij jouw evenement passen. Maak eerst de afweging of jouw evenement in de landelijke media past. Een expositie van de plaatselijke schilderclub is niet echt op zijn plek in de Volkskrant. Een game-evenement bijvoorbeeld wel.
    Als we er bijvoorbeeld vanuit gaan dat je een game evenement organiseert, dan kun je zeker de grote landelijke kranten benaderen (Volkskrant, Telegraaf, AD, NRC Next, Trouw). Voor de magazines, radiostations, televisie en internet moet je een meer specifiek lijstje maken. Zo stuur je je persbericht niet naar de Vara, maar naar de redactie van De Wereld Draait Door. En niet naar TMF, maar naar de redactie van Gamekings etc.

    De regionale en lokale media worden meestal goed gelezen/bekeken/beluisterd. Daar loont het wel om een brede mediagroep aan te schrijven. Vooral de lokale media hebben weinig tijd om heel de krant te vullen. Zij maken graag gebruik van jouw persbericht.

  2. Schrijf een persbericht

    In de vorige stap heb je een lijst samengesteld van de te benaderen media en hun contactgegevens. Volgende stap is het schrijven van een persbericht. Ga je voor het gemak, dan schrijf je één persbericht. Om de kans op plaatsing, vooral in de landelijke media, te vergroten kun je ook twee persberichten schrijven. Het landelijke persbericht houd je kort en krachtig. In de tekst kun je eventueel verwijzen naar een website voor meer informatie. In het persbericht voor de regionale/lokale media kun je wat meer uitwijden. Zorg er wel voor dat je persbericht niet langer wordt dan 1 a4.

  3. Verstuur je persbericht naar de landelijke media

    Probeer je persbericht zo gericht mogelijk te versturen. Ken je via via iemand in de landelijke media, stuur hem/haar dan het persbericht. Heb je geen contactpersonen, zoek dan naar het mailadres van de eindredacteur of de chef van een bepaalde redactie.

    ! Zet alle mailadressen in de bcc (dus NIET in de normale adresregel of in de cc). Zo is het voor de ontvanger niet zichtbaar dat jij het persbericht naar nog honderd anderen hebt gestuurd. Zie je geen bcc-adresregel? Zoek dan even in je mailprogramma hoe je deze regel voor jezelf zichtbaar kunt maken. Dat je hem nu niet ziet, wil namelijk niet zeggen dat hij er niet is!

  4. Neem persoonlijk contact op met de regionale en lokale media

    Er gaat niets boven persoonlijk contact. Voordat je het persbericht naar de regionale en lokale media stuurt, bel je de redacties. In een telefoongesprek met een redacteur kun je precies uitleggen wat er gaat gebeuren. Misschien kunnen jullie nog een leuke actie samen bedenken, bijvoorbeeld een prijsvraag. Door een telefoongesprek zal in ieder geval jouw mail opvallen tussen al die tientallen mails die redacties dagelijks ontvangen.

  5. Houd de media op de hoogte

    Een evenement moet je niet drie dagen van te voren aankondigen. Het is goed om een maand van te voren het evenement kort aan te kondigen en vervolgens de media op de hoogte te houden aan de hand van persberichten. Een goed moment voor een nieuw persbericht is bijvoorbeeld als er een heel populair programmaonderdeel wordt toegevoegd. Bijvoorbeeld een muziekoptreden van een bekende popgroep. Pas wel op dat je de redacties niet te veel mailt; op een gegeven moment wordt het irritant. Maak daarom een goede afweging wat wel en wat niet nieuwswaardig is. Ook kan je besluiten niet alles naar de landelijke media te sturen, maar vooral de regionale en lokale media op de hoogte te houden.

  6. Bel je persbericht na

    Na het versturen van het persbericht moet je de landelijke en vooral de regionale en lokale media goed in de gaten houden. Is je persbericht nergens of weinig gepubliceerd, dan kan je er een telefoontje aan wagen. Niet de allerleukste klus, omdat je telkens je verhaal moet herhalen. Maar een berichtje in de Trouw of de regionale krant kan je een hoop nieuwe bezoekers opleveren!

  7. Organiseer een publiciteitsstunt

    In de laatste dagen voor jouw evenement, moet je alles op alles zetten om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Een publiciteitsstunt kan de kans zijn om jouw evenement regionaal en misschien wel landelijk neer te zetten. Organiseer voor jouw game evenement bijvoorbeeld een game-wedstrijd tussen enkele bekende Nederlanders. Het kost even wat tijd, inzet en heel veel telefoontjes, maar het zal veel opleveren.

    ! Vergeet niet om de publiciteitsstunt aan te kondigen met een kort persbericht.

    Succes!

Do's

  • Een persbericht versturen waarin de zogenaamde 5 w’s en 1 h’s (wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe) staan. Probeer zo volledig mogelijk te zijn. Stuur geen persberichten als je nog niet de datum of locatie weet.
  • Goed voorbereid zijn als je gebeld wordt voor een interview. Zeker bij de radio kan alles snel gaan en zit je misschien direct in de uitzending. Wees voorbereid op wat je wilt zeggen en houd alle praktische informatie bij de hand.
  • Media uitnodigen om op het evenement aanwezig te zijn. Je wilt niet alleen dat ze je evenement aankondigen, maar ook dat ze aan het evenement zelf aandacht geven.

Don'ts

  • Verontwaardigd reageren als je persbericht niet geplaatst wordt. De keuze is nog steeds aan hen, je kunt de media niet dwingen jouw persbericht te publiceren. Vergeet niet dat jij niet de enige bent van wie zij e-mails en telefoontjes krijgen.
  • Afspraken niet nakomen. Heb je een journalist beloofd om iets te doen, houd je daar ook aan. Je moet de pers te vriend houden.

Bron

Actienetwerk