Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Reizen & vakantie » Vervoer » Auto » Hoe bereis ik de wereld met mijn eigen auto

Hoe bereis ik de wereld met mijn eigen auto

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 5 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: makkelijk
Hoe bereis ik de wereld met mijn eigen auto
Je bent een vrijheidsbeest, een goed chauffeur en je hebt besloten de wereld op eigen wielen te gaan bereizen. Dat heeft nogal wat voordelen boven andere vormen van transport. Zo kun je veel meer meenemen dan op een motor, fiets of in een rugzak en je hebt je huisje altijd bij je. Bastienne Wentzel en Erwin Voogt kennen de voordelen van het nomadenbestaan op vier wielen al jaren. Zij gaan bijna altijd met hun eigen Land Cruiser op pad en deden dat ooit twee volle jaren achter elkaar. In en rond India om precies te zijn. In deze hoedoe zet Bastienne de beginselen uiteen. Zo bereid je een reis met eigen auto voor.

Hoedoe door: Irene Herbers

Bekijk het profiel van Irene Herbers
Aantal Hoedoes: 54


Benodigdheden

  • Reislust
  • Auto
  • Goed en behendig chauffeur
  • Twee rechterhanden (handig maar niet onontbeerlijk)
  • Open, flexibele instelling

Stappen

  1. Reis met de juiste auto - de camper

    Volgens Bastienne zijn er drie categoriën auto’s geschikt om te reizen. Dat zijn een camper(busje), een terreinwagen of een kleine vrachtwagen. Hieronder zet ze de voor- en nadelen per soort uiteen.

    Het camperbusje

    "Het Volkswagenbusje, de Mercedes-bus of de pickup met opbouw zijn speciaal bedoeld om in te leven. Ze bieden  lekker veel ruimte en ze hebben faciliteiten zoals een keukentje, een bed en misschien zelfs een wc. Daarbij zijn ze niet al te duur, maar dat hangt natuurlijk helemaal af van de luxe die je wilt hebben. Toch kleven er ook wat nadelen aan deze wagens. Ze zijn kwetsbaar, je hebt dus meer kans op autopech zodra je je op slechtere wegen buiten de westerse wereld begeeft. Daarbij zijn ze niet zo  gangbaar in landen buiten Europa. Dat betekent dat onderdelen vaak slecht verkrijgbaar zijn of duur. Een camperbusje is prima geschikt om door Azië en Zuid-Amerika te reizen en in Noord-Amerika doen ze bijna niet anders. Maar in Afrika moet je goed plannen, want daar stikt het van de slechte wegen. Zo slecht dat daar alleen vrachtwagens en terreinwagens doorheen komen."

  2. Reis met de juiste auto - de terreinwagen (4x4)

    "Deze wagens zijn oersterk en van een handzamer formaat dan de kleine vrachtwagen. Dat betekent dat je ermee op elke weg die breed genoeg is voor een auto, kunt rijden. Beperkingen in de zin van natuurlijke barrières (woestijn, ondiepe rivieren, steile modderige bergwegen en lage overhangende rotsen) zijn er nauwelijks. Met twee type terreinwagens wordt veel gereisd. Dat zijn de Toyota Land Cruiser en de LandRover Defender. In mindere mate worden ook de LandRover Discovery, Nissan Patrol en de Mitsubishi Pajero gebruikt. De LandRovers hebben de naam meer mankementen te vertonen dan de Toyota Land Cruiser. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar houd er wel rekening mee dat er vrijwel nergens (zeker niet in Azië) onderdelen voor de LandRover te koop zijn. Die moeten dus uit Europa komen en dat is duur en het duurt lang. Datzelfde probleem treft ook de Patrol en de Pajero. De Land Cruiser komt er dus het beste vanaf. Erwin en ik hebben er geweldige ervaringen mee en wij hebben aan den lijve ondervonden dat je de onderdelen overal ter wereld kunt krijgen. Welke terreinwagen je kiest, is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Terreinauto’s zijn in Nederland maar mondjesmaat verkrijgbaar en de prijs varieert van 'goedkoop en kaal' tot 'duur en helemaal ingericht als reisauto'. Reken op een uitgave van minimaal vierduizend euro."

  3. Reis met de juiste auto - de kleine vrachtwagen

    "Voor een vrachtwagen heb je in Nederland al snel een groot rijbewijs nodig," legt Bastienne uit. "In Duitsland bijvoorbeeld niet, dus reizigers uit dat land kopen vaak een MAN, Mercedes of ander merk kleine vrachtwagen, waarvan de bak is ingericht als camper. Zo'n kleine vrachtwagen is comfortabel, heeft veel ruimte en is erg sterk. Het nadeel is de prijs. Zo'n vrachtwagen is duur in de aanschaf, het is een zwaar ding dus het slurpt brandstof en je komt niet overal, want je kunt er niet mee rijden op kleine en smalle wegen."

  4. Koop een Carnet de Passage

    De Carnet de Passage klinkt als wijn, maar is iets totaal anders. Neem je je auto mee naar het buitenland, dan moet je in principe altijd uitvoerrechten (uit Nederland) en invoerrechten (in het nieuwe land) betalen. Die in- en uitvoer voor korte tijd zijn binnen de Europese Unie (EU) afgeschaft, maar buiten de EU moet je gewoon betalen. In theorie krijg je die volgens Bastienne wel weer terug, maar dat schijnt nogal veel gedoe te zijn en het gaat vaak om grote bedragen (vaak een paar keer de waarde van de auto). Maar! Met de Carnet de Passage kun je dit probleem omzeilen.

    Wat is het precies?

    Bastienne: "De Carnet de Passage is een grensdocument waarmee je de douane - waar ook ter wereld - ervan vergewist dat je de auto waarmee je reist niet stiekem zult verkopen. Import is dus export en daarom hoef je je niet scheel te betalen aan in- en uitvoerrechten."

    Waar haal ik zo'n Carnet de Passage?

    Bastienne: "Een Carnet de Passage koop je voor vertrek bij het Duitse ADAC. Vroeger kon je die ook bij de ANWB kopen, maar inmiddels niet meer. Om aan een Carnet de Passage te komen, moet je een borgsom storten. Vraag ADAC naar de hoogte van dat bedrag, want dat wisselt nogal en het hangt af van je type auto. Over het algemeen geldt: hoe duurder de wagen, hoe hoger het bedrag."

    Hoe werkt het?

    Bastienne: "Het werkt zo'n beetje hetzelfde als het visum. Bij de grens krijg je een stempel op je Carnet. Bij het verlaten van het land komt daar een tweede stempel bij. Aan het einde van je reis - als je weer terug bent in Nederland - moet je het Carnet weer inleveren bij de ADAC en voor elk land waar je doorheen gereisd hebt, moeten er  TWEE stempels staan. Is dat niet het geval, dan wordt je borg ingehouden en de instantie gaat na of je de auto onderweg hebt verkocht. Eventueel volgen er ook boetes, maar als je kunt bewijzen dat je auto wel in Nederland is of dat je hem total loss hebt achtergelaten, dan krijg je de borg uiteindelijk wel terug. Het Carnet de Passage is bijna overal ter wereld geldig. Uitzonderingen zijn China en Birma, daar kun je dus niet gemakkelijk met je eigen auto heen."

  5. Verzeker jezelf en de auto

    Welke verzekeringen heb je nodig?
    Onderweg moet je in ieder geval een ziektekostenverzekering hebben. Heb je geen baan in Nederland, dan ben je niet automatisch verzekerd en moet je een reisverzekering voor langere tijd afsluiten (zie ook de hoedoe: Hoe verzeker ik mezelf voor een lange reis).
    Voor de auto is er de groene kaart. Die is geldig voor alle landen die er op vermeld staan en niet zijn doorgehaald. Voor de landen die niet op de groene kaart staan, kun je in het land zelf een verzekering afsluiten. Sommige landen stellen dit verplicht en in dat geval moet je aan de grens betalen. Maar in enkele landen, bijvoorbeeld India, is het verstandiger om er zelf eentje af te sluiten, want WA-claims zijn daar behoorlijk prijzig. Wat je het beste doet, vraag je aan andere reizigers.

  6. Pak je spullen en vertrek

    Als je de zaken hierboven goed hebt geregeld, ben je er bijna. Kwestie van spullen pakken en gaan. Maak je niet al te veel zorgen daarover. Volgens Bastienne heb je onderweg niet veel nodig. Daarbij zijn de meeste spullen overal ter wereld te koop en vaak ook tegen lagere prijzen. En Bastienne? Heb je meer tips? Zijn er meer zaken waar wereldreiziger op vier wielen op moet letten?

    • "Hoe kom ik aan goed drinkwater? Neem zuiveringsspullen of een waterfilter mee. Water kopen is duur en niet altijd mogelijk.
    • Waar ga ik slapen? In de auto, op de auto (daktent), in een tent of in hotels? Neem passende spullen mee.
    • Hoe kom ik onderweg aan geld? Bijna overal ter wereld kun je pinnen. Let op: Iran is een uitzondering! Zorg dus voor een noodvoorraad cash.
    • Je paspoort moet nog zes maanden geldig zijn nadat je uit het laatste land vertrekt richting EU. Je kunt onderweg op elke Nederlandse ambassade aan een nieuw paspoort komen, maar dat kan een paar weken duren. Wees je er ook van bewust dat stempels uit landen van ‘De as van het kwaad’ (o.a. Iran) je entree in de VS bemoeilijken of zelfs onmogelijk maken.
    • Ga bij de GGD of Travel Clinic langs en laat je informeren over vaccinaties.
    • Niet alle medicijnen en toiletartikelen zijn overal ter wereld zomaar verkrijgbaar in jouw merk. Neem een flinke voorraad mee of zoek in een grote stad een apotheek op en vraag ernaar."

Do's

  • Kies een wat oudere wagen en liefst een wat simpel exemplaar zonder elektronica en zonder turbo
  • Kies een diesel: goede benzine is niet overal verkrijgbaar
  • Zorg voor een Carnet de Passage; zonder kom je niet ver buiten de EU

Don'ts

  • Denken dat het moeilijk, gevaarlijk of duur is om met een auto te reizen

Bron

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!