
Hoe bouw ik een schans in de sneeuw
Document acties
- Tijdshoeveelheid 3 uren
- Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Benodigdheden
- Sneeuw
- Sneeuwschep
- Scherp oog
- Inschattingsvermogen
Stappen
-
Kies een locatie
Niet elke locatie leent zich om een schans te bouwen. Alhoewel: het bouwen zal best gaan, alleen het springen wordt er iets minder leuk door. Allereerst moet je op zoek naar een plek buiten de piste, zodat je geen andere mensen tot last bent. Deze plek moet goed bereikbaar zijn met een skilift, want je hebt natuurlijk geen zin om steeds naar boven te lopen. Let er ook op dat er geen bomen, liftpalen of andere obstakels in de weg staan.
-
Zoek naar geschikte sneeuw
De term ‘geschikte’ sneeuw is lastig, omdat je eigenlijk verschillende soorten sneeuw nodig hebt. Voor de schans heb je goede paksneeuw nodig, en voor de landing lekkere dikke poedersneeuw. Zorg er in ieder geval voor dat je niet op een ijzige plek gaat zitten. Dat is lastig bouwen en pijnlijk landen! 'Natte papsneeuw die je te lang aanstamt kan ook ijzig en dus gevaarlijk worden', aldus Gijs.
-
Ga lawinegevaar uit de weg
Het is niet zo één twee drie uit te leggen waar je op moet letten om niet in een lawine terecht te komen óf er een te veroorzaken. Op de website van het Zwitserse lawine-instituut kun je veel informatie over lawines en lawinegevaar vinden. 'Informatie van internet is natuurlijk nooit voldoende om de geschikte kennis te hebben over lawinegevaar', aldus Gijs. 'Je leert tenslotte ook geen autorijden uit een boekje. Wil je echt iets leren over lawines, lawinegevaar en hoe je je in de bergen moet gedragen, dan moet je een speciale cursus volgen.'
-
Let op een geschikte hellingshoek
Als je een schans bouwt, bouw je eigenlijk alleen de start: het gedeelte dat je ‘lanceert’. De landing is de natuurlijke hellingshoek van de berg. Daarom moet je bij het uitzoeken van een geschikte locatie ook goed kijken naar de hellingshoek van de berg. Kies geen vlak stuk uit. Zo kan je geen snelheid maken om de schans te nemen, maar is de landing ook akelig omdat je direct plat met je snowboard op de sneeuw komt.
-
Zoek naar natuurlijke heuvels in de sneeuw
Je kunt er voor kiezen om je schans vanaf nul te bouwen, maar je kan ook gebruik maken van de natuurlijke elementen op de berg. Misschien is er ergens al een heuveltje ontstaan die je verder uit kunt bouwen?
-
Schep sneeuw
Heb je eindelijk een geschikte locatie gevonden die aan al de bovenstaande eisen voldoet? Dan is het scheppen geblazen! Haal de sneeuw alleen weg aan de zijkanten van de schans. Zeker niet aan de voorkant; zo krijg je een geul in de start waar je snowboard in zal blijven haken. De vorm van je schans is als een driehoek met een rechte hoek.
Gijs: 'In funparks en indoorbanen zie je vaak schansen met een platte bovenkant. Dit is vooral makkelijk voor het onderhoud van de schans. Bouw je er zelf één, dan is het het snelste en makkelijkste om een driehoekige schans te maken.'
-
Pas je schans aan op je gewenste sprong
De manier van springen is bepalend voor de vorm van de schans. Wil je hoog springen, dan bouw je een schans met een steile hellingshoek. Spring je liever ver, dan zorg je ervoor dat de start extra lang is zodat je extra veel vaart kunt maken.
-
Stamp de sneeuw goed aan
Heeft de schans de gewenste vorm, dan is het taak om de sneeuw goed aan te stampen. Let er daarbij ook op dat de start van je schans geen hobbels of deuken heeft, specifiek aan de punt. De start moet zo glad mogelijk zijn.
-
Wees voorzichtig
Zoals je waarschijnlijk hebt kunnen constateren, is het bouwen van een schans best een lastige en zeker niet een ongevaarlijke klus. Zorg er dus altijd voor dat je voldoende bescherming aan hebt (helm, rugbeschermer), maar dat er ook ervaren snowboarders aanwezig zijn aan wie je vragen kunt stellen.
Tot die tijd ben je toch het beste af met de schansen in het funpark.
Do's
- Zorg dat je sneeuwschans goed bereikbaar is met een skilift, anders moet je telkens naar boven lopen.
Don'ts
- Bouw geen schans boven op de berg. De kans op een lawine is daar vele malen groter dan aan de voet van de berg.