Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Communicatie » Hoe leer ik commercieel denken

Hoe leer ik commercieel denken

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: goed te doen
Wanneer je een eigen bedrijf hebt dan is het van belang dat je omzet draait. Maar wat doe je als de klanten wegblijven? Of als ze wel komen, maar niets kopen? Hieronder enkele tips om commerciëler te denken en zo hopelijk je omzet te vergroten.

Hoedoe door: Miranda Blok

Bekijk het profiel van Miranda Blok
Aantal Hoedoes: 1


Benodigdheden

  • Een flexibele geest en inlevingsvermogen

Stappen

  1. Denk na over je product en doelgroep

    Commercieel denken is bedenken hoe je de meeste winst kunt maken met jouw product of onderneming.

    Bedenk eerst wat je product is en wie je als klant wilt. Product en klant moeten bij elkaar aansluiten.

    Voor de uitleg gebruik ik een voorbeeld; een speelgoedwinkel in stad X. Is het product: allerhande speelgoed, dan is de meest voor de hand liggende doelgroep: kinderen en hun ouders. Er zijn echter meer doelgroepen mogelijk, zoals gamende jongeren (product: computergames), mensen die van spelletjes houden (product: allerlei soorten spellen die je bij een gewone winkel niet kunt kopen.

  2. Verdiep je in een locatie

    Denk ook aan de locatie. Als je een "gewone" speelgoedwinkel hebt dan is je doelgroep: kinderen en hun ouders. Als zo'n winkel is gevestigd in een wijk waar vooral ouderen wonen, dan moet de doelgroep (in dit geval dus kinderen en ouders met kinderen) eerst de stad door om bij jouw winkel te komen. Voor die groep is dat echter niet altijd mogelijk of wenselijk (schooltijden, druk verkeer). Bovendien: waarom zouden ze naar de andere kant van de stad gaan als er in de buurt een winkel is die hetzelfde soort speelgoed verkoopt?

    Als je een gespecialiseerde speelgoedwinkel hebt, bijvoorbeeld een die alleen speelgoed rond de thema's ridders en prinsessen verkoopt, dan is men eerder bereid om om te rijden. Je hebt immers een uniek aanbod.

    Het is belangrijk dat je hebt nagedacht over je product en over je klant. Zijn er mensen die jouw product willen hebben? Zijn die klanten in de buurt van jouw winkel en zo niet, zijn die klanten bereid te reizen? 

  3. Bedenk een duidelijke lijn

    Soms kan het heel winstgevend zijn om tijdelijk een ander product te verkopen. Denk aan oranje-artikelen, valentijnsharten en kerstspullen. Of misschien heb je ergens een leuke partij op de kop kunnen tikken. Zorg er voor dat het nieuwe product aansluit bij je andere spullen. Ook wanneer het slechts een tijdelijk product betreft. Voor je klanten moet immers duidelijk zijn voor welke zaken ze bij jou terecht kunnen. Als je duurzaam speelgoed verkoopt, dan is het niet handig om rond koningsdag allemaal plastic oranje hoedjes te verkopen. Hoedjes van Raffia en brillen van hout kunnen daarentegen weer wel. Zorg voor een duidelijke lijn in de producten die je verkoopt.

  4. Maak jezelf bekend aan de klant

    Wanneer je de voorgaande stappen hebt gezet, dan is het tijd om de klanten te laten weten dat je bestaat.  Je hebt een communicatieplan nodig (op papier of in je hoofd) aan de hand waarvan je bepaalt op welke manier je het beste kunt adverteren. Dit kan zijn door middel van een óuderwetse' advertentie of via internet. 

    Wanneer je kist voor een krant, bedenk dan welke krant door jouw doelgroep wordt gelezen. Dat zelfde geldt ook voor bijvoorbeeld tijdschriften. Kies je voor een website, zorg er dan voor dat de site hoog in Google staat en makkelijk gevonden kan worden! Natuurlijk kun je ook heel goed gebruik maken van andere nieuwe media. In het voorbeeld van de speelgoedwinkel, zou je heel goed gebruik kunnen maken van facebook. Dit wordt immers ook veel gebruikt door jongeren. Wanneer je je richt op gamers, zoek dan naar webfora waar de gamers gebruik van maken. Wanneer je puzzels verkoopt dan zoek je naar websites en fora over puzzels om te adverteren. 

    Adverteren kun je doen vanachter je PC, maar je kunt ook actief naar de klant op zoek. Denk aan lezingen, beurzen, braderieën en evenementen die worden bezocht door jouw doelgroep. 

    Het allerbeste is om gebruik te maken van een mix van bovenstaande advertentiemogelijkheden. Kies niet alleen voor een standaardadvertentie, maar probeer ook eens of mensen gebruik willen maken van speciale acties. Zogenaamde 'lokkertjes' zorgen er voor dat iemand naar je winkel komt. Als het aanbod bevalt, dan komt men hopelijk nog eens terug. 

Do's

  • Kijk kritisch naar je product
  • Bedenk wat je doelgroep is
  • Wees bereid aanpassingen te maken

Don'ts

  • Blijf niet vasthouden aan je oude concept
  • Geef niet te snel op

Bron

Hoedoeners in de spotlight
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!