Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Eten & drinken » Dieet » Hoe stop ik met snaaien
4

Hoe stop ik met snaaien

Document acties
  • Tijdshoeveelheid 50 dagen
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe stop ik met snaaien
Je wilt graag een beetje afvallen, maar stapt steeds weer in dezelfde valkuil: ongeremd snaaien. Als je bezig bent, gaat het nog wel redelijk, maar zodra je gaat zitten, lijkt het wel of de dozen drop, zakken chips en repen chocolade je vanuit de kast roepen. Of erger nog: vanuit de supermarkt. Hoe kun je nu écht van dit snaaigedrag afkomen?

Hoedoe door: Adine Versluis

Bekijk het profiel van Adine Versluis
Aantal Hoedoes: 478


Benodigdheden

  • Doorzettingsvermogen
  • Hobby

Stappen

  1. Houd een 'snaaidagboek' bij

    Iedereen heeft zwakke momenten. Het is de kunst die zwakke momenten te identificeren en ze vervolgens proberen te voorkomen. Houd eens een week lang een 'snaaidagboek' bij en noteer wanneer naar de snoep, koek of andere snacks grijpt. Schrijf het tijdstip op, wat je at, waarom je stopte (was het op, of wist je jezelf te beheersen?) en of er een aanleiding was voor het eten.

    Aan het einde van de week kun je kijken of je bepaalde patronen herkent. Denk bijvoorbeeld aan:

    • Snoepen als je na een lange dag uitgeput op de bank terecht komt
    • Snoepen als je slecht ontbeten hebt
    • Snoepen uit verveling
    • Snoepen vanwege spanningen


    Zodra je weet wat jouw zwakke momenten ongeveer zijn, zul je merken dat je hier alerter op bent. Houd het dagboek tenminste nog een week bij, maar probeer nu rekening te houden met de kennis die je in de eerste week opgedaan hebt.

  2. Ontbijt goed

    Of je nu snaait omdat je je rot voelt, of omdat je de hele dag nog maar weinig op hebt: een goed ontbijt nemen is altijd slim. Als je stevig ontbijt - en dat mag best met restjes van het avondeten van de vorige dag zijn - dan zul je merken dat je in ieder geval 's morgens niet zoveel trek hebt. Dan ben je alweer een belangrijk deel van de dag goed doorgekomen.

  3. Zoek alternatieven

    Trek eens wat tijd uit voor een bezoek aan de markt of supermarkt en zoek naar alternatieven. Drop, chips en koek zijn lekker, maar dat zijn aardbeien, blauwe bessen of verse salades ook. Probeer voor elke behoefte iets te vinden. Je kunt hierbij denken aan:

    • Knabbelen: geraspte worteltjes, komkommer, augurk
    • Zoetigheid: aardbeien, kersen, pruimen
    • Makkelijk snaaien: losse vruchten, rozijntjes, cherrytomaatjes
    • Hartig: kaas (maar vooral niet onbeperkt)
    • Warm: zelfgemaakte gehaktballetjes, pitabroodje of tortilla, gevuld met groenten

    Experimenteer ook eens met gezonde sausjes, zoals guacamole, pesto of een yoghurtdip.

  4. Ga 'mindful' met eten om

    Veel mensen eten onbewust: als ze zich vervelen, als ze niets met hun handen doen, uit gewoonte of zelfs om de doodeenvoudige reden dat iets nu toch echt op moet. Door mindful met eten om te gaan, ofwel, meer aandacht aan je eten te schenken, zul je merken dat je minder eet. Je eet namelijk rustiger en zit daardoor sneller vol. Bovendien zul je steeds meer zoeken naar verse dingen, die meestal ook gezonder zijn. Als je dan snaait, dan merk je daar de gevolgen tenminste niet van op de weegschaal.

  5. Doe iets anders!

    Ga je altijd ontzettend snoepen als je 's avonds op de bank voor de tv zit? Vul je avond dan eens iets anders in. Met wat achterstallig kluswerk, het inplakken van de foto's van je vakantie of een gezellig avondje uit met een vriendin. Een patroon doorbreken kan soms genoeg zijn om niet in je oude snoepgedrag te vervallen.

    Snoep je vooral tijdens je werk veel en kun je dan eigenlijk niet echt iets anders doen? Zoek dan toch wat afwisseling. Drink nog een kopje thee, stort jezelf eens helemaal op die ene klus of neem wat eerder pauze en wandel lekker een stukje in de frisse buitenlucht.

  6. Beloon jezelf

    Niet snoepen is moeilijk en mag best beloond worden. Doe dit in het begin vooral met dingen die je motiveren en niet met lekkere hapjes. Als je net probeert te stoppen met snaaien, is het vaak moeilijk om maat te houden. Breng jezelf in die periode ook nog niet in de verleiding. Mocht het dan misgaan, dan is de kans dat je - als reactie op dat 'falen' - alleen maar erger gaat snoepen. Veel leukere beloningen: een avondje uit, een leuk boek kopen, shoppen voor nieuwe kleding of een abonnement op je favoriete tijdschrift.

  7. Zie elk moment als een nieuwe start

    De kans dat je vanaf dit moment nooit meer snoept, is vrij klein. Je zult ongetwijfeld nog eens de fout ingaan. Dat is helemaal niet erg, zolang je maar beseft dat elk moment het juiste moment is om een nieuwe start te maken. Ben je jezelf op zaterdagavond te buiten gegaan aan een zak snoep? Dan is er niets dat je verplicht om tot maandag te wachten om weer gezond te doen. Geef jezelf gewoon direct weer een nieuwe kans; als het je dan weer drie dagen lukt, heb je die toch maar mooi weer binnen!

Do's

  • Vertel de mensen in je omgeving dat je graag wilt stoppen met snoepen. Dat werpt weer een extra drempel op

Don'ts

  • Beloon jezelf niet met snoep of chips, maar zoek liever een vervangende beloning

Bron