Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Werk & carrière » Communicatie
Communicatie

4 Hoe denk ik creatief
Hoe denk ik creatief

Door: F. Nelissen

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is creativiteit niet alleen weggelegd voor schrijvers en kunstenaars. Volgens Eveline van Dorp van Creatieve Brein zit creativiteit in ieder mens: “Het is een vaardigheid die iedereen kan toepassen. Creativiteit is ‘denken met een bochtje’ door geijkte denkpatronen los te laten. Het helpt je om in te spelen op veranderingen in je werk of in je privéleven en kan op die manier bijdragen aan je persoonlijke ontwikkeling.”


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe geef ik een goede presentatie
Hoe geef ik een goede presentatie

Door: F. Nelissen

Veel mensen hebben een hekel aan presenteren en doen het dus liever niet. Maar soms kom je er echt niet onderuit, bijvoorbeeld op je werk. Gelukkig hoeft presenteren helemaal niet vervelend te zijn. Met een goede voorbereiding en wat oefening is het zelfs leuk en leerzaam.


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe schrijf ik als leidinggevende een goede gelegenheidsspeech

Door: Marieke van Oosterhout

Je werknemer is 25 jaar in dienst, hoera! Reden voor een feestje en daar hoort een goede speech bij. De aanleiding kan ook een vertrek naar een andere werkgever zijn, pensionering of het behalen van een belangrijk diploma. Momenten waarop van jou als leidinggevende wordt verwacht dat je enkele mooie woorden spreekt. Zorg ervoor dat je speech kort en bondig is en aansluit bij de stijl van degene die je toespreekt.


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe werkt zakelijk flirten
Hoe werkt zakelijk flirten

Door: Marieke van Oosterhout

Zakelijk flirten heeft helemaal niets te maken met uitdagende kleding, een verdwaalde hand op een schouder of zwoele blikken. Het gaat om het creëren van een goede sfeer en over een enthousiaste en overtuigende presentatie van jezelf en de inhoud van je boodschap, zoals je eis voor meer salaris of je geschiktheid voor die uitdagende baan. Maar ook bij minder formele gelegenheden als een netwerkborrel kun je de technieken van zakelijk flirten toepassen.


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe onderhandel ik met lastige mensen
Hoe onderhandel ik met lastige mensen

Door: Erik Weijers

De kunst van een geslaagde onderhandeling is dat beide partijen proberen de sfeer van confrontatie om te buigen in een sfeer van samenwerking. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Als iemand tegen je ingaat, ben je geneigd om de confrontatie aan te gaan. Of om juist te snel toe te geven omwille van de goede verstandhouding. Volgens William Ury, schrijver van boeken over onderhandelen, kan een doorbraak in vijf stappen bereikt worden.


Home » Werk & carrière » Communicatie

5 Hoe creëer ik een professionele online identiteit

Door: Marieke van Oosterhout

Wie op zoek is naar een nieuwe baan, interessante opdrachten of zijn carrière een andere wending wil geven, doet er goed aan zichzelf op het internet te profileren. Steeds vaker wordt met behulp van Google bekeken wie je bent en wat je doet. Maar wat moet je doen om een goede online reputatie te vestigen?


Home » Werk & carrière » Communicatie

3 Hoe gedraag ik me tijdens een bedrijfsborrel
Hoe gedraag ik me tijdens een bedrijfsborrel

Door: Marieke van Oosterhout

Borrels op het werk met je collega's zijn leuke gelegenheden om elkaar op een informele manier beter te leren kennen. Sommigen nemen dit wel erg letterlijk en worden te loslippig, weer anderen gooien - veelal onder invloed van de nodige alcohol - alle remmen los. Hoe je de volgende dag zonder het schaamrood op je kaken weer op het werk kunt verschijnen.


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe netwerk ik effectief
Hoe netwerk ik effectief

Door: Marieke van Oosterhout

Richard Engelfriet werd door weekblad Intermediair uitgeroepen tot Nederlands meest ultieme netwerker. Het is dan ook zijn lust en zijn leven; hij heeft er zelfs zijn broodwinning van gemaakt. Speciaal voor hoedoe.nl doet hij een boekje open over het hoe en waarom van netwerken.”De belangrijkste motor achter effectief netwerken is wederkerigheid: ik doe iets voor jou en jij doet iets voor mij.”


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe schrijf ik een persbericht

Door: Bastienne Wentzel

Bijna elke organisatie, vereniging of bedrijf verstuurt wel eens een persbericht. Meestal is dat de taak van de voorlichter. De berichten zijn bedoeld om de buitenwereld kenbaar te maken wat er gaande is in de organisatie. Je wilt er zo veel mogelijk mensen mee bereiken, liefst door publicatie in de krant, tijdschrift of zelfs op radio of tv. Journalisten op hun beurt krijgen talloze van deze berichten. Zoveel dat ze alleen de interessantste kunnen lezen en eventueel publiceren. Hoe schrijf je je persbericht zó, dat het uitverkoren wordt voor publicatie?


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe schrijf ik een zakelijke brief
Hoe schrijf ik een zakelijke brief

Door: Bastienne Wentzel

Er zijn talloze redenen om een zakelijke brief te schrijven. Een klacht aan de gemeente, een betalingsherinnering aan een klant, een uitnodiging aan zakenrelaties of een begeleidende brief als je iemand iets toestuurt. Het is een persoonlijke manier van communiceren en toch formeler dan bijvoorbeeld e-mail. In het zakelijke verkeer is het belangrijk dat zo’n brief correct en netjes verzorgd is. Maar wat is correct?


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe schrijf ik een brief in het Engels
Hoe schrijf ik een brief in het Engels

Door: Bastienne Wentzel

Een zakelijke brief in het Engels is net even anders dan in het Nederlands. Niet alleen de taal natuurlijk maar ook sommige ongeschreven regels verschillen van de onze. In het Nederlands zouden we afraden om naar standaardzinnen te grijpen. Dat wekt irritatie en staat nogal saai. In het Engels zijn deze kopieëer-en-plak zinnetjes juist handig. Zo maak je geen taalfouten en zit je altijd goed met de toonzetting van je Engelse brief.


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe schrijf ik een samenvatting

Door: Bastienne Wentzel

Een samenvatting geeft snel een overzicht van de inhoud van een lange tekst, een dik rapport of een boek. Soms komen lezers zelfs niet verder dan de samenvatting. Het is dus belangrijk dat die goed en kort weergeeft waar de tekst over gaat. Als een tekst goed geschreven is, is het maken van een samenvatting een fluitje van een cent. Neem de eerste zin van elke alinea en zet ze achter elkaar. Dit moet een goed beeld geven van de inhoud van de tekst. Maar wat doe je als daar een onbegrijpelijk stuk proza uitrolt?


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe schrijf ik een betoog

Door: Adine Versluis

Soms is iemand mondeling overtuigen niet genoeg. In dat geval schrijf je een betoog. Met een goed betoog weet je mensen te beïnvloeden en te overtuigen van jouw mening of jouw standpunt in een zaak. Een slecht betoog kan niet alleen je standpunt, maar ook je geloofwaardigheid ondermijnen. Zet daarom niet zomaar wat op papier, maar bouw je betoog zorgvuldig op!


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe sluit ik een compromis
Hoe sluit ik een compromis

Door: Adine Versluis

Terecht of onterecht; je kunt niet altijd je zin of gelijk krijgen. In veel gevallen zul je een compromis moeten sluiten waar zowel jij als je gesprekspartner tevreden mee zijn. Dit is misschien niet de beste uitkomst voor jou, maar wel de beste uitkomst voor jullie beiden. Een goed compromis levert namelijk een win-win situatie op!


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe laat ik mijn idee plakken
Hoe laat ik mijn idee plakken

Door: Erik Weijers

In Amerika deed jaren geleden het valse gerucht de ronde dat er iemand glas deed in Halloween-snoep. Dit gerucht was zo 'plakkerig' dat het zich verspreidde als een virus. Wat jammer dat het omgekeerde vaker gebeurt: goede ideeën verspreiden zich niet. Als docent, schrijver of manager kun je nog zo'n gloedvol betoog houden, daarna staat je geesteskind er alleen voor en sterft vaak een zachte dood. In Made to stick - why some ideas survive and others die, geven de broeders Heath tips om jouw idee ‘plakkerig’ te maken. Wat heeft de toespraak van John F. Kennedy gemeen met reclamecampagne over de jongen die 100 kilo afviel door alleen bij Subway te eten?


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoe schrijf ik een nieuwsbrief

Door: Joke Heikens

Als zelfstandig ondernemer wil je graag je klanten behouden en nieuwe klanten verwerven. Een mogelijkheid daartoe is het schrijven van een nieuwsbrief. Door je netwerk regelmatig van nieuwe informatie te voorzien, houd je ze betrokken bij jouw werk en je persoon.


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoe vind ik synoniemen

Door: Bastienne Wentzel

Een synoniem is 'een ander woord voor'. Een synoniem - in de meest gebruikte definitie - betekent net iets anders dan het origineel. Het heeft een andere lading, zakelijker of juist informeler, chique of ordinair, ouderwets of modern. Je gebruikt een synoniem om een tekst minder saai te maken en de juiste toon mee te geven. Tijdens het zoeken ernaar vergroot je bovendien je woordenschat.


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoe vergroot ik mijn woordenschat

Door: Bastienne Wentzel

Mensen blijken een enorm geheugen te hebben als het om woorden gaat. In de eerste twintig jaar van hun leven leren Nederlandstaligen (die de middelbare school hebben gevolgd) ongeveer veertig- tot zestigduizend woorden. Dat betekent dat ze in die eerste twintig jaar gemiddeld per dag tien nieuwe woorden geleerd hebben. In de Dikke van Dale staan zo'n 240.000 woorden. Als je alle Nederlandse woorden telt, zijn het er naar schatting zelfs een miljoen. Die woorden heb je lang niet allemaal nodig. De meeste volwassenen gebruiken maar zo'n tienduizend woorden. Een bloemrijke schrijver als Shakespeare heeft naar verluid in zijn hele werk niet meer dan vijftienduizend verschillende woorden gebruikt. Toch is het handig om veel woorden te kennen. Je kunt dan mensen die anders spreken of schrijven dan jij goed begrijpen. Bovendien kun je zelf meer synoniemen gebruiken en je daarmee nauwkeuriger en gevarieerder uitdrukken.


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoe gebruik ik de komma correct

Door: Bastienne Wentzel

De komma wordt vaak lukraak in een zin geplakt. Vaak is een komma helemaal niet nodig, maar de regels voor het gebruik van een komma zijn vaak niet meer dan richtlijnen. Maar de betekenis van een zin kan er wel door veranderen. Dat maakt het lastig de komma juist te gebruiken. Hier vind je een aantal van die regels en richtlijnen.


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoe voorkom ik dt-fouten

Door: Bastienne Wentzel

Volgens de Nederlandse Taalunie vinden leraren het 'heel erg' wanneer veel dt-fouten worden gemaakt. Dat terwijl Vlaams onderzoek uitwijst dat dt-fouten onvermijdelijk zijn. We worden namelijk bij het schrijven geleid door ons geheugen; het woord 'wordt' zien we vaker voorbijkomen dan 'word' dus zullen we die eerste eerder kiezen wanneer we twijfelen bij het schrijven. Correct spellen leer je dus niet alleen door veel te lezen, maar ook door de regels te kennen en te oefenen. Met deze tips en trucs kun je jouw handigheid met dt-woorden flink verbeteren.


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoe maak ik een tijdschrift
Hoe maak ik een tijdschrift

Door: Bastienne Wentzel

Het fenomeen tijdschrift bestaat in Nederland al sinds 1692. De 'Boekzaal van Europe' dat Peter Rabus toen maakte was het eerste tijdschrift voor wetenschappers in het Nederlands. Een publiekstijdschrift is volgens de Canon van de Tijdschriften altijd 'bestemd voor een groot publiek, over de achtergronden van het nieuws, ter ontspanning en ondersteund door beeld.' Sinds 1692 zijn tijdschriften letterlijk met hun tijd meegegaan. Zo heeft de vooruitgang in de techniek gezorgd voor vernieuwing en houden de onderwerpen in de bladen gelijke tred met ontwikkelingen in de samenleving. Bladen die de ontwikkelingen niet bijhouden, verdwijnen en nieuwe ideen vinden een plek in een nieuw magazine. Hoe gaat dat in zijn werk?


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoe schrijf ik een internetartikel

Door: Olga Leever

'Schrijf artikelen over je specialisatie. En plaats ze op verschillende websites. Zo vergroot je je naamsbekendheid!' Een leuke tip, maar hoe schrijf je zo'n artikel? En hoe zorg je dat dat artikel gelezen wordt? Deze tips helpen je vast op weg!


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoe leer ik commercieel denken

Door: Miranda Blok

Wanneer je een eigen bedrijf hebt dan is het van belang dat je omzet draait. Maar wat doe je als de klanten wegblijven? Of als ze wel komen, maar niets kopen? Hieronder enkele tips om commerciëler te denken en zo hopelijk je omzet te vergroten.


Home » Werk & carrière » Communicatie

5 Hoe geef ik op een diplomatieke manier mijn mening
Hoe geef ik op een diplomatieke manier mijn mening

Door: Danielle Verbeeten

Een deelnemer vertelde mij dat zij tot haar grote schrik van collega’s te horen heeft gekregen dat ze nogal bot uit de hoek kan komen. Ze begrijpt hier weinig van, want ze is toch gewoon eerlijk? En duidelijk? Waarom zou ze om de hete brij heen draaien? Een slecht voorstel is en blijft een slecht voorstel. Waarom de dingen mooier voorstellen dan ze zijn? Aan de andere kant… Ze vindt het ook niet handig om collega’s en klanten tegen zich in het harnas te jagen. En op gedoe zit ze al helemaal niet te wachten. Ze wil juist lekker en productief snel samenwerken. Dat kan! Het smiley-model is een handigheidje dat je helpt je boodschap zodanig te structureren zodat je luisteraar je boodschap begrijpt en positief ontvangt.


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoe geef ik feedback

Door: Bas de Kruyff

Vind je het lastig om iemand feedback te geven? Met deze handige tips kom je al een stuk verder!


Home » Werk & carrière » Communicatie

4 Hoe geef ik mijn eigen boek uit

Door: Renate Boogvrouw


Home » Werk & carrière » Communicatie

Hoedoeners in de spotlight
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 60
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!