Persoonlijke hulpmiddelen
Home » Lichaam & geest » Stress » Hoe leer ik beter met emoties om te gaan

Hoe leer ik beter met emoties om te gaan

Document acties
  • Moeilijkheidsgraad: uitdagend
Hoe leer ik beter met emoties om te gaan
Ieder mens is in staat om allerlei gevoelens te ervaren zoals verdriet, angst, boosheid, vreugde, jaloezie, schaamte, hoop en machteloosheid. Maar veel mensen kunnen of willen geen emoties ervaren. In de westerse samenleving wordt dat ook aangemoedigd, doordat de ratio meer aanzien heeft en zaken zo praktisch en logisch mogelijk worden benaderd. Er zijn veel manieren om niet te hoeven voelen.Zo kun je emoties weg rationaliseren of bagatelliseren. Een andere manier om niet te voelen is veel drinken, roken, eten of te hard werken. In mijn boek ‘Emoties wat moet ik ermee?’, bespreek ik zeventien strategieën in het vermijden van emoties en krijg je inzicht waarom emoties zo belangrijk zijn voor je welzijn.

Hoedoe door: Marja Postema

Bekijk het profiel van Marja Postema
Aantal Hoedoes: 1


Benodigdheden

  • Geduld en doorzettingsvermogen

Stappen

  1. Begrijp jezelf beter

    Het is belangrijk te onderzoeken welke factoren je emotionele ontwikkeling hebben beïnvloed. In je gezin van herkomst is het fundament gelegd van je persoonlijkheid en de manier waarop je met emoties omgaat. Daarin spelen cultuur, milieu en voorbeeldgedrag van ouders, een grote rol. Hierdoor heb je een beeld over jezelf ontwikkeld, bijvoorbeeld dat je nuchter of rationeel bent. Dit beeld kun je pas veranderen als je er vat op hebt gekregen.

    Een andere factor die van invloed is geweest op je emotionele ontwikkeling, is de mate waarin je als kind liefde en veiligheid hebt ervaren. Zo kan een gebrek aan veiligheid en geborgenheid, leiden tot verkramping en terugtrekking van de levensenergie. Daardoor ontwikkelt het kind een basishouding waarin het bijvoorbeeld onopvallend aanwezig is en weinig aandacht vraagt. Ga eens na voor jezelf hoe je ouders met emoties omgingen en hoe ze op jou reageerden als je bijvoorbeeld verdrietig of boos was. Had je omgeving aandacht voor emoties; familie, buren, op school? Wat heb je geleerd? Welke oordelen heb je daardoor gekregen ten aanzien van emoties?

  2. Maak de weg vrij

    Nadat je meer inzicht hebt gekregen in de basishouding van je persoonlijkheid en de manier waarop je met emoties omgaat, ga je tijdens deze stap de weg vrij maken voor nieuwe ervaringen en een nieuw zelfbeeld. Het is belangrijk oude denkbeelden over jezelf, die niet kloppen met wie je in wezen bent, los te laten. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Hiervoor moet je bereid zijn oude zekerheden los te laten.

    Je onderzoekt je oordelen over emoties en besluit deze oordelen los te laten. Je besluit dat alle emoties er mogen zijn. Daarnaast laat je het beeld los, dat je wellicht sterk, nuchter of alles aankunt. In plaats daarvan besluit dat je ook gevoelig mag zijn en dat er situaties zijn waarin je je gekwetst voelt.

  3. Krijg inzicht in je emoties

    Het is belangrijk inzicht te krijgen in de complexiteit en functie van emoties. Ik maak onderscheid tussen zuivere en onzuivere emoties. Een zuivere emotie is een belangrijke bron van informatie en heeft een functie voor je welzijn. Zo waarschuwt zuivere angst je voor gevaar. Een onzuivere emotie zorgt voor verwarring in jezelf en in relaties. Zo is faalangst een onzuivere emotie, veroorzaakt door een negatief beeld van jezelf. Namelijk het beeld dat je niet goed genoeg bent zoals je bent.

    Er zijn verschillende oorzaken waardoor er een onzuivere emoties ontstaat. Daarom is het belangrijk de werking van emoties te leren begrijpen. Misschien wil je weten hoe bepaalde emoties werken en hoe je daar het beste mee om kunt gaan. Ga op zoek naar informatie; in de bibliotheek, op internet of in de boekhandel.

  4. Ervaar je emoties

    Via het lichaam kom je in contact met emoties. Daarvoor is het belangrijk dat je de signalen van je lichaam leert waar te nemen en stilstaat bij de verschillende lichamelijke sensaties, die een emotie aankondigen. Je zult ervaren dat een emotie een golfbeweging is van energie die komt en gaat. Wanneer je emoties toe kunt staan ga je langzaam aan emoties herkennen.

    Wanneer je ze vervolgens erkent kun je ze gebruiken als informatiebron en de energie van de emoties gebruiken om in beweging te komen. Hierdoor blijf je alert en vitaal. Dit vraagt tijd en oefening om letterlijk stil te staan en je lichaam te ervaren. Yoga of lichaamsgerichte therapieën, zoals haptonomie, kunnen daarbij helpen.

  5. Communiceer je emoties

    Wanneer je goed kunt omgaan met emoties, kun je op alle gebieden in je leven, jezelf kenbaar maken. Zowel in je sociale relaties als op het werk. Wanneer je je gevoelens deelt, wordt je gekend en kan iemand meeleven of meegenieten. Wanneer je open staat voor gevoelens van anderen, ontdek je bijvoorbeeld waar de ander blij van wordt of waar hij tegenop ziet. Zo ontstaat er betrokkenheid en begrip.

    Als je niet in staat bent te voelen wat anderen ervaren, dan bestaat het risico dat je steeds meer afstand gaat ervaren. Wanneer je niet deelt wat je bezig houdt en jezelf afsluit dan kan niemand een steun voor je zijn en kun je vervreemd raken van jezelf en anderen.

    Emoties uiten kun je op twee manieren doen. Je kunt de emotie benoemen. In dat geval zeg je bijvoorbeeld: "Ik ben boos want..." Dit is makkelijker dan de emotie toe te staan en je boosheid te uiten. Deze stap vraagt lef en doorzettingsvermogen.

Do's

  • Liefdevol naar jezelf kijken

Don'ts

  • Niet oordelen of jezelf veroordelen.

Bron

ABC van Emoties (niet meer online)

Meer uitleg

Hoedoeners in de spotlight
Adine Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 471
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!