Home » Geld » Verzekeren
Verzekeren

Hoe sluit ik een lijfrenteverzekering af

Door: Adine Versluis

Een lijfrenteverzekering is een soort levensverzekering waarmee je kapitaal opbouwt voor later, bijvoorbeeld als aanvullend pensioen, voor je nabestaanden of om ondernemersrisico te vermijden. Je bepaalt zelf wanneer en hoe je het opgebouwde kapitaal (de lijfrente) teruggestort krijgt. Het kiezen van een lijfrenteverzekering kan lastig zijn, dus laat je goed adviseren.

Home » Geld » Verzekeren

Hoe bespaar ik op mijn autoverzekering
Hoe bespaar ik op mijn autoverzekering

Door: Adine Versluis

Je auto verzekeren is verplicht. Voor welke verzekering je kiest en bij wie je die afsluit mag je zelf weten. Rondshoppen kan de moeite lonen, zeker als je nog jong bent; uit het jaarlijkse onderzoek dat de Consumentenbond doet naar autoverzekeringen blijkt namelijk dat de verschillen tussen de duurste en de goedkoopste autoverzekering dan met name het grootst zijn.

Home » Geld » Verzekeren

Hoe krijg ik gestolen spullen vergoed

Door: Adine Versluis

Als je zeker wilt weten dat je een (redelijke) vergoeding krijgt als er spullen van je gestolen worden, dan moet je niet alleen goed verzekerd zijn, maar ook zelf administratief je zaakjes op orde hebben. Zonder aankoopbon kun je het bijvoorbeeld bij veel verzekeraars wel vergeten. Mét bon sta je een stuk sterker, zeker als je de volgende stappen volgt.

Home » Geld » Verzekeren

4 Hoe kies ik een verzekering
Hoe kies ik een verzekering

Door: Bastienne Wentzel

Leven is risico lopen. Je kunt ziek worden, vroegtijdig overlijden, schade veroorzaken. Tegen veel van dit soort risico’s kun je je verzekeren. Soms moet dat zelfs. Verzekeren betekent dat de verzekeringsmaatschappij voor jou de schade vergoedt. In sommige gevallen verzorgt zij ook de hulpverlening. “Verzekeren gaat over risico,” legt verzekeringsspecialist Erwin Voogt uit. “Een risico is een onzekere kans. Je verzekert de gevolgen. Bijvoorbeeld een auto-ongeluk. Het is niet zeker dat je er ooit een krijgt, maar áls het gebeurt neemt de verzekeringsmaatschappij de financiële gevolgen voor zijn rekening.” Risico is kans maal gevolg. Je kunt je alleen verzekeren tegen iets dat onzeker is; er is een kans dat je een ongeluk krijgt, maar het hoeft niet. Voor bijna elk risico kun je een verzekering afsluiten, maar dat is niet erg zinvol, vindt Erwin Voogt. “Eigenlijk moet je alleen een verzekering afsluiten voor risico’s die je niet gemakkelijk zelf kunt dragen. Een aansprakelijkheidsverzekering is bijvoorbeeld onontbeerlijk voor bestuurders van een motorrijtuig, het is zelfs verplicht. Als iemand door jouw schuld invalide wordt, loopt de schade al gauw in de tonnen.” Maar hoe kies je welke verzekeringen je wel afsluit en welke niet? En hoe sluit je ze dan af?

Home » Geld » Verzekeren

Hoe vind ik een goede en goedkope zorgverzekering

Door: Adine Versluis

In Nederland is het verplicht om een zorgverzekering af te sluiten. Je mag echter wel zelf kiezen of je alleen voor een basisdekking gaat, of ook aanvullend verzekerd wilt zijn. Ook mag je zelf de aanbieder kiezen. Maar hoe vind je nu de beste aanbieder? En hoe sluit je dan ook nog een betaalbare zorgverzekering af?

Home » Geld » Verzekeren

Hoe bespaar ik op een uitvaartverzekering

Door: Femke

Het is niet verplicht om een uitvaartverzekering af te sluiten. Redenen dat veel mensen dit toch doen is dat ze zekerheid willen hebben of niet voldoende spaargeld achter de hand hebben. In het laatste geval betekent dit dat de nabestaanden voor de kosten van hun uitvaart moeten opdraaien. Met een uitvaartverzekering worden de kosten van een begrafenis of crematie gedeeltelijk of helemaal gedekt. Dit scheelt extra zorgen voor de nabestaanden. Tussen de verschillende uitvaarverzekeringen zijn soms forse prijsverschillen. Je kunt geld besparen door diverse aanbieders te vergelijken. Als je al een uitvaartverzekering hebt is de kans aanwezig dat het niet lonend is om over te stappen.

Home » Geld » Verzekeren

Autoverzekering, hoe kies ik de juiste dekking

Door: Femke

Bij een autoverzekering heb je 3 verschillende dekkingen, namelijk de WA dekking, WA beperkt casco dekking en de All risk dekking. Hieronder leg ik in een paar stappen uit hoe je de juiste autoverzekering dekking kiest.

Home » Geld » Verzekeren

Hoe bespaar ik op een arbeidsongeschiktheidsverzekering

Door: Femke

Als ondernemer of ZZP'er ben je vrij in het kiezen van een verzekering. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is geen verplichting. Wanneer het risico op werkeloosheid klein is na een ongeval dan hoeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering ook niet afgesloten te worden. Maar vaak is het wel verstandiger deze verzekering af te sluiten. Bijvoorbeeld omdat het beroep de nodige risico's met zich mee brengt, maar ook om de toekomst zeker te stellen.

Home » Geld » Verzekeren

Hoe verzeker ik een snorfiets

Door: Femke

Bij een snorfietsverzekering heb je de keuze uit een drietal verschillende dekkingen: wettelijke aansprakelijkheidsverzekering (verplicht), diefstaldekking en een cascodekking. De juiste snorfietsverzekering kies je dankzij het doorlopen van een aantal stappen die ik hieronder heb beschreven.

Home » Geld » Verzekeren