Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

3 Hoe stem ik bij de Tweede Kamerverkiezingen

Door: Erik Weijers

Er is in Nederland al lang geen stemplicht meer. Toch blijven mensen stemmen, vaak uit principiële overtuiging dat stemmen een democratisch recht is dat je niet moet laten schieten. Maar hoe vervul je deze taak op een verantwoorde manier? Politicoloog Ivan Wecke vat de missie samen: 'Als je weloverwogen je stem wilt uitbrengen, dan moet je twee vragen voor jezelf beantwoorden. Ten eerste: wat vind ik van deze maatschappij en hoe die in elkaar steekt? Ten tweede: welke partij sluit het best op deze ideeën aan?'

Hoe weiger ik een erfenis

Door: Cindy Kamstra

Een erfenis bestaat niet alleen uit geld en bezittingen. Ook de schulden die de overledene had op het moment dat hij of zij stierf, maken er deel van uit. En als jij de erfenis krijgt, ben jij dus ook degene die de schulden erft en ze af moet betalen. Het kan ook zijn dat je een slechte verstandhouding had met degene die overleden is, en dat je daarom liever niets wilt erven. Wat je reden ook is, je bent nooit verplicht een erfenis aan te nemen. Hoe je een erfenis weigert of verwerpt, lees je in deze hoedoe.

Home » Geld » Erfenis

4 Hoe profiteer ik van belastingvoordelen

Door: Noortje van Dorp

Geld verdienen doen we graag, geld betalen minder. Elk voorjaar valt bij veel huishoudens weer die gevreesde blauwe envelop op de deurmat. Volgens onderzoek van TNS Nipo en verzekeraar Zwitserleven laten belastingbetalers jaarlijks door onwetendheid duizenden euro’s liggen. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’, is het credo van de Belastingdienst. Maar als je goed gebruik maakt van alle belastingvoordelen en op die manier minder geld hoeft te betalen aan de overheid, dan kan de belastingaangifte toch heel wat aangenamer worden. Deze hoedoe zet enkele van deze voordelen onder elkaar.

3 Hoe doe ik belastingaangifte

Door: Noortje van Dorp

Nederlanders die in het voorjaar die gevreesde blauwe envelop op de deurmat krijgen, zijn verplicht om aangifte te doen. Is niet leuk, maar je kunt het maar beter wel doen. Doe je het niet en acht de Belastingdienst jou wel verplicht om aangifte te doen, dan maakt ze zelf een inschatting van je inkomen en moet je niet alleen de aanslag maar ook een verzuimboete betalen. Neem een avondje vrij en regel je zaken. Met de komst van het elektronische aangifteprogramma is het bijna een eitje geworden.

Home » Geld

4 Hoe plaats ik een rookmelder
Hoe plaats ik een rookmelder

Door: Adine Versluis

Brand; het is één van de ergste dingen die je kunnen overkomen. Hoewel je brand zelf niet altijd kunt voorkomen, kun je wel maatregelen nemen om de schade te beperken. Een van die maatregelen is het plaatsen van een rookmelder. Dit kun je eenvoudig zelf doen!

Hoe maak ik cupcakes

Door: Irene de Vette

De cupcaketrend is komen overwaaien uit Amerika. Natuurlijk kenden we de kleine grappige taartjes hier ook al langer, maar je ziet ze nu vaker in vol ornaat in winkeletalages: met een flinke toef vanillecrème, vrolijke spikkels en in allemaal verschillende smaken. Leuk om te trakteren, ieder zijn eigen taartje! Zo maak je ze zelf.

4 Hoe voer ik succesvol een salarisonderhandeling

Door: Marieke van Oosterhout

Gedachtes als ‘ze zullen denken dat ik alleen op het geld uit ben’ of ‘ben ik dit wel waard’ weerhouden veel mensen ervan om bij hun baas over een salarisverhoging te beginnen. Zonde, want onderhandelen over je salaris is niet anders dan met je collega onderhandelen over het vakantierooster of met je partner over een nieuwe auto. Met de juiste voorbereiding, wat spelinzicht en een slimme strategie blijf je je zenuwen de baas en kun je je salarisonderhandeling tot een succesvol eind brengen.

4 Hoe verhelp ik mijn ochtendhumeur
Hoe verhelp ik mijn ochtendhumeur

Door: Adine Versluis

‘Weer met het verkeerde been uit bed gestapt?’ Als je al last hebt van een ochtendhumeur, dan doen dat soort opmerkingen je meestal geen goed. Maar aangezien je niet iedereen de mond kunt snoeren en een ochtendhumeur ook voor jezelf niet prettig is, kun je beter daar wat aan doen. Moeilijk? Dat valt best wel mee!

5 Hoe maak ik fingerfood
Hoe maak ik fingerfood

Door: Irene de Vette

Tapas, mezze, hors d’oeuvres of, gewoon op z’n Hollands: (borrel)hapjes. Fingerfood is de verzamelnaam voor al het eten dat je met duim en wijsvinger kunt eten (al dan niet met prikker). Ideaal als je veel gasten op je feestje verwacht en meer wilt dan alleen een bak chips neerzetten. Geef je feest een internationaal tintje en serveer snacks van over de hele wereld!

4 Hoe val ik gezond af
Hoe val ik gezond af

Door: Adine Versluis

Om snel resultaat te krijgen in relatief weinig tijd, bannen veel mensen die willen afvallen resoluut al het vet en suiker uit hun eetpatroon. Niet verstandig, want de kans dat je zo'n dieet volhoudt is klein en bovendien heel ongezond. Gezond afvallen zorgt ervoor dat de kilo's wegblijven en helpt je met het handhaven van een gezonde levensstijl. Maar hoe doe je dat, gezond afvallen? Arts en hoogleraar Ivan Wolffers bundelde zijn kennis en ervaring in Het Gezonde Afvalboek. Op naar een gezonde leefstijl!

4 Hoe eet ik met stokjes
Hoe eet ik met stokjes

Door: Adine Versluis

Een heerlijke Chinese maaltijd eet je natuurlijk lekker met stokjes op. Zo kom je goed in de stemming en geniet je extra lang van het eten. Eten met stokjes lastig? Het is makkelijker dan het eruit ziet!

Hoe vind ik een goede online psycholoog

Door: Merel van der Lande

Het beroep van psycholoog is niet wettelijk beschermd. Dat betekent dat iedereen het bordje ‘psycholoog’ op de deur mag spijkeren, ongeacht opleiding of werkervaring. Dat gecombineerd met het feit dat je een online psycholoog niet in de ogen kunt kijken, maakt het vinden van een goede arts wel heel erg moeilijk. Of niet? Welnee! Voor online psychologen gelden precies dezelfde voorwaarden als voor een ‘offline’ psycholoog. Het voordeel van een online behandeling is dat je geen reistijd hebt. Bovendien helpt het je misschien over de drempel om hulp te zoeken. Dus: lees deze Hoedoe en vind in 6 stappen een geschikte online psycholoog!

4 Hoe maak ik karamel
Hoe maak ik karamel

Door: Adine Versluis

Als koekjes of cake bakken je makkelijk af gaat en je ook eens wilt experimenteren met wat andere smaken, dan biedt karamel veel mogelijkheden. Je kunt karamel kopen, maar het is veel makkelijker om het gewoon te maken. Karamel maken kost weinig tijd én weinig geld. De toepassingsmogelijkheden zijn bijna eindeloos.

3 Hoe maak ik een zoekmachinevriendelijke webpagina

Door: Walter van den Berg

Als je informatieve webpagina's in elkaar zet, wil je ook gelezen worden. Dan is het handig als zoekmachines goed kunnen zien waar je pagina’s over gaan. Als je bijvoorbeeld over je konijnen schrijft, dan wil je geen mensen op bezoek krijgen die een recept voor klein wild zoeken. In deze hoedoe tips om zoekmachines op het juiste spoor te brengen.

Hoe verwijder ik een likdoorn

Door: Adine Versluis

Eeltpitten, eksterogen, likdoorns: andere woorden voor hetzelfde, vervelende voetkwaaltje. Bijna iedereen krijgt ooit wel eens last van een likdoorn. Door een verkeerde houding, wrijving of (verkeerde) druk. Het bijzondere aan likdoorns is dat ze pijn kunnen doen, maar dat het ook kan zijn dat je er helemaal geen last van hebt. Om te zorgen dat dat ook zo blijft, is het natuurlijk het beste om de likdoorn te (laten) verwijderen. En dat doe je zo!

Hoe bestrijd ik pigmentvlekken

Door: Cindy Kamstra

Naarmate je huid ouder wordt, neemt het herstellende vermogen dat hij van nature heeft af. Daardoor is hij minder goed opgewassen tegen allerlei schadelijke invloeden van buitenaf, zoals UV-straling. Het natuurlijke beschermingsmechanisme daartegen heet melanine en het is een stof die ervoor zorgt dat je huid pigment aanmaakt, waardoor je een mooi bruin kleurtje krijgt. Maar melanine is ook de stof die ervoor zorgt dat er pigmentvlekken op je huid ontstaan. Die vlekken worden ook wel ouderdomsvlekken of levervlekken genoemd en lijken een beetje op sproetjes of moedervlekken. Pigmentvlekken zijn niet gevaarlijk, maar veel mensen vinden ze niet mooi en willen er dus liever van af. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan…

4 Hoe word ik fractievoorzitter
Hoe word ik fractievoorzitter

Door: Cindy Kamstra

Een fractievoorzitter is als het ware het "visitekaartje" van zijn of haar partij. Niet alleen in de Tweede Kamer zijn fractievoorzitters te vinden, maar ook in de gemeenteraad. Maar hoe word je dat nu eigenlijk, fractievoorzitter? Elly Konijn, fractievoorzitter van D66 in Alkmaar, legt het uit.

4 Hoe richt ik een politieke partij op

Door: Cindy Kamstra

Als je niet tevreden bent met 'de politiek' in ons land en vindt dat je het zelf veel beter kunt, is het het overwegen waard om je eigen politieke partij op te richten. Dat is helemaal niet zo moeilijk als het klinkt. Sterker nog: iedereen kan het!

4 Hoe bouw ik snel spiermassa op
Hoe bouw ik snel spiermassa op

Door: Noortje van Dorp

‘Hoe moet ik aankomen, zonder mijn vetpercentage te laten stijgen?’ ‘Ik doe al vier maanden aan powertraining, maar zie geen verandering.’ Het internet staat bomvol met fora van (vooral) mannen die spiermassa willen kweken. En dan nog het liefst zo snel mogelijk. Het opbouwen van spiermassa vergt veel training en vooral veel geduld. Daarbij is je spieraanleg ook nog eens genetisch bepaald; het aantal spiercellen ligt al vast. Laat de moed daarom niet zakken als het bij jou wat langzamer gaat dan bij je sportmaatje. In deze Hoedoe geven we een paar tips om het proces toch wat te verspoedigen.

Hoe leer ik nee zeggen

Door: Robert Haringsma

De eerste en de makkelijkste stap op weg naar assertief gedrag, is nee leren zeggen. Toch is dat voor veel sub-assertieve mensen moeilijk. In dit artikel leer je hoe je nee kunt leren zeggen.

Hoedoeners in de spotlight
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!