Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe ga ik om met sociale angst

Door: Adine Versluis

Het idee hebben niet goed genoeg te zijn, bang zijn om bekeken te worden, bang zijn om voor gek te staan: sociale angst kan je behoorlijk beperken. In veel gevallen ontstaat sociale angst al tijdens de puberteit. Sommige mensen blijven hier hun leven lang mee rondlopen. Dat hoeft echter niet; het is mogelijk om van je sociale angst af te komen!

Hoe help ik vogels de winter door

Door: Adine Versluis

Niet alle vogels zoeken in de winter hun heil in warmere landen. Sommige vogeltjes blijven in Nederland en merken dat het best lastig is om genoeg eten te vinden. Wij kunnen die vogels de winter door helpen, door ze een beetje extra te voeden. Maar wat kun je het beste doen en wat kun je beter laten?

4 Hoe kan ik mijn wasmachine aansluiten
Hoe kan ik mijn wasmachine aansluiten

Door: Adine Versluis

Als je zelf je wasmachine kunt aansluiten, dan kun je een leuk bedrag aan installatiekosten besparen. Bovendien komt deze vaardigheid niet alleen van pas bij de aanschaf van een nieuw exemplaar, maar ook bijvoorbeeld bij een verhuizing. Een wasmachine aansluiten is niet zo moeilijk. Het is vooral een kwestie van goed opletten.

4 Hoe pof ik aardappels
Hoe pof ik aardappels

Door: Adine Versluis

Geen zin om aardappels te schillen, of wil je gewoon even een lekkere snack tussendoor? Kies dan voor aardappels poffen. Aardappels poffen is makkelijk, lekker en snel. Bovendien is het een leuke manier om van gewone aardappels toch iets bijzonders te maken.

4 Hoe plak ik mijn fietsband
Hoe plak ik mijn fietsband

Door: Bastienne Wentzel

Je kunt je fiets met lekke band natuurlijk naar de fietsenmaker brengen. Fiets in de auto, past niet, lastig, rijden naar de fietsenmaker, geld in de parkeermeter, of lopen, ook niet prettig, ‘is-goed-mevrouwtje-komt-u-over-een-week-maar-terug’, weer geld in de parkeermeter, tientje afrekenen, fiets weer in de auto... Je had ‘m allang zelf geplakt! Een bandenplaksetje kost nog geen drie euro.

Hoe speel ik levend Stratego

Door: Noortje van Dorp

Jagen op anderen, sluipen, tactisch spel: levend Stratego heeft het allemaal in zich. Niks leukers dan om als een maarschalk of een bom door het bos te rennen op zoek naar de vlag van de tegenstander. En dat dan zonder gepakt te worden.

Hoe pof ik kastanjes
Hoe pof ik kastanjes

Door: Adine Versluis

Met tamme kastanjes kun je alle kanten op. Je kunt ze met een beetje suiker of zout eten, maar je kunt ze ook verwerken in een warme maaltijd. Maar hoe maak je die kastanjes eigenlijk klaar? Je poft ze gewoon! Kastanjes poffen kan in de open haard, maar ook bijvoorbeeld in de oven of in de pan. Hier lees je hoe!

Hoe vind ik de perfecte paragliding-vliegstek

Door: Bastienne Wentzel

Als je eenmaal de vrijheid van het vliegen aan een scherm hebt ontdekt is er een grote kans dat je meer wilt. Oefenen in Nederland op het strand of met behulp van een lier. Of ga naar het buitenland, in de bergen lange vluchten maken. Je medepiloten weten vaak de mooiste plekjes te vinden. De wereldwijde paragliding-gemeenschap is relatief klein maar actief op internet. Er zijn talloze sites waarop je de mooiste plekken kunt vinden, inclusief een weersverwachting en een voorspelling van de vliegcondities.

4 Hoe plaats ik valse wimpers
Hoe plaats ik valse wimpers

Door: Adine Versluis

Niet iedereen is gezegend met mooie lange, donkere wimpers. Het gebruik van mascara kan helpen, maar tot op een bepaalde hoogte. Als je wimpers eens goed aan wilt vullen, of zelfs voor een extreem dramatische look wilt gaan, dan kun je het beste valse wimpers aanbrengen. Dit vergt wat oefening en geduld, maar is niet heel moeilijk!

5 Hoe spaar ik ongemerkt 1000 euro
Hoe spaar ik ongemerkt 1000 euro

Door: Cindy Kamstra

Sparen is niet altijd even gemakkelijk. Elke maand een vast bedrag naar je spaarrekening overmaken terwijl je er ook zoveel leuks voor kunt kopen vereist veel zelfdiscipline en motivatie. Maar het kan ook anders! Zonder dat je er zelf iets van merkt bijvoorbeeld. Hoe je dat doet?

Home » Geld » Sparen

4 Hoe monteer ik een ventilator in mijn badkamer

Door: Adine Versluis

Als een badkamer niet goed geventileerd wordt, kan er snel een muffe, vochtige lucht in blijven hangen. De makkelijkste manier om dat te voorkomen is het openen van een raampje. Dat is echter niet altijd mogelijk of praktisch. Je kunt ook een ventilator in je badkamer plaatsen, die de vochtige lucht afvoert en de badkamer fris houdt.

Hoe sluit ik een lamp aan
Hoe sluit ik een lamp aan

Door: Adine Versluis

Een nieuwe lamp ophangen of een lamp vervangen is niet zo moeilijk. Je hoeft alleen de bedrading maar op de juiste manier aan te sluiten. En dat is wel even opletten, want je wilt natuurlijk geen kortsluiting veroorzaken.

5 Hoe vind ik thuiswerk

Door: Cindy Kamstra

Veel geld verdien je er niet mee, maar als je op zoek bent naar een klein extraatje kan thuiswerk voor jou de oplossing betekenen. Tenminste, als je betrouwbaar thuiswerk weet te vinden. En daar is best een lange adem voor nodig. Waar je zoal op moet letten bij het vinden van geschikt thuiswerk lees je in deze hoedoe.

4 Hoe word ik wegwijs in een oerwoud van keurmerken
Hoe word ik wegwijs in een oerwoud van keurmerken

Door: Noortje van Dorp

Als je tegenwoordig een product koopt in de winkel, dan springen de diverse keurmerken je tegemoet. Mag het product wel of niet in de glasbak, is het gezond om te eten, is het ‘fair’ geproduceerd. Er zijn een heleboel keurmerken die door de leverancier zelf in het leven zijn geroepen, denk bijvoorbeeld maar aan het huismerklogo van supermarkten. Maar hoe weet je nu welk keurmerk je kunt vertrouwen, en welk keurmerk niet?

4 Hoe verhuur ik tijdelijk mijn huis

Door: Adine Versluis

Een nieuw huis gekocht, ingetrokken bij je partner: er kunnen allerlei redenen zijn waarom je huis straks een tijdje leeg staat. Je kunt er geld mee verdienen door het tijdelijk te verhuren, maar dan moet je je wel aan verschillende regels houden. Bereid je goed voor aan de hand van de 'regels' in deze hoedoe!

Hoe koop ik een huis met Nationale Hypotheek Garantie

Door: Adine Versluis

Een huis kopen is een grote stap: je gaat misschien wel de grootste schuld van je leven aan. Bovendien is het voor de aflossing van die schuld noodzakelijk dat je maandelijks voldoende geld binnen krijgt. Als je het risico op betalingsproblemen zoveel mogelijk wilt verkleinen, kies je voor een huis met Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Dan moet je echter wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

4 Hoe twitter ik
Hoe twitter ik

Door: Adine Versluis

Twitteren, tweets, hashtags, DM's: wie begint met twitteren krijgt te maken met heel veel nieuwe termen. Dat maakt het hele twitteren misschien een beetje onduidelijk. Daarom vind je hier een korte uitleg over twitteren. Hoe werkt het en wat kun je ermee?

5 Hoe bereid ik me voor op Oerol
Hoe bereid ik me voor op Oerol

Door: Gigi Schuiten

Terschellings Oerol festival staat bekend als één van de leukste, gezelligste en meest bijzondere festivals in Europa. Het is sinds de eerste editie in 1982 uitgegroeid tot een waar fenomeen. Ieder jaar in juni is het Waddeneiland tien dagen lang het podium voor theater, dans, straattheater, beeldende kunst en muziek. De voorstellingen worden vaak speciaal voor de bijzondere locaties gemaakt, of daarop aangepast. Van grote spektakelstukken tot mime, van intiem muziektheater tot hilarische circusvoorstellingen, van westerns tot interactieve installaties: je treft het aan in de duinen, op het strand, in bossen, op dijken, in schuren en gewoon op straat. Voor de beginnende Oeroller vormen de voorbereidingen op het festival een ware uitdaging. Hoe stel je een haalbaar programma samen uit het enorme aanbod van voorstellingen, bands, straattheater en randprogrammering? Hoe zit het de bootovertocht naar Terschelling? Hoe doorgrond je de mysteries rond de kaartverkoop? Deze Hoedoe helpt je op weg.

Hoe koop ik als bedrijf duurzaam in

Door: Erik Weijers

Duurzaam inkopen gaat over inkoop van verantwoord gekapt hout, werkkleding die niet door kinderarbeid is gemaakt, energiezuinige apparaten, biologisch eten, en nog veel meer. Als je duurzaam wilt gaan inkopen als bedrijf of organisatie is het echt niet nodig om het in één keer honderd procent goed te doen. Kies die inkopen eruit die voor jouw bedrijf makkelijk zijn te verduurzamen en probeer daarna stapje-voor-stapje je inkoopbeleid te verbeteren. Hieronder een aantal voorbeelden van inkopen die je kan verduurzamen. Uiteraard zijn er nog tal van andere inkopen waar je op kan letten, maar dit is alvast een mooi begin.

3 Hoe word ik een goede schaker
Hoe word ik een goede schaker

Door: Erik Weijers

Het schaakspel spreekt tot de verbeelding: wie kent niet de legende van de graankorrel, die het bijna oneindig aantal mogelijkheden van het spel illustreert? Toch vinden veel mensen schaken ontoegankelijk en intellectueel. Als iemand wordt gevraagd om een potje te spelen, hoor je vaak iets als: "ik ken de spelregels wel, maar daar is ook alles mee gezegd." Het is echter mogelijk om met enige inzet en vooral veel spelplezier een goede (club)schaker te worden.

Hoedoeners in de spotlight
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!