Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

5 Hoe vraag ik mijn grote liefde ten huwelijk
Hoe vraag ik mijn grote liefde ten huwelijk

Door: Cindy Kamstra

"Wil je met me trouwen?" Als je een goede relatie hebt en fan bent van het huwelijk, is dat de mooiste vraag die je gesteld kan worden. Maar wat te doen als het blijkbaar niet in je partner opkomt om je die vraag te stellen? Simpel, dan neem je het heft in eigen handen!

4 Hoe maak ik tonijnsalade
Hoe maak ik tonijnsalade

Door: Adine Versluis

Zelf tonijnsalade maken is helemaal niet moeilijk. Met smakelijke tonijn en een aantal basisingrediënten uit de voorraad maak je in een handomdraai een lekkere salade voor op brood, op een toastje of om gewoon te eten.

4 Hoe weet ik (bijna) zeker dat ik veilig vlieg
Hoe weet ik (bijna) zeker dat ik veilig vlieg

Door: Irene Herbers

De statistieken liegen er niet om: vliegen is veilig. Veel veiliger dan autorijden, bussen of treinen. Kilometervreters pakken dus maar beter het vliegtuig. Toch gaat het soms mis en helaas zijn daar dan direct honderden mensen bij betrokken. De kans op een falend vliegtuig kun je een beetje reduceren. Simpelweg door nooit in een doodskist te stappen. Hoe weet je (bijna) zeker dat je veilig vliegt?

3 Hoe ga ik om met discriminatie
Hoe ga ik om met discriminatie

Door: Cindy Kamstra

Artikel 1 van de Nederlandse grondwet zegt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan." Toch is de realiteit anders: er wordt nog steeds veelvuldig gediscrimineerd in ons land. Alleen al in 2007 kwamen er bij de landelijke vereniging tegen discriminatie Art.1 ruim 4000 klachten binnen over discriminatie, en dat zijn dan alleen nog maar de gevallen die gemeld worden. Hoe ga je ermee om als het jou overkomt?

Hoe laat ik een pretecho maken

Door: Erik Weijers

Een pretecho is een foto of filmpje van je ongeboren baby. Je krijgt de echo vaak mee op cd of dvd. De pretecho is iets anders dan de termijnecho of de 20-weken echo. De pretecho laat je namelijk maken zonder dat er een medische aanleiding is. Gewoon omdat het interessant en spannend is. Of om te weten te komen of het een jongen of een meisje is. Omdat de beelden van het babietje best duidelijk kunnen zijn, raken veel ouders door de pretecho gehecht aan hun kindje. De pretecho betaal je zelf: de kosten liggen tussen de 50 euro en tot meer dan 150 euro voor meerdere kleurenfoto's en een filmpje. De filmpjes geven een behoorlijk levensecht beeld.

Hoe bereken ik de CO₂-uitstoot van mijn auto

Door: Bastienne Wentzel

Je wilt graag het klimaat verbeteren door minder broeikasgassen uit te stoten? Maar je weet niet hoe? Laat eens de auto staan! Hier lees je hoe je snel kunt uitrekenen hoeveel CO₂ dat scheelt.

Hoe kan ik vasten en ontgiften
Hoe kan ik vasten en ontgiften

Door: Irene de Vette

Een paar weken achter elkaar iets té enthousiast gefeest? De gevolgen van weinig slaap, veel drank en ongezond eten zie je terug in de spiegel: doffe huid, wallen en een knellende broek. Om maar niet te spreken van je energielevel, dat ook al naar een dieptepunt is gezakt. Genoeg ervan? Een vastenkuurtje kan een goede start zijn om het tij te keren. Het is wetenschappelijk nooit aangetoond dat zo’n ontgiftingskuur echt werkt, maar sommige mensen zweren erbij. Wil je het eens proberen, bereid je dan goed voor.

3 Hoe comprimeer ik een bestand

Door: Adine Versluis

Als een bestand te groot is om te versturen, bijvoorbeeld omdat er veel plaatjes bij horen, dan kun je het bestand comprimeren. Het wordt dan omgezet naar bijvoorbeeld een .ZIP bestand. In dat formaat neemt het bestand minder ruimte in beslag, waardoor het makkelijker te versturen is. De ontvanger kan het bestand eenvoudig weer uitpakken en op de harde schijf zetten.

Hoe word ik huisvader
Hoe word ik huisvader

Door: Marieke van Oosterhout

Veel vrouwen gaan minder werken of stoppen zelfs als er kinderen komen. Mannen doen dit vrijwel nooit; de functie of de werkgever maakt het onmogelijk om minder te werken, er is angst om carrièrekansen te verspelen of het geld kan niet gemist worden. Rudolf Hunnik deed het wél. Twee dagen in de week werkt hij als freelance journalist, de overige dagen doet hij het huishouden en zorgt hij voor zijn twee kinderen. Zijn vrouw werkt fulltime. “De hechte band die ik met mijn kinderen heb, zou ik voor geen goud willen missen."

4 Hoe maak ik mijn kat zindelijk
Hoe maak ik mijn kat zindelijk

Door: Adine Versluis

Net als mensen, moeten ook katten leren om hun behoefte niet altijd zomaar te laten lopen, maar dit netjes in een bak (of buiten) te doen. De kat zindelijk maken kan heel makkelijk zijn, maar het kan ook veel tijd en moeite kosten. Met deze tips maak je in ieder geval een goede start.

Hoe krijg ik gestolen spullen vergoed

Door: Adine Versluis

Als je zeker wilt weten dat je een (redelijke) vergoeding krijgt als er spullen van je gestolen worden, dan moet je niet alleen goed verzekerd zijn, maar ook zelf administratief je zaakjes op orde hebben. Zonder aankoopbon kun je het bijvoorbeeld bij veel verzekeraars wel vergeten. Mét bon sta je een stuk sterker, zeker als je de volgende stappen volgt.

4 Hoe word ik een ervaren toneeltoeschouwer

Door: Gigi Schuiten

De eerste toneelschrijvers stammen al uit de Griekse oudheid. Stukken van tragediedichters als Aeschylus, Sophokles en Euripides en komediedichters als Aristophanes en Menander worden ook nu nog opgevoerd. Nog steeds zet menig gezelschap zijn tanden met enige regelmaat in een Shakespeare. Naast de klassieken worden ook moderne romans en zelfs films al sinds jaar en dag bewerkt voor het toneel. En dan is er nog het vak toneelschrijver dat zich in toenemende mate in populariteit mag verheugen. Dat toneelschrijven ook in Nederland 'hot and happening' is, getuigen de verschillende opleidingen, de te winnen prijzen en beurzen, en de speciale festivals. Gezelschappen voeren in toenemende mate werk van aanstormend of al bekend Nederlands schrijftalent op, of geven een toneelschrijver de opdracht een speciaal stuk te schrijven. Hoe kies je als beginnend toneeltoeschouwer uit deze overvloed, de stukken die bij jouw smaak passen, en wat kun je verwachten?

4 Hoe word ik wegwijs in een oerwoud van keurmerken
Hoe word ik wegwijs in een oerwoud van keurmerken

Door: Noortje van Dorp

Als je tegenwoordig een product koopt in de winkel, dan springen de diverse keurmerken je tegemoet. Mag het product wel of niet in de glasbak, is het gezond om te eten, is het ‘fair’ geproduceerd. Er zijn een heleboel keurmerken die door de leverancier zelf in het leven zijn geroepen, denk bijvoorbeeld maar aan het huismerklogo van supermarkten. Maar hoe weet je nu welk keurmerk je kunt vertrouwen, en welk keurmerk niet?

4 Hoe kom ik aan gratis speelgoed
Hoe kom ik aan gratis speelgoed

Door: Cindy Kamstra

Spelen is een leuk tijdverdrijf voor jong en oud. Je kunt spelen zonder speelgoed, door geheugenspelletjes te doen of je fantasie te gebruiken. Maar het juiste speelgoed kan je spel helemaal compleet maken. Alleen… Hoe kom je in krappe tijden aan speelgoed zonder daarvoor je beperkte budget aan te spreken? Eigenlijk heel eenvoudig: volg gewoon de stappen in deze hoedoe.

3 Hoe verstuur ik een originele Valentijnskaart
Hoe verstuur ik een originele Valentijnskaart

Door: Cindy Kamstra

14 Februari, Valentijnsdag, is bij uitstek de dag waarop je je (geheime) liefde kunt laten weten wat je van hem of haar vindt. De meeste mensen doen dat door een Valentijnskaart te versturen, al dan niet anoniem. Je kunt zo’n kaart vanaf begin januari zo’n beetje overal kopen, vaak zelfs met voorgedrukte gedichtjes en liefdesverklaringen. Postzegel erop, in de brievenbus deponeren, en klaar. Simpel, maar wel erg standaard… Wil jij het iets origineler aanpakken, lees dan vooral even verder en maak je eigen Valentijnskaart.

4 Hoe houd ik een vergadering kort
Hoe houd ik een vergadering kort

Door: Adine Versluis

In veel gevallen is vergaderen belangrijk. Als een vergadering echter uitmondt in een oeverloos gesprek waarin geen spijkers met koppen worden geslagen, is het meer een verspilling van tijd en geld. Gebruik daarom de volgende stappen om kort én effectief te vergaderen!

4 Hoe schrijf ik een betoog

Door: Adine Versluis

Soms is iemand mondeling overtuigen niet genoeg. In dat geval schrijf je een betoog. Met een goed betoog weet je mensen te beïnvloeden en te overtuigen van jouw mening of jouw standpunt in een zaak. Een slecht betoog kan niet alleen je standpunt, maar ook je geloofwaardigheid ondermijnen. Zet daarom niet zomaar wat op papier, maar bouw je betoog zorgvuldig op!

Hoe maak ik gratis automatische backups met Mozy

Door: Walter van den Berg

Handmatig een backup maken is te doen, maar is omslachtig. Juist met zoiets belangrijks als backups maken, werkt omslachtigheid tegen je: voor je het weet sluipt de klad erin en loop je maanden achter. Automatische backups zijn tegenwoordig voor iedereen haalbaar, want er zijn bedrijven die je de beslommeringen uit handen nemen. Inderdaad, bedrijven willen geld verdienen, dus gratis is het (bijna) nooit. Maar als je niet al te veel data wilt opslaan, kun je bijvoorbeeld terecht bij www.mozy.com. Er zijn meer spelers op de backupmarkt, maar Mozy is voor de eerste twee gigabyte (je documenten, mail en vakantiefoto’s) gratis, en bovendien een van de beter geteste backuppers. Let op: Mozy vereist een breedbandverbinding (adsl of kabel).

Hoe bescherm ik mijn huid tegen de zon
Hoe bescherm ik mijn huid tegen de zon

Door: Cindy Kamstra

Zonder de zon zou er geen leven mogelijk zijn op aarde. Bovendien voorziet zonlicht ons van vitamine D, worden we er vrolijker en niet te vergeten prachtig bruin van. Maar teveel zonlicht is schadelijk voor je huid: de elastinevezels in je huid raken beschadigd en dat zorgt ervoor dat je huid sneller veroudert. Bovendien kun je huidkanker krijgen van te vaak te lang in de zon liggen. Gelukkig kun je zelf veel doen om je huid te beschermen tegen de zon.

4 Hoe zon ik veilig en gezond
Hoe zon ik veilig en gezond

Door: Noortje van Dorp

Na die sombere, donkere en vooral natte winterperiode koesteren we maar al te graag elk zonnestraaltje dat we kunnen vinden. Dik ingepakt met winterjas en muts drinken we in de lente al de eerste warme chocolademelk. En in de zomer gaan we helemaal los; elk vrij uurtje wordt in de zon en met zo min mogelijk kleren (voor een optimaal bruiningsproces) doorgebracht. De zon is niet alleen lekker, maar ook nuttig. Onze huid maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht; onmisbaar voor de aanmaak van sterke botten. Maar een te veel aan zonlicht kan ook schadelijke gevolgen hebben. Pijnlijke brandblaren en een snel verouderende huid zijn daar nog de milde vormen van. Volgens de KWF Kankerbestrijding wordt jaarlijks in Nederland bij ongeveer 30.000 mensen huidkanker geconstateerd. En dat aantal is nog steeds fors stijgende.

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!