Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe houd ik bijen
Hoe houd ik bijen

Door: Renate Boogvrouw

Er zijn ruim 8.000 imkers in Nederland en ook jij kunt bijenhouder worden. Honingbijen zijn prachtige en geheimzinnige diertjes om bezig te zien. Ze zijn nauwelijks gevaarlijk, want ze zijn van nature niet in mensen geïnteresseerd en steken alleen als ze zich bedreigd voelen. In ruil voor goede verzorging, krijg je elk jaar flink wat potjes heerlijke honing van ze cadeau.

5 Hoe kom ik aan hout voor mijn open haard

Door: Merel van der Lande

Een goede verbranding is milieuvriendelijk en veilig. Bij het stoken van hout in een open haard of houtkachel is het daarom belangrijk om schoon en kurkdroog hout te gebruiken. Hoe je daaraan komt, lees je hier.

Hoe steek ik een houtkachel aan
Hoe steek ik een houtkachel aan

Door: Merel van der Lande

Het lijkt zo logisch: hout in de kachel, stukje krant of aanmaakhout eronder en aansteken maar! Wat veel mensen niet weten, is dat deze methode een enorme rookontwikkeling met zich meebrengt. Slecht voor jezelf (want: fijnstof), het milieu en het rookkanaal. En bovendien onnodig. Zo steek je de houtkachel wél op de juiste manier aan.

Hoe vind ik een kuuroord
Hoe vind ik een kuuroord

Door: Merel van der Lande

De Romeinen wisten het al: een gezonde geest in een gezond lichaam. Maar ook in onze huidige, drukke samenleving is niets lekkerder dan je lichaam zo nu en dan te verwennen met massages, pakkingen, (kruiden)baden en rondjes sauna. De geestelijke ontspanning volgt vanzelf. Om aan onze massale ontspanningsbehoefte te voldoen schieten de kuuroorden en wellnesscentra als paddenstoelen uit de grond. De een claimt nog beter te zijn voor je gezondheid dan de ander. Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, volgt hier een stappenplan voor het vinden van een kuuroord/ wellnesscentrum.

Hoe start ik een dj-carrière
Hoe start ik een dj-carrière

Door: Nico van der Plas

Dj’s zijn alomtegenwoordig. De status van anonieme plaatjesdraaiers zijn ze allang ontgroeid; zeker na de komst van dj’s als Tiësto en Armin van Buuren hangt er een steeds groter wordende popster-cultus om ze heen. Heeft ook te maken met de ontwikkeling van het vak; dj’s zijn tegenwoordig ook producers en maken veel gebruik van hun zakelijk instinct. Oftewel, niet alleen plaatjes draaien, maar ook zelf muziek maken in een (thuis)studio en beide zaken met zoveel mogelijk marketing-trucjes aan het publiek zien te slijten. Moeilijk, maar te doen, zoals ons stappenplan laat zien.

3 Hoe ga ik om met discriminatie
Hoe ga ik om met discriminatie

Door: Cindy Kamstra

Artikel 1 van de Nederlandse grondwet zegt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan." Toch is de realiteit anders: er wordt nog steeds veelvuldig gediscrimineerd in ons land. Alleen al in 2007 kwamen er bij de landelijke vereniging tegen discriminatie Art.1 ruim 4000 klachten binnen over discriminatie, en dat zijn dan alleen nog maar de gevallen die gemeld worden. Hoe ga je ermee om als het jou overkomt?

5 Hoe word ik vegetariër
Hoe word ik vegetariër

Door: Irene de Vette

Je loopt al een tijdje rond met het idee en nu wil je de daad bij het woord voegen. Je zegt vlees en vis voorgoed vaarwel en wordt vegetariër. Of je mindert je vlees- en visconsumptie en wordt een parttime vegetariër of ‘flexitariër’. Welke motivatie je hier ook voor hebt, je wilt natuurlijk wel lekker en vooral gezond blijven eten. Gelukkig is dat helemaal niet moeilijk.

4 Hoe kleed ik me modieus, maar goedkoop
Hoe kleed ik me modieus, maar goedkoop

Door: Noortje van Dorp

Wil jij je altijd volgens de laatste mode kleden...dan zal je dat een aardige duit kosten. Mode is zo veranderlijk als het weer. De ene dag zijn pony’s hot, de andere dag ‘not done’. Hetzelfde gold voor de puntschoenen, haarkuiven, wijde pijpen...en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch zijn er wel wat manieren om je eigentijds, maar niet te duur te kleden.

Hoe kan ik de schade van vandalisme verhalen

Door: Irene de Vette

Als je garagedeur is beklad met graffiti of je auto is bekrast kun je, als je weet wie de daders zijn, de schade verhalen. Omdat vandalisme de maatschappij elk jaar veel geld kost, krijgen slachtoffers in een strafzaak steeds meer mogelijkheden tot schadevergoeding.

Hoe download ik een video van YouTube

Door: David Feltkamp

Soms vind je een video op YouTube die je wel zou willen downloaden. Bijvoorbeeld om te bekijken als je geen internet hebt, of omdat je bang bent dat het filmpje misschien weer van YouTube zal verdwijnen. Maar hoe moet dat?

4 Hoe word ik rijinstructeur

Door: Adine Versluis

Heb je het liefst een vrij beroep, waarbij je ook nog eens wat van het land ziet? Dan is rijinstructeur worden misschien wel iets voor je. Je kunt als rijinstructeur bij een rijschool in dienst gaan, maar je kunt je ook vestigen als zelfstandig instructeur.

Hoe maak ik zelf kerstkaarten

Door: Adine Versluis

De kerst is een tijd van gezelligheid, lichtjes, lekker eten, cadeautjes én kerstkaarten. Des te meer aandacht je schenkt aan al deze dingen, des te leuker het wordt. Begin daarom tijdig met het zelf maken van kerstkaarten. Dat is veel persoonlijker dan de standaard kaartjes uit de winkel, vaak veel goedkoper én geeft je de mogelijkheid om ruim op tijd in de kerststemming te komen!

4 Hoe barbecue ik vlees
Hoe barbecue ik vlees

Door: Janine Bruinooge

Het liefst roosteren we een lekker stukje vlees boven de gloed van brandend houtskool. Om echt te kunnen genieten van een rib-eye, lamskotelet of schouderkarbonade moet ‘ie echter wel op de juiste wijze zijn bereid. Want je mooie malse steak kan, als je even niet oplet, zo veranderen in een taai, droog en aangebrand stukkie vlees. Wil je van je barbecuefestijn ook een culinair feestje maken, doe dan met zorg boodschappen en bereid het grillen goed voor.

4 Hoe decanteer ik wijn
Hoe decanteer ik wijn

Door: Irene de Vette

‘Decanteren’ is eigenlijk niets anders dan een fles wijn overschenken in een karaf. Maar waarom en hoe je dat doet, is iets minder eenvoudig. Je decanteert een fles wijn om drie redenen: 1) om de wijn te laten ‘ademen’. Door wijn aan de lucht bloot te stellen, komen de geuren en smaken vrij. Veel wijn heeft hier baat bij, vooral jonge rode wijn. De tannine in de rode wijn wordt namelijk zachter en dus zal hij minder hard smaken. Een rode Zinfandel is bijvoorbeeld zo’n tanninerijke wijn. 2) om de droesem (het bezinksel van tannine en andere deeltjes in de wijn die door de jaren heen samenklonteren en naar de bodem van de fles zakken) te verwijderen. Dit ontstaat pas na een jaar of acht tot tien. Het bezinksel kan bitter smaken en zonder ‘drab’ drinkt de wijn een stuk aangenamer. De wijn blijft mooi helder. 3) ook niet onbelangrijk: het is een ritueel waardoor je in een feestelijke stemming komt.

4 Hoe organiseer ik een buurtfeest

Door: Cindy Kamstra

Een buurtfeest is een leuke gelegenheid om je buren wat beter te leren kennen en de betrokkenheid bij de buurt te vergroten. Heb jij wel zin in zo'n feest, wacht dan niet tot iemand anders het initiatief neemt en organiseer het gewoon lekker zelf! Deze Hoedoe helpt je daarbij.

Hoe volg ik een detox kuur
Hoe volg ik een detox kuur

Door: Adine Versluis

Detoxen, ofwel: ontgiften. Het is al jaren een trend bij sterren, die zich bijvoorbeeld een week opsluiten in een exotisch resort en er als herboren uitkomen. Voor gewone mensen is zo'n verblijf onbetaalbaar en gelukkig ook helemaal niet nodig. Je kunt namelijk ook gewoon thuis een detox kuur volgen. Bijkomend voordeel; je hoeft de kuur niet een week te volgen, maar kunt 'm gebruiken om je hele eet- en drinkpatroon een stuk gezonder te maken.

Hoe kan ik me verzekeren tegen de gevolgen van vandalisme

Door: Irene de Vette

Als je net een nieuw huis of bedrijfspand hebt betrokken, doe je er goed aan een opstalverzekering af te sluiten. Daarmee verzeker je je tegen schade door brand of wateroverlast. Soms kun je je met zo’n verzekering ook tegen de gevolgen van vandalisme verzekeren, maar niet in alle gevallen. Dus wat doe je als je buitenmuur wordt ‘opgefleurd’ met een grote graffitipiece? En wat doe je als de lak van je auto wordt bekrast?

Hoe kan ik minder plastic gebruiken
Hoe kan ik minder plastic gebruiken

Door: Adine Versluis

Lange tijd is plastic een ideaal, goedkoop verpakkingsmiddel geweest. Tegenwoordig is echter steeds meer bekend over de nare gevolgen van de hoeveelheid plastic die overal ter wereld rondzwerft; zeeën en oceanen raken vervuild, dieren sterven omdat ze plastic eten of er op één of andere manier in bekneld raken en natuurgebieden worden steeds minder natuurlijk door plastic dat door mensen wordt achtergelaten. Hoewel het misschien onmogelijk lijkt om in je eentje het plasticprobleem van de wereld op te lossen, kun je wel degelijk verschil maken. En daar hoef je niet eens zoveel moeite voor te doen. Minder plastic gebruiken is makkelijker dan je denkt.

Hoe koop ik een paard
Hoe koop ik een paard

Door: Bastienne Wentzel

Op een goed moment wil je niet alleen maar paardrijden, maar ook een eigen paard bezitten. Niet meer rijden op het paard van een ander, of tijdelijk een manegepaard leasen maar eentje helemaal voor jezelf. Waarmee je een band kunt opbouwen en na verloop van tijd kunt zeggen: dat heb ik hem allemaal geleerd. Dat is het risico van besmetting met het paardenvirus. Het virus dat tijd en geld kost, maar heel veel plezier oplevert als je deze stappen volgt.

Hoe vouw ik een servet (paradijsvogel)
Hoe vouw ik een servet (paradijsvogel)

Door: Arend de Vries

Deze paradijsvogel maak je niet zomaar, want hier heb je wel een stijve servet voor nodig! Lees snel het stappenplan voor de klassieke stijlvolle vouwtechniek.

Hoedoeners in de spotlight
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!