Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe vind ik leuke en goedkope sinterklaascadeaus

Door: Adine Versluis

Het is één van de meest Hollandse feestdagen die er bestaan: het feest van Sinterklaas op vijf december. Wie kinderen heeft kan een andere feestdag misschien nog wel eens overslaan, maar krijgt daar tijdens Sinterklaasavond echt de kans niet voor. De uitgaven voor dit feest nemen elk jaar toe. Gelukkig zijn er ook manieren om de avond leuk én goedkoop te houden. Hier vind je een aantal tips.

Hoe maak ik babyvoeding met seizoensgroente en -fruit

Door: Irene de Vette

Hey, wat komt daar voor interessant hapje langs? Na maanden borst- of flessenvoeding is je baby toe aan iets anders. Zijn eerste ‘echte’ voeding bestaat uit zachtgepureerde fruit- en groentehapjes. Zo maak je kleurige vitaminebommetjes die je kleintje met veel plezier verslindt! De hapjes zijn nóg gezonder als je rekening houdt met de groenten van het seizoen.

4 Hoe maak ik jam
Hoe maak ik jam

Door: Janine Bruinooge

Wat Flipje in de Betuwe kan, kun jij zelf thuis ook: jam maken. Met wat vers fruit, suiker en enkele weckpotten, beschik je binnen een mum van tijd over je eigengemaakte jam. Lekker voor op de boterham, in de taart of bij een wildschotel. Dus op naar de markt of groenteboer voor lekker veel vers fruit.

4 Hoe maak ik een verantwoorde schoollunch voor mijn kind
Hoe maak ik een verantwoorde schoollunch voor mijn kind

Door: Janine Bruinooge

Een verantwoorde overblijfmaaltijd is vrij makkelijk samen te stellen: zorg voor veel groente, fruit en vezels en beperk vet en suiker tot het minimum. Maar hoe krijg je de kleine zo ver dat ‘ie de gezonde broodtrommel ook leeg eet? Helaas is dat wat minder eenvoudig, maar onmogelijk is het ook niet. Volgens Doris Voss, die zich met ‘Tijd voor eten’ inzet voor een gezonde schoollunch, moet je kinderen “verleiden tot een goede smaak”. Als je zelf het goede voorbeeld geeft, zorgt voor een gevarieerd overblijfmenu en het eten aantrekkelijk presenteert in een mooie, persoonlijke trommel, dan zal je kind zijn schoollunch niet alleen meenemen, maar op een gegeven moment ook met plezier opeten.

3 Hoe kan ik helpen armoede te bestrijden

Door: Merel van der Lande

Een betere wereld begint bij jezelf. Met die gedachte in het achterhoofd scheiden we keurig ons afval, brengen onze lege batterijen weg, doneren aan de collectant en kopen alleen nog spaarlampen. Moeilijker wordt het als het gaat over wereldvrede, vrouwenhandel of het armoedeprobleem. Als je je er bewust van bent dat al jouw daden een gevolg hebben, ook in het kader van deze wereldse problemen, kun je deze daden aanpassen. De keuzes die jij maakt, hebben gevolgen voor mensen in de hele wereld. Met kleine handelingen, zoals hieronder beschreven, kun jij helpen armoede te bestrijden.

4 Hoe word ik wegwijs in een oerwoud van keurmerken
Hoe word ik wegwijs in een oerwoud van keurmerken

Door: Noortje van Dorp

Als je tegenwoordig een product koopt in de winkel, dan springen de diverse keurmerken je tegemoet. Mag het product wel of niet in de glasbak, is het gezond om te eten, is het ‘fair’ geproduceerd. Er zijn een heleboel keurmerken die door de leverancier zelf in het leven zijn geroepen, denk bijvoorbeeld maar aan het huismerklogo van supermarkten. Maar hoe weet je nu welk keurmerk je kunt vertrouwen, en welk keurmerk niet?

Hoe kan ik augurken inmaken

Door: Adine Versluis

Augurken doen het goed in het Nederlandse klimaat. Als je ze tussen mei en juni inzaait, kun je van juli tot oktober oogsten. Vier plantjes leveren al genoeg augurken op om het hele jaar van te eten. Maar hoe zorg je er nu voor dat ze het hele jaar ook lekker smaken? En dat je je oogst eventueel zelfs nog wat langer kunt bewaren, of gemakkelijk weg kunt geven? Door de augurken in te maken.

Hoe maak ik augurken in
Hoe maak ik augurken in

Door: Adine Versluis

Augurken smaken goed bij boterhamworst, kaas, maar ook gewoon uit het vuistje. Als je ze zelf kweekt in je moestuin, heb je er waarschijnlijk meer dan je in één keer op kunt eten. Geen probleem, want je kunt augurken goed inmaken. Heel eenvoudig en ook nog eens heel lekker.

4 Hoe bepaal ik mijn DNA
Hoe bepaal ik mijn DNA

Door: Bastienne Wentzel

DNA is het instructieboekje voor het leven. Dit cliché mag dan saai zijn, het zegt wel treffend de waarheid. Hoe? Nou, heel eenvoudig. DNA is een enorm molecuul dat in elke cel van je lichaam voorkomt. Je kunt je het molecuul voorstellen als een kralenketting van kralen die we basen noemen. Er zijn vier verschillende basen en die hebben ieder een letter: A, C, G of T. Een combinatie van drie letters is een woord. Deze woorden vormen zinnen. Dat zijn de genen. Genen vertellen de cel wat hij moet doen, wanneer hij moet groeien, of het een cel is in een oog en welke kleur dat oog dan heeft. De term instructieboekje is dus goed gekozen. De tekst in het ‘boek’ is voor ieder persoon volstrekt uniek. De kans dat iemand exact hetzelfde DNA heeft als jij is één op een paar miljard. In de genen staat soms ook vastgelegd welke ziekten je zou kunnen krijgen. Soms is dat handig om te weten, bijvoorbeeld of je een grote kans hebt op hart- en vaatziekten. Je kunt dan gezonder gaan eten om de kans daarop te verkleinen. Ziekenhuizen en sommige bedrijven kunnen je helpen bij het bepalen van je DNA.

Hoe maak ik een elastiekje
Hoe maak ik een elastiekje

Door: Bastienne Wentzel

Niets is zo alledaags als het elastiekje. Ga maar na: hoe moet de postbode zijn stapels brieven bij elkaar houden zonder elastiekjes? De grootste gebruiker van elastiekjes ter wereld is dan ook het Amerikaanse postbedrijf. Maar ook het bosje bloemen kan niet zonder elastiekje om het bij elkaar te houden. En wat dacht je van elastiek in je kleding? Elastiekjes zijn gemaakt van rubber. De engelsen gaven de stof deze naam. Zij ontdekten dat je met een stukje rubber potloodstrepen kon uitvegen door erover te wrijven, to rub in het engels. Rubber is een natuurproduct gemaakt van latex, het sap uit de rubberboom. Maar hoe wordt die witte melkachtige vloeistof uiteindelijk een rond, rekbaar elastiekje?

Hoe kan ik popcorn maken

Door: Adine Versluis

Popcorn is een lekkere snack, die je zo zelf kunt maken. Je hebt er bijna niets voor nodig en het resultaat mag er zijn; goedkoper snacken kan bijna niet. Als je dan ook nog eens bedenkt dat popcorn best gezond is, blijft er eigenlijk geen reden meer over om het niet direct te maken!

Hoe houd ik me staande op een jetski
Hoe houd ik me staande op een jetski

Door: Noortje van Dorp

Misschien heb je ze wel eens door het water zien stuiteren. Jetski's. Ze lijken op een scooter aan de bovenkant en een mini-boot aan de onderkant. Met een snelheid van wel 80 km/u is het niet zo gek dat je (in Nederland) een vaarbewijs nodig hebt om deze waterduvel te besturen. Deze hoedoe vertelt je hoe je je letterlijk en figuurlijk staande moet houden op een jetski.

Hoe maak ik minestronesoep
Hoe maak ik minestronesoep

Door: Irene de Vette

‘Minestrone’ betekent letterlijk ‘grote soep’ en dat is eigenlijk het enige wat de talloze varianten met elkaar gemeen hebben. Iedere Italiaanse nonna heeft haar versie (en natuurlijk claimt de hele familie dat die de beste ter wereld is). Met groenten, bonen en vaak ook pasta is deze soep het hele jaar door een makkelijke en vullende maaltijd. Er is geen vast recept, je gebruikt de groente van het seizoen. In de zomer met lichte bouillon en in de winter met vlees en aardappels. Een grote pan soep is schijnbaar oneindig: als je er vier hongerige monden mee voedt, kun je er met een beetje brood en wat salade ook zes mensen van te eten geven.

Hoe vraag ik een Maatwerkadvies voor energiebesparing aan

Door: Bastienne Wentzel

Dubbel glas, een HR verwarmingsketel of isolatie van de gevel of het dak. Het zijn investeringen voor het besparen van energie die je na verloop van tijd, soms al binnen een paar jaar, kunt terugverdienen. Een Maatwerkadvies - voorheen het Energie Prestatie Advies - kan je helpen om de meest energiebesparende maatregelen voor jouw huis te kiezen.

Hoe vind ik online radiozenders

Door: Wim Guiking

Een radiozender zoeken ging jarenlang door het draaien aan knoppen, totdat je de juiste golflengte vond. Ook met een moderne autoradio is het een kwestie van stap voor stap scannen naar de juiste frequentie, of presets instellen. Nu breedband internet vrij algemeen is, gaat met kennis van webadressen zo ongeveer de hele wereld aan radio voor je open.Kies je muziekgenre, en je wordt bediend.

3 Hoe kom ik van een opgeblazen gevoel af

Door: Irene de Vette

Een opgeblazen gevoel: je buik is opgezet en je hebt last van winderigheid. Je kunt het krijgen als je teveel hebt gegeten. Dat gebeurt iedereen wel eens. Een ander verhaal is een terugkerend opgeblazen gevoel na een gewone maaltijd. Hoe kom je er van af?

Hoe kom ik aan gratis kleding
Hoe kom ik aan gratis kleding

Door: Cindy Kamstra

De laatste modetrends volgen als je even geen geld hebt, wordt lastig. Maar het is echt niet onmogelijk om jezelf in nieuwe kleding te steken zonder daarvoor een cent uit te geven. Ben je klaar om je garderobe gratis te vernieuwen?

Hoe kan ik puistjes veilig uitknijpen
Hoe kan ik puistjes veilig uitknijpen

Door: Adine Versluis

Schoonheidsspecialisten adviseren om puistjes vooral niet zelf uit te knijpen. Als je dat namelijk iets te grof doet, dan bestaat de kans op ontsmetting. Dit kan leiden tot nog meer puistjes. Wil dat zeggen dat je met zo'n grote puist rond moet blijven lopen? Nee, er is ook een veilige manier om puistjes uit te knijpen.

4 Hoe kom ik snel van een verkoudheid af
Hoe kom ik snel van een verkoudheid af

Door: Adine Versluis

Of het nu hartje zomer of winter is: last van een verkoudheid hebben we allemaal wel eens. Vervelend, want naast het feit dat je altijd zakdoekjes bij je moet hebben, komt een verkoudheid gewoon niet altijd goed uit. Gelukkig zijn er tal van manieren om snel van je verkoudheid af te komen.

2 Hoe houd ik poepende katten uit mijn tuin
Hoe houd ik poepende katten uit mijn tuin

Door: Adine Versluis

Kattenpoep stinkt ontzettend en er is dan ook niets zo vervelend dan tijdens het tuinieren, of wanneer je even lekker buiten zit, geconfronteerd te worden met kattenpoep. Zeker als de kat die het bewuste hoopje heeft achtergelaten nog niet eens van jou is ook! Tijd om je tuin voorgoed onaantrekkelijk te maken voor poepende katten!

Hoedoeners in de spotlight
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!