Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe bouw ik een schans in de sneeuw
Hoe bouw ik een schans in de sneeuw

Door: Noortje van Dorp

Iedereen kent de 149-meter hoge schans in Garmisch-Partenkirchen waar traditioneel op 1 januari het Nieuwjaarsspringen wordt gehouden. Ben jij een iets mindere durfal, maar wil je wel door de lucht zweven, dan kan je je eigen sneeuwschans bouwen. Freerider Gijs van Eijsden geeft je de tips en trics die je nodig hebt. En wie weet; misschien als je heel hard oefent, mag je volgend jaar ook wel meedoen.

4 Hoe word ik een wereldberoemde dj
Hoe word ik een wereldberoemde dj

Door: Marieke van Oosterhout

Van Nieuw-Zeeland tot Polen en van Japan tot Rusland. Zijn naam is bekend bij danceliefhebbers over de hele wereld. Bart Claessen scoorde onder zijn pseudoniem Barthezz in 2001 met ‘On the Move’ een wereldwijde hit. Het was de aftrap voor een internationale dj-carrière. Niet gek voor iemand die na het behalen van zijn vwo-diploma niet zo goed wist wat hij wilde worden. Hoe heeft hij het zo ver weten te schoppen? Speciaal voor hoedoe vertelt hij zijn verhaal. “Het is echt keihard werken hoor.”

4 Hoe word ik gelukkig
Hoe word ik gelukkig

Door: Renate Boogvrouw

Geluk, het lijkt een hoogstpersoonlijk en onbereikbaar doel. Maar de Amerikaanse psycholoog dr. Michael W. Fordyce vond na jarenlange studie 14 fundamentele stappen die je kunt zetten om gelukkiger te worden.

Hoe verjaag ik mollen uit mijn tuin
Hoe verjaag ik mollen uit mijn tuin

Door: Adine Versluis

De nachtmerrie van iedere tuinliefhebber: mollen die te pas en te onpas naar boven komen en zo grote hopen omgewoeld grond achterlaten. Je kunt natuurlijk direct klemmen zetten, maar er zijn ook diervriendelijke, effectieve methodes om mollen uit je tuin te verjagen.

Hoe kom ik aan kaartjes voor Pinkpop

Door: Adine Versluis

Toen in 1988 het allereerste Pinkpop festival gehouden werd, had niemand gedacht dat het zo'n enorm succes zou worden. Inmiddels is het festival in Landgraaf een begrip geworden en kunnen duizenden festivalgangers genieten van de grote namen die ieder jaar weer aangetrokken worden. Wil jij Pinkpop ook wel eens meemaken, of ga je jaarlijks? Koop je kaartjes dan veilig!

Hoe zet ik mijn spaarrekening over naar de bank met de hoogste spaarrente

Door: Adine Versluis

Nederlanders staan bekend als een spaarzaam volk. Dat dit ook echt zo is, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS): de spaartegoeden van Nederlanders zijn in de periode eind 2003 tot eind 2007 gestegen van 185.094 miljoen euro naar 237.131 miljoen euro. Kortom, Nederlanders sparen steeds meer. Als jij ook spaart, dan loont het om eens verder te kijken naar een bank met een hoge spaarrente.

Home » Geld » Sparen

4 Hoe monteer ik een ventilator in mijn badkamer

Door: Adine Versluis

Als een badkamer niet goed geventileerd wordt, kan er snel een muffe, vochtige lucht in blijven hangen. De makkelijkste manier om dat te voorkomen is het openen van een raampje. Dat is echter niet altijd mogelijk of praktisch. Je kunt ook een ventilator in je badkamer plaatsen, die de vochtige lucht afvoert en de badkamer fris houdt.

4 Hoe word ik voetbalfan (m/v)

Door: Cindy Kamstra

Als je niet van jongs af aan voetbalsupporter bent geweest, is er een grote kans dat je ook nu geen fan van het spel bent. Maar misschien heb je een relatie met een voetballiefhebber (of met een voetballer), of werk je ergens waar het voornaamste gespreksonderwerp voetbal is. Misschien wil je wel gewoon uit de eerste hand ervaren wat voetbal tot volkssport nummer één in Nederland maakt. Deze Hoedoe vertelt je hoe ook jij voetbalfan kunt worden!

4 Hoe word ik humanist
Hoe word ik humanist

Door: Renate Boogvrouw

Het humanisme is een ongodsdienstige levensbeschouwing, die uitgaat van de menselijke rede en levenskunst. Kernwaarden van het humanisme zijn zelfbeschikking, gelijkwaardigheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, solidariteit, redelijkheid en rechtvaardigheid. Dat klinkt allemaal mooi, maar hoe word je nou humanist? Treed in de voetsporen van zulke uiteenlopende mensen als Wim Kok, Nelson Mandela, Frits Bolkestein en Mahatma Ghandi!

4 Hoe kan ik mijn wasmachine aansluiten
Hoe kan ik mijn wasmachine aansluiten

Door: Adine Versluis

Als je zelf je wasmachine kunt aansluiten, dan kun je een leuk bedrag aan installatiekosten besparen. Bovendien komt deze vaardigheid niet alleen van pas bij de aanschaf van een nieuw exemplaar, maar ook bijvoorbeeld bij een verhuizing. Een wasmachine aansluiten is niet zo moeilijk. Het is vooral een kwestie van goed opletten.

Hoe kies ik de juiste spijkerbroek
Hoe kies ik de juiste spijkerbroek

Door: Cindy Kamstra

De spijkerbroek is een populair kledingstuk. Iedereen heeft er wel één in de kast hangen. Maar met de vele modellen die er te koop zijn, is het niet het gemakkelijkste kledingstuk om te kopen. Heb jij moeite met het vinden van een exemplaar dat je fantastisch staat? Niet getreurd, er is voor iedereen een spijkerbroek te vinden. Je moet alleen even weten waar je op moet letten!

Hoe kan ik borstvoeding kolven

Door: Irene de Vette

Je zwangerschapsverlof loopt ten einde, je gaat weer aan het werk, maar je wilt je kindje toch borstvoeding blijven geven als je van huis bent. Dan kun je de voedingen afkolven. Ook kan kolven handig zijn als je de stuwing op je borsten iets wilt verlichten. Een kolf is een pompje dat de zuigbeweging van baby’s nadoet en zo een toeschietreflex probeert op te wekken. Die reflex wordt aangestuurd door het hormoon oxytocine en is nodig om melk te laten stromen. Hoe kolf je af en hoe bewaar je de melk?

4 Hoe verhelp ik mijn ochtendhumeur
Hoe verhelp ik mijn ochtendhumeur

Door: Adine Versluis

‘Weer met het verkeerde been uit bed gestapt?’ Als je al last hebt van een ochtendhumeur, dan doen dat soort opmerkingen je meestal geen goed. Maar aangezien je niet iedereen de mond kunt snoeren en een ochtendhumeur ook voor jezelf niet prettig is, kun je beter daar wat aan doen. Moeilijk? Dat valt best wel mee!

Hoe word ik mystery shopper

Door: Adine Versluis

Wat geld bijverdienen, maar niet vast zitten aan elke ochtend een krant bezorgen? Dan is werken als mystery shopper misschien wel iets voor je. Mystery shoppers worden door bedrijven ingehuurd om te bekijken hoe het met de klantenservice binnen die bedrijven - vaak winkels - gesteld is. Je maakt een verslag van je bezoek en krijgt daarvoor een vergoeding. En soms houd je er ook nog wat extra's aan over.

4 Hoe zeg ik sorry

Door: Irene de Vette

Natuurlijk hoop je dat je nooit een fout maakt en dus ook nooit je excuses hoeft aan te bieden. Maar niemand is perfect en we doen allemaal wel eens iets stoms waar we veel spijt van hebben. Maar wie op de juiste manier sorry kan zeggen en toe kan geven dat hij verkeerd zat, toont karakter. Spijt betuigen maakt ons, in al onze onvolmaaktheid, menselijk.

Hoe voorkom ik overgewicht bij mijn kind

Door: Adine Versluis

Wie er zelf al mee te maken heeft gehad, weet hoe vervelend overgewicht kan zijn. Gelukkig heb je als ouder alle mogelijkheden om ervoor te zorgen dat kans op overgewicht bij je kind beperkt blijft. Je zult er wel wat voor moeten doen, maar hiervoor geldt: een goed begin is het halve werk!

4 Hoe kom ik snel aan

Door: Noortje van Dorp

Het lijkt een merkwaardige hoedoe, snel aankomen. Maar duursporters en bodybuilders moeten bijvoorbeeld veel en koolhydraatrijke voeding eten voor hun sport. Er zijn ook mensen die alle hamburgers van de wereld naar binnen kunnen werken, zonder aan te komen. En te dun zijn is ook niet fijn. Snel aankomen kun je in vet en in spieren. In vet is het op een gegeven moment niet meer zo gezond. Aankomen in spiermassa kun je langer volhouden zonder last te krijgen van hartklachten of dichtgeslibde aderen. Hoe kun je snel aankomen? Hoedoe legt het uit.

Hoe bescherm ik mijn huid tegen de zon
Hoe bescherm ik mijn huid tegen de zon

Door: Cindy Kamstra

Zonder de zon zou er geen leven mogelijk zijn op aarde. Bovendien voorziet zonlicht ons van vitamine D, worden we er vrolijker en niet te vergeten prachtig bruin van. Maar teveel zonlicht is schadelijk voor je huid: de elastinevezels in je huid raken beschadigd en dat zorgt ervoor dat je huid sneller veroudert. Bovendien kun je huidkanker krijgen van te vaak te lang in de zon liggen. Gelukkig kun je zelf veel doen om je huid te beschermen tegen de zon.

4 Hoe zon ik veilig en gezond
Hoe zon ik veilig en gezond

Door: Noortje van Dorp

Na die sombere, donkere en vooral natte winterperiode koesteren we maar al te graag elk zonnestraaltje dat we kunnen vinden. Dik ingepakt met winterjas en muts drinken we in de lente al de eerste warme chocolademelk. En in de zomer gaan we helemaal los; elk vrij uurtje wordt in de zon en met zo min mogelijk kleren (voor een optimaal bruiningsproces) doorgebracht. De zon is niet alleen lekker, maar ook nuttig. Onze huid maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht; onmisbaar voor de aanmaak van sterke botten. Maar een te veel aan zonlicht kan ook schadelijke gevolgen hebben. Pijnlijke brandblaren en een snel verouderende huid zijn daar nog de milde vormen van. Volgens de KWF Kankerbestrijding wordt jaarlijks in Nederland bij ongeveer 30.000 mensen huidkanker geconstateerd. En dat aantal is nog steeds fors stijgende.

Hoe houd ik mijn concentratie op peil
Hoe houd ik mijn concentratie op peil

Door: Petra Megens

Het is lekker druk op het werk. Aan de ene kant geen probleem. Jij houdt er wel van om op scherp te staan, want daar presteer je beter van. Punt is alleen, dat de boel niet de hele dag op scherp staat. Dan kost het moeite om geconcentreerd te blijven. Veel koffie helpt, maar dat moet anders kunnen. Je wilt 's nachts namelijk ook slapen. Helemaal omdat je de voorgeschreven acht uur domweg zelden haalt. Maar die slappe momenten midden op de werkdag, hoe kom je daar doorheen? Hoe houd je je concentratie op peil? Daar zijn toch simpele trucjes voor? Ja, daar zijn "trucjes" voor. En sommige van die trucjes zijn inderdaad simpel. Maar simpel is bepaald niet hetzelfde als gemakkelijk. Maak je borst maar nat.

Hoedoeners in de spotlight
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!