Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe word ik freelancer

Door: Noortje van Dorp

Geen gezeur meer van je baas, geen saai werk en geen 9-5 mentaliteit meer. Je bent eigen baas en vanaf nu mag je zelf bepalen wat en hoe je dat gaat doen. Nou ja...in ieder geval tot op zekere hoogte. Het voortbestaan en succes van jouw eigen onderneming is natuurlijk wel afhankelijk van je inkomsten. Zorg daarom dat je –al voordat je begint- je zaakjes goed voor elkaar hebt.

Hoe kan ik groen sparen

Door: Adine Versluis

Als je spaart bij een bank, dan krijg je daar rente voor. Die rente wordt betaald uit de opbrengst die een bank haalt uit investeringen met jouw spaargeld. Wat die investeringen zijn, is voor spaarders vaak niet helemaal duidelijk. Inmiddels is gebleken dat banken soms ook investeren in kernenergie, clusterbommen en wapens. Als je liever hebt dat je spaargeld op een goede manier gebruikt wordt, kun je groen sparen. Dat lukt met deze tips.

Home » Geld » Sparen

4 Hoe begin ik een webwinkel
Hoe begin ik een webwinkel

Door: Janine Bruinooge

Nederland shopt steeds meer op internet: in de eerste zes maanden van 2010 gaven we online € 3,85 miljard uit. Een stijging van tien procent vergeleken met de eerste helft van 2009. Logisch dat het aantal webshops ook groeit. Heb je belangstelling om een webwinkel te beginnen, dan zijn er mogelijkheden genoeg. Bereid de opening van je internetwinkel wel goed voor; de concurrentie in de e-tailsector is pittig.

Hoe kan ik belastingvrij sparen

Door: Adine Versluis

Je werkt hard voor je geld en wilt daar graag wat leuks mee doen. Zonder dat de Belastingdienst daar een stokje voor steekt en zonder dat je alles in een oude sok hoeft te stoppen of hoeft te liegen over wat je hebt. Hier lees je een aantal tips om dat te doen

Home » Geld » Sparen

Hoe krijg ik meer overzicht in mijn leven

Door: Adine Versluis

Droom je ook van een overzichtelijk leven, maar word je weer ruw gewekt door een blaffende hond die al uren geleden uitgelaten had moeten worden, de stapel rekeningen op je bureau die allang verwerkt hadden moeten worden en het feit dat je je gezin al zeker een week geen voedzame, zelfgekookte maaltijd meer hebt voorgezet? Dan is het hoog tijd om deze tips toe te passen en wél meer overzicht en balans in je leven te krijgen.

3 Hoe reis ik veilig in mijn eentje
Hoe reis ik veilig in mijn eentje

Door: Irene Herbers

Alleen reizen is niet gevaarlijker dan met meer. Je bent een ietsepietsie kwetsbaarder, dat wel, maar een reis is zo veilig of netelig als je hem zelf maakt. Hoe voorkom je dat je reis eindigt in een drama? Dat is best eenvoudig: kwestie van gezond verstand en het ter harte nemen van wat voorzorgsmaatregelen, tips en trucs.

5 Hoe reis ik solo
Hoe reis ik solo

Door: Irene Herbers

Nooit meer op treuzelaars wachten, niemand die je opjaagt, sightseeing in je eigen zalige tempo. Pas je bed uit wanneer jij wilt en er is maar een toeristisch verlanglijstje dat je moet afwerken: dat van jezelf. Alleen reizen is het summum der vrijheid. Steeds meer reisfanaten willen van dat vrije gevoel proeven en boeken een solootje naar verre oorden. Wat nou eenzaam? Wat nou gevaarlijk, wat nou zielig! Soloreizen doe je zo. Een hoedoe vol reistips en quotes van ervaren solo's.

4 Hoe werkt zakelijk flirten
Hoe werkt zakelijk flirten

Door: Marieke van Oosterhout

Zakelijk flirten heeft helemaal niets te maken met uitdagende kleding, een verdwaalde hand op een schouder of zwoele blikken. Het gaat om het creëren van een goede sfeer en over een enthousiaste en overtuigende presentatie van jezelf en de inhoud van je boodschap, zoals je eis voor meer salaris of je geschiktheid voor die uitdagende baan. Maar ook bij minder formele gelegenheden als een netwerkborrel kun je de technieken van zakelijk flirten toepassen.

Hoe vraag ik huurtoeslag aan

Door: Adine Versluis

Geld krijgen om je huis te betalen? Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar het kan echt. De Belastingdienst heeft namelijk allerlei potjes waarmee ze helpen om de kosten voor mensen te verlagen. 'Huursubsidie' is één van die potjes. Het grootste voordeel? Huursubsidie is zo aangevraagd!

Hoe bereken ik mijn huurtoeslag
Hoe bereken ik mijn huurtoeslag

Door: Adine Versluis

Als je een huis huurt en met je inkomen onder een bepaalde grens blijft, dan kan het zijn dat je in aanmerking komt voor huurtoeslag. De Belastingdienst betaalt dan een deel van je huur, als het ware. Wil je weten of jij in aanmerking komt voor huurtoeslag? Bereken het dan zelf! Dit kan heel gemakkelijk door de stappen in deze hoedoe te volgen.

3 Hoe snipper ik een ui
Hoe snipper ik een ui

Door: Janine Bruinooge

Het is maar goed dat uien het hele jaar door verkrijgbaar zijn, want anders zouden we een stuk minder gevarieerd eten. Uien spelen namelijk in tig gerechten een (hoofd)rol. Het sterk ruikende bolgewas is niet alleen een smaakmaker in salades, sauzen en tartaar, maar menig bouillon wint ook aan smaak wanneer je een ui laat mee trekken. En dan hebben we het nog niet eens over al die (borrel)hapjes waarin de ui, al dan niet rauw of gefrituurd, siert. Kortom: als je kookt, moet je weten hoe je een ui snippert (fijnsnijdt). Als je de onderstaande stappen volgt, heb je het zo onder de knie.

Hoe vraag ik zorgtoeslag aan
Hoe vraag ik zorgtoeslag aan

Door: Adine Versluis

Iedere Nederlander is verplicht een zorgverzekering af te sluiten. Om ervoor te zorgen dat de kosten van die verzekering voor iedereen betaalbaar blijven, geeft de overheid je - als je daarvoor in aanmerking komt - een bijdrage: de zorgtoeslag. Zorgtoeslag aanvragen kan heel eenvoudig via het speciale programma van de Belastingdienst.

Hoe verklein ik mijn mondiale voetafdruk

Door: Noortje van Dorp

Hartstikke leuk hoor, zo’n eigen huis, tweede auto, een zomervakantie in Mexico en een wintersportreisje rond de kerst. Maar heb je er wel eens over nagedacht wat jouw gemak en plezier betekent voor het milieu. De wereldvoorraden zijn namelijk niet onuitputtelijk. Als we alle mensen én de natuur voldoende ruimte geven, kom je uit op een mondiale voetafdruk van 1,8 hectare per persoon. Met andere woorden: iedereen heeft 1,8 hectare beschikbaar om te leven. Dit is vooral niet de praktische ruimte die je in gebruik neemt, maar vooral de ruimte die wordt gebruikt om jouw voedsel te produceren en de bomen die nodig zijn om jouw CO₂-uitstoot om te zetten in zuurstof. In de praktijk is de mondiale voetafdruk van westerlingen echter vele malen groter dan de beschikbare 1,8 hectare. Noord-Amerika spant de kroon met 9,6 hectare per persoon. Dat wordt gecompenseerd door Kenia en India, met een mondiale voetafdruk van 0,8 hectare per persoon. Nederland zit met 4,4 hectare ruim boven het beschikbare aantal hectare per persoon. Daar moeten wij iets aan doen, en daar kan jij iets aan doen.

Hoe bereken ik mijn kinderopvangtoeslag
Hoe bereken ik mijn kinderopvangtoeslag

Door: Adine Versluis

Nederland telt steeds meer gezinnen waarvan beide ouders werken. Dat betekent dat er voor steeds meer kinderen gebruik wordt gemaakt van kinderopvang. Geen goedkope oplossing, maar soms wel de enige. Gelukkig biedt de Belastingdienst een helpende hand door kinderopvangtoeslag te geven aan mensen die voldoen aan de door hen gestelde eisen.

Hoe isoleer ik mijn dak met isolatieplaten

Door: Michael de Boer

Bij het isoleren van een hellend dak wordt normaliter eerst de isolatie aangebracht, vervolgens een dampscherm en de beplating waarna het geheel netjes afgewerkt dient te worden. Rockwool heeft een nieuw systeem ontwikkeld dat isoleren en afwerken in 1 geheel combineert, het Fastfixx Hellend Dak Isolatiesysteem.

Hoe vind ik een vacature voor docent

Door: Noortje van Dorp

Volgens sommige is het het leukste beroep van de wereld. Anderen spreken van het tegendeel. Docent worden is een roeping. En ga er maar aan staan: dag in dag uit een groep van zo’n dertig kinderen of jongeren in toom houden. First things first: eerst maar eens een baan vinden. In tijden van een crisis en een oplopende werkloosheid lijkt dat helemaal niet zo eenvoudig. Hoedoe zoekt met je mee.

4 Hoe profiteer ik van belastingvoordelen

Door: Noortje van Dorp

Geld verdienen doen we graag, geld betalen minder. Elk voorjaar valt bij veel huishoudens weer die gevreesde blauwe envelop op de deurmat. Volgens onderzoek van TNS Nipo en verzekeraar Zwitserleven laten belastingbetalers jaarlijks door onwetendheid duizenden euro’s liggen. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’, is het credo van de Belastingdienst. Maar als je goed gebruik maakt van alle belastingvoordelen en op die manier minder geld hoeft te betalen aan de overheid, dan kan de belastingaangifte toch heel wat aangenamer worden. Deze hoedoe zet enkele van deze voordelen onder elkaar.

Hoe kom ik aan gratis kleding
Hoe kom ik aan gratis kleding

Door: Cindy Kamstra

De laatste modetrends volgen als je even geen geld hebt, wordt lastig. Maar het is echt niet onmogelijk om jezelf in nieuwe kleding te steken zonder daarvoor een cent uit te geven. Ben je klaar om je garderobe gratis te vernieuwen?

Hoe zorg ik dat mijn hond een goede jaarwisseling heeft?

Door: Martin Dijkstra

Elk jaar rond de jaarwisseling wordt er weer lustig op los geknald, en het knallen begint elk jaar nog eerder ook. Voor mensen met een hond is het dan ook vaak een vervelende tijd, want vuurwerkangst is bij huisdieren een veel voorkomend probleem. Honden die hier last van hebben associëren het geluid met dat er iets verschrikkelijks gaat gebeuren. Met de volgende tips kun je proberen er toch een goede jaarwisseling van te maken.

4 Hoe plaats ik een rookmelder
Hoe plaats ik een rookmelder

Door: Adine Versluis

Brand; het is één van de ergste dingen die je kunnen overkomen. Hoewel je brand zelf niet altijd kunt voorkomen, kun je wel maatregelen nemen om de schade te beperken. Een van die maatregelen is het plaatsen van een rookmelder. Dit kun je eenvoudig zelf doen!

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 60
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!