Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe weet ik dat ik de goede luidsprekers koop

Door: Wim Guiking

Muziek is een toegangspoort tot de ziel. Zo filosofisch bekijk je het zelden, maar bij de aankoop van nieuwe geluidsboxen is het niet verkeerd daar even aan te denken. We spreken in deze hoedoe over ‘gewone’ speakers, dus geen cinema-setjes, geen heel grote of heel kleine, of dure, bijzondere boxen. Goede speakers zijn een investering voor vele jaren, en mogen dus best wat kosten. Maar gedownloade muziek en mp3’tjes kunnen nooit wonderschoon klinken, al zijn de boxen nog zo goed.

4 Hoe meld ik dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren

Door: Renate Boogvrouw

Als je getuige bent van dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren, dan kun je dat bij verschillende instanties melden.

3 Hoe kook ik witte asperges
Hoe kook ik witte asperges

Door: Janine Bruinooge

Echte liefhebbers eten het ‘witte goud’ soms wel drie keer per week. Ze willen zo veel mogelijk genieten van de delicate wortelgroente die slechts gedurende enkele weken vers verkrijgbaar is. Witte asperges zijn te koop vanaf medio april tot en met juni: 24 juni is de laatste oogstdag. Omdat zowel het groei- als het oogstproces van asperges bewerkelijk is, zijn de witte stengels van de aspergeplant vrij kostbaar. Laat je door het hoge prijskaartje echter niet afschrikken; niet alleen zijn asperges gezond (caloriearm maar vitaminerijk), ze hebben ook een verfijnde smaak die zich makkelijk laat combineren. Asperges doen het goed bij eieren, garnalen, kip, maar ook bij konijn en kalfvlees. Niets voor niets worden de witte stengels ook de ‘koningin der groente’ genoemd.

Hoe bereid ik een sollicitatiegesprek voor

Door: Femke

Ben jij uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek voor een nieuwe baan? Fantastisch! Er zijn bepaalde stappen die je kunt doorlopen om de kans te vergroten dat het gesprek succesvol verloopt. Een goede voorbereiding zorgt tevens voor meer zelfvertrouwen, waardoor jij in alle rust het gesprek goed kunt leiden. Vergeet tijdens het sollicitatiegesprek vooral niet dat de positieve indruk van beide kanten moet komen: de organisatie moet jou ook weten te overtuigen dat de functie de ideale match tussen jou en het bedrijf is.

Hoe laat ik kinderen kennismaken met een vreemde cultuur

Door: Merel van der Lande

Reizen kan heel goed zijn voor kinderen. Door te reizen leren ze dat de wereld groter is dan hun eigen vertrouwde leefomgeving. Bovendien ontdekken ze dat er culturen zijn met andere gewoontes, smaken, geuren en kleuren. Maar hoe laat je ze nu op een kindvriendelijke manier kennismaken met een vreemde cultuur? Je leest het in deze Hoedoe.

Hoe sluit ik een badkamerventilator aan?

Door: Ventilatieland

Zelf een badkamerventilator aansluiten? Hier wordt stap voor stap beschreven hoe je gemakkelijk zelf een badkamerventilator kunt installeren om te zorgen voor een goede ventilatie in de badkamer of toilet. Deze hoedoe gaat ervan uit dat er al een aansluiting aanwezig is voor een badkamerventilator, zoals een gat door de muur naar buiten, of een aanwezig ventilatiesysteem met een beschikbare ventilatieslang of ventilatiebuis.

Hoe monteer ik een buisventilator

Door: Ventilatieland

Wil je weten hoe je zelf een buisventilator op het elektriciteitsnet aansluit en hoe je deze aansluit aan bijvoorbeeld een spirobuis? In deze hoedoe wordt uitgelegd hoe je dit eenvoudig kunt doen.

4 Hoe kom ik aan vakantiewerk

Door: Cindy Kamstra

Wil je in je vakantie eens iets anders doen dan luieren op het strand? Neem een vakantiebaan! Zo kun je een zakcentje bijverdienen en misschien ook nuttige contacten opdoen voor als je straks klaar bent met je school of studie. Bovendien doe je als je het slim aanpakt alvast werkervaring op die je meteen kan bijschrijven op je cv. Handig voor als je straks op zoek gaat naar je eerste 'echte' baan.

Hoe richt ik mijn werkplek ergonomisch in

Door: Marieke van Oosterhout

Steeds meer werk vindt plaats achter de computer. Het is inmiddels algemeen bekend dat wie gedurende langere tijd ononderbroken achter zijn computer zit, op den duur lichamelijke klachten kan krijgen. Om dat te voorkomen is een ergonomisch ingerichte werkplek erg belangrijk. Maar met goed meubilair alleen ben je er nog niet, je moet het ook goed gebruiken.

Hoe doe ik aangifte bij de politie

Door: Adine Versluis

Als er bij je is ingebroken of je bent door iemand bedreigd, dan is het belangrijk om daar aangifte van te doen bij de politie. Die kan dan op zoek naar de dader en deze - mits er voldoende bewijs is - veroordeeld krijgen. Aangifte kan ook nodig zijn om een vergoeding van de schade te krijgen, die je door het misdrijf hebt opgelopen. Aangifte doen is tegenwoordig heel eenvoudig.

4 Hoe schrijf ik een persbericht

Door: Bastienne Wentzel

Bijna elke organisatie, vereniging of bedrijf verstuurt wel eens een persbericht. Meestal is dat de taak van de voorlichter. De berichten zijn bedoeld om de buitenwereld kenbaar te maken wat er gaande is in de organisatie. Je wilt er zo veel mogelijk mensen mee bereiken, liefst door publicatie in de krant, tijdschrift of zelfs op radio of tv. Journalisten op hun beurt krijgen talloze van deze berichten. Zoveel dat ze alleen de interessantste kunnen lezen en eventueel publiceren. Hoe schrijf je je persbericht zó, dat het uitverkoren wordt voor publicatie?

4 Hoe maak ik kroepoek
Hoe maak ik kroepoek

Door: Adine Versluis

Bij een Aziatisch gerecht hoort kroepoek. Je kunt dit gewoon in de winkel kopen, heel duur is het niet. Wel is het veel lekkerder om het gewoon zelf te maken. Dit kost even tijd, maar dan heb je ook wat.

Hoe vergeet ik nooit meer een verjaardag

Door: Adine Versluis

Je had het je nog zo voorgenomen: volgende keer zou je wél op tijd zijn met een kaartje, in plaats van drie weken later. Het vergeten van een verjaardag is op zich een onschuldig foutje, maar echt leuk is het niet. Zeker niet als het meer regel wordt dan uitzondering. Vergeet jij ook regelmatig een verjaardag? Dan moet je toch zeker deze tips eens lezen. Hopelijk ben je volgend jaar dan wél op tijd.

Hoe kan ik echt zilver kopen

Door: Irene de Vette

Is die ring gemaakt van echt zilver, is ‘ie verzilverd of gewoon nep? Met het blote oog kun je het verschil niet zien: alles glimt net zo hard. Met deze trucjes kun je er toch achter komen of je te maken hebt met echt zilver of met nepglimmers.

Home » Geld

4 Hoe maak ik een stedenreis naar New York

Door: Adine Versluis

Voor Amerikanen en niet-Amerikanen is New York the place to be. Als het daar niet gebeurt, gebeurt het nergens. Het leuke van New York is dat je er veel kunt doen, in relatief weinig tijd. Dat betekent dat je een rondreis in deze wereldstad zelfs in een korte vakantie kunt stoppen. Dit moet je in ieder geval weten voor je vertrekt.

Hoe ga ik om met zinloos geweld op straat

Door: Adine Versluis

We kunnen tegenwoordig de krant niet meer openslaan zonder dat we iets lezen over zinloos geweld. Veel zinloos geweld kan plaatsvinden doordat omstanders niet weten wat ze moeten doen. Om deze mensen te informeren en zinloos geweld tegen te gaan is de Landelijke StichtingTegenZinloosGeweld (de LSTZG) opgericht. Deze stichting wil mensen informeren over de gevolgen van zinloos geweld en initieert hiervoor bijvoorbeeld projecten en campagnes. Mocht je nog niet weten wat jij kunt doen als je te maken krijgt met zinloos geweld op straat, dan vertelt de LSTZG het je!

Hoe maak ik zelf geboortekaartjes

Door: Adine Versluis

Als je nieuwe spruit geboren is, wil je dat natuurlijk met de hele wereld delen. Dat is misschien wat veel werk, maar met geboortekaartjes kun je in ieder geval alle mensen om je heen snel op de hoogte stellen van dit heugelijke feit. En omdat je voor de bevalling toch niet zo heel veel meer kunt doen, kun je die kaartjes net zo goed zelf maken!

Hoe kom ik aan gratis eten
Hoe kom ik aan gratis eten

Door: Cindy Kamstra

Eten moeten we allemaal, maar het lijkt wel of voedsel steeds duurder wordt. Heb je weinig geld, dan kun je ervoor kiezen om de hele week droog brood te eten. Je kunt ook proberen om gratis eten te pakken te krijgen. Dat is lang niet zo moeilijk als het misschien lijkt: met een beetje inventiviteit kom je een heel eind.

4 Hoe leg ik een moestuin aan
Hoe leg ik een moestuin aan

Door: Noortje van Dorp

We kopen aardbeien in de winter, het gehele jaar door broccoli en boontjes en als de kiwi’s of mango’s uitverkocht zijn balen we. Inmiddels zijn we het gehele concept ‘seizoensgroenten’ kwijtgeraakt en nemen we de beschikbaarheid van (tropisch) groente en fruit als iets vanzelfsprekend. Met een eigen groentetuin ben je niet alleen verzekerd van supergezonde groente, je eet ook weer de groente in de tijd waarvoor het bedoeld is. En als we dat allemaal eens zouden doen, dan kunnen die vliegtuigen met bananentransport aan de grond blijven.

Hoe maak ik gebruik van de energie-investeringsaftrek

Door: Bastienne Wentzel

Je bent ondernemer en begaan met het milieu. Dat treft, want je investering in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen zoals een zuinige bedrijfsauto, verlichting of duurzame energie kun je deels terugverdienen door belastingaftrek, de zogeheten investeringsaftrek. Naast de gewone fiscale aftrek van investeringen zijn er twee bijzondere regelingen, de energie-investeringsaftrek (EIA) en zijn broertje Milieu.

Hoedoeners in de spotlight
Renate Boogvrouw
Lid sinds: 11 april 2008
Aantal Hoedoes: 15
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!