Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe realiseer ik een serre of aanbouw

Door: Ronald de Vries

Steeds meer huizenbezitters overwegen hun woning uit te breiden met een aanbouw of serre. Het plaatsen van een aanbouw of serre vergt echter een gedegen voorbereiding om uiteindelijk het gewenste resultaat te krijgen. Welke aannemer kies ik? Heb ik een vergunning nodig? Hoe financier ik de aanbouw? Deze Hoedoe behandelt alle stappen waar je aan denken moet voordat je een aanbouw of serre kunt plaatsen.

4 Hoe maak ik gevulde eieren
Hoe maak ik gevulde eieren

Door: Adine Versluis

Met dit recept voor gevulde eieren scoor je altijd hoge ogen: het is smaakvol, kruidig en toch heel gemakkelijk te maken. Lekker voor op een verjaardag of gewoon voor tijdens een lekker borrelavondje.

Hoe vraag ik een omgevingsvergunning aan

Door: Adine Versluis

Wie een huis wil bouwen of verbouwen, kreeg voorheen te maken met tal van vergunningen. Dat proces is met ingang van 1 oktober 2010 vergemakkelijkt met de komst van de omgevingsvergunning: één vergunning voor alle (ver)bouwplannen. Het aanvragen van die omgevingsvergunning doe je zo!

Hoe maak ik gebruik van de energie-investeringsaftrek

Door: Bastienne Wentzel

Je bent ondernemer en begaan met het milieu. Dat treft, want je investering in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen zoals een zuinige bedrijfsauto, verlichting of duurzame energie kun je deels terugverdienen door belastingaftrek, de zogeheten investeringsaftrek. Naast de gewone fiscale aftrek van investeringen zijn er twee bijzondere regelingen, de energie-investeringsaftrek (EIA) en zijn broertje Milieu.

4 Hoe maak ik pindakaas
Hoe maak ik pindakaas

Door: Adine Versluis

Hoewel pindakaas eigenlijk een bijproduct van pindaolie is, heeft dit beleg op zichzelf ook een vaste plaats in de keukenkastjes weten te veroveren. Hoewel het in een potje al behoorlijk gezond is, is het nog gezonder en lekkerder om pindakaas zelf te maken.

Hoe bereken ik mijn ontslagvergoeding

Door: Adine Versluis

Je kunt ontslag nemen, maar je kunt ook ontslag krijgen. Als je niet op staande voet ontslagen wordt, bijvoorbeeld omdat je iets doet dat niet door de beugel kan, dan kan het zijn dat je recht hebt op een ontslagvergoeding. Met die vergoeding kun je een bepaalde periode overbruggen, waarin je op zoek kunt naar nieuw werk. Je ontslagvergoeding berekenen kun je zelf doen.

4 Hoe kies ik een dansvoorstelling
Hoe kies ik een dansvoorstelling

Door: Gigi Schuiten

Dans wordt vaak gezien als één van de minst toegankelijke disciplines binnen de podiumkunsten. Toch zijn dansvoorstellingen er in allerlei soorten en maten; het brede scala loopt van peutervoorstellingen, streetdance, klassiek ballet tot wervelende theatrale shows, moderne dans en bijzondere interdisciplinaire choreografieën. En ook wie op zoek is naar een voorstelling met een actuele insteek of maatschappelijke relevantie, kan prima terecht bij de dans. Zo vertelt Diana Elshout, choreograaf en de helft van het dansduo Elshout/Händeler over hun werk: „Wij zien het als een taak te blijven onderzoeken, de actualiteit in de gaten te houden, en een mening daarover te vormen. Dat wil niet zeggen dat elk stuk van ons een barricadestuk is, maar dat onze stukken gaan over een maatschappij die nieuwsgierig is, open, en op zoek naar dialoog.” Op dansgebied kun je dus te kust en te keur, maar hoe kom je er nou achter welke voorstellingen bij jou passen?

4 Hoe verkoop ik mijn huis zonder makelaar

Door: Cindy Kamstra

Sites waar je zelf je huis kunt verkopen schieten als paddenstoelen uit de grond. Allemaal beloven ze dat je het zonder makelaar af kunt. En dat scheelt in de kosten! Maar bij het verkopen van je huis komt meer kijken dan alleen het plaatsen van een advertentie op zo'n site en het rondleiden van aspirant-kopers.

Hoe start ik met beleggen

Door: Wim Guiking

Beleggen is: geld dat je niet direct nodig hebt, veilig wegzetten, tegen een beter rendement dan wat op een spaarrekening mogelijk is. Dat is dus iets anders dan jagen op snel een hoog rendement. Op de langere termijn bekeken, levert beleggen meer op dan sparen. Maar dan moet je het wel goed doen. Wij gaan hier niet vertellen wat een goede belegging is - dat weet namelijk niemand vooraf. We geven hier wel aan hoe je verstandig te werk gaat.

4 Hoe kom ik van mijn migraine af

Door: Danielle van Schaik

Drilboor, sloophamer, strakke band of gewoon een zeurend gevoel: iedereen heeft weleens last van hoofdpijn. Maar wanneer is er nu eigenlijk sprake van echte migraine? En belangrijker nog: hoe kom je er vanaf?

Hoe maak ik een gezonde maaltijdsalade

Door: Irene de Vette

Zodra het kwik flink stijgt, is zweten boven de pannen het laatste waar je aan wilt denken. Maak een goedgevulde maaltijdsalade: zo klaar! Je hebt eindeloos veel mogelijkheden; een maaltijdsalade kán eigenlijk nooit gaan vervelen. Een salade lijkt op het eerste gezicht dé voorbeeldige gezonde maaltijd. Maar ben je te kwistig met dressings of grote blokken kaas dan kan-ie al snel meer calorieën bevatten dan een bord pasta of roerbakschotel. En wil je de salade als hoofdmaaltijd serveren, dan moet je er ook voor zorgen dat hij aan ‘De Schijf van Vijf’ voldoet. Volg deze tips en trucs en maak snel en slim gezonde maaltijdsalades.

Hoe maak ik zelf yoghurt
Hoe maak ik zelf yoghurt

Door: Adine Versluis

Zelf yoghurt maken is niet zo moeilijk als het lijkt. Bovendien kun je - als je het basisrecept eenmaal onder de knie hebt - eindeloos variëren met smaakjes, vruchten, enzovoorts.

4 Hoe bak ik zelf broodjes
Hoe bak ik zelf broodjes

Door: Adine Versluis

Een feestelijk ontbijt is niet compleet zonder lekkere broodjes. Dat is zeker het geval als het zelfgebakken broodjes zijn. Zelf bolletjes bakken is niet moeilijk. Begin wel op tijd, want het deeg moet wel de tijd krijgen om goed te rijzen.

4 Hoe bak ik brood met een broodbakmachine
Hoe bak ik brood met een broodbakmachine

Door: Adine Versluis

Als gewoon brood bakken je net een stapje te ver gaat, kan je nog wel proberen het te bakken met een broodbakmachine. Dat is al wat eenvoudiger, maar nog steeds vrij uitdagend. Als je de smaak echter eenmaal te pakken hebt, zul je niet snel meer terug gaan naar het fabrieksbrood dat je in de winkel kunt kopen!

Hoe maak ik gratis automatische backups met Mozy

Door: Walter van den Berg

Handmatig een backup maken is te doen, maar is omslachtig. Juist met zoiets belangrijks als backups maken, werkt omslachtigheid tegen je: voor je het weet sluipt de klad erin en loop je maanden achter. Automatische backups zijn tegenwoordig voor iedereen haalbaar, want er zijn bedrijven die je de beslommeringen uit handen nemen. Inderdaad, bedrijven willen geld verdienen, dus gratis is het (bijna) nooit. Maar als je niet al te veel data wilt opslaan, kun je bijvoorbeeld terecht bij www.mozy.com. Er zijn meer spelers op de backupmarkt, maar Mozy is voor de eerste twee gigabyte (je documenten, mail en vakantiefoto’s) gratis, en bovendien een van de beter geteste backuppers. Let op: Mozy vereist een breedbandverbinding (adsl of kabel).

Hoe krijg ik hulp bij het aflossen van schulden

Door: Adine Versluis

Schulden kunnen zwaar op je drukken en hoewel het moeilijk kan zijn om de situatie onder ogen te zien of deze zelfs met anderen te delen, is dat vaak wel de beste manier om er vanaf te komen. Als je eenmaal besloten hebt dat je uit de schulden wilt komen, kun je hier op verschillende manieren hulp bij krijgen. Wij hebben een aantal effectieve methodes voor je op een rijtje gezet. Probeer ze allemaal, of begin met een aantal.

Hoe regel ik een gig op Lowlands

Door: Ivo Victoria

Het Lowlands festival is elk jaar weer uitverkocht. Kommer en kwel voor wie niet snel genoeg was of geen geld had. Hoe deze teleurstelling in de toekomst te voorkomen? Nou, door er zelf op te treden natuurlijk. Het is makkelijker dan je denkt.

Hoe digitaliseer ik mijn oude platen

Door: Wim Guiking

Muziek op oude lp’s kan sterke jeugdherinneringen oproepen, en als jongere kun je die oude muziek ook gewoon goed vinden. Maar telkens een lp opzetten en omkeren is een gedoe. We zijn gewend aan het gemak van cd of mp3-speler. De combinatie van beide is mogelijk: zet je muziek over van vinyl naar digitaal. Oude jeugdherinneringen op je iPod – een bijzondere ervaring.

4 Hoe kleed ik me modieus, maar goedkoop
Hoe kleed ik me modieus, maar goedkoop

Door: Noortje van Dorp

Wil jij je altijd volgens de laatste mode kleden...dan zal je dat een aardige duit kosten. Mode is zo veranderlijk als het weer. De ene dag zijn pony’s hot, de andere dag ‘not done’. Hetzelfde gold voor de puntschoenen, haarkuiven, wijde pijpen...en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch zijn er wel wat manieren om je eigentijds, maar niet te duur te kleden.

Hoe geef ik borstvoeding

Door: Irene de Vette

Er zitten meer dan 1000 componenten in: borstvoeding is echt een soort wonderdrank. Het bevat alles wat je baby nodig heeft en de samenstelling verandert vanzelf naarmate je baby ouder wordt. Puur natuur! Bijna alle vrouwen kunnen borstvoeding geven, maar de kans van slagen is het grootst als je er direct mee begint. Zo lees je hoe.

Hoedoeners in de spotlight
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!