Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe verklein ik mijn mondiale voetafdruk

Door: Noortje van Dorp

Hartstikke leuk hoor, zo’n eigen huis, tweede auto, een zomervakantie in Mexico en een wintersportreisje rond de kerst. Maar heb je er wel eens over nagedacht wat jouw gemak en plezier betekent voor het milieu. De wereldvoorraden zijn namelijk niet onuitputtelijk. Als we alle mensen én de natuur voldoende ruimte geven, kom je uit op een mondiale voetafdruk van 1,8 hectare per persoon. Met andere woorden: iedereen heeft 1,8 hectare beschikbaar om te leven. Dit is vooral niet de praktische ruimte die je in gebruik neemt, maar vooral de ruimte die wordt gebruikt om jouw voedsel te produceren en de bomen die nodig zijn om jouw CO₂-uitstoot om te zetten in zuurstof. In de praktijk is de mondiale voetafdruk van westerlingen echter vele malen groter dan de beschikbare 1,8 hectare. Noord-Amerika spant de kroon met 9,6 hectare per persoon. Dat wordt gecompenseerd door Kenia en India, met een mondiale voetafdruk van 0,8 hectare per persoon. Nederland zit met 4,4 hectare ruim boven het beschikbare aantal hectare per persoon. Daar moeten wij iets aan doen, en daar kan jij iets aan doen.

Hoe bespaar ik op autokosten
Hoe bespaar ik op autokosten

Door: Adine Versluis

Een auto is praktisch, maar kan ook best duur zijn. Als je niet zonder je auto kunt, maar wel geld wilt besparen, dan zijn er gelukkig voldoende opties.

Hoe rijd ik zuinig

Door: Adine Versluis

Met Het Nieuwe Rijden kun je liters - zo niet complete tanks! - brandstof besparen. Bovendien is het een stuk beter voor het milieu. Maar hoe werkt dat nieuwe rijden en welke aanpassingen in je rijstijl leveren je nu het meeste voordeel op? Deze hoedoe zet het voor je op een rijtje!

5 Hoe maak ik fingerfood
Hoe maak ik fingerfood

Door: Irene de Vette

Tapas, mezze, hors d’oeuvres of, gewoon op z’n Hollands: (borrel)hapjes. Fingerfood is de verzamelnaam voor al het eten dat je met duim en wijsvinger kunt eten (al dan niet met prikker). Ideaal als je veel gasten op je feestje verwacht en meer wilt dan alleen een bak chips neerzetten. Geef je feest een internationaal tintje en serveer snacks van over de hele wereld!

Hoe kan ik belastingvrij sparen

Door: Adine Versluis

Je werkt hard voor je geld en wilt daar graag wat leuks mee doen. Zonder dat de Belastingdienst daar een stokje voor steekt en zonder dat je alles in een oude sok hoeft te stoppen of hoeft te liegen over wat je hebt. Hier lees je een aantal tips om dat te doen

Home » Geld » Sparen

Hoe sluit ik een lijfrenteverzekering af

Door: Adine Versluis

Een lijfrenteverzekering is een soort levensverzekering waarmee je kapitaal opbouwt voor later, bijvoorbeeld als aanvullend pensioen, voor je nabestaanden of om ondernemersrisico te vermijden. Je bepaalt zelf wanneer en hoe je het opgebouwde kapitaal (de lijfrente) teruggestort krijgt. Het kiezen van een lijfrenteverzekering kan lastig zijn, dus laat je goed adviseren.

Hoe kan ik groen sparen

Door: Adine Versluis

Als je spaart bij een bank, dan krijg je daar rente voor. Die rente wordt betaald uit de opbrengst die een bank haalt uit investeringen met jouw spaargeld. Wat die investeringen zijn, is voor spaarders vaak niet helemaal duidelijk. Inmiddels is gebleken dat banken soms ook investeren in kernenergie, clusterbommen en wapens. Als je liever hebt dat je spaargeld op een goede manier gebruikt wordt, kun je groen sparen. Dat lukt met deze tips.

Home » Geld » Sparen

Hoe zet ik mijn spaarrekening over naar de bank met de hoogste spaarrente

Door: Adine Versluis

Nederlanders staan bekend als een spaarzaam volk. Dat dit ook echt zo is, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS): de spaartegoeden van Nederlanders zijn in de periode eind 2003 tot eind 2007 gestegen van 185.094 miljoen euro naar 237.131 miljoen euro. Kortom, Nederlanders sparen steeds meer. Als jij ook spaart, dan loont het om eens verder te kijken naar een bank met een hoge spaarrente.

Home » Geld » Sparen

Hoe krijg ik gestolen spullen vergoed

Door: Adine Versluis

Als je zeker wilt weten dat je een (redelijke) vergoeding krijgt als er spullen van je gestolen worden, dan moet je niet alleen goed verzekerd zijn, maar ook zelf administratief je zaakjes op orde hebben. Zonder aankoopbon kun je het bijvoorbeeld bij veel verzekeraars wel vergeten. Mét bon sta je een stuk sterker, zeker als je de volgende stappen volgt.

4 Hoe maak ik mijn huis aantrekkelijk voor de verkoop
Hoe maak ik mijn huis aantrekkelijk voor de verkoop

Door: Adine Versluis

Met de stijgende huizenprijzen en het groeiende aantal mensen dat hun huis wil verkopen is het tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk om je huis snel en goed te verkopen. Gelukkig kun je met een aantal eenvoudige tips en trucs je huis al een stuk aantrekkelijker maken. Lees de tips van de experts, gebruik je gezonde verstand en ga ervoor!

5 Hoe wax ik mijn benen
Hoe wax ik mijn benen

Door: Adine Versluis

Als je graag rokjes of korte broeken draagt, dan kun je niet om gladde en zachte benen heen. Scheren is een goede oplossing, maar dat vraagt wel onderhoud. Bovendien krijg je van scheren vaak na een dag al harde stoppels, waardoor je maar kort van het resultaat kunt genieten. Dan is waxen (ook wel harsen genoemd) een betere oplossing. Je benen zijn wekenlang glad en je krijgt geen stoppeltjes!

Hoe vergroot ik het geheugen van mijn computer

Door: Bastienne Wentzel

Als je veel software installeert en vaak foto's of vooral video bewerkt op je computer loop je al snel tegen de grens van het geheugen aan. Met te weinig werkgeheugen wordt de computer traag of loopt hij vast. Met een te kleine harde schijf kun je niet alles meer kwijt. Ook dan werkt de computer langzamer omdat hij data met zo'n volle schijf moeilijker kan terugvinden. Tijd voor wat meer computergeheugen.

Hoe maak ik mijn computer draadloos

Door: Bastienne Wentzel

Een draadloze computer is natuurlijk een illusie. Wat je ook bedenkt, het apparaat of de accu's die erin zitten moeten af en toe gevoed worden met stroom. Maar tussen deze oplaadsessies door kun je prima zonder snoertjes.

Hoe pak ik een sabbatical aan

Door: Susanne Biemans

Droom jij er ook van om een jaar in Afrika rond te trekken, 6 maanden naar Frankrijk te gaan om een oud stationnetje op te knappen of zomaar eens een jaar de tijd te hebben om niks te doen? Het Ministerie van Sociale Zaken heeft berekend dat meer dan 750.000 mensen dromen van een sabbatical, een loopbaanonderbreking. Er is maar een heel klein percentage daarvan dat het ook daadwerkelijk doet. Wil jij het ook wel graag, maar heb je geen idee hoe je het aan moet pakken? Wij helpen je op weg...

3 Hoe behandel ik droog haar

Door: Adine Versluis

Droog haar is poreus en breekt snel af. Teveel permanentjes in het verleden of de droge aircolucht op je werk kunnen de boosdoener zijn. Zaken waar je achteraf, als je haar al beschadigd is, helaas weinig meer tegen kunt doen. Het enige wat je dan rest is je droge haar zo goed mogelijk te verzorgen en te voorkomen dat het nieuwe schade oploopt.

Hoe kan ik betaalbaar naar Disneyland
Hoe kan ik betaalbaar naar Disneyland

Door: Louis Haagma

Pretparken zijn erg duur. Met het entreekaartje ben je er helaas nog niet, de kosten op het park zijn vaak de grootste kostenpost. Dit is niet anders bij Disneyland Parijs. In dit geef ik je daarom een aantal tips om betaalbaar naar Disneyland Parijs te kunnen gaan.

Hoe vier ik het lichtfeest Chanoeka
Hoe vier ik het lichtfeest Chanoeka

Door: Merel van der Lande

Chanoeka (spreek uit: gánoeka) is het enige belangrijke Joodse feest dat niet in de bijbel wordt genoemd. Met het lichtfeest vieren de joden dat de Makkabeeën de tempel in Jeruzalem opnieuw inwijdden nadat zij in het jaar 165 v.Chr de Syriërs hadden verslagen. Wil je weten waarom die herinwijding zo belangrijk voor hen is? Maak wat latkes, pak een dreidel en lees in deze Hoedoe waarom en hoe de joden Chanoeka vieren.

Hoe registreer ik een merk
Hoe registreer ik een merk

Door: Janine Bruinooge

Eén van de eerste dingen die je doet als beginnende freelancer, is een bedrijfsnaam (handelsnaam) verzinnen en je inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Het registreren van een merknaam staat meestal niet op de to-do-lijst van startende zelfstandigen. Jammer; merkregistratie kan in sommige gevallen nuttig of zelfs noodzakelijk zijn. Wil je namelijk kunnen optreden tegen misbruik van jouw bedrijfsnaam en/of merknaam, dan zul je die moeten registreren. Je kunt dit doen bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Alleen na registratie is een merk jouw eigendom en mag je het ® teken gebruiken.

Hoe weet ik dat ik de goede luidsprekers koop

Door: Wim Guiking

Muziek is een toegangspoort tot de ziel. Zo filosofisch bekijk je het zelden, maar bij de aankoop van nieuwe geluidsboxen is het niet verkeerd daar even aan te denken. We spreken in deze hoedoe over ‘gewone’ speakers, dus geen cinema-setjes, geen heel grote of heel kleine, of dure, bijzondere boxen. Goede speakers zijn een investering voor vele jaren, en mogen dus best wat kosten. Maar gedownloade muziek en mp3’tjes kunnen nooit wonderschoon klinken, al zijn de boxen nog zo goed.

Hoe verf ik mijn haar mooi blond
Hoe verf ik mijn haar mooi blond

Door: Cindy Kamstra

Mannen zouden vaker op blonde vrouwen vallen, blondjes zouden meer lol hebben en blond haar schijnt geassocieerd te worden met jeugdigheid en eerlijkheid. Er zijn heel veel redenen te bedenken om je haar te blonderen. Maar misschien is de simpelste reden wel de meest voor de hand liggende: je vindt het gewoon mooi, zo’n blonde haardos. Natuurlijk moet het dan wel goed gebeuren, want op groen uitgeslagen haar zit je niet te wachten. Het beste advies is dan ook om je haar door de kapper te laten blonderen, maar je kunt het ook zelf doen. Tenminste, als je deze tips opvolgt.

Hoedoeners in de spotlight
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 60
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!