Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe stel ik orde op zaken rond mijn bureau

Door: Adine Versluis

Je bureau is je belangrijkste werkplek. En tegelijkertijd is het ook de grootste verzamelbak van papier en materiaal waar je nog wat mee moet doen. Hierdoor kun je langzaam maar zeker ondergesneeuwd raken en niet meer productief werken. Met deze tips stel je orde op zaken rond je bureau!

4 Hoe strijk ik een overhemd
Hoe strijk ik een overhemd

Door: Adine Versluis

Als je een beetje representatief voor de dag wilt komen, dan is een netjes gestreken overhemd een absolute must. Een overhemd strijk je echter minder makkelijk dan een stel zakdoeken. Maar, wanneer je een vaste volgorde aanhoudt, komt het helemaal goed!

4 Hoe meld ik dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren

Door: Renate Boogvrouw

Als je getuige bent van dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren, dan kun je dat bij verschillende instanties melden.

4 Hoe zeg ik sorry

Door: Irene de Vette

Natuurlijk hoop je dat je nooit een fout maakt en dus ook nooit je excuses hoeft aan te bieden. Maar niemand is perfect en we doen allemaal wel eens iets stoms waar we veel spijt van hebben. Maar wie op de juiste manier sorry kan zeggen en toe kan geven dat hij verkeerd zat, toont karakter. Spijt betuigen maakt ons, in al onze onvolmaaktheid, menselijk.

Hoe maak ik zelf tandpasta

Door: Adine Versluis

Het is belangrijk om goed voor je gebit te zorgen. Dat betekent regelmatig poetsen, flossen en een beetje opletten op wat je eet. Maar dat poetsen, waar doe je dat mee? Met zo'n lekkere tandpasta die extra witte tanden belooft? Dan is de kans groot dat daar suikers en fluoride in zitten op een manier die je liever niet combineert met je tanden. Er is ook een meer natuurlijke manier. Hier lees je hoe je zelf tandpasta kunt maken.

Hoe maak ik een picknicktafel
Hoe maak ik een picknicktafel

Door: Noortje van Dorp

Een picknicktafel is het perfecte meubelstuk voor in de tuin. Het is eenvoudig in onderhoud en hartstikke gezellig voor de zomerse avondmaaltijd. Het bouwen van een picknicktafel is een klusje waar je wel even de tijd voor moet nemen. Vooral de constructie van de schuine poten en de bankjes verdient wat denkwerk. Je wilt niet dat de boel zo in elkaar kan storten. Deze hoedoe legt je uit hoe je een kleine picknicktafel (1 m – 78 cm) kunt bouwen. Ideaal voor op het balkon of in een kleine achtertuin.

Hoe beveilig ik mijn draadloos netwerk

Door: Bastienne Wentzel

Een onbeveiligd draadloos netwerk is als een handtas die open en bloot op straat ligt. Iedereen die dat wil kan door je spulletjes graaien, geld uit je portemonnee halen, je foto's bekijken en de boel kapot maken. Hetzelfde geldt voor een draadloos netwerk. Laat je dat onbeveiligd aan staan, dan ligt alle informatie die op de computers in het netwerk staat letterlijk op straat. Iedereen kan erin rondsnuffelen, data kopiëren of wissen, e-mail onder jouw naam versturen of zelfs virussen op je computer achterlaten en jou de toegang tot je eigen netwerk ontzeggen. Ook kunnen anderen met jouw internetverbinding grote hoeveelheden data binnenhalen bijvoorbeeld met het downloaden van films. Dat jaagt jou weer op kosten. Beveilig je draadloos netwerk dus goed!

Hoe vind ik een vacature bij de gemeente

Door: Noortje van Dorp

Werken voor de overheid heeft zo z’n charmes. Allereerst is het direct duidelijk voor wie je aan het werkt bent en bovendien lever je zo ook een bijdrage aan het reilen en zeilen in jouw dorp, stad of regio. Extra pluspunt zijn de vakantiedagen. Want als ambtenaar profiteer je ook van die dagen rond bijvoorbeeld kerst en oud en nieuw dat het gemeentehuis gewoon dicht is. Moeite om een vacature bij de gemeente te vinden? Hoedoe zocht al het een en ander voor je uit.

4 Hoe profiteer ik van belastingvoordelen

Door: Noortje van Dorp

Geld verdienen doen we graag, geld betalen minder. Elk voorjaar valt bij veel huishoudens weer die gevreesde blauwe envelop op de deurmat. Volgens onderzoek van TNS Nipo en verzekeraar Zwitserleven laten belastingbetalers jaarlijks door onwetendheid duizenden euro’s liggen. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’, is het credo van de Belastingdienst. Maar als je goed gebruik maakt van alle belastingvoordelen en op die manier minder geld hoeft te betalen aan de overheid, dan kan de belastingaangifte toch heel wat aangenamer worden. Deze hoedoe zet enkele van deze voordelen onder elkaar.

Hoe voorkom ik wintertenen

Door: Nienke

Ken je dat gevoel? Jeukende, branderige, rood/paarse, opgezette tenen of handen? Hier wat tips om deze ellende van wintertenen of -handen te voorkomen!

4 Hoe kan ik goedkoop uit eten
Hoe kan ik goedkoop uit eten

Door: Cindy Kamstra

Uit eten is leuk en gezellig, maar kan ook behoorlijk duur zijn. Voor je het weet heb je het restant van je salaris erdoorheen gejaagd terwijl je nog een week te gaan hebt voor het volgende gestort wordt. Dus… moet je dan maar niet uit eten gaan? Nou, je kunt ook gewoon even deze hoedoe lezen en leren hoe je een etentje zo goedkoop mogelijk (en toch lekker!) houdt.

Hoe bouw ik zelf een raket

Door: Adine Versluis

Wat is er leuker dan iets te bekijken dat knalt, snelheid heeft en voor een verrassende wending kan zorgen? Zoiets zelf maken natuurlijk! In deze hoedoe lees je hoe je zelf een raket kunt bouwen met alledaagse materialen.

Hoe verover ik de wereld met Risk

Door: Noortje van Dorp

Verover minstens 21 gebiedsdelen met 2 legers, krijg Afrika in handen of roei het gele leger uit. Elke Risk-speler heeft altijd een speciale missie. Maar voor iedereen is het grootste doel hetzelfde, of je nu Risk speelt in het Star Wars-universum, Narnia of de Middeleeuwen: de wereld veroveren. Risk, in 1957 uitgevonden door Fransman Albert Lamorisse, is volgens kenners een klassieker onder de strategiespelen en één van de meeste gespeelde bordspellen ter wereld. En als wij bij Hoedoe een spelletje spelen, dan willen we ook heel graag winnen.

Hoe vind ik de perfecte paragliding-vliegstek

Door: Bastienne Wentzel

Als je eenmaal de vrijheid van het vliegen aan een scherm hebt ontdekt is er een grote kans dat je meer wilt. Oefenen in Nederland op het strand of met behulp van een lier. Of ga naar het buitenland, in de bergen lange vluchten maken. Je medepiloten weten vaak de mooiste plekjes te vinden. De wereldwijde paragliding-gemeenschap is relatief klein maar actief op internet. Er zijn talloze sites waarop je de mooiste plekken kunt vinden, inclusief een weersverwachting en een voorspelling van de vliegcondities.

4 Hoe overleef ik een assessment

Door: Susanne Biemans

Het kan je zo maar gebeuren: je hebt je droombaan gevonden, bent succesvol door het sollicitatiegesprek en dan zeggen ze vervolgens:”Zo, nu moet je nog door een assessment.” Slik! Je weet er nog een stoer “Okay” uit te persen maar denkt ondertussen ”Help! Hoe overleef ik een assessment?!”

Hoe stel ik mijn lichaam ter beschikking aan de wetenschap

Door: Noortje van Dorp

Veel mensen denken dat er na hun overlijden maar twee opties zijn waarvoor ze kunnen kiezen: begraven of gecremeerd worden. Toch is er ook een derde optie: je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap. Je lichaam komt na je overlijden bij een anatomisch instituut en wordt gebruikt voor medisch-wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Studenten geneeskunde leren bijvoorbeeld op deze manier over de anatomie van het lichaam en ook nieuwe operatietechnieken. Het aanbod van lichamen is in Nederland sinds een aantal jaren vele malen hoger dan nodig. Daarom is er bij enkele anatomische instituten een stop gezet op nieuwe aanmeldingen.

Hoe scoor ik een koopje op de kunstveiling

Door: Merel van der Lande

Eenmaal, andermaal… verkocht! De hamer tikt tegen het hout en de kersverse eigenaar van het kunstwerk kijkt tevreden naar zijn aankoop. Een koopje scoren op de kunstveiling lijkt zo gemakkelijk, maar schijn bedriegt. Maarten van Gijn van veilinghuis Christie’s in Amsterdam legt uit hoe je in negen stappen tot een goede aankoop komt.

Hoe installeer ik WhatsApp Messenger
Hoe installeer ik WhatsApp Messenger

Door: Adine Versluis

Stijgen jouw sms-kosten ook de pan uit? Met behulp van de WhatsApp Messenger kun je gratis berichtjes versturen. Het installeren is vrij eenvoudig en het gebruik lijkt precies op sms'en. De moeite van het proberen waard dus!

Hoe stel ik caravanspiegels af
Hoe stel ik caravanspiegels af

Door: Zwen Numan

Als het zicht naar achteren via de gewone autospiegels verhinderd wordt door je caravan als deze achter uw auto gekoppeld zit. Je kunt dan niet helemaal langs je caravan naar achteren kijken. In dat geval zijn extra spiegels links en rechts van je buitenspiegels wettelijk verplicht

Hoe maak ik crème brûlée

Door: Irene de Vette

Het krakje dat je met de achterkant van een lepeltje in de gekaramelliseerde suiker maakt. Volgens Amélie Poulain, het meisje uit de gelijknamige Franse film, is dat één van de grotere kleine pleziertjes in het leven. En ja, crème brûlée (letterlijk: ‘gebrande suiker’) als dessert is gewoon ook altijd heel fijn. In de perfecte uitvoering een toptoetje met een prachtig gebruind hard laagje dat zijdezachte zoetgeurende custard eronder verbergt. En niet eens zo moeilijk om te maken!

Hoedoeners in de spotlight
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!