Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe verwijder ik lastige vlekken
Hoe verwijder ik lastige vlekken

Door: Irene de Vette

Een glas rode wijn over je heen, juist op de avond dat je je witte broek aan hebt. Een kop koffie over je versgestreken overhemd, op de ochtend van je sollicitatiegesprek. Je wagenzieke nichtje dat vlak voor aankomst toch nog overgeeft op de autobank. De hond van de buren die over je vloerkleed plast (‘dat heeft-ie bij ons nog nooit gedaan...’). En nog duizend van die vervelende ongelukjes. Maar jij houdt het hoofd koel, met deze Eerste-Hulp-Bij-Lastige-Vlekken.

3 Hoe bedenk ik een naam voor mijn baby
Hoe bedenk ik een naam voor mijn baby

Door: Adine Versluis

Een naam voor je baby bedenken is niet gemakkelijk: je wilt natuurlijk voor een leuke naam kiezen. Een naam waar je geen spijt van krijgt én een naam waar je kind later zelf geen vervelende gevolgen van zal ervaren. De naam voor je baby kies je dus met zorg. Maar waar moet je op letten? En hoe 'weet' je dat je de juiste naam gekozen hebt?

Hoe sluit ik een hypotheek af als zzp'er

Door: Femke

Een hypotheek afsluiten is als zzp'er niet altijd even eenvoudig. Kredietverstrekkers willen immers bepaalde garanties over de bestendigheid van het inkomen, terwijl onzekerheid over de inkomsten net een van de wezenlijke kenmerken is van het bestaan van een zzp'er. Toch kan je ook als zzp'er aantonen dat je kredietwaardig bent. Hoe je dat doet? Ik leg het graag voor jou uit.

4 Hoe koop ik mijn eerste huis
Hoe koop ik mijn eerste huis

Door: F. Nelissen

Het kopen van je eerste huis is leuk en spannend, maar ook een grote stap. Er is (heel) veel geld mee gemoeid en je zit er toch minimaal een paar jaar aan ‘vast’. Dus dan kun je er maar beter voor zorgen dat je niet de spreekwoordelijke 'kat in de zak' koopt. Of met een hypotheek zit die je nauwelijks kunt ophoesten. Ga zorgvuldig te werk en houd bij elke volgende stap je oren en ogen goed open. Want het pad naar je droomhuis kan flink wat valkuilen bevatten. Bedenk goed wat je zoekt, neem de tijd en wees bedacht op sluwe verkopers, makelaars en ‘kleine lettertjes’.

4 Hoe maak ik een stedenreis naar New York

Door: Adine Versluis

Voor Amerikanen en niet-Amerikanen is New York the place to be. Als het daar niet gebeurt, gebeurt het nergens. Het leuke van New York is dat je er veel kunt doen, in relatief weinig tijd. Dat betekent dat je een rondreis in deze wereldstad zelfs in een korte vakantie kunt stoppen. Dit moet je in ieder geval weten voor je vertrekt.

4 Hoe leg ik een terras aan
Hoe leg ik een terras aan

Door: Adine Versluis

Van een tuin kun je echt genieten. Tenminste, als je er lekker kunt zitten, eten en lezen. Daarvoor moet je wel een terras hebben. Het aanleggen van een terras hoeft niet duur te zijn; dat kun je ook zelf doen.

4 Hoe geef ik een voetreflexmassage

Door: Merel van der Lande

Je zou het niet zeggen, maar een goede voetreflexmassage kan hetzelfde effect hebben als een volledige lichaamsmassage. Volgens voetreflexoloog Desiree Mentink is dat niet zo vreemd. ‘Onder je voeten zitten reflexzones die in verbinding staan met je hele lichaam. Van je tanden tot je organen, spieren en geslachtsdelen. Door de juiste punten onder je voeten te stimuleren, krijgt je hele lichaam een energieboost.’ Benieuwd hoe het werkt? Lees dan deze Hoedoe.

4 Hoe meld ik dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren

Door: Renate Boogvrouw

Als je getuige bent van dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren, dan kun je dat bij verschillende instanties melden.

4 Hoe beleg ik in goud
Hoe beleg ik in goud

Door: Wim Guiking

Goud is sinds mensenheugenis het hoogst gewaardeerde materiële goed. Dus de bewering dat dit edelmetaal een vaste en zekere belegging is, snijdt wel hout. Maar dan moet je wel denken aan de langere termijn. Wie vandaag goud koopt, kan daar over enkele maanden of jaren een fiks verlies op lijden. Koop je nu goud voor als je kinderen of kleinkinderen groot zijn, dan zul je daar niet gauw spijt van krijgen. Maar hoe doe je dat, beleggen in goud?

4 Hoe kan ik goedkoop uit eten
Hoe kan ik goedkoop uit eten

Door: Cindy Kamstra

Uit eten is leuk en gezellig, maar kan ook behoorlijk duur zijn. Voor je het weet heb je het restant van je salaris erdoorheen gejaagd terwijl je nog een week te gaan hebt voor het volgende gestort wordt. Dus… moet je dan maar niet uit eten gaan? Nou, je kunt ook gewoon even deze hoedoe lezen en leren hoe je een etentje zo goedkoop mogelijk (en toch lekker!) houdt.

Hoe kan ik energiezuinig bouwen
Hoe kan ik energiezuinig bouwen

Door: Bastienne Wentzel

Het gaat er eindelijk van komen: je gaat je eigen huis bouwen! Volledige vrijheid over het ontwerp en de inrichting. Dan is nu je kans om je stulpje zo milieuvriendelijk en energiezuinig mogelijk te maken. Goed voor het klimaat en op den duur bespaar je geld. Zulke woningen zijn bovendien een stuk comfortabeler dan de gangbare nieuwbouwhuizen. Door even goed na te denken kun je zelfs een nulwoning bouwen: een huis dat evenveel energie opwekt als het gebruikt. Maar ook bij een verbouwing kun je veel besparen op je toekomstige energierekening.

Hoe kies ik de juiste wintersportbestemming

Door: Jan Lammers

Je wilt graag op wintersport, maar je hebt eigenlijk geen idee waar naartoe. Hoe vind je dan een bestemming die bij jou en je wensen past? In zes eenvoudige stappen helpt Hoedoe.nl je bij het maken van deze keuze, waardoor je achteraf nooit spijt kunt hebben. Skiplezier gegarandeerd dus!

Hoe doe ik belijdenis

Door: Adine Versluis

Op een bepaald punt in je leven vind je het zover: je wilt graag openlijk uitkomen voor je geloof, in de kerk. Kortom, je wilt belijdenis doen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld dopen, is belijdenis doen niet iets wat je ondergaat, maar doet.

Hoe ontworm ik mijn kat
Hoe ontworm ik mijn kat

Door: Adine Versluis

Katten moeten, net als honden, regelmatig ontwormd worden. Als een kat wormen heeft, kan hij hier behoorlijk ziek van worden. Hij kan last krijgen van diarree, maar ook van oogproblemen. Bovendien is een kat met wormen niet gezond voor kleine kinderen. Katten poepen namelijk graag in zandbakken en speeltuinen en kinderen kunnen op die manier in aanraking met de wormen komen. Je kat ontwormen is vrij eenvoudig, daarvoor hoef je niet per se naar de dierenarts.

Hoe maak ik een vegetarisch kerstdiner
Hoe maak ik een vegetarisch kerstdiner

Door: Merel van der Lande

Vegetarische gerechten zijn gezond, licht verteerbaar en goed voor het milieu. Waarom staat er tijdens de kerstdagen dan toch iedere keer weer vlees of vis op het menu? Omdat lang niet iedereen de feestelijke en decadente vegetarische alternatieven kent. Gelukkig is vegetarisch koken niet moeilijk, zegt Lisette Kreischer, schrijfster van het kookboek 'Ecofabulous koken in alle seizoenen'. In deze hoedoe legt zij uit hoe je in 7 stappen een superfeestelijk vegetarisch kerstmenu op tafel tovert.

5 Hoe word ik vegetariër
Hoe word ik vegetariër

Door: Irene de Vette

Je loopt al een tijdje rond met het idee en nu wil je de daad bij het woord voegen. Je zegt vlees en vis voorgoed vaarwel en wordt vegetariër. Of je mindert je vlees- en visconsumptie en wordt een parttime vegetariër of ‘flexitariër’. Welke motivatie je hier ook voor hebt, je wilt natuurlijk wel lekker en vooral gezond blijven eten. Gelukkig is dat helemaal niet moeilijk.

4 Hoe bereid ik een stedentrip Istanbul voor
Hoe bereid ik een stedentrip Istanbul voor

Door: Irene Koot

Het ene moment wandel je door een sprookjesachtig paleis of oriëntaalse bazaar, het volgende moment stap je in het bruisende uitgaansleven. Istanbul is een fascinerende stad, met Europa in het westen en Azië in het oosten, waar veel te zien en te doen is. Een paar vrije dagen in deze stad vliegen in mum van tijd voorbij. Voordat je op je tapijtje richting Istanbul stapt, is het handig om je voor te bereiden op je bezoek aan deze voormalige hoofdstad van Turkije.

Hoe gebruik ik iTunes samen met mijn Android GSM

Door: John den Haan

iPhone gebruikers hebben het maar makkelijk; zij kunnen hun muziek kopen, beluisteren én overzetten vanuit de iTunes interface. Gebruikers van Android-smartphones moeten het helaas zonder zo'n handig programma doen. In deze gids leggen we uit hoe je via een omweggetje toch iTunes met je Android telefoon kunt gebruiken.

Hoe vind ik een kuuroord
Hoe vind ik een kuuroord

Door: Merel van der Lande

De Romeinen wisten het al: een gezonde geest in een gezond lichaam. Maar ook in onze huidige, drukke samenleving is niets lekkerder dan je lichaam zo nu en dan te verwennen met massages, pakkingen, (kruiden)baden en rondjes sauna. De geestelijke ontspanning volgt vanzelf. Om aan onze massale ontspanningsbehoefte te voldoen schieten de kuuroorden en wellnesscentra als paddenstoelen uit de grond. De een claimt nog beter te zijn voor je gezondheid dan de ander. Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, volgt hier een stappenplan voor het vinden van een kuuroord/ wellnesscentrum.

4 Hoe reis ik ecofabulous
Hoe reis ik ecofabulous

Door: Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps

De Inca Trail lopen in Peru, diepzeeduiken bij Hawaï, klimmen in de Himalaya of lekker bruin bakken op het strand in Mexico. Op vakantie willen we allemaal, het liefst zo ver en zo spannend mogelijk. Ook wereldreizen zijn razend populair. We hebben maar één leven en daarin willen we zoveel mogelijk van die ontelbare mooie plekken op de wereld zien. Helaas heeft al dat gereis ook een keerzijde. Toerisme speelt een grote rol in de uitputting van de aarde. De mooie plekjes worden aangetast door massatoerisme, vervuiling en consumptie (van hout bijvoorbeeld). Geschat wordt dat in 2020 1,5 miljard (!) mensen per jaar zullen reizen. Dat betekent dat als we niets doen aan onze reisgewoontes, we binnen niet al te lange tijd geen echte wildernis, tradities of unieke plekken meer zullen hebben. Het zal overal op de wereld veel meer hetzelfde en minder verrassend zijn. Moeten we dan maar helemaal niet meer op vakantie gaan? Natuurlijk wel! Er zijn een heleboel manieren om milieuvriendelijk en relaxed te reizen. Geen massatoerisme, geen uitbuiting, minder milieuvervuiling. Gewoon genieten en ontspannen op een duurzame manier, met een tikkeltje glamour.

Hoedoeners in de spotlight
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!