Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe kom ik van mijn migraine af

Door: Danielle van Schaik

Drilboor, sloophamer, strakke band of gewoon een zeurend gevoel: iedereen heeft weleens last van hoofdpijn. Maar wanneer is er nu eigenlijk sprake van echte migraine? En belangrijker nog: hoe kom je er vanaf?

3 Hoe voorkom ik malaria

Door: Irene Herbers

Niemand wil het hebben en de Tropica-versie is de volksvijand van iedere tropenreiziger. Zonder tijdige behandeling kun je er binnen een week aan dood gaan. Malaria Tropica is de ergste, daarnaast zijn er nog twee niet levensbedreigende soorten. Weet je wie de boosdoener is? De malariamug. Hij brengt de parasieten van mens tot mens over en het is dus zaak om je tegen deze creep te beschermen. Hoe kun je malaria voorkomen?

Hoe word ik Nederlander

Door: Noortje van Dorp

Je kunt niet zomaar ergens gaan wonen. Ook in Nederland gelden er strenge regels voor mensen die langer dan drie maanden in Nederland willen blijven. Ben je EU-lid, dan is deze procedure redelijk gemakkelijk. Maar voor alle andere niet-Europeanen gaat er behoorlijk wat papierwerk aan vooraf. In deze hoedoe lees je hoe je Nederlander kunt worden via een optie- of naturalisatieprocedure.

4 Hoe kleed ik me ecofabulous
Hoe kleed ik me ecofabulous

Door: Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps

Leuke, sexy pumps à la Carrie uit Sex in the City, mooie paarse laarzen met ronde neus, een spannend kort jasje voor op die bloemetjesjurk en een stoere aktetas. Helemaal hip, maar de productie van deze must-haves is vaak alles behalve duurzaam. Voor het maken van veel artikelen worden dieren op onverantwoorde wijze gehouden en wordt er totaal geen rekening gehouden met het milieu. Wie denkt dat je voor de aanschaf van milieuvriendelijke kleding en accessoires verplicht bent tot het kopen van geitenwollen sokken en andere artikelen uit de oertijd, moet even wakker geschud worden. Want: duurzaam kan aantrekkelijk en aantrekkelijk kan duurzaam! Ongemerkt en ongewild, stimuleer je met je aankopen de onrechtvaardigheden in de kledingindustrie. Je moet natuurlijk helemaal zelf weten hoeveel geld je uitgeeft aan kleding, maar doe het dan wel bewust. Veggie in Pumps heeft als motto: Be ecofabulous en shop till you drop. Streef zowel naar een betere kwaliteit als naar een eerlijke herkomst van al je aankopen. Je krijgt dus ook meteen meer waar voor je geld! Als consument heb jij de macht in handen. Als we met z’n allen alleen nog maar biologische producten en eerlijke kleding kopen, moeten de fabrikanten wel mee. Consumachten dus. Houd bij het shoppen deze overtuiging in je achterhoofd, duik je kast in en gebruik je creativiteit om van al die kleren weer wat nieuws te maken. Zo heb je binnen no time een compleet nieuwe garderobe zonder daarmee de markt te belasten. En ga weer eens net als vroeger echt op zoek naar spannende, stylish, stoere, elegante, duurzame en milieuvriendelijke kleding en accessoires.

4 Hoe kies ik een dansvoorstelling
Hoe kies ik een dansvoorstelling

Door: Gigi Schuiten

Dans wordt vaak gezien als één van de minst toegankelijke disciplines binnen de podiumkunsten. Toch zijn dansvoorstellingen er in allerlei soorten en maten; het brede scala loopt van peutervoorstellingen, streetdance, klassiek ballet tot wervelende theatrale shows, moderne dans en bijzondere interdisciplinaire choreografieën. En ook wie op zoek is naar een voorstelling met een actuele insteek of maatschappelijke relevantie, kan prima terecht bij de dans. Zo vertelt Diana Elshout, choreograaf en de helft van het dansduo Elshout/Händeler over hun werk: „Wij zien het als een taak te blijven onderzoeken, de actualiteit in de gaten te houden, en een mening daarover te vormen. Dat wil niet zeggen dat elk stuk van ons een barricadestuk is, maar dat onze stukken gaan over een maatschappij die nieuwsgierig is, open, en op zoek naar dialoog.” Op dansgebied kun je dus te kust en te keur, maar hoe kom je er nou achter welke voorstellingen bij jou passen?

Hoe beleg ik op de beurs

Door: Wim Guiking

Beursbeleggers zijn snelle jongens. Tot een paar jaar geleden liepen ze op de beursvloer driftig rond in bonte jasjes, schreeuwend naar en door elkaar, met heftige armbewegingen. Nu zitten ze allemaal achter beeldschermen, maar in hun hoofd is het nog net zo druk. Een gewone burger hoeft dat allemaal niet te doen om toch te beleggen op de beurs. Dat kan gewoon thuis achter de computer. Wie het slim doet, óf geluk heeft, kan er rijk mee worden.

Hoe richt ik mijn werkplek ergonomisch in

Door: Marieke van Oosterhout

Steeds meer werk vindt plaats achter de computer. Het is inmiddels algemeen bekend dat wie gedurende langere tijd ononderbroken achter zijn computer zit, op den duur lichamelijke klachten kan krijgen. Om dat te voorkomen is een ergonomisch ingerichte werkplek erg belangrijk. Maar met goed meubilair alleen ben je er nog niet, je moet het ook goed gebruiken.

Hoe brand ik een DVD
Hoe brand ik een DVD

Door: Adine Versluis

Voor het branden van veel foto's of filmpjes is een DVD handiger dan een CD. Een DVD biedt veel meer ruimte, waardoor je meer kwijt kunt op één schijfje. Het branden van een DVD is helemaal niet zo moeilijk, dat heb je met een paar keer oefenen zó onder de knie!

3 Hoe verstuur ik een originele Valentijnskaart
Hoe verstuur ik een originele Valentijnskaart

Door: Cindy Kamstra

14 Februari, Valentijnsdag, is bij uitstek de dag waarop je je (geheime) liefde kunt laten weten wat je van hem of haar vindt. De meeste mensen doen dat door een Valentijnskaart te versturen, al dan niet anoniem. Je kunt zo’n kaart vanaf begin januari zo’n beetje overal kopen, vaak zelfs met voorgedrukte gedichtjes en liefdesverklaringen. Postzegel erop, in de brievenbus deponeren, en klaar. Simpel, maar wel erg standaard… Wil jij het iets origineler aanpakken, lees dan vooral even verder en maak je eigen Valentijnskaart.

Hoe maak ik mijn eigen schatkaart
Hoe maak ik mijn eigen schatkaart

Door: Adine Versluis

Een schatkaart ken je misschien nog wel van vroeger: als je alle aanwijzingen op de juiste manier wist te interpreteren, dan kwam je uiteindelijk bij de schat uit. En op een bepaalde manier is dat ook waar het om gaat bij het maken van je eigen schatkaart. Deze kaart, die onder andere bekend gemaakt is door Mommy Millionaire Next Door, geeft aan hoe je zou willen dat je leven er uit ziet. Door de kaart op de juiste manier te gebruiken, kom jij hier misschien ook wel uit!

Hoe kweek ik eetbare paddenstoelen
Hoe kweek ik eetbare paddenstoelen

Door: Merel van der Lande

Na groenten, fruit en kruiden is het kweken van je eigen paddenstoelen helemaal hip. Niet vreemd, want met paddenstoelen maak je de lekkerste gerechten. In Nederland mag je niet zomaar overal paddenstoelen plukken. Misschien maar goed ook, want niet alle paddenstoelen zijn eetbaar en dus zou je zo maar een verkeerde kunnen plukken. Kweek je ze zelf dan kun je met een beetje liefde en geduld voor een prikkie je eigen biologische eetbare paddenstoelen oogsten. Hier lees je hoe je dat in 7 stappen doet.

5 Hoe maak ik vegetarische tapas
Hoe maak ik vegetarische tapas

Door: Irene de Vette

Wel eens in Spanje geprobeerd te zeggen: ‘soy vegetariano/a’ en kreeg je een meewarige blik retour? Tja, de Spanjaarden staan nu eenmaal bekend als verstokte carnivoren. Tapas, de populaire gerechtjes die je bij de borrel eet, bevatten dus meestal ook vlees of vis. Maar met een beetje creativiteit maak je een tafel vol heerlijke tapas die vegetariërs én vleeseters in een zonnige bui brengen!

Hoe kan ik het beste rozen snoeien
Hoe kan ik het beste rozen snoeien

Door: Adine Versluis

Rood, geel, roze: rozen zijn er in allerlei soorten. Het maakt niet uit welk type je kiest, rozen fleuren je tuin altijd op. Natuurlijk moet je wel goed voor je rozen zorgen en dat betekent op tijd en op de juiste manier snoeien. Hoe je dat het beste doet, lees je hier.

Hoe vraag ik een persoonsgebonden budget aan

Door: Adine Versluis

Met een persoonsgebonden budget (PGB) ben je niet langer afhankelijk van een toegewezen zorgaanbieder, maar kun je zelf de zorg regelen die je nodig hebt. Hiervoor moet je natuurlijk wel eerst een PGB aanvragen. Dit kan bijvoorbeeld voor persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding, activerende begeleiding en logeeropvang. Met behulp van deze hoedoe kun je stap-voor-stap je PGB aanvragen.

4 Hoe stek ik een hortensia
Hoe stek ik een hortensia

Door: Adine Versluis

Hortensia's staan bekend om hun prachtige bloemen, maar ook om hun kracht. Ze bloeien jaar na jaar en kunnen elke tuin voorzien van de broodnodige kleur. Hortensia's stekken is ook heel makkelijk en kan het hele jaar door. Als je dat doet, kun je ze naar hartenlust in de tuin planten, zonder dat je nieuwe planten hoeft te kopen.

Hoe maak ik verse pesto
Hoe maak ik verse pesto

Door: Paul Hermans

Nadat je eenmaal goede zelfgemaakte pesto geproefd hebt zul je niet snel meer teruggrijpen naar de fabriekspesto. Probeer dus zeker eens deze zelf te maken!

Hoe kies ik de juiste spijkerbroek
Hoe kies ik de juiste spijkerbroek

Door: Cindy Kamstra

De spijkerbroek is een populair kledingstuk. Iedereen heeft er wel één in de kast hangen. Maar met de vele modellen die er te koop zijn, is het niet het gemakkelijkste kledingstuk om te kopen. Heb jij moeite met het vinden van een exemplaar dat je fantastisch staat? Niet getreurd, er is voor iedereen een spijkerbroek te vinden. Je moet alleen even weten waar je op moet letten!

Hoe start ik een dj-carrière
Hoe start ik een dj-carrière

Door: Nico van der Plas

Dj’s zijn alomtegenwoordig. De status van anonieme plaatjesdraaiers zijn ze allang ontgroeid; zeker na de komst van dj’s als Tiësto en Armin van Buuren hangt er een steeds groter wordende popster-cultus om ze heen. Heeft ook te maken met de ontwikkeling van het vak; dj’s zijn tegenwoordig ook producers en maken veel gebruik van hun zakelijk instinct. Oftewel, niet alleen plaatjes draaien, maar ook zelf muziek maken in een (thuis)studio en beide zaken met zoveel mogelijk marketing-trucjes aan het publiek zien te slijten. Moeilijk, maar te doen, zoals ons stappenplan laat zien.

Hoe maak ik snel schoon?

Door: Arend de Vries

Van bijna niemand is schoonmaken de favoriete hobby. We hebben vaak weinig tijd en de tijd die we dan hebben besteden we liever ergens anders aan. Deze tips zorgen ervoor dat je snel en gemakkelijk kunt schoonmaken!

Hoe ruim ik schoonmaakspullen op

Door: Arend de Vries

Heb je veel schoonmaakspullen, maar wil je ze graag overzichtelijk opbergen? Dan hebben wij een aantal tips voor je!

Hoedoeners in de spotlight
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 60
Adine Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 478
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!