Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe geef ik een goede presentatie
Hoe geef ik een goede presentatie

Door: F. Nelissen

Veel mensen hebben een hekel aan presenteren en doen het dus liever niet. Maar soms kom je er echt niet onderuit, bijvoorbeeld op je werk. Gelukkig hoeft presenteren helemaal niet vervelend te zijn. Met een goede voorbereiding en wat oefening is het zelfs leuk en leerzaam.

4 Hoe barbecue ik vis
Hoe barbecue ik vis

Door: Janine Bruinooge

Vis en barbecue vormen een uitstekend duo. Behalve dat vrijwel alle vissoorten op de barbecue kunnen worden bereid, is vis licht verteerbaar én ook nog eens zo gaar boven een laagje hete kolen. Op naar de visboer dus.

Hoe stel ik mijn equalizer goed in

Door: Wim Guiking

Weinig dingen lekkerder dan op een relaxed moment in je eigen woonkamer luisteren naar de muziek die je dán wilt horen. Met volle sound, lekker hard, of met een koptelefoon. Dan is het wel fijn om te weten dat je de muziek zo mooi hoort als die zijn kan. Met een equalizer op je audioset kun je het geluid absoluut top laten klinken – maar je kunt het ook verknallen als je de boel niet goed instelt.

Hoe kan ik me verzekeren tegen de gevolgen van vandalisme

Door: Irene de Vette

Als je net een nieuw huis of bedrijfspand hebt betrokken, doe je er goed aan een opstalverzekering af te sluiten. Daarmee verzeker je je tegen schade door brand of wateroverlast. Soms kun je je met zo’n verzekering ook tegen de gevolgen van vandalisme verzekeren, maar niet in alle gevallen. Dus wat doe je als je buitenmuur wordt ‘opgefleurd’ met een grote graffitipiece? En wat doe je als de lak van je auto wordt bekrast?

5 Hoe doe ik de zonnegroet
Hoe doe ik de zonnegroet

Door: Erik Weijers

De zonnegroet is een poweryoga-oefening die goed te doen is voor mensen zonder ervaring met yoga. Ook uitstekend als opwarming en om flexibeler te worden voor andere sporten. Als je hem heel rustig uitvoert, werkt hij meditatief. Voer je hem snel en vaak achter elkaar uit, dan is het zweten geblazen...

Hoe krijg ik gestolen spullen vergoed

Door: Adine Versluis

Als je zeker wilt weten dat je een (redelijke) vergoeding krijgt als er spullen van je gestolen worden, dan moet je niet alleen goed verzekerd zijn, maar ook zelf administratief je zaakjes op orde hebben. Zonder aankoopbon kun je het bijvoorbeeld bij veel verzekeraars wel vergeten. Mét bon sta je een stuk sterker, zeker als je de volgende stappen volgt.

4 Hoe reciteer ik een mantra
Hoe reciteer ik een mantra

Door: Adine Versluis

Mediteren gebeurt niet altijd in stilte. Soms reciteer je een mantra tijdens het mediteren; een gebruik uit het Tibetaans boeddhisme. In feite gaat het om het herhalen van een klank of woord of zin. In deze hoedoe leer je hoe je dat het meest effectief kunt doen.

3 Hoe weer ik meeuwen van mijn dak
Hoe weer ik meeuwen van mijn dak

Door: Adine Versluis

Meeuwen zijn allang niet meer alleen op het strand te vinden. Ze nestelen graag in de stad, het liefst op platte daken. Een vuilcontainer of visboer in de buurt vinden ze prettig, maar is geen vereiste. Ze veroorzaken veel overlast: niet alleen laten ze hun uitwerpselen gewoon overal vallen, ze krijsen ook dag en nacht tegen elkaar. En hoewel meeuwen tot de meest hardnekkige vogels behoren, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om ze van je dak te weren.

Hoe maak ik een korte broek van mijn spijkerbroek

Door: Femke Schut

Er zijn altijd wel spijkerbroeken die je in de kast hebt hangen maar die je eigenlijk nooit draagt. Of je hebt een spijkerbroek met een gat op kniehoogte die je eigenlijk niet meer kunt dragen. Wat is er nu leuker dan hier een korte broek van te maken? Op die manier kun je de spijkerbroek toch nog dragen en heb je een korte broek voor de zomer! Nu kun je de broek natuurlijk gewoon op een bepaalde lengte afknippen, maar dat geeft niet altijd een mooi resultaat. Daarom in dit artikel een aantal handige tips waarmee je een perfecte korte broek kunt maken.

Hoe maak ik veilig een buitenrit met mijn paard

Door: Bastienne Wentzel

Lekker door de bossen draven of in volle galop over het strand. De reeën in het bos lopen niet voor je weg. Je komt op plekken waar je zelfs als wandelaar niet snel loopt. Voor veel ruiters is een buitenrit het toppunt van paardenplezier. Met een beetje voorbereiding voor jou en je paard kun je zo op pad.

Hoe weet ik dat ik de goede luidsprekers koop

Door: Wim Guiking

Muziek is een toegangspoort tot de ziel. Zo filosofisch bekijk je het zelden, maar bij de aankoop van nieuwe geluidsboxen is het niet verkeerd daar even aan te denken. We spreken in deze hoedoe over ‘gewone’ speakers, dus geen cinema-setjes, geen heel grote of heel kleine, of dure, bijzondere boxen. Goede speakers zijn een investering voor vele jaren, en mogen dus best wat kosten. Maar gedownloade muziek en mp3’tjes kunnen nooit wonderschoon klinken, al zijn de boxen nog zo goed.

Hoe kan ik belastingvrij sparen

Door: Adine Versluis

Je werkt hard voor je geld en wilt daar graag wat leuks mee doen. Zonder dat de Belastingdienst daar een stokje voor steekt en zonder dat je alles in een oude sok hoeft te stoppen of hoeft te liegen over wat je hebt. Hier lees je een aantal tips om dat te doen

Home » Geld » Sparen

Hoe zet ik mijn spaarrekening over naar de bank met de hoogste spaarrente

Door: Adine Versluis

Nederlanders staan bekend als een spaarzaam volk. Dat dit ook echt zo is, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS): de spaartegoeden van Nederlanders zijn in de periode eind 2003 tot eind 2007 gestegen van 185.094 miljoen euro naar 237.131 miljoen euro. Kortom, Nederlanders sparen steeds meer. Als jij ook spaart, dan loont het om eens verder te kijken naar een bank met een hoge spaarrente.

Home » Geld » Sparen

Hoe maak ik een spijkerrokje van een spijkerjasje

Door: Femke Schut

Het hippe merk Acne heeft een uniek spijkerrokje uitgebracht, deze is namelijk gemaakt van een spijkerjasje. Maar waarom zou je dit niet zelf doen? Met behulp van deze Hoedoe weet je hoe het moet!

Hoe stap ik over op een andere energieleverancier

Door: Adine Versluis

Vaste lasten zoals je energierekening zijn in zoverre 'vast', dat ze elke maand terug komen. Want zelfs als je gebruik eigenlijk altijd gelijk is, kun je hier aanzienlijk op besparen. Hoe? Door over te stappen naar een andere energieleverancier. 'Vroeger' was dat nog wel spannend, maar tegenwoordig is dat zo geregeld.

3 Hoe voorkom ik malaria

Door: Irene Herbers

Niemand wil het hebben en de Tropica-versie is de volksvijand van iedere tropenreiziger. Zonder tijdige behandeling kun je er binnen een week aan dood gaan. Malaria Tropica is de ergste, daarnaast zijn er nog twee niet levensbedreigende soorten. Weet je wie de boosdoener is? De malariamug. Hij brengt de parasieten van mens tot mens over en het is dus zaak om je tegen deze creep te beschermen. Hoe kun je malaria voorkomen?

Hoe leer ik mijn paard trailerladen
Hoe leer ik mijn paard trailerladen

Door: Bastienne Wentzel

Een trailer is vanuit een paard gezien het meest onnatuurlijke dat er is. Hij zit erin opgesloten en als hij het niet veilig vindt kan hij zijn vluchtinstinct niet volgen. Maar wij eigenaren willen graag ergens naartoe met ons paard. Op concours, naar het strand of een mooie bosrit maken. En vaak hebben we nog haast ook omdat we op tijd willen zijn. Al gauw sta je op van de zenuwen met een stuiterend paard naast een trailer. Een legertje goedbedoelende stuurlui aan wal komen helpen met lijnen, zwepen, bezems of een harde stem. Iedereen in de stress, je paard des te meer. Die heeft na zo'n sessie geleerd dat een trailer inderdaad wel iets heel ergs moet zijn als iedereen er zo'n drukte over maakt. Bovendien krijgt hij nog straf ook met die zwepen en lijnen. Mooi dat hij daar nooit meer bij in de buurt komt. Al deze ellende kun je voorkomen door je paard rustig te leren trailerladen.

Hoe maak ik voegen schoon

Door: Adine Versluis

Voegen schoonmaken, met name in de badkamer, is een klusje dat eens in de zoveel tijd uitgevoerd moet worden. Tegelvoegen worden door het vocht en stof namelijk na verloop van tijd wat vies en grauw en dat komt de uitstraling van je badkamer niet ten goede. Best een uitdaging, maar wel eentje met groots resultaat.

Hoe schilder ik een gevel

Door: Ronald de Vries

Een gevel is zoiets als een visitekaartje: het is het eerste wat mensen zien. Of het nu voorbijgangers zijn, buren of vrienden die langskomen, het eerste waarmee ze worden geconfronteerd is je gevel uit hout, steen, glas of misschien wel uit metaal. In Nederland bestaan de meeste gevels uit baksteen. Sinds kort rapporteren doe-het-zelf-zaken steeds meer dan de vraag naar gevelverfraaiing stijgt. Mensen willen hun gevel verpersoonlijken. Een van de meest drastische manieren is zeker verven. Een zaakje van niets, zo blijkt.

Hoe geef ik mijn paard een glanzende vacht

Door: Bastienne Wentzel

Gaat het even wat minder met je paard, dan zie je dat meteen aan zijn vacht. Glanzend is bijna synoniem met gezond. Maar hou houd je hem gezond? Nelly Abbenes die van paarden haar leven heeft gemaakt, legt uit. En als je net even wat meer wilt dan 'gewoon glanzend', dan geven we je nog wat extra tips.

Hoedoeners in de spotlight
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
Renate Boogvrouw
Lid sinds: 11 april 2008
Aantal Hoedoes: 15
Adine Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 470
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!