Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe bereid ik mijn kind voor op een bezoek aan het ziekenhuis

Door: Adine Versluis

Als ouder zou je willen dat het nooit nodig was, maar soms is het niet anders: je kind moet naar het ziekenhuis. Voor jou is dat al een hele gebeurtenis, maar voor je kind helemaal. Op deze manier kun je je kind in ieder geval zoveel mogelijk voorbereiden op een ziekenhuis bezoek.

Hoe monteer ik een deurspion

Door: Adine Versluis

Als je geen ramen naast of in je deur hebt, is het altijd weer een verrassing wie er aangebeld of geklopt heeft. Die verrassing is niet altijd even plezierig. Met een deurspion kun je vooraf altijd even naar buiten kijken, zonder dat degene die voor de deur staat jou ziet. Is het bezoek ongewenst? Dan doe je de deur gewoon niet open!

Hoe kan ik mijn wandtegels schilderen

Door: Adine Versluis

Tegels zijn heel praktisch, maar niet altijd even mooi. Zeker niet als ze inmiddels wat uit de tijd zijn, of als je ze niet zelf hebt uitgekozen. Tegels vervangen is echter een flinke klus en kan bovendien best duur zijn. Je tegels schilderen is dan een beter idee. Daar heb je vooral wat tijd voor nodig, maar blijven je onkosten beperkt.

Hoe vervang ik een kraan
Hoe vervang ik een kraan

Door: Adine Versluis

Een lekkende kraan is niet alleen heel vervelend, maar ook best duur. Zelfs als je kraan maar twee keer per minuut druppelt, spoel je per jaar letterlijk honderden liters water voor niets weg. Voor dat geld kun je veel beter (zelf) je kraan vervangen. Dat is helemaal niet zo moeilijk als je misschien zou denken.

3 Hoe kies ik een beroep

Door: Susanne Biemans

Vroeg of laat komt iedereen voor de keuze te staan: en wat ga ik nou dóen? Vaak komt die vraag al bij je studiekeuze aan de orde, maar in ieder geval op het moment dat je aan het werk wilt gaan. Praktisch iedereen worstelt met die vraag. Beroepskeuze blijft een individuele zaak en voor velen een worstelpartij. Maar met de volgende stappen worstel je gericht!

Hoe bereken ik de CO₂-uitstoot van mijn auto

Door: Bastienne Wentzel

Je wilt graag het klimaat verbeteren door minder broeikasgassen uit te stoten? Maar je weet niet hoe? Laat eens de auto staan! Hier lees je hoe je snel kunt uitrekenen hoeveel CO₂ dat scheelt.

Hoe bel ik gratis via internet
Hoe bel ik gratis via internet

Door: Adine Versluis

Als je regelmatig met collega's, familie of vrienden belt, dan kunnen de kosten hoog oplopen. Niet nodig, want je kunt tegenwoordig ook prima gratis via internet bellen, bijvoorbeeld via Skype.

4 Hoe geef ik mezelf een French manicure
Hoe geef ik mezelf een French manicure

Door: Adine Versluis

Je handen gelden als je visitekaartje, het is dus zaak dat die er mooi en verzorgd uit zien. Ditzelfde geldt voor je nagels: afgekloven nagels met een gele gloed zijn natuurlijk alles behalve representatief. Voor perfect verzorgde nagels met een natuurlijke uitstraling geef je jezelf daarom regelmatig een French manicure!

Hoe bouw ik conditie op
Hoe bouw ik conditie op

Door: Noortje van Dorp

Sportdoelen waarbij je veel van je lichaam vraagt, bijvoorbeeld het vergroten van je spiermassa maar ook het opbouwen van conditie, vergen tijd. En die tijd moet je daar dan ook voor nemen. Doe je dat niet, dan beschadig je je lichaam met alle gevolgen van dien. Een betere conditie krijg je door sporten te beoefenen waarbij je je cardiovasculaire systeem (hart- en vaatstelsel) optimaal gebruikt. Hoedoe vertelt je hoe!

Hoe knot ik wilgen
Hoe knot ik wilgen

Door: Merel van der Lande

Niets Hollandser dan een boerenslootje met daarlangs een lange rij knotwilgen. Knotwilgen zijn geen aparte soort, maar danken hun vorm - een korte stam met een pruik van dunnere takken - aan mensenhanden. Eeuwenlang werden wilgen geknot om boeren te voorzien van hout voor klompen, bezemstelen, hekken en de open haard. Die functie hebben de bomen al lang niet meer, maar eenmaal geknot dan moet je de bomen blijven knotten. Doe je dat niet dan wordt de kruin te zwaar en zal de stam onder het gewicht van de pruik inscheuren. De boom gaat dan dood. Volgens professioneel boomverzorger Hindry Bos is wilgen knotten erg eenvoudig. Hindry: ‘Het is niets anders dan de boom ontdoen van zijn kruin, zodat hij daarna weer kan uitlopen.’ Hoe je dat doet, lees je hier.

Hoe bereken ik mijn maximale hypotheek?

Door: Femke

Je wilt een huis gaan kopen, maar waar haal je het geld vandaan? Je kunt een hypotheek afsluiten, maar wat heb je daar allemaal voor nodig? Hoeveel geld heb je nodig en hoe bereken je dat? Wat moet je wel en niet doen bij het afsluiten van een hypotheek?

Hoe krijg ik meer overzicht in mijn leven

Door: Adine Versluis

Droom je ook van een overzichtelijk leven, maar word je weer ruw gewekt door een blaffende hond die al uren geleden uitgelaten had moeten worden, de stapel rekeningen op je bureau die allang verwerkt hadden moeten worden en het feit dat je je gezin al zeker een week geen voedzame, zelfgekookte maaltijd meer hebt voorgezet? Dan is het hoog tijd om deze tips toe te passen en wél meer overzicht en balans in je leven te krijgen.

Hoe leg ik een grasveld aan
Hoe leg ik een grasveld aan

Door: Adine Versluis

‘Het oog wordt door niets zo snel verkwikt als door zacht, fijn en niet te hoog gras’, zo schreef Albertus Magnus al rond 1250. En hij had gelijk: een mooie, gezonde, groene grasmat is een lust voor het oog. Als je je schouders onder deze klus zet én je gras goed blijft verzorgen, dan kijk jij binnen de kortste keren ook tegen een ‘verkwikkende’ grasmat aan!

Hoe kom ik aan een AOW-uitkering

Door: Wim Guiking

Een AOW-uitkering is een basisvoorziening. Dankzij het bijna absolute recht op AOW kan iedere inwoner van Nederland ervan verzekerd zijn dat hij nooit tot de bedelstaf hoeft te raken door de armoede van de ouderdom. Maar het is niet genoeg om fatsoenlijk van te leven - daarvoor is een aanvullend pensioen nodig. AOW is een recht, en aanvragen is een makkie.

Hoe word ik huisvader
Hoe word ik huisvader

Door: Marieke van Oosterhout

Veel vrouwen gaan minder werken of stoppen zelfs als er kinderen komen. Mannen doen dit vrijwel nooit; de functie of de werkgever maakt het onmogelijk om minder te werken, er is angst om carrièrekansen te verspelen of het geld kan niet gemist worden. Rudolf Hunnik deed het wél. Twee dagen in de week werkt hij als freelance journalist, de overige dagen doet hij het huishouden en zorgt hij voor zijn twee kinderen. Zijn vrouw werkt fulltime. “De hechte band die ik met mijn kinderen heb, zou ik voor geen goud willen missen."

4 Hoe stop ik met snaaien
Hoe stop ik met snaaien

Door: Adine Versluis

Je wilt graag een beetje afvallen, maar stapt steeds weer in dezelfde valkuil: ongeremd snaaien. Als je bezig bent, gaat het nog wel redelijk, maar zodra je gaat zitten, lijkt het wel of de dozen drop, zakken chips en repen chocolade je vanuit de kast roepen. Of erger nog: vanuit de supermarkt. Hoe kun je nu écht van dit snaaigedrag afkomen?

4 Hoe koop ik mijn eerste echte kunstwerk
Hoe koop ik mijn eerste echte kunstwerk

Door: F. Nelissen

Je interieur is helemaal naar je zin, maar toch mist er nog iets. Een persoonlijke ‘touch’. En opeens heb je het: een kunstwerk. Een uniek werk dat bij je past en waar je nog jaren plezier van zult hebben. Maar waar vind je dat kunstwerk van je dromen? En hoe voorkom je een miskoop? Kunstkenner Tineke van Schijndel van Kunst à la Carte adviseert bedrijven en particulieren bij de aankoop van kunst. “Ga kijken, kijken en nog eens kijken. En: koop werk van levende kunstenaars, want er wordt prachtig werk gemaakt dat heel betaalbaar is. Bovendien weet je dan zeker dat het echt is.”

Hoe speel ik levend Stratego

Door: Noortje van Dorp

Jagen op anderen, sluipen, tactisch spel: levend Stratego heeft het allemaal in zich. Niks leukers dan om als een maarschalk of een bom door het bos te rennen op zoek naar de vlag van de tegenstander. En dat dan zonder gepakt te worden.

4 Hoe beleg ik in goud
Hoe beleg ik in goud

Door: Wim Guiking

Goud is sinds mensenheugenis het hoogst gewaardeerde materiële goed. Dus de bewering dat dit edelmetaal een vaste en zekere belegging is, snijdt wel hout. Maar dan moet je wel denken aan de langere termijn. Wie vandaag goud koopt, kan daar over enkele maanden of jaren een fiks verlies op lijden. Koop je nu goud voor als je kinderen of kleinkinderen groot zijn, dan zul je daar niet gauw spijt van krijgen. Maar hoe doe je dat, beleggen in goud?

4 Hoe krijg ik een schone huid
Hoe krijg ik een schone huid

Door: Adine Versluis

Als je wilt weten hoe je een mooie huid krijgt, moet je weten hoe je je huid goed schoonmaakt. Een mooie huid is namelijk een schone huid. Je huid heeft gedurende een gemiddelde dag behoorlijk te lijden van bijvoorbeeld zonnestraling, make-up en de airco op kantoor. Een intensieve verzorging is dus nodig, óók als je het idee hebt dat je huid er prima uitziet.

Hoedoeners in de spotlight
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Renate Boogvrouw
Lid sinds: 11 april 2008
Aantal Hoedoes: 15
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!