Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe organiseer ik een succesvol bedrijfsuitje

Door: Hans van Keer

Een bedrijfsuitje is makkelijk georganiseerd. Het is belangrijk als er vooraf duidelijk doelstellingen worden bepaald, zodat je achteraf kunt kijken of het uitje een succes is geweest. Teambuilding is vaak erg belangrijk. Deze hoedoe beschrijft hoe je door middel van een succesvol bedrijfsuitje het teambuildingsproces kunt versterken.

Hoe voorkom ik dt-fouten

Door: Bastienne Wentzel

Volgens de Nederlandse Taalunie vinden leraren het 'heel erg' wanneer veel dt-fouten worden gemaakt. Dat terwijl Vlaams onderzoek uitwijst dat dt-fouten onvermijdelijk zijn. We worden namelijk bij het schrijven geleid door ons geheugen; het woord 'wordt' zien we vaker voorbijkomen dan 'word' dus zullen we die eerste eerder kiezen wanneer we twijfelen bij het schrijven. Correct spellen leer je dus niet alleen door veel te lezen, maar ook door de regels te kennen en te oefenen. Met deze tips en trucs kun je jouw handigheid met dt-woorden flink verbeteren.

Hoe vind ik leuke leerspelletjes

Door: Noortje van Dorp

Slimmer word je niet alleen door de moeilijkste sommen op te lossen of de topografie van Europa uit je hoofd te leren. Het kan namelijk veel leuker, met spelletjes. Zo zijn spelletjes op de Wii heel goed voor de hand-oog coördinatie en leer je van een potje Risk strategisch inzicht. Leuke leerspelletjes zijn eigenlijk overal te vinden: van kruiswoordpuzzels in gratis kranten en een potje online Memory tot het overal te spelen ‘Ik zie ik zie wat jij niet ziet’. Hoedoe helpt je zoeken.

4 Hoe maak ik zelf boter
Hoe maak ik zelf boter

Door: Adine Versluis

Boter is bijna onmisbaar in de keuken. Je gebruikt het op brood, maar ook om te bakken. Veel mensen hebben een favoriete soort boter en nemen die standaard mee als ze in de winkel zijn. Maar wist je dat je boter ook zelf kunt maken? Zelf boter maken is een precies karweitje, maar heel goed te doen. Bovendien is het resultaat veel goedkoper en gezonder; je weet immers precies wat er in gaat!

Hoe scoor ik een koopje op de kunstveiling

Door: Merel van der Lande

Eenmaal, andermaal… verkocht! De hamer tikt tegen het hout en de kersverse eigenaar van het kunstwerk kijkt tevreden naar zijn aankoop. Een koopje scoren op de kunstveiling lijkt zo gemakkelijk, maar schijn bedriegt. Maarten van Gijn van veilinghuis Christie’s in Amsterdam legt uit hoe je in negen stappen tot een goede aankoop komt.

Hoe leg ik plavuizen
Hoe leg ik plavuizen

Door: John den Haan

Die mooi glanzende plavuizen gaan helaas niet vanzelf op de juiste plaats op de vloer liggen. Het leggen van plavuizen is een flinke klus, die helaas niet voor iedereen weggelegd is. Als je een beetje handig aangelegd bent, kun je natuurlijk wél gewoon een poging wagen!

Hoe zorg ik voor een duurzaam kantoor

Door: Adine Versluis

Je brengt veel tijd door in je kantoor, dus wat je daar doet, heeft impact. Als je in je kantoor veel snoept, is de kans groot dat je aankomt. Als je in je kantoor een verkeerde bureaustoel hebt staan, is de kans groot dat je last krijgt van je rug. En als je kiest voor een duurzaam kantoor, dan is de kans groot dat dat ook doorwerkt in andere aspecten van je leven. Met positieve gevolgen voor het milieu! Maar hoe zorg je voor een duurzaam kantoor, zonder hier al te veel in te hoeven investeren?

Hoe kan ik me verzekeren tegen de gevolgen van vandalisme

Door: Irene de Vette

Als je net een nieuw huis of bedrijfspand hebt betrokken, doe je er goed aan een opstalverzekering af te sluiten. Daarmee verzeker je je tegen schade door brand of wateroverlast. Soms kun je je met zo’n verzekering ook tegen de gevolgen van vandalisme verzekeren, maar niet in alle gevallen. Dus wat doe je als je buitenmuur wordt ‘opgefleurd’ met een grote graffitipiece? En wat doe je als de lak van je auto wordt bekrast?

Hoe kom ik aan gratis meubels

Door: Adine Versluis

Een huis inrichten kun je zo duur maken als je zelf wilt. De andere kant op geldt dat ook; je kunt het zo goedkoop maken als je zelf wilt. Soms kan het zelfs zo goed als gratis. Met deze tips scoor je je meubels gewoon gratis.

Hoe meld en voorkom ik vandalisme

Door: Irene de Vette

Het zal je maar gebeuren: wil je je fiets pakken, vind je hem terug in een hoge boom. Of je merkt dat je pasgeschilderde witte buitenmuurtje als canvas heeft gediend voor een graffitikunstenaar. Verre van leuk. Vandalisme is het moedwillig aanrichten van vernielingen aan objecten die van iemand anders zijn. Het woord verwijst naar de Vandalen, een volk dat een spoor van vernieling achterliet in Rome. Tegenwoordig zijn die ‘barbaren’ vooral kwajongens die dingen kapotmaken uit puberaal gedrag. Het gaat vaak om vernielingen aan publieke eigendommen: een bushokje, prullenbak, speeltoestellen of brievenbussen. Vernielingen aan woonhuizen of persoonlijke eigendommen komen gelukkig niet veel voor. Maar je kunt wel helpen je buurt een prettigere plek te maken, door vandalisme te melden en zoveel mogelijk te voorkomen.

5 Hoe train ik mijn buikspieren thuis
Hoe train ik mijn buikspieren thuis

Door: Adine Versluis

Wil je graag een wasbordje of een wat strakkere buik hebben, maar zie je het niet zitten om elke dag in de sportschool te zitten? Met deze oefeningen kun je je buikspieren thuis trainen, wanneer je maar wilt.

4 Hoe zoek ik een huis

Door: Cindy Kamstra

Of het nu is omdat je groter wilt gaan wonen of dichter bij je werk, of omdat de buurt je niet meer bevalt, verhuizen willen we allemaal wel eens. Als je voordat je daadwerkelijk op huizenjacht gaat eerst de tijd neemt om je te oriënteren, kan dat veel tijd schelen. Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis helpt je in deze Hoedoe bij die oriëntatie.

Hoe stel ik mijn equalizer goed in

Door: Wim Guiking

Weinig dingen lekkerder dan op een relaxed moment in je eigen woonkamer luisteren naar de muziek die je dán wilt horen. Met volle sound, lekker hard, of met een koptelefoon. Dan is het wel fijn om te weten dat je de muziek zo mooi hoort als die zijn kan. Met een equalizer op je audioset kun je het geluid absoluut top laten klinken – maar je kunt het ook verknallen als je de boel niet goed instelt.

Hoe zet ik de televisie uit
Hoe zet ik de televisie uit

Door: Petra Megens

In een gemiddeld gezin staat de televisie twintig uur per week aan. Dat is een halve werkweek. Wat je in die tijd allemaal niet kan doen! Luisteren naar je kind, praten met elkaar, samen op stap gaan, spelletjes doen, de slaapkamer behangen, een gloednieuwe gedachte denken, de kat aaien. Een televisie die aanstaat is een overheersende aanwezigheid. Hij slokt aandacht op, ruimte, energie. Zelfs van de gezinsleden die niet meekijken. Maar de televisie uitzetten, dat gaat zomaar niet! Hoe doe je dat in vredesnaam?

4 Hoe koop ik mijn eerste huis
Hoe koop ik mijn eerste huis

Door: F. Nelissen

Het kopen van je eerste huis is leuk en spannend, maar ook een grote stap. Er is (heel) veel geld mee gemoeid en je zit er toch minimaal een paar jaar aan ‘vast’. Dus dan kun je er maar beter voor zorgen dat je niet de spreekwoordelijke 'kat in de zak' koopt. Of met een hypotheek zit die je nauwelijks kunt ophoesten. Ga zorgvuldig te werk en houd bij elke volgende stap je oren en ogen goed open. Want het pad naar je droomhuis kan flink wat valkuilen bevatten. Bedenk goed wat je zoekt, neem de tijd en wees bedacht op sluwe verkopers, makelaars en ‘kleine lettertjes’.

Hoe was (en droog) ik sla
Hoe was (en droog) ik sla

Door: Janine Bruinooge

Kropsla, eikenbladsla, ijsbergsla, maar ook bindsla, Romaanse sla en de Italiaanse radicchio met zijn donkerrode kleur: in iedere supermarkt tref je op zijn minst een paar verschillende slasoorten in het koelvak aan. De salade heeft inmiddels een serieuze plek ingenomen in onze eetcultuur. We eten het groenvoer tegenwoordig niet alleen als bijgerecht, maar ook als eerste gang of als hoofdmaaltijd. Wat voor een soort salade je ook maakt, je moet altijd beginnen met het wassen van de bladeren.

Hoe open ik een bankrekening

Door: Femke

Ben je niet tevreden over je huidige bank en wil je graag bij een andere aanbieder een bankrekening openen? Je hebt de keuze uit verschillende bankrekeningen. Hoe je een bankrekening opent, lees je in onderstaand stappenplan.

4 Hoe sluit ik een compromis
Hoe sluit ik een compromis

Door: Adine Versluis

Terecht of onterecht; je kunt niet altijd je zin of gelijk krijgen. In veel gevallen zul je een compromis moeten sluiten waar zowel jij als je gesprekspartner tevreden mee zijn. Dit is misschien niet de beste uitkomst voor jou, maar wel de beste uitkomst voor jullie beiden. Een goed compromis levert namelijk een win-win situatie op!

Hoe bespaar ik op een uitvaartverzekering

Door: Femke

Het is niet verplicht om een uitvaartverzekering af te sluiten. Redenen dat veel mensen dit toch doen is dat ze zekerheid willen hebben of niet voldoende spaargeld achter de hand hebben. In het laatste geval betekent dit dat de nabestaanden voor de kosten van hun uitvaart moeten opdraaien. Met een uitvaartverzekering worden de kosten van een begrafenis of crematie gedeeltelijk of helemaal gedekt. Dit scheelt extra zorgen voor de nabestaanden. Tussen de verschillende uitvaarverzekeringen zijn soms forse prijsverschillen. Je kunt geld besparen door diverse aanbieders te vergelijken. Als je al een uitvaartverzekering hebt is de kans aanwezig dat het niet lonend is om over te stappen.

Hoe bespaar ik op een arbeidsongeschiktheidsverzekering

Door: Femke

Als ondernemer of ZZP'er ben je vrij in het kiezen van een verzekering. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is geen verplichting. Wanneer het risico op werkeloosheid klein is na een ongeval dan hoeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering ook niet afgesloten te worden. Maar vaak is het wel verstandiger deze verzekering af te sluiten. Bijvoorbeeld omdat het beroep de nodige risico's met zich mee brengt, maar ook om de toekomst zeker te stellen.

Hoedoeners in de spotlight
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!