Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe reciteer ik een mantra
Hoe reciteer ik een mantra

Door: Adine Versluis

Mediteren gebeurt niet altijd in stilte. Soms reciteer je een mantra tijdens het mediteren; een gebruik uit het Tibetaans boeddhisme. In feite gaat het om het herhalen van een klank of woord of zin. In deze hoedoe leer je hoe je dat het meest effectief kunt doen.

4 Hoe zet ik een online marktonderzoek op

Door: Cindy Kamstra

Een marktonderzoek houden is een prima manier om aan informatie te komen over hoe mensen ergens over denken. Of je nu ondernemer bent en je afvraagt wat (potentiële) klanten van je willen of student met behoefte aan informatie voor je afstudeerscriptie. Een snelle en eenvoudige manier om de gegevens die je nodig hebt te vergaren is het online marktonderzoek. Zo zet je het op:

4 Hoe föhn ik mooie krullen in mijn haar
Hoe föhn ik mooie krullen in mijn haar

Door: Adine Versluis

Niet iedereen is van nature gezegend met een prachtige bos krullen. Volgens Tom Sebastian, expert op het gebied van haar en visagie, hoef je je daar niet bij neer te leggen: ‘In elk haar, zelfs in stijl Aziatisch haar, is een krul te krijgen, zolang je maar de juiste apparatuur gebruikt!’ Zo kun je met behulp van een föhn en een beetje oefening je eigen krullen weer activeren en veerkrachtig maken, of – als je van jezelf geen krullen hebt – een mooie slag in je haar creëren.

4 Hoe meld ik dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren

Door: Renate Boogvrouw

Als je getuige bent van dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren, dan kun je dat bij verschillende instanties melden.

5 Hoe kies ik het juiste kapsel uit
Hoe kies ik het juiste kapsel uit

Door: Adine Versluis

Het juiste kapsel kiezen is lastig. Wat bij de één prachtig staat, kan er bij de ander helemaal niet uitzien. Of een kapsel bij je past heeft hoofdzakelijk te maken met de vorm van je hoofd. Loop dus niet zomaar met een plaatje van het kapsel van je favoriete celebrity naar de kapper, maar lees eerst de tips van topstylisten Tom Sebastian en Leco van Zadelhoff en kijk aan de hand van onderstaande stappen of dat kapsel eigenlijk wel bij je past! Je kapsel geeft namelijk ook uitdrukking aan je persoonlijkheid.

Hoe doe ik aangifte bij de politie

Door: Adine Versluis

Als er bij je is ingebroken of je bent door iemand bedreigd, dan is het belangrijk om daar aangifte van te doen bij de politie. Die kan dan op zoek naar de dader en deze - mits er voldoende bewijs is - veroordeeld krijgen. Aangifte kan ook nodig zijn om een vergoeding van de schade te krijgen, die je door het misdrijf hebt opgelopen. Aangifte doen is tegenwoordig heel eenvoudig.

4 Hoe maak ik een gezonde pizza
Hoe maak ik een gezonde pizza

Door: Adine Versluis

Een pizza bestellen kunnen we allemaal en met een pizza opeten zal ook niemand moeite hebben. Zelf een pizza bakken is al iets moeilijker en aan een gezonde pizza bakken denk je maar liever helemaal niet. Zonde, want zo’n pizza is niet alleen gezond, maar ook nog eens heel erg lekker. Bovendien kost het maken van een gezonde pizza je niet eens meer tijd of moeite dan het bakken van een ‘gewone’ pizza!

Hoe digitaliseer ik dia’s en foto-negatieven

Door: Wim Guiking

De digitale fotocamera heeft ons veel moois gebracht: snel en goedkoop veel goede foto’s maken, die bovendien makkelijk met anderen te delen zijn. De dierbare herinneringen uit het pre-digitale tijdperk liggen vast op afgedrukte foto’s, vaak verstoft, soms verkreukeld en steeds vaker verkleurd. Als de negatieven nog beschikbaar zijn, zijn die beelden prima te digitaliseren en dus weer tot leven te wekken. Dat geldt ook voor dia’s.

4 Hoe vergroot ik mijn wilskracht
Hoe vergroot ik mijn wilskracht

Door: Adine Versluis

Je moet nog ramen zemen, reageren op de brief van je verzekeraar en de verjaardag van je neefje inhalen, die al veel te lang geleden jarig was. En ook sporten is er al even bij ingeschoten. Het ontbreekt je echter aan wilskracht en aan het einde van de dag kom je tot de conclusie dat je er de hele dag mee bezig bent geweest, maar dat er uiteindelijk niets gebeurd is. Kortom, je verliest op twee manieren. Maar dat is wel voor het laatst, want met deze tips vergroot je je wilskracht en kom je in het vervolg wél in beweging!

Hoe kies ik een goed doel

Door: Erik Weijers

Onze maatschappij is fantastisch, niets meer aan doen. Of wil je toch je steentje bij te dragen aan een betere wereld? Als vrijwilligerswerk er niet in zit, kun je een goed doel financieel steunen. De uitdrukking slaat zowel op de het doel zelf (‘een zaak van algemeen maatschappelijk belang’), als op de organisatie die dit doel nastreeft. Om met een gerust hart geld te kunnen geven aan zo’n organisatie, moet je wel eerst je weg vinden in de 18.000 geregistreerde goede doelen in Nederland. Stel jezelf daarom eerst een paar vragen en perk zo je keuzemogelijkheden in.

Hoe vergelijk ik een internetabonnement?

Door: Femke

Zoals jij ongetwijfeld weet hebben we in Nederland de nodige internetaanbieders. Bij al deze aanbieders kun jij doorgaans verschillende abonnementen afsluiten. Dit maakt het er niet bepaald makkelijker op. Je wilt ten eerste een aanbieder met goed internet en ten twee wil je ook niet teveel betalen. Om hier een overzicht van te krijgen, is het verstandig een vergelijking te maken van de verschillende aanbieders. Hiervoor kun jij terecht bij Internetvergelijken.nl. Vul hier jouw wensen in en de website maakt vervolgens een overzicht met aanbieders die aan jouw wensen kunnen voldoen. Wanneer je een overzicht hebt, ben je er echter nog niet. Je moet namelijk op een aantal zaken letten. Wij vertellen je in deze tekst precies war je op moet letten bij het uitkiezen van een internetabonnement in Nederland!

4 Hoe maak ik kruidenboter
Hoe maak ik kruidenboter

Door: Janine Bruinooge

Het kan bij een lekker gebakken biefstukje, maar is ook heerlijk in combinatie met vis, bijvoorbeeld zalm. Of gewoon op een stukje stokbrood. Kruidenboter: je kunt het kant en klaar kopen, maar waarom zou je dat doen? Zelf maken is heel eenvoudig. Bovendien kun je dan je favoriete kruiden gebruiken.

5 Hoe vind ik vrijwilligerswerk dat bij me past

Door: Irene de Vette

Karel is een actief lid van zijn tennisclub, maar met zijn drukke baan heeft hij geen tijd voor een bestuursfunctie. Jet houdt enorm van mensen, maar ziet zichzelf niet direct als groepsleider van een bejaardenexcursie. In plaats van geld schenken wil Sarah graag iets concreets doen voor een goed doel, maar collecteren langs de deuren lijkt haar niks. Jaap wil graag onbetaald werk doen, maar er graag ook nog iets van opsteken, zoals computervaardigheden. Net als bijna vier miljoen Nederlanders willen deze mensen zich graag inzetten voor de samenleving, ook al krijgen ze daar niets voor behalve een goed gevoel. Die voldoening krijg je vooral als je vrijwilligerswerk vindt dat bij jou en je levensstijl past.

Hoe vergroot ik mijn woordenschat

Door: Bastienne Wentzel

Mensen blijken een enorm geheugen te hebben als het om woorden gaat. In de eerste twintig jaar van hun leven leren Nederlandstaligen (die de middelbare school hebben gevolgd) ongeveer veertig- tot zestigduizend woorden. Dat betekent dat ze in die eerste twintig jaar gemiddeld per dag tien nieuwe woorden geleerd hebben. In de Dikke van Dale staan zo'n 240.000 woorden. Als je alle Nederlandse woorden telt, zijn het er naar schatting zelfs een miljoen. Die woorden heb je lang niet allemaal nodig. De meeste volwassenen gebruiken maar zo'n tienduizend woorden. Een bloemrijke schrijver als Shakespeare heeft naar verluid in zijn hele werk niet meer dan vijftienduizend verschillende woorden gebruikt. Toch is het handig om veel woorden te kennen. Je kunt dan mensen die anders spreken of schrijven dan jij goed begrijpen. Bovendien kun je zelf meer synoniemen gebruiken en je daarmee nauwkeuriger en gevarieerder uitdrukken.

Hoe kan ik lekkere hutspot maken
Hoe kan ik lekkere hutspot maken

Door: Adine Versluis

Voedzaam, voordelig en vooral heel lekker: hutspot smaakt altijd en is niet voor niets een klassieker in veel Nederlandse huishoudens. Tegenwoordig zijn er verschillende varianten, maar de lekkerste is toch wel de oer-Hollandse versie, ook wel bekend als peen-en-uienstamp.

Hoe ga ik het beste om met een hoogsensitief kind

Door: Adine Versluis

Hoogsensitieve kinderen hebben het niet altijd makkelijk: ze zijn veel gevoeliger, waardoor ze dagelijks met enorm veel impulsen te maken krijgen. Dit zorgt er weer voor dat ze sneller moe zijn. Bovendien maakt het ze anders dan andere kinderen, wat soms voor onzekerheid kan zorgen. Een goede begeleiding van hoogsensitieve (of hooggevoelige) kinderen kan een wereld van verschil betekenen.

4 Hoe maak ik een bunny hop met mijn mountainbike

Door: Noortje van Dorp

Als ultimate mountainbiker kick je alleen op routes met veel stenen, boomwortels, kuilen en andere obstakels. Hindernissen die je op je bike -en dus niet lopend- neemt. Is de bunny hop een cool trucje voor de BMX-er, voor de mountainbiker brengt hij het fietsen naar een hoger niveau. Terwijl andere bikers hun remmen in knijpen, afstappen en hun fiets optillen, ‘hop’ jij zonder enige moeite over die boomstam om al snel in de verte te verdwijnen en als eerste bij de finish te zijn.

Hoe krijg ik meer vrienden op Facebook

Door: Adine Versluis

Hoewel Facebook natuurlijk in de eerste instantie een digitale hangplek is voor je 'echte' vrienden, kun je er ook veel andere mensen ontmoeten. Maar hoe zorg je ervoor dat die mensen jouw pagina ook de moeite waard vinden? Door updates te plaatsen die uitnodigen tot reageren. Een aantal tips.

Hoe maak ik zelf een houthok

Door: Adine Versluis

Niets is lekkerder dan de warmte van een open haard. Voor zo'n open haard moet je echter wel voldoende hout hebben en dat hout moet ergens opgeslagen worden. Dat kun je het beste doen in een houthok; daar blijft het beschermd tegen bijvoorbeeld houtrot en kun je het netjes opstapelen. Zo'n houthok maken kun je prima zelf.

4 Hoe maak ik appelmoes
Hoe maak ik appelmoes

Door: Adine Versluis

Bij een echt Hollandse maaltijd hoort natuurlijk ook een flinke schep appelmoes. Dit kun je - overigens vrij goedkoop - in de winkel kopen, maar zelf maken is veel lekkerder. Zeker als je dit recept volgt!

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!