Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe vraag ik een ESTA aan?

Door: Femke

Als je als inwoner van Nederland of België naar de Verenigde staten wilt heb je een ESTA nodig. ESTA staat voor Electronic System for Travel Authorization, het is een elektronische reisvergunning. Je hebt een ESTA alleen nodig als je de Verenigde Staten via de lucht of via zee binnenkomt, als je over land reist hoef je alleen een formulier in te vullen. Een ESTA heb je ook nodig als je alleen op doorreis bent. Met een ESTA mag je maximaal 90 dagen in de Verenigde Staten verblijven en de vergunning geldt alleen voor een zakenreis of toeristisch bezoek.

Hoe gedraag ik me als een goede buur

Door: Adine Versluis

We kunnen nogal eens klagen over onze buren: een harde radio, de kat die net in jouw tuin poept, of een kind dat maar niet ophoudt met janken. Maar soms vergeten we dat we zelf misschien ook niet van die prettige buren zijn. Dus: (hoe) gedraag jij je als een goede buur?

3 Hoe spreek ik mijn buren aan op geluidsoverlast

Door: Adine Versluis

Stoor jij je soms aan buurgeluiden of vinden de buren net dat jij teveel lawaai maakt? In beide gevallen kun je dit best oplossen door een rustig gesprek te voeren met elkaar en dit liefst in een ontspannen sfeer. Met meer begrip voor elkaar en enkele eenvoudige maatregelen is het overlastprobleem meestal snel opgelost.

2 Hoe maak ik aioli (mediterrane knoflooksaus)
Hoe maak ik aioli (mediterrane knoflooksaus)

Door: Janine Bruinooge

Genieten van aioli doe je nooit alleen; de sterke knoflookgeur blijft na het eten hangen in de mond waardoor je tafelgenoten ‘m ook ruiken. De mediterrane saus van knoflook en mayonaise kent dan ook zowel liefhebbers als haters. Voor echte liefhebbers kan de saus niet sterk genoeg zijn: liever een teentje meer dan minder. Zij weten namelijk hoe heerlijk aioli is bij warme en koude vis, als dipsaus voor groenten of uitgesmeerd op een snee gegrild brood, en nemen daarom de zogenaamde ‘knoflookkegel’ voor lief of bestrijden die met peterselie.

Hoe richt ik mijn werkplek ergonomisch in

Door: Marieke van Oosterhout

Steeds meer werk vindt plaats achter de computer. Het is inmiddels algemeen bekend dat wie gedurende langere tijd ononderbroken achter zijn computer zit, op den duur lichamelijke klachten kan krijgen. Om dat te voorkomen is een ergonomisch ingerichte werkplek erg belangrijk. Maar met goed meubilair alleen ben je er nog niet, je moet het ook goed gebruiken.

Hoe speel ik veilig online krasloten

Door: Jessica den Oever

Het is geen geheim dat het internet zich uitstekend leent voor het verkopen van goederen en diensten – vele succesvolle (en minder succesvolle) ondernemingen hebben zich hier sinds de opkomst van het medium op gericht. De voordelen van het internet zijn ook de kansspel-industrie niet ontgaan; het wereldwijde web biedt veel ruimte voor innovatie en is zeer toegankelijke voor een brede groep gebruikers.

Hoe doe ik aan zelfreflectie

Door: Adine Versluis

Kritisch naar jezelf kunnen kijken is belangrijk. Niet om jezelf naar beneden te halen, maar om te kijken waar je grenzen en mogelijkheden liggen, zodat je het maximale uit jezelf kunt halen. We noemen dat ook wel zelfreflectie. Maar hoe pak je dit op een goede, opbouwende manier aan? Lees hier hoe je aan zelfreflectie doet.

3 Hoe loop ik schoenen in

Door: Adine Versluis

In de winkel zaten die nieuwe schoenen nog heerlijk, maar nu je zelf een nieuw paar hebt meegekregen blijken ze toch niet zo comfortabel te zijn. Tenminste, zo lijkt het. De schoenen in de winkel zijn al zo vaak gepast, dat ze al ingelopen zijn. Jouw nieuwe schoenen moeten nog ingelopen worden. Gelukkig is dat een kleine moeite die je veel ongemak kan besparen, mits je er even de tijd voor neemt.

Hoe vind ik een goed beveiligingsbedrijf

Door: Adine Versluis

Een alarmsysteem plaatsen is een goed idee, maar dat systeem is weinig waard als het beveiligingsbedrijf dat voor de opvolging zorgt er een puinhoop van maakt. Kies daarom niet zomaar het eerste beveiligingsbedrijf, maar maak een onderbouwde keuze!

Hoe leg ik een inbraakalarm aan
Hoe leg ik een inbraakalarm aan

Door: Adine Versluis

Als je je huis goed wilt beveiligen, mag een inbraakalarm niet ontbreken. Hoewel de exacte installatieprocedure per alarm kan verschillen, zijn er een aantal dingen waar je sowieso rekening mee moet houden.

4 Hoe word ik rijinstructeur

Door: Adine Versluis

Heb je het liefst een vrij beroep, waarbij je ook nog eens wat van het land ziet? Dan is rijinstructeur worden misschien wel iets voor je. Je kunt als rijinstructeur bij een rijschool in dienst gaan, maar je kunt je ook vestigen als zelfstandig instructeur.

3 Hoe blijf ik in contact met het thuisfront
Hoe blijf ik in contact met het thuisfront

Door: Irene Herbers

De tijd dat je je op reis mijlenver van de bewoonde wereld waande is dankzij de telecommunicatie voorgoed voorbij. E-mail, sms, bloggen: contact houden met het thuisfront is vanaf de meeste wereldplaatsen een makkie. Buit de diverse contactmogelijkheden uit en laat de thuisblijvers op allerlei manieren meeproeven.

Hoe bereis ik de wereld met mijn eigen auto

Door: Irene Herbers

Je bent een vrijheidsbeest, een goed chauffeur en je hebt besloten de wereld op eigen wielen te gaan bereizen. Dat heeft nogal wat voordelen boven andere vormen van transport. Zo kun je veel meer meenemen dan op een motor, fiets of in een rugzak en je hebt je huisje altijd bij je. Bastienne Wentzel en Erwin Voogt kennen de voordelen van het nomadenbestaan op vier wielen al jaren. Zij gaan bijna altijd met hun eigen Land Cruiser op pad en deden dat ooit twee volle jaren achter elkaar. In en rond India om precies te zijn. In deze hoedoe zet Bastienne de beginselen uiteen. Zo bereid je een reis met eigen auto voor.

4 Hoe ga ik om met opdringerige verkopers en sjacheraars
Hoe ga ik om met opdringerige verkopers en sjacheraars

Door: Irene Herbers

Vrijwel overal kan de respectvolle reiziger rekenen op een hartelijk onthaal. Je meer dan welkom voelen is heerlijk, maar wel binnen proporties. De wereld zit vol lieve, nieuwsgierige mensen. Maar ook met ritselaars, klantenlokkers, sjacheraars en opdringerige verkopers. De op privacy gestelde Westerling waant zich soms stroop. Iedereen wil jou! In die ‘no-stop’-bus, in dat ‘best-price’-hotel, in het ‘good-food’-restaurant. Leuk? Soms - bijvoorbeeld als je oververmoeid bent of snakt naar calorieën - is eeuwige vriendelijkheid wat teveel gevraagd. Onbedoeld vijandig schreeuw je tegen de pantoffelverkoper: DIE WIL IK NIET, DONDER OP! De arme vakman deinst geschrokken achteruit en jij maakt je met een rotgevoel uit de voeten. Verbale agressie is zinloos en overbodig. Daarbij kun je gemakkelijk voorkomen dat je uit je slof schiet. Hier lees je hoe.

5 Hoe reis ik solo
Hoe reis ik solo

Door: Irene Herbers

Nooit meer op treuzelaars wachten, niemand die je opjaagt, sightseeing in je eigen zalige tempo. Pas je bed uit wanneer jij wilt en er is maar een toeristisch verlanglijstje dat je moet afwerken: dat van jezelf. Alleen reizen is het summum der vrijheid. Steeds meer reisfanaten willen van dat vrije gevoel proeven en boeken een solootje naar verre oorden. Wat nou eenzaam? Wat nou gevaarlijk, wat nou zielig! Soloreizen doe je zo. Een hoedoe vol reistips en quotes van ervaren solo's.

Hoe kan ik energiezuinig bouwen
Hoe kan ik energiezuinig bouwen

Door: Bastienne Wentzel

Het gaat er eindelijk van komen: je gaat je eigen huis bouwen! Volledige vrijheid over het ontwerp en de inrichting. Dan is nu je kans om je stulpje zo milieuvriendelijk en energiezuinig mogelijk te maken. Goed voor het klimaat en op den duur bespaar je geld. Zulke woningen zijn bovendien een stuk comfortabeler dan de gangbare nieuwbouwhuizen. Door even goed na te denken kun je zelfs een nulwoning bouwen: een huis dat evenveel energie opwekt als het gebruikt. Maar ook bij een verbouwing kun je veel besparen op je toekomstige energierekening.

4 Hoe kan ik een gratis advertentie plaatsen op Marktplaats
Hoe kan ik een gratis advertentie plaatsen op Marktplaats

Door: Cindy Kamstra

Geldgebrek en een zolder vol spullen die je niet meer gebruikt vormen een prima aanleiding om je geluk eens te beproeven op Marktplaats. Wie weet, kun je dat oude leren jack voor een paar tientjes verkopen of vang je honderd euro voor dat spuuglelijke porseleinen beeldje dat je oma ooit meebracht van een van haar vakanties. En het mooiste is: adverteren op Marktplaats kost je geen cent en het is zo geregeld.

4 Hoe trouw ik in Las Vegas
Hoe trouw ik in Las Vegas

Door: Adine Versluis

Trouwen in Las Vegas gebeurt niet alleen in de film. Ook jij kunt dat doen! In deze hoedoe lees je precies wat je wel en niet moet doen om een geweldige trouwerij in Las Vegas te hebben. Denk je ook nog aan een leuke huwelijksreis?

4 Hoe claim ik compensatie voor mijn woekerpolis

Door: Adine Versluis

In de jaren '90 ging het goed met de economie. De beurzen stonden continu in de plus en veel Nederlanders wilden daar graag een graantje van meeplukken. Dat gold ook voor adviseurs. Verzekeringsmaatschappijen verkochten toen ongeveer 6,5 miljoen beleggingspolissen. Achteraf bleek de voorlichting niet helemaal optimaal te zijn: de beloofde rendementen werden vanwege exorbitant hoge kosten niet behaald en veel mensen kregen, ondanks dat de beurs het goed gedaan had, niet eens hun inleg terug. Een flinke strop. Inmiddels is bepaald dat de in rekening gebrachte kosten te hoog waren en kunnen mensen die hierdoor gedupeerd zijn gebruik maken van de compensatieregeling. Dat betekent dat ze te veel ingehouden kosten terug kunnen krijgen. Als ze tenminste aanspraak maken op de compensatieregeling.

Hoe maak ik amandelspijs

Door: Adine Versluis

Amandelspijs smaakt heerlijk in krentenbrood, bladerdeeg of andere koeken, taarten en cakes. Je kunt het kopen, maar zelf maken is ook erg makkelijk. Bovendien is dat vaak nog veel goedkoper ook. Begin wel op tijd, want amandelspijs smaakt het lekkerst als het een dag of twee heeft kunnen rusten.

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Susanne Biemans
Lid sinds: 14 mei 2008
Aantal Hoedoes: 9
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!