Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe bouw ik zelf een raket

Door: Adine Versluis

Wat is er leuker dan iets te bekijken dat knalt, snelheid heeft en voor een verrassende wending kan zorgen? Zoiets zelf maken natuurlijk! In deze hoedoe lees je hoe je zelf een raket kunt bouwen met alledaagse materialen.

Hoe verover ik de wereld met Risk

Door: Noortje van Dorp

Verover minstens 21 gebiedsdelen met 2 legers, krijg Afrika in handen of roei het gele leger uit. Elke Risk-speler heeft altijd een speciale missie. Maar voor iedereen is het grootste doel hetzelfde, of je nu Risk speelt in het Star Wars-universum, Narnia of de Middeleeuwen: de wereld veroveren. Risk, in 1957 uitgevonden door Fransman Albert Lamorisse, is volgens kenners een klassieker onder de strategiespelen en één van de meeste gespeelde bordspellen ter wereld. En als wij bij Hoedoe een spelletje spelen, dan willen we ook heel graag winnen.

Hoe vind ik de perfecte paragliding-vliegstek

Door: Bastienne Wentzel

Als je eenmaal de vrijheid van het vliegen aan een scherm hebt ontdekt is er een grote kans dat je meer wilt. Oefenen in Nederland op het strand of met behulp van een lier. Of ga naar het buitenland, in de bergen lange vluchten maken. Je medepiloten weten vaak de mooiste plekjes te vinden. De wereldwijde paragliding-gemeenschap is relatief klein maar actief op internet. Er zijn talloze sites waarop je de mooiste plekken kunt vinden, inclusief een weersverwachting en een voorspelling van de vliegcondities.

4 Hoe overleef ik een assessment

Door: Susanne Biemans

Het kan je zo maar gebeuren: je hebt je droombaan gevonden, bent succesvol door het sollicitatiegesprek en dan zeggen ze vervolgens:”Zo, nu moet je nog door een assessment.” Slik! Je weet er nog een stoer “Okay” uit te persen maar denkt ondertussen ”Help! Hoe overleef ik een assessment?!”

Hoe stel ik mijn lichaam ter beschikking aan de wetenschap

Door: Noortje van Dorp

Veel mensen denken dat er na hun overlijden maar twee opties zijn waarvoor ze kunnen kiezen: begraven of gecremeerd worden. Toch is er ook een derde optie: je lichaam ter beschikking stellen aan de wetenschap. Je lichaam komt na je overlijden bij een anatomisch instituut en wordt gebruikt voor medisch-wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Studenten geneeskunde leren bijvoorbeeld op deze manier over de anatomie van het lichaam en ook nieuwe operatietechnieken. Het aanbod van lichamen is in Nederland sinds een aantal jaren vele malen hoger dan nodig. Daarom is er bij enkele anatomische instituten een stop gezet op nieuwe aanmeldingen.

Hoe scoor ik een koopje op de kunstveiling

Door: Merel van der Lande

Eenmaal, andermaal… verkocht! De hamer tikt tegen het hout en de kersverse eigenaar van het kunstwerk kijkt tevreden naar zijn aankoop. Een koopje scoren op de kunstveiling lijkt zo gemakkelijk, maar schijn bedriegt. Maarten van Gijn van veilinghuis Christie’s in Amsterdam legt uit hoe je in negen stappen tot een goede aankoop komt.

Hoe installeer ik WhatsApp Messenger
Hoe installeer ik WhatsApp Messenger

Door: Adine Versluis

Stijgen jouw sms-kosten ook de pan uit? Met behulp van de WhatsApp Messenger kun je gratis berichtjes versturen. Het installeren is vrij eenvoudig en het gebruik lijkt precies op sms'en. De moeite van het proberen waard dus!

Hoe stel ik caravanspiegels af
Hoe stel ik caravanspiegels af

Door: Zwen Numan

Als het zicht naar achteren via de gewone autospiegels verhinderd wordt door je caravan als deze achter uw auto gekoppeld zit. Je kunt dan niet helemaal langs je caravan naar achteren kijken. In dat geval zijn extra spiegels links en rechts van je buitenspiegels wettelijk verplicht

Hoe maak ik crème brûlée

Door: Irene de Vette

Het krakje dat je met de achterkant van een lepeltje in de gekaramelliseerde suiker maakt. Volgens Amélie Poulain, het meisje uit de gelijknamige Franse film, is dat één van de grotere kleine pleziertjes in het leven. En ja, crème brûlée (letterlijk: ‘gebrande suiker’) als dessert is gewoon ook altijd heel fijn. In de perfecte uitvoering een toptoetje met een prachtig gebruind hard laagje dat zijdezachte zoetgeurende custard eronder verbergt. En niet eens zo moeilijk om te maken!

Hoe leer ik beter met emoties om te gaan

Door: Marja Postema

Ieder mens is in staat om allerlei gevoelens te ervaren zoals verdriet, angst, boosheid, vreugde, jaloezie, schaamte, hoop en machteloosheid. Maar veel mensen kunnen of willen geen emoties ervaren. In de westerse samenleving wordt dat ook aangemoedigd, doordat de ratio meer aanzien heeft en zaken zo praktisch en logisch mogelijk worden benaderd. Er zijn veel manieren om niet te hoeven voelen.Zo kun je emoties weg rationaliseren of bagatelliseren. Een andere manier om niet te voelen is veel drinken, roken, eten of te hard werken. In mijn boek ‘Emoties wat moet ik ermee?’, bespreek ik zeventien strategieën in het vermijden van emoties en krijg je inzicht waarom emoties zo belangrijk zijn voor je welzijn.

Hoe kom ik aan gratis kleding
Hoe kom ik aan gratis kleding

Door: Cindy Kamstra

De laatste modetrends volgen als je even geen geld hebt, wordt lastig. Maar het is echt niet onmogelijk om jezelf in nieuwe kleding te steken zonder daarvoor een cent uit te geven. Ben je klaar om je garderobe gratis te vernieuwen?

4 Hoe maak ik een egelhuis
Hoe maak ik een egelhuis

Door: Adine Versluis

Egels zien er niet alleen lief uit, het zijn ook hele nuttige dieren. Zo eten ze bijvoorbeeld schadelijke insecten. In Nederland is de egel een beschermd dier. Dat moet ook wel, want 70 procent van alle mannetjes worden doodgereden. Daarnaast zijn er nog veel egels die overlijden aan vergiftiging, bijvoorbeeld door slakkenbestrijdingsmiddelen. Ook komen er regelmatig egels terecht in maaimachines. Hun verdedigingsstrategie - razendsnel oprollen - heeft daartegen geen schijn van kans. Egels zitten graag in tuinen; daar is voldoende te eten en zijn ook mooie schuilplekjes te vinden. Als je graag wat meer egels in je tuin wilt hebben, dan kun je een egelhuis maken. Daar kunnen ze rustig en beschermd hun winterslaap houden. In de lente bedanken ze je dan weer door je tuin vrij te houden van rupsen.

Hoe gebruik ik een prepaid in het buitenland?

Door: Femke

Een prepaid simkaart. Vroeger had bijna iedereen prepaid. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een abonnement omdat ze er een ‘gratis’ toestel bijkrijgen. Uiteraard is dit niet gratis en betaal je zelfs uiteindelijk meer dan dat je het toestel los koopt. Maar waarom gebruiken we prepaid tegenwoordig zo weinig? En hoe gebruik je een prepaid in het buitenland?

4 Hoe maak ik een nieuwe start
Hoe maak ik een nieuwe start

Door: Adine Versluis

Iedereen moet wel eens een keer opnieuw beginnen: na een relatie, in een nieuwe baan of in een nieuwe woonplaats. Je kunt opzien tegen het maken van een nieuwe start, maar uiteindelijk zul je blij zijn dat je de stap genomen hebt. Bovendien hoeft het maken van een nieuwe start niet moeilijk te zijn! Bruce Fisher en Robert Alberti vertellen in ‘Een nieuwe start’ over de do’s en don’ts van het maken van een nieuwe start.

Hoe volg ik een detox kuur
Hoe volg ik een detox kuur

Door: Adine Versluis

Detoxen, ofwel: ontgiften. Het is al jaren een trend bij sterren, die zich bijvoorbeeld een week opsluiten in een exotisch resort en er als herboren uitkomen. Voor gewone mensen is zo'n verblijf onbetaalbaar en gelukkig ook helemaal niet nodig. Je kunt namelijk ook gewoon thuis een detox kuur volgen. Bijkomend voordeel; je hoeft de kuur niet een week te volgen, maar kunt 'm gebruiken om je hele eet- en drinkpatroon een stuk gezonder te maken.

Hoe ruim ik mijn garage op
Hoe ruim ik mijn garage op

Door: Adine Versluis

Oude boeken, kasten, kleding, gereedschap; de garage is voor veel mensen het afvalputje van hun huishouden. Alles wat (nog) niet weg kan, maar ook niet meer nodig is, wordt in de garage gezet. Het opruimen van de garage is dan ook een hels karwei, dat menigeen de schrik aanjaagt. Toch is het slim om jezelf er zo af en toe aan te zetten, om ervoor te zorgen dat je weer optimaal plezier kunt hebben van je garage!

Hoe doe ik make-up op
Hoe doe ik make-up op

Door: Adine Versluis

Met de juiste make-up kun je er stralend uit zien. Met de nadruk op ‘kun’, want als je die make-up niet goed aan weet te brengen, kun je meer kwaad dan goed doen. Het netjes en goed aanbrengen van make-up vraagt vooral om oefening. Begin vandaag dus met oefenen!

Hoe maak ik krullen met een steiltang
Hoe maak ik krullen met een steiltang

Door: Cindy Kamstra

Heb je steil haar en wil je krullen zonder meteen over te gaan tot het (laten) zetten van een permanent, dan zijn er verschillende oplossingen. Je kunt je haar krullen door het ’s avonds nat te maken en te vlechten of er wikkels of papillotten in te draaien. Met de vlechten of wikkels ga je dan slapen en de volgende ochtend heb je golven of losse krullen. En natuurlijk is er ook nog de oude vertrouwde krultang. Maar wist je dat je ook een steiltang of straightener kunt gebruiken voor het maken van krullen?

4 Hoe kies ik een mooie bruidsmake-up
Hoe kies ik een mooie bruidsmake-up

Door: Cindy Kamstra

Op de mooiste dag van je leven wil je er natuurlijk ook op je mooist uitzien. En je make-up vormt de kers op de taart die gevormd wordt door je bruidsjurk, de bijbehorende accessoires en je bruidskapsel. Een mooie bruidsmake-up laat je stralen, maar blijft ook de hele dag perfect zitten. Dus ook als je tijdens de ceremonie een traantje laat, of als het ’s avonds in de feestzaal toch net iets te warm is. Hoedoe helpt je bij het kiezen van een mooie bruidsmake-up.

Hoe blijf ik vrienden met mijn ex-partner

Door: Mirjam Westzaan

‘Maar we blijven vrienden’, wordt er dikwijls gezegd door een stel dat besloten heeft uit elkaar te gaan. Vaak blijkt het toch lastiger dan gedacht om dit daadwerkelijk in praktijk te brengen. Verkeerde intenties, een nieuwe liefde of jaloezie kunnen spelbrekers zijn. Wil je vrienden blijven met je ex, lees dan de volgende spelregels door.

Hoedoeners in de spotlight
F. Nelissen
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 23
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Adine Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 471
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!