Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

3 Hoe ga ik om met discriminatie
Hoe ga ik om met discriminatie

Door: Cindy Kamstra

Artikel 1 van de Nederlandse grondwet zegt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan." Toch is de realiteit anders: er wordt nog steeds veelvuldig gediscrimineerd in ons land. Alleen al in 2007 kwamen er bij de landelijke vereniging tegen discriminatie Art.1 ruim 4000 klachten binnen over discriminatie, en dat zijn dan alleen nog maar de gevallen die gemeld worden. Hoe ga je ermee om als het jou overkomt?

Hoe kan ik gratis online pokeren

Door: Noortje van Dorp

Bestond gokken met kaarten al sinds de 12e eeuw in Europa, pas in de 21ste eeuw lijkt het echt een hype te zijn geworden. Nu wordt er zelfs door scholieren in de pauze gepokerd (met echt geld) en voert de politiek de discussie of het een gokspel of een behendigheidsspel is. Feit is dat je met pokeren heel veel geld kan winnen óf verliezen. Vind je het gewoon een leuk spel en interesseert jou dat geld niet zoveel, dan kun je online terecht. Type ‘online gratis pokeren’ op Google in en je krijgt duizenden hits. Hoedoe licht een tipje van de sluier op hoe en waar je je geluk kunt beproeven.

Hoe beoefen ik Bharata yoga

Door: Merel van der Lande

Bharata yoga. Het klinkt als een eeuwenoude vorm van yoga, maar dat is het niet. Bharata yoga, ook wel Critical Alignment yoga genoemd, is ontwikkeld door de Nederlandse yogadocent Gert van Leeuwen. Het is een bijna wetenschappelijk onderbouwde methode om negatieve houdingen, bewegingen en gedachten te leren doorbreken. Hoe je dat doet, lees je - in het kort - in deze Hoedoe.

4 Hoe kies ik een dansvoorstelling
Hoe kies ik een dansvoorstelling

Door: Gigi Schuiten

Dans wordt vaak gezien als één van de minst toegankelijke disciplines binnen de podiumkunsten. Toch zijn dansvoorstellingen er in allerlei soorten en maten; het brede scala loopt van peutervoorstellingen, streetdance, klassiek ballet tot wervelende theatrale shows, moderne dans en bijzondere interdisciplinaire choreografieën. En ook wie op zoek is naar een voorstelling met een actuele insteek of maatschappelijke relevantie, kan prima terecht bij de dans. Zo vertelt Diana Elshout, choreograaf en de helft van het dansduo Elshout/Händeler over hun werk: „Wij zien het als een taak te blijven onderzoeken, de actualiteit in de gaten te houden, en een mening daarover te vormen. Dat wil niet zeggen dat elk stuk van ons een barricadestuk is, maar dat onze stukken gaan over een maatschappij die nieuwsgierig is, open, en op zoek naar dialoog.” Op dansgebied kun je dus te kust en te keur, maar hoe kom je er nou achter welke voorstellingen bij jou passen?

4 Hoe maak ik mijn make-up kwasten schoon
Hoe maak ik mijn make-up kwasten schoon

Door: Adine Versluis

Je make-up netjes aanbrengen doe je met speciale kwasten. Die kwasten zijn niet bedoeld voor eenmalig gebruik; je gebruikt ze net zo lang tot ze versleten zijn. Maar dat betekent natuurlijk wel dat je ze af en toe moet schoonmaken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Hoe gebruik ik een TomTom
Hoe gebruik ik een TomTom

Door: Adine Versluis

Kaart lezen is een vaardigheid die je tegenwoordig niet meer hoeft te bezitten om van punt A naar punt B te komen. Tenminste, als je weet hoe je je TomTom moet gebruiken. Gelukkig is dat zo makkelijk dat zelfs technisch analfabeten hier geen moeite mee hebben!

Hoe word ik christen
Hoe word ik christen

Door: Joke Heikens

Dit is géén bekeringspoging, maar informatie voor wie in aanraking is gekomen met God en niet weet wat hij nu verder moet. Wil je weten waar je terecht kunt, wat je moet doen en wat de volgende stappen zijn als je christen wilt worden? Lees dan verder.

4 Hoe maak ik zelf kaarsen
Hoe maak ik zelf kaarsen

Door: Adine Versluis

Wie op zoek is naar gezelligheid in het interieur, komt al snel uit bij kaarsen. Deze leuke lichtbronnen geven warmte af en zorgen ervoor dat de sfeer wat intiemer wordt. De pret van kaarsen kan echter al veel eerder beginnen. Bij het zelf maken bijvoorbeeld!

Hoe kom ik van tintelende voeten af

Door: Adine Versluis

Je hebt op je voet gezeten, wat teveel bewogen of helemaal niets gedaan, en hebt last van tintelende voeten. Vervelend én niet goed, want als je voeten tintelen, dan betekent dat (meestal) dat er iets in de knel heeft gezeten. Geef je voeten dus wat extra aandacht en zorg ervoor dat die tinteling weer snel verdwijnt!

5 Hoe word ik vegetariër
Hoe word ik vegetariër

Door: Irene de Vette

Je loopt al een tijdje rond met het idee en nu wil je de daad bij het woord voegen. Je zegt vlees en vis voorgoed vaarwel en wordt vegetariër. Of je mindert je vlees- en visconsumptie en wordt een parttime vegetariër of ‘flexitariër’. Welke motivatie je hier ook voor hebt, je wilt natuurlijk wel lekker en vooral gezond blijven eten. Gelukkig is dat helemaal niet moeilijk.

Hoe neem ik een strafschop
Hoe neem ik een strafschop

Door: Noortje van Dorp

Ondanks al zijn voetbalsuccessen, zal Clarence Seedorf tot in lengte van dagen herinnerd worden aan de twee gemiste strafschoppen tegen Luxemburg. Stomme actie natuurlijk. Als je precies weet hoe het moet, mis je geen penalty meer. Toch?

Hoe herken ik een hoogbegaafd kind

Door: Adine Versluis

Ongeveer twee tot drie procent van de mensen in Nederland is hoogbegaafd. Die hoogbegaafdheid zit in je, of niet. Het is vooral de vraag of en hoe snel dit ontdekt wordt. Heb je - als ouders of bijvoorbeeld als leerkracht - veel met kinderen te maken? Dan kan het handig zijn om te weten hoe je een hoogbegaafd kind herkent, zodat je hierop actie kunt ondernemen.

Hoe digitaliseer ik mijn oude platen

Door: Wim Guiking

Muziek op oude lp’s kan sterke jeugdherinneringen oproepen, en als jongere kun je die oude muziek ook gewoon goed vinden. Maar telkens een lp opzetten en omkeren is een gedoe. We zijn gewend aan het gemak van cd of mp3-speler. De combinatie van beide is mogelijk: zet je muziek over van vinyl naar digitaal. Oude jeugdherinneringen op je iPod – een bijzondere ervaring.

Hoe organiseer ik een effectieve vergadering?

Door: Femke

Het organiseren van een effectieve vergadering is niet altijd zo gemakkelijk. Er dient structuur te zijn en timemanagement is van groot belang. Na het lezen van dit artikel weet je hoe je een effectieve vergadering kunt organiseren.

4 Hoe sluit ik een compromis
Hoe sluit ik een compromis

Door: Adine Versluis

Terecht of onterecht; je kunt niet altijd je zin of gelijk krijgen. In veel gevallen zul je een compromis moeten sluiten waar zowel jij als je gesprekspartner tevreden mee zijn. Dit is misschien niet de beste uitkomst voor jou, maar wel de beste uitkomst voor jullie beiden. Een goed compromis levert namelijk een win-win situatie op!

Hoe maak ik wielen onder meubels
Hoe maak ik wielen onder meubels

Door: Martijn v Beek

Het lijkt eenvoudig. Even wielen onder meubels plaatsen. In de praktijk gaat het vaak anders. Voorkom met deze stappen een geruïneerde vloer en defecte wielen. Met het plaatsen van een wiel dien je rekening te houden met een aantal zaken die erg belangrijk zijn. Hier lees je hoe je op de juiste manier meubelwielen gebruikt en er jarenlang plezier aan beleeft. Zo voorkom je grote problemen.

Hoe bereid ik mijn kind voor op een bezoek aan het ziekenhuis

Door: Adine Versluis

Als ouder zou je willen dat het nooit nodig was, maar soms is het niet anders: je kind moet naar het ziekenhuis. Voor jou is dat al een hele gebeurtenis, maar voor je kind helemaal. Op deze manier kun je je kind in ieder geval zoveel mogelijk voorbereiden op een ziekenhuis bezoek.

Hoe overwin ik mijn writer's block
Hoe overwin ik mijn writer's block

Door: Marjolijn Wannet

Waarschijnlijk ken je het wel. Je moet een belangrijke tekst schrijven en ja hoor: leeg is je hoofd! Blanco. Een grote witte pagina. Natuurlijk weet je globaal wat je wilt gaan schrijven. Sterker nog, je bruist van de goede ideeën. Maar hoe diep je ook graaft in je geest, de juiste woorden lijken onvindbaar. Al je enthousiasme om die pakkende tekst op papier te zetten is als sneeuw voor de zon verdwenen. Laat die tekst maar zitten, hoor ik je denken. Dit is niet aan mij besteed, ik stop ermee! Waarschijnlijk heb je een writer’s block. Een soort van kortsluiting in je hersenen en dan in de categorie ‘precies op het verkeerde moment’. Want die tekst moet natuurlijk gewoon af. Wat nu?

Hoe vouw ik een servet (de elegante bekervouw)

Door: Arend de Vries

Hier is een elegante bekervouw, vergelijkbaar met de paradijsvogel. Een iets of stijf gesteven servet werkt het beste voor deze vouw.

Hoe vouw ik een servet (kroon)
Hoe vouw ik een servet (kroon)

Door: Arend de Vries

Wil je je gasten aan tafel laten voelen als echte royalty's? Geef ze dan allemaal kronen aan tafel!

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!