Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe kan ik een lipdub maken
Hoe kan ik een lipdub maken

Door: Femke

Het maken van een lipdub is tegenwoordig erg populair. Een lipdub is een door jezelf gemaakte videoclip waarbij je met een groep vrienden, collega's of familie de hoofdrol speelt in deze clip. Het maken van een lipdub wordt tegenwoordig vaak gedaan als bedrijfsuitjes, of vrijgezellen feest. Wanneer je een lipdub gaat maken is het belangrijk dat je van tevoren goed hebt nagedacht over hoe de clip eruit moet komen te zien en dat alle deelnemers precies weten wat ze moeten doen.

Hoe koop ik op een faillissementsveiling

Door: Wim Guiking

Kopen op een veiling kan voordelig zijn. Reden is dat de verkoper echt van zijn spullen af wil. Soms móet iemand verkopen, als gevolg van een (dreigend) faillissement. De prijzen kunnen dan wel laag zijn, maar let op: daar komt meestal een veilingopslag van 16 % overheen, plus btw. En de spelregels zijn hard: gekocht is gekocht, direct betalen, niks omruilen en geen garantie.

Hoe richt ik verstandig een stichting op

Door: Jeffrey Pennings

Het beginnen van stichting vergt veel tijd en motivatie. Wat wil je met de stichting gaan doen en bereiken? Hoe kan je een stichting oprichten? Ben je van plan om een stichting op te richten dan is het verstandig om de volgende stappen te doorlopen. Bij het opzetten van een stichting moet je van tevoren ontzettend veel doorzettingsvermogen hebben om er daadwerkelijk een op te richten.

Hoe begin ik een uitleen voor sport en spel

Door: Noortje van Dorp

Ben je betrokken bij je wijk? Organiseer je graag buurtbarbecues of spelletjesmiddagen? En wil je graag iets voor anderen betekenen? Misschien is dan een sport- en speluitleen iets voor jou? Een sport- en speluitleen is een soort bibliotheek voor sportartikelen en spelletjes. Voor een klein bedrag (of voor niks) kunnen kinderen en ouders uit de buurt speelgoed lenen voor een bepaalde tijd. En daarmee maak je heel veel kinderen blij. Want niet alle ouders hebben geld voor een spelletje of voetbal.

Hoe zet ik een marktonderzoek op
Hoe zet ik een marktonderzoek op

Door: Adine Versluis

Welke diensten of producten spreken mensen aan? Hoe kan ik mijn bedrijf beter in de markt zetten? Hoe kan ik mijn diensten of producten verder verbeteren? Kwesties die bij iedere ondernemer vroeg of laat spelen. Een marktonderzoek kan je helpen om de antwoorden op deze vragen te vinden. Je kunt hiervoor natuurlijk een gespecialiseerd bureau inschakelen. Of je zet zelf een marktonderzoek op!

4 Hoe begin ik een webwinkel
Hoe begin ik een webwinkel

Door: Janine Bruinooge

Nederland shopt steeds meer op internet: in de eerste zes maanden van 2010 gaven we online € 3,85 miljard uit. Een stijging van tien procent vergeleken met de eerste helft van 2009. Logisch dat het aantal webshops ook groeit. Heb je belangstelling om een webwinkel te beginnen, dan zijn er mogelijkheden genoeg. Bereid de opening van je internetwinkel wel goed voor; de concurrentie in de e-tailsector is pittig.

Hoe beveilig ik mijn draadloos netwerk

Door: Bastienne Wentzel

Een onbeveiligd draadloos netwerk is als een handtas die open en bloot op straat ligt. Iedereen die dat wil kan door je spulletjes graaien, geld uit je portemonnee halen, je foto's bekijken en de boel kapot maken. Hetzelfde geldt voor een draadloos netwerk. Laat je dat onbeveiligd aan staan, dan ligt alle informatie die op de computers in het netwerk staat letterlijk op straat. Iedereen kan erin rondsnuffelen, data kopiëren of wissen, e-mail onder jouw naam versturen of zelfs virussen op je computer achterlaten en jou de toegang tot je eigen netwerk ontzeggen. Ook kunnen anderen met jouw internetverbinding grote hoeveelheden data binnenhalen bijvoorbeeld met het downloaden van films. Dat jaagt jou weer op kosten. Beveilig je draadloos netwerk dus goed!

5 Hoe kweek ik zelfdiscipline
Hoe kweek ik zelfdiscipline

Door: Adine Versluis

Zelfdiscipline is een gewoonte die niet iedereen even goed onder de knie heeft. Het resultaat? Uitstelgedrag, deadlines die niet gehaald worden en veel, heel veel spanning, voor jou én je omgeving. Het kweken van zelfdiscipline is dan ook geen overbodige luxe. Rita Emmet, auteur van ‘The Procrastinator’s Handbook’ en David Allen, de man achter ‘Getting Things Done’ zijn beiden experts als het gaat om het aanleren van systemen die helpen om op tijd te beginnen én je werk op tijd af te krijgen. Met hun tips kun jij ook zelfdiscipline kweken!

4 Hoe knoop ik mijn stropdas
Hoe knoop ik mijn stropdas

Door: Adine Versluis

Een stropdas knopen lijkt heel eenvoudig, maar voor veel mannen is het toch nog een flinke uitdaging. Niet omdat ze het niet kunnen, maar omdat ze gewoon niet weten hoe ze dat het mooist kunnen doen. Gelukkig verandert dat nu: met deze knoop ga je nooit de mist in!

4 Hoe kies ik een dansvoorstelling
Hoe kies ik een dansvoorstelling

Door: Gigi Schuiten

Dans wordt vaak gezien als één van de minst toegankelijke disciplines binnen de podiumkunsten. Toch zijn dansvoorstellingen er in allerlei soorten en maten; het brede scala loopt van peutervoorstellingen, streetdance, klassiek ballet tot wervelende theatrale shows, moderne dans en bijzondere interdisciplinaire choreografieën. En ook wie op zoek is naar een voorstelling met een actuele insteek of maatschappelijke relevantie, kan prima terecht bij de dans. Zo vertelt Diana Elshout, choreograaf en de helft van het dansduo Elshout/Händeler over hun werk: „Wij zien het als een taak te blijven onderzoeken, de actualiteit in de gaten te houden, en een mening daarover te vormen. Dat wil niet zeggen dat elk stuk van ons een barricadestuk is, maar dat onze stukken gaan over een maatschappij die nieuwsgierig is, open, en op zoek naar dialoog.” Op dansgebied kun je dus te kust en te keur, maar hoe kom je er nou achter welke voorstellingen bij jou passen?

Hoe maak ik zelf bellenblaas

Door: Hendrik-Jan de Wit

Het is heerlijk om te bellenblazen. Maar het potje bellenblaas is zo snel leeg en dan heerst de teleurstelling. Met afwasmiddel lukt het niet. Hoe maak ik snel en eenvoudig zelf nieuwe sop voor de bellenblaas.

3 Hoe verf ik mijn haar
Hoe verf ik mijn haar

Door: Adine Versluis

Voor een leuke kleur in je haar hoef je allang niet meer naar de kapper. Van highlights tot een complete coupe soleil en van paarstinten tot goudblond: bij de drogisterij kun je tegenwoordig elk ‘kapsel in een doosje’ vinden. Wel zo gemakkelijk: je kunt het thuis in je haar doen. En, als je een beetje met beleid te werk gaat is dit helemaal niet zo moeilijk!

4 Hoe waardeer ik locatietheater
Hoe waardeer ik locatietheater

Door: Gigi Schuiten

Locatietheater wint aan terrein. Profileerden eerder vooral festivals als Terschellings’ Oerol, het Noord-Hollandse Karavaan en het Amsterdamse Over het IJ zich met deze discipline, tegenwoordig stappen tal van gezelschappen ook tijdens het reguliere seizoen het theater uit om op een ongebruikelijke plek een voorstelling te spelen. Maar is dat allemaal nog wel locatietheater? Janneke Robers, producent en theatercriticus, vindt van niet. „In het tijdschrift Noorderbreedte definieerde Joop Mulder (artistiek directeur Oerol) het locatietheater ooit als theater waarbij de locatie de oorsprong moet zijn van het verhaal. Die voorstelling kan dus alleen maar dáár gespeeld worden. Het gaat erom dat het verhaal zich op die bewuste plek afspeelt en nergens anders. Jammer genoeg zie je dat tegenwoordig minder en minder terug. Veel vaker wordt een voorstelling simpelweg op locatie gespeeld – maar dat is wel iets heel anders.” Zelfs de festivals die zich specialiseren in locatietheater serveren het publiek steeds vaker de andere variant: theater op locatie. En hoewel het best leuk is een reguliere voorstelling op een bijzondere plek te zien; locatietheater is het niet.

4 Hoe leef ik een Zero Waste leven
Hoe leef ik een Zero Waste leven

Door: Adine Versluis

Nooit meer de kliko langs de weg zetten, omdat je simpelweg geen afval meer hebt. Klinkt als een utopie? Met een Zero Waste levensstijl kun je dat wel bereiken. Het vraagt om inzet en is zeker niet altijd makkelijk, maar je zult ook op verschillende niveaus beloond worden.

4 Hoe maak ik Saoto-soep

Door: Adine Versluis

Surinamers zijn er dol op: Saoto-soep. Hoewel de soep oorspronkelijk van Java afkomstig is, is hij vooral in dit land erg geliefd. Ook in Nederland wordt de soep steeds populairder. Met recht, want het is een gemakkelijke soep met een rijke smaak.

5 Hoe wax ik mijn benen
Hoe wax ik mijn benen

Door: Adine Versluis

Als je graag rokjes of korte broeken draagt, dan kun je niet om gladde en zachte benen heen. Scheren is een goede oplossing, maar dat vraagt wel onderhoud. Bovendien krijg je van scheren vaak na een dag al harde stoppels, waardoor je maar kort van het resultaat kunt genieten. Dan is waxen (ook wel harsen genoemd) een betere oplossing. Je benen zijn wekenlang glad en je krijgt geen stoppeltjes!

4 Hoe bepaal ik mijn beha-maat
Hoe bepaal ik mijn beha-maat

Door: Noortje van Dorp

Uit recent onderzoek blijkt dat tachtig procent van de vrouwen een verkeerde beha draagt. Vooral voor vrouwen met een grote cupmaat kan een verkeerde beha de oorzaak zijn van rug- en nekklachten en zelfs hoofdpijn. De grootste fout die vrouwen maken is om jaar in jaar uit dezelfde cupmaat te kopen. Borsten bestaan voor een groot deel uit vetweefsel dat beïnvloed wordt door: aankomen, afvallen, sporten en zwangerschap. Gemiddeld wisselt een vrouw tijdens haar leven zes maal van cupmaat. Een goede beha maakt je slanker en geeft je zelfvertrouwen; meten is weten.

Hoe maak ik zuurkool klaar
Hoe maak ik zuurkool klaar

Door: Adine Versluis

Zuurkool; lekker in de winter, verwerkt in een stamppot, maar ook in de zomer, verwerkt in een heerlijke salade. Maar hoe maak je zuurkool zelf eigenlijk klaar? Dat is helemaal niet zo moeilijk!

Hoe bespaar ik op boodschappen doen
Hoe bespaar ik op boodschappen doen

Door: Adine Versluis

Boodschappen doen, dat moet bijna iedereen. Het bedrag dat wekelijks of maandelijks aan boodschappen wordt uitgegeven, kan wel ontzettend verschillen. De een heeft aan €200 per maand genoeg, terwijl de ander met €1000 net slaagt. Hoeveel je kwijt bent hangt af van waar je boodschappen doet, wanneer, hoe groot je gezin is en natuurlijk wat je koopt. Wie slim boodschappen doet, kan maandelijks heel veel geld besparen. Een aantal handige tips.

Hoe organiseer ik een raadgevend referendum

Door: Renate Boogvrouw

Als voldoende burgers ontevreden zijn met een aangenomen wet, dan kunnen ze een raadgevend referendum - ofwel een volksraadpleging - starten. Zo wordt de wet voorgelegd aan de Nederlandse bevolking, om advies uit te brengen aan de regering. Hiervoor moet je de referendumprocedure in een aantal stappen doorlopen.

Hoedoeners in de spotlight
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Noortje van Dorp
Lid sinds: 9 mei 2008
Aantal Hoedoes: 125
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!