Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe bepaal ik het juiste aantal calorieën voor mijn dieet

Door: Irene de Vette

Eigenlijk is het simpel: wil je afvallen (of aankomen), dan moet je dagelijks minder of meer binnenkrijgen dan je verbrandt. Minder calorieën betekent dat je lichaam de vetreserves gaat gebruiken. Maar krijg je te weinig binnen, dan worden spiermassa’s aangesproken en dat wil je juist weer niet. Het is daarom goed te weten hoeveel calorieën je nodig hebt voor je dieet.

Hoe stel ik mijn koelkast in op de juiste temperatuur

Door: Cindy Kamstra

Een koelkast die is ingesteld op de juiste temperatuur is een must als je eten veilig wilt bewaren. Bovendien kun je dan op warme zomerdagen genieten van lekker koude drankjes. Hoedoe helpt je bij het instellen van je koelkasttemperatuur.

4 Hoe kom ik snel aan

Door: Noortje van Dorp

Het lijkt een merkwaardige hoedoe, snel aankomen. Maar duursporters en bodybuilders moeten bijvoorbeeld veel en koolhydraatrijke voeding eten voor hun sport. Er zijn ook mensen die alle hamburgers van de wereld naar binnen kunnen werken, zonder aan te komen. En te dun zijn is ook niet fijn. Snel aankomen kun je in vet en in spieren. In vet is het op een gegeven moment niet meer zo gezond. Aankomen in spiermassa kun je langer volhouden zonder last te krijgen van hartklachten of dichtgeslibde aderen. Hoe kun je snel aankomen? Hoedoe legt het uit.

Hoe kom ik van tintelende voeten af

Door: Adine Versluis

Je hebt op je voet gezeten, wat teveel bewogen of helemaal niets gedaan, en hebt last van tintelende voeten. Vervelend én niet goed, want als je voeten tintelen, dan betekent dat (meestal) dat er iets in de knel heeft gezeten. Geef je voeten dus wat extra aandacht en zorg ervoor dat die tinteling weer snel verdwijnt!

Hoe eet ik koosjer
Hoe eet ik koosjer

Door: Merel van der Lande

Religieuze joden eten voedsel dat koosjer (spreek uit: kosjer) is. Letterlijk betekent koosjer ‘geschikt’. Daarmee wordt bedoeld dat het voedsel afkomstig is van planten of geoorloofde dieren en is bereid volgens de regels van het Jodendom. Krijg je binnenkort joodse gasten te eten, wil je wel eens koosjer eten of ben je gewoon nieuwsgierig, lees dan deze Hoedoe.

4 Hoe val ik gezond af
Hoe val ik gezond af

Door: Adine Versluis

Om snel resultaat te krijgen in relatief weinig tijd, bannen veel mensen die willen afvallen resoluut al het vet en suiker uit hun eetpatroon. Niet verstandig, want de kans dat je zo'n dieet volhoudt is klein en bovendien heel ongezond. Gezond afvallen zorgt ervoor dat de kilo's wegblijven en helpt je met het handhaven van een gezonde levensstijl. Maar hoe doe je dat, gezond afvallen? Arts en hoogleraar Ivan Wolffers bundelde zijn kennis en ervaring in Het Gezonde Afvalboek. Op naar een gezonde leefstijl!

4 Hoe barbecue ik vlees
Hoe barbecue ik vlees

Door: Janine Bruinooge

Het liefst roosteren we een lekker stukje vlees boven de gloed van brandend houtskool. Om echt te kunnen genieten van een rib-eye, lamskotelet of schouderkarbonade moet ‘ie echter wel op de juiste wijze zijn bereid. Want je mooie malse steak kan, als je even niet oplet, zo veranderen in een taai, droog en aangebrand stukkie vlees. Wil je van je barbecuefestijn ook een culinair feestje maken, doe dan met zorg boodschappen en bereid het grillen goed voor.

1 Hoe snijd en kook ik snijbonen
Hoe snijd en kook ik snijbonen

Door: Janine Bruinooge

Als je optimaal van de smaak van snijbonen wilt genieten, zul je in de weer moeten met het keukenmes of een snijbonenmolen. Want pas bij het fijnsnijden van de bonen, die van oorsprong afkomstig zijn uit Midden-Amerika, komt het aroma tot zijn volle recht. Het schoonmaken en snijden van de bonen vergt wat tijd en moeite, maar dat is het zeker waard. Snijbonen zijn heerlijk door een salade of in combinatie met een stukje gegrild vlees of vis.

4 Hoe barbecue ik vis
Hoe barbecue ik vis

Door: Janine Bruinooge

Vis en barbecue vormen een uitstekend duo. Behalve dat vrijwel alle vissoorten op de barbecue kunnen worden bereid, is vis licht verteerbaar én ook nog eens zo gaar boven een laagje hete kolen. Op naar de visboer dus.

4 Hoe maak ik pompoensoep
Hoe maak ik pompoensoep

Door: Adine Versluis

Heerlijk feestelijk tijdens Halloween, maar ook op andere momenten erg lekker: pompoensoep. Deze oer-Hollandse soep is leuk om te maken en - zeker als je kiest voor deze romige variant - lekker voor het hele gezin!

Hoe voorkom ik overgewicht bij mijn kind

Door: Adine Versluis

Wie er zelf al mee te maken heeft gehad, weet hoe vervelend overgewicht kan zijn. Gelukkig heb je als ouder alle mogelijkheden om ervoor te zorgen dat kans op overgewicht bij je kind beperkt blijft. Je zult er wel wat voor moeten doen, maar hiervoor geldt: een goed begin is het halve werk!

4 Hoe verwijder ik houtrot uit mijn kozijn
Hoe verwijder ik houtrot uit mijn kozijn

Door: Adine Versluis

Tegenwoordig worden de meeste huizen voorzien van kunststof kozijnen, maar toch blijven houten kozijnen erg geliefd. Ze hebben een wat klassiekere uitstraling en kunnen er erg mooi uitzien. Goed onderhoud is wel essentieel, anders kan er houtrot in je kozijnen komen. Is het al te laat? Ook dan kun je nog ingrijpen en erger voorkomen!

Hoe neem ik muziek op van internet

Door: Wim Guiking

Zo ongeveer alle muziek die gemaakt is, kun je op internet vinden. Die muziek is op twee manieren te beluisteren: downloaden of laten afspelen. Bij downloaden komt de muziek supersnel als een bestand op je pc te staan, waarna je het zo vaak kunt beluisteren als je wilt. Bij laten afspelen (‘streamen’) is een website als het ware een radio en uit de boxen van je pc komt het geluid. Deze stream kun je afvangen, en daarmee heb je die muziek toch gedownload. Zowel downloaden als streamen is soms gratis, soms niet. Deze hoedoe gaat over het afvangen van een stream.

Hoe kook ik voor mijn baby

Door: Irene de Vette

Naast borstvoeding of flessenmelk is je baby na vier tot zes maanden toe aan wat vast voedsel. Met de combinatie van kind, werk, huishouden en korte nachten grijp je misschien al snel naar de potjes babyvoeding. Maar hoe praktisch en hygiënisch die ook zijn, ze zijn verre van ideaal. Want wil je je kind echt laten kennismaken met eten door iets wat op vloerbedekkinglijm lijkt en net zo ruikt? En vaak ook nog synthetische toevoegingen bevat? Met een paar slimme trucs en wat creativiteit kook je zelf gezond, snel en afwisselend voor je baby. Zo leer je je kindje proeven en kennismaken met nieuwe smaken.

Hoe kan ik borstvoeding kolven

Door: Irene de Vette

Je zwangerschapsverlof loopt ten einde, je gaat weer aan het werk, maar je wilt je kindje toch borstvoeding blijven geven als je van huis bent. Dan kun je de voedingen afkolven. Ook kan kolven handig zijn als je de stuwing op je borsten iets wilt verlichten. Een kolf is een pompje dat de zuigbeweging van baby’s nadoet en zo een toeschietreflex probeert op te wekken. Die reflex wordt aangestuurd door het hormoon oxytocine en is nodig om melk te laten stromen. Hoe kolf je af en hoe bewaar je de melk?

3 Hoe stem ik bij de Tweede Kamerverkiezingen

Door: Erik Weijers

Er is in Nederland al lang geen stemplicht meer. Toch blijven mensen stemmen, vaak uit principiële overtuiging dat stemmen een democratisch recht is dat je niet moet laten schieten. Maar hoe vervul je deze taak op een verantwoorde manier? Politicoloog Ivan Wecke vat de missie samen: 'Als je weloverwogen je stem wilt uitbrengen, dan moet je twee vragen voor jezelf beantwoorden. Ten eerste: wat vind ik van deze maatschappij en hoe die in elkaar steekt? Ten tweede: welke partij sluit het best op deze ideeën aan?'

5 Hoe voorkom ik reisziekte
Hoe voorkom ik reisziekte

Door: Adine Versluis

De een krijgt het van lezen in de auto, de ander van een verblijf op een boot: veel mensen hebben last van reisziekte. Dat is vervelend, want het kan je vakantieplezier behoorlijk bederven. Gelukkig zijn er manieren om je reisziekte te voorkomen of tenminste wat minder erg te maken. Hier lees je welke!

Hoe krijg ik mooie witte tanden
Hoe krijg ik mooie witte tanden

Door: Adine Versluis

Een stralend gebit willen we allemaal wel. Helaas zijn er maar weinig mensen die (bijna) niets hoeven te doen voor een mooi stel witte tanden. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de natuur een handje te helpen. Zo krijg jij ook mooie witte tanden!

Hoe stel ik een EHBO-koffer samen

Door: Adine Versluis

Een EHBO-koffer mag in geen enkel huishouden ontbreken. Je kunt een kant en klaar exemplaar kopen, maar je kunt er ook zelf een samenstellen. Dan kun je die direct aanpassen op wat je zelf het meest gebruikt.

Hoe vergelijk ik een levensverzekering?

Door: Femke

Het verloop van je leven kun je moeilijk zelf bepalen. Hoewel we overal verzekeringen voor afsluiten, komen sommige situaties zoals een overlijden vaak onverwachts. Wel kun je een levensverzekering afsluiten. Een levensverzekering kan uitgekeerd worden op een bepaalde leeftijd zodat je het bedrag zelf ontvangt en als extra pensioen kunt gebruiken. Ook is het mogelijk dat je enkel een levensverzekering afsluit voor je nabestaanden. De nabestaanden kunnen hebben dan de zekerheid dat ze bijvoorbeeld in hetzelfde huis kunnen wonen en de vaste lasten kunnen betalen. Maar ook een begrafenisverzekering valt onder een levensverzekering. Dan verzeker je je enkel voor de kosten van je uitvaart. Een levensverzekering is dus een verzamelnaam voor verschillende soorten verzekeringen die afgesloten kunnen voor tijdens of na het leven van de verzekerde. Soorten levensverzekeringen Overlijdensrisicoverzekering Een overlijdensrisicoverzekering wordt niet aan jezelf uitgekeerd. Je sluit een overlijdensrisicoverzekering af, zodat de nabestaanden bijvoorbeeld de hypotheek kunnen blijven betalen. Wanneer de looptijd van de overlijdensrisicoverzekering is verlopen en je bent nog in leven dan zal er niets uitgekeerd worden. Veel hypotheekverstrekkers stellen een overlijdensrisicoverzekering als eis. Lijfrenteverzekering Een lijfrenteverzekering is te vergelijken met een pensioenverzekering. Tijdens de looptijd leg je geld opzij waar je rente over ontvangt. Na afloop van de verzekering of wanneer je een bepaalde leeftijd bereikt hebt, wordt de lijfrenteverzekering uitgekeerd. Begrafenisverzekering Een begrafenisverzekering heeft enkel tot doel het financieren van je uitvaart. Op deze manier worden je nabestaanden niet geconfronteerd met de kosten van je uitvaart. Een begrafenisverzekering is af te sluiten als naturaverzekering of een kapitaalverzekering.

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!