Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe maak ik gevulde speculaas
Hoe maak ik gevulde speculaas

Door: Janine Bruinooge

De echte snoeperds onder ons laten de speculaasjes voor wat ze zijn en kiezen voor de gevulde koekvariant. Want met een dubbele laag deeg en een rijke vulling van spijs, heeft gevulde speculaas een vele sterkere speculaas- en amandelsmaak. Erg lekker, ook als het geen Sinterklaas is.

Hoe stel ik mijn equalizer goed in

Door: Wim Guiking

Weinig dingen lekkerder dan op een relaxed moment in je eigen woonkamer luisteren naar de muziek die je dán wilt horen. Met volle sound, lekker hard, of met een koptelefoon. Dan is het wel fijn om te weten dat je de muziek zo mooi hoort als die zijn kan. Met een equalizer op je audioset kun je het geluid absoluut top laten klinken – maar je kunt het ook verknallen als je de boel niet goed instelt.

Hoe maak ik zelf bellenblaas

Door: Hendrik-Jan de Wit

Het is heerlijk om te bellenblazen. Maar het potje bellenblaas is zo snel leeg en dan heerst de teleurstelling. Met afwasmiddel lukt het niet. Hoe maak ik snel en eenvoudig zelf nieuwe sop voor de bellenblaas.

Hoe voorkom ik schimmel in mijn badkamer

Door: Cindy Kamstra

Schimmel bestaat in vele vormen, kleuren en maten. Er zijn wel 40.000 verschillende soorten, en sommige daarvan zijn erg nuttig. Zo wordt penicilline ervan gemaakt en iedereen zal het ermee eens zijn dat dit een uiterst nuttige toepassing is. Maar eerlijk is eerlijk: in huis ben je schimmel liever kwijt dan rijk. Dus als je zwarte of bruine plekjes ontdekt in de hoeken, randen en kieren van je badkamer, ga je voortvarend aan de slag om ze weg te poetsen. Helaas onverrichter zake, want ze komen toch steeds weer terug. Is er dan geen manier om ze blijvend weg te krijgen? Het antwoord is – jammer genoeg maar waar – nee. Schimmel in de badkamer kun je niet blijvend voorkomen. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je badkamer langdurig schimmelvrij blijft.

Hoe neem ik muziek op van internet

Door: Wim Guiking

Zo ongeveer alle muziek die gemaakt is, kun je op internet vinden. Die muziek is op twee manieren te beluisteren: downloaden of laten afspelen. Bij downloaden komt de muziek supersnel als een bestand op je pc te staan, waarna je het zo vaak kunt beluisteren als je wilt. Bij laten afspelen (‘streamen’) is een website als het ware een radio en uit de boxen van je pc komt het geluid. Deze stream kun je afvangen, en daarmee heb je die muziek toch gedownload. Zowel downloaden als streamen is soms gratis, soms niet. Deze hoedoe gaat over het afvangen van een stream.

Hoe doe ik een metronap

Door: Adine Faber-Versluis

Metronapping is dé nieuwste trend! Een metronap is een soort geoptimaliseerde power nap, waar je nog meer rendement uit haalt dan uit een gewoon dutje. Zo kun je er na twintig minuten weer helemaal tegenaan en stijgt je productiviteit tot ongekende hoogte!

Hoe krijg ik meer overzicht in mijn leven

Door: Adine Faber-Versluis

Droom je ook van een overzichtelijk leven, maar word je weer ruw gewekt door een blaffende hond die al uren geleden uitgelaten had moeten worden, de stapel rekeningen op je bureau die allang verwerkt hadden moeten worden en het feit dat je je gezin al zeker een week geen voedzame, zelfgekookte maaltijd meer hebt voorgezet? Dan is het hoog tijd om deze tips toe te passen en wél meer overzicht en balans in je leven te krijgen.

4 Hoe kom ik in actie bij vermoeden van kindermishandeling
Hoe kom ik in actie bij vermoeden van kindermishandeling

Door: Adine Faber-Versluis

Op kindermishandeling ligt allang geen taboe meer, maar op het actie ondernemen bij het vermoeden van kindermishandeling wél. Want wat kun je nu doen als je denkt dat een kind mishandeld wordt? Welke stappen kun je wel nemen en wat moet je vooral niet doen? Het Nederlands Jeugd instituut (NJi) is hét expertisecentrum voor jeugd en opvoeding en is actief in het voorkomen van kindermishandeling.

4 Hoe kom ik van mijn migraine af

Door: Danielle van Schaik

Drilboor, sloophamer, strakke band of gewoon een zeurend gevoel: iedereen heeft weleens last van hoofdpijn. Maar wanneer is er nu eigenlijk sprake van echte migraine? En belangrijker nog: hoe kom je er vanaf?

5 Hoe maak ik fingerfood
Hoe maak ik fingerfood

Door: Irene de Vette

Tapas, mezze, hors d’oeuvres of, gewoon op z’n Hollands: (borrel)hapjes. Fingerfood is de verzamelnaam voor al het eten dat je met duim en wijsvinger kunt eten (al dan niet met prikker). Ideaal als je veel gasten op je feestje verwacht en meer wilt dan alleen een bak chips neerzetten. Geef je feest een internationaal tintje en serveer snacks van over de hele wereld!

Hoe krijg ik mooie witte tanden
Hoe krijg ik mooie witte tanden

Door: Adine Faber-Versluis

Een stralend gebit willen we allemaal wel. Helaas zijn er maar weinig mensen die (bijna) niets hoeven te doen voor een mooi stel witte tanden. Gelukkig zijn er verschillende manieren om de natuur een handje te helpen. Zo krijg jij ook mooie witte tanden!

Hoe houd je een grafsteen in optimale staat?

Door: Femke

Het kiezen van een grafmonument voor een dierbare kan een emotioneel proces zijn. Het vinden van een passend grafmonument kan onderdeel zijn van de rouw. Door weersomstandigheden kan verval van het grafmonument optreden. Het onderhouden van het grafmonument, na het uitkiezen en plaatsen, is daarom ook erg belangrijk. Wij leggen u graag uit hoe u verval tegen kunt gaan, zodat u het grafmonument van uw dierbare als nieuw kunt houden.

3 Hoe ga ik om met discriminatie
Hoe ga ik om met discriminatie

Door: Cindy Kamstra

Artikel 1 van de Nederlandse grondwet zegt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan." Toch is de realiteit anders: er wordt nog steeds veelvuldig gediscrimineerd in ons land. Alleen al in 2007 kwamen er bij de landelijke vereniging tegen discriminatie Art.1 ruim 4000 klachten binnen over discriminatie, en dat zijn dan alleen nog maar de gevallen die gemeld worden. Hoe ga je ermee om als het jou overkomt?

4 Hoe maak ik een Mind Map
Hoe maak ik een Mind Map

Door: Adine Faber-Versluis

Met een Mind Map kun je alle informatie die je in je hoofd hebt opgeslagen eenvoudig vertalen naar een overzichtelijk schema op papier. Deze techniek geeft je de mogelijkheid om verder te denken dan je normaal zou doen. Je ziet nieuwe verbanden en kunt creatieve oplossingen bedenken. Zo’n Mind Map opzetten is helemaal niet zo moeilijk, zeker niet als het je wordt uitgelegd door Tony Buzan, één van de grondleggers van Mind Mapping!

3 Hoe eet ik gezond tijdens een lange autorit
Hoe eet ik gezond tijdens een lange autorit

Door: Janine Bruinooge

Vakantie is leuk, alleen die eindeloos lange autorit kan de meeste van ons gestolen worden. Stijve ledematen, een duf hoofd en een opgeblazen en misselijk gevoel is wat we er meestal aan overhouden. Een feest zal de urendurende reis naar de vakantiebestemming nooit worden, maar je maag hoeft er niet onder te lijden. Je kunt ook gezond en lekker eten in de auto. Gewoon een kwestie van slim inkopen en inpakken. Lang leve de vakantie!

3 Hoe dupliceer ik oude familiefoto's
Hoe dupliceer ik oude familiefoto's

Door: Adine Faber-Versluis

Hoewel het apparaat inmiddels al helemaal is ingeburgerd, bestaat de digitale camera nog niet zo heel lang. Grote kans dat jouw jeugd nog volledig is opgenomen op dia’s en ouderwetse negatieven. Dit is zeker het geval bij je ouders en grootouders. Jammer, want dat maakt het vaak lastig om kopieën te maken. Gelukkig zijn er inmiddels voldoende methoden om je oude familiefoto’s te dupliceren. Het beste kun je hiervoor een scanner gebruiken.

Hoe vind ik een goede online psycholoog

Door: Merel van der Lande

Het beroep van psycholoog is niet wettelijk beschermd. Dat betekent dat iedereen het bordje ‘psycholoog’ op de deur mag spijkeren, ongeacht opleiding of werkervaring. Dat gecombineerd met het feit dat je een online psycholoog niet in de ogen kunt kijken, maakt het vinden van een goede arts wel heel erg moeilijk. Of niet? Welnee! Voor online psychologen gelden precies dezelfde voorwaarden als voor een ‘offline’ psycholoog. Het voordeel van een online behandeling is dat je geen reistijd hebt. Bovendien helpt het je misschien over de drempel om hulp te zoeken. Dus: lees deze Hoedoe en vind in 6 stappen een geschikte online psycholoog!

Hoe organiseer ik een wandelvierdaagse

Door: Noortje van Dorp

Ken jij de Nijmeegse Vierdaagse al op je duimpje en word je al ziek bij de gedachte dat je tijdens de Avondvierdaagse weer al die rondjes in de omgeving van jouw dorp of stad moet lopen? Maar vind je het wel leuk om een meerdaagse wandeltocht te maken? Dan is het tijd om je eigen wandelvierdaagse te organiseren. Dat heeft wel wat meer voeten in aarde dan alleen de route uitzetten. Deze hoedoe begeleidt je van a tot z.

3 Hoe bak ik speculaasjes
Hoe bak ik speculaasjes

Door: Janine Bruinooge

Tegenwoordig kun je ze het hele jaar door eten en zijn ze allang niet meer het luxeproduct dat ze ooit waren: speculaasjes. Waar bakkers voorheen maanden moesten wachten op buitenlandse specerijen als nootmuskaat en kaneel, zijn deze speculaaskruiden nu overal en tegen redelijke prijzen verkrijgbaar. En toch eten de meeste van ons de krokante koekjes nog altijd alleen met de verjaardag van Sinterklaas. Voor wie eens middenin de zomer trek krijgt in speculaasjes of op zoek is naar een leuke kinderactiviteit: duik de keuken in en bak de koekjes zelf.

Hoe vind ik online radiozenders

Door: Wim Guiking

Een radiozender zoeken ging jarenlang door het draaien aan knoppen, totdat je de juiste golflengte vond. Ook met een moderne autoradio is het een kwestie van stap voor stap scannen naar de juiste frequentie, of presets instellen. Nu breedband internet vrij algemeen is, gaat met kennis van webadressen zo ongeveer de hele wereld aan radio voor je open.Kies je muziekgenre, en je wordt bediend.

Hoedoeners in de spotlight
Renate Boogvrouw
Lid sinds: 11 april 2008
Aantal Hoedoes: 15
Irene Herbers
Lid sinds: 7 mei 2008
Aantal Hoedoes: 54
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!