Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe maak ik verse champignonsoep
Hoe maak ik verse champignonsoep

Door: Adine Faber-Versluis

Tijdens koude dagen is er niets zo lekker als een kopje versgemaakte soep. Stap eens af van de standaard zelfgemaakte tomaten- of groentensoep en maak verse champignonsoep klaar! Net zo makkelijk en zeker zo lekker - als je tenminste dit recept voor verse champignonsoep volgt!

Hoe word ik een wakeboarder
Hoe word ik een wakeboarder

Door: Noortje van Dorp

Sneller, gevaarlijker, gedurfder. Extreme sports kunnen niet extreem genoeg. Was golfsurfen eerst voor durfals, tegenwoordig vind je ook kinderen onder de twaalf op een plank in de golven en zijn de thrillseekers weer op zoek naar andere extreme sporten om hun grenzen mee te verleggen. Wakeboarden is zo’n extreme sport. Ontstaan in de jaren tachtig en inmiddels één van de snelst groeiende watersporten. Wakeboarden is een combinatie van surfen (glijden op het water) en snowboarden (soortgelijke plank). Met behulp van een lijn word je voortgetrokken door een speedboat. Als je eenmaal kunt blijven staan, dan kun je talloze capriolen op de golven uithalen. In deze hoedoe lees je hoe jij een echte daredevil kunt worden.

5 Hoe maak ik fingerfood
Hoe maak ik fingerfood

Door: Irene de Vette

Tapas, mezze, hors d’oeuvres of, gewoon op z’n Hollands: (borrel)hapjes. Fingerfood is de verzamelnaam voor al het eten dat je met duim en wijsvinger kunt eten (al dan niet met prikker). Ideaal als je veel gasten op je feestje verwacht en meer wilt dan alleen een bak chips neerzetten. Geef je feest een internationaal tintje en serveer snacks van over de hele wereld!

Hoe maak ik tompoezen
Hoe maak ik tompoezen

Door: Adine Faber-Versluis

Tompoezen smaken altijd; voor een verjaardag, maar ook gewoon voor bij de koffie. Je kunt ze in de supermarkt kopen, maar die fabriekstompoezen halen het niet bij de zelfgemaakte variant. Hoe je zelf tompoezen kunt maken, lees je hier.

Hoe start ik een dj-carrière
Hoe start ik een dj-carrière

Door: Nico van der Plas

Dj’s zijn alomtegenwoordig. De status van anonieme plaatjesdraaiers zijn ze allang ontgroeid; zeker na de komst van dj’s als Tiësto en Armin van Buuren hangt er een steeds groter wordende popster-cultus om ze heen. Heeft ook te maken met de ontwikkeling van het vak; dj’s zijn tegenwoordig ook producers en maken veel gebruik van hun zakelijk instinct. Oftewel, niet alleen plaatjes draaien, maar ook zelf muziek maken in een (thuis)studio en beide zaken met zoveel mogelijk marketing-trucjes aan het publiek zien te slijten. Moeilijk, maar te doen, zoals ons stappenplan laat zien.

4 Hoe paneer en bak ik een schnitzel
Hoe paneer en bak ik een schnitzel

Door: Adine Faber-Versluis

Een schnitzel is een van de meest populaire vleesgerechten ter wereld. Het wordt gemaakt van rund, kip, kalf, kalkoen of varken en gekenmerkt door de platte vorm. Die vorm heeft de schnitzel te danken aan de bereidingswijze van het vlees; het wordt platgeslagen met een hamer. Schnitzels worden meestal gepaneerd gegeten. Maar hoe paneer en bak je een schnitzel, zonder dat hij taai wordt? Zo.

Hoe maak ik originele Chinese nasi
Hoe maak ik originele Chinese nasi

Door: MC. Y.

Zin in een lekkere, originele Chinese nasi? Binnen een half uurtje heb je een heerlijk gerecht voor vier personen op tafel!

Hoe maak ik lekkere jus

Door: Adine Faber-Versluis

Tijdens het vlees bakken of braden houd je vaak heerlijke jus over. Maar wat als je jus wilt maken zonder dat je eerst vlees klaarmaakt? Of als je meer jus nodig hebt? Dan hebben wij hier een lekker recept voor je.

5 Hoe maak ik vegetarische tapas
Hoe maak ik vegetarische tapas

Door: Irene de Vette

Wel eens in Spanje geprobeerd te zeggen: ‘soy vegetariano/a’ en kreeg je een meewarige blik retour? Tja, de Spanjaarden staan nu eenmaal bekend als verstokte carnivoren. Tapas, de populaire gerechtjes die je bij de borrel eet, bevatten dus meestal ook vlees of vis. Maar met een beetje creativiteit maak je een tafel vol heerlijke tapas die vegetariërs én vleeseters in een zonnige bui brengen!

4 Hoe kweek ik zelf komkommers
Hoe kweek ik zelf komkommers

Door: Adine Faber-Versluis

In de lente en zomer zijn ze eigenlijk overal lekker bij: komkommers. Je kunt ze kopen, maar je kunt ze ook zelf kweken. Dan heb je altijd voorraad en kun je ze ook bijvoorbeeld gebruiken om een lekkere chutney van te maken. Maar laten we bij het begin beginnen: hoe kweek je lekkere komkommers?

Hoe vier ik het lichtfeest Chanoeka
Hoe vier ik het lichtfeest Chanoeka

Door: Merel van der Lande

Chanoeka (spreek uit: gánoeka) is het enige belangrijke Joodse feest dat niet in de bijbel wordt genoemd. Met het lichtfeest vieren de joden dat de Makkabeeën de tempel in Jeruzalem opnieuw inwijdden nadat zij in het jaar 165 v.Chr de Syriërs hadden verslagen. Wil je weten waarom die herinwijding zo belangrijk voor hen is? Maak wat latkes, pak een dreidel en lees in deze Hoedoe waarom en hoe de joden Chanoeka vieren.

Hoe maak ik pasta carbonara
Hoe maak ik pasta carbonara

Door: Adine Faber-Versluis

Wil je je pasta ook wel eens combineren met een andere saus dan bolognesesaus? Probeer dan dit recept voor pasta carbonara. Lekker, makkelijk en volop mogelijkheden om te variëren met ingrediënten.

4 Hoe koop ik mijn eerste echte kunstwerk
Hoe koop ik mijn eerste echte kunstwerk

Door: F. Nelissen

Je interieur is helemaal naar je zin, maar toch mist er nog iets. Een persoonlijke ‘touch’. En opeens heb je het: een kunstwerk. Een uniek werk dat bij je past en waar je nog jaren plezier van zult hebben. Maar waar vind je dat kunstwerk van je dromen? En hoe voorkom je een miskoop? Kunstkenner Tineke van Schijndel van Kunst à la Carte adviseert bedrijven en particulieren bij de aankoop van kunst. “Ga kijken, kijken en nog eens kijken. En: koop werk van levende kunstenaars, want er wordt prachtig werk gemaakt dat heel betaalbaar is. Bovendien weet je dan zeker dat het echt is.”

Hoe maak ik zelf kerstkaarten

Door: Adine Faber-Versluis

De kerst is een tijd van gezelligheid, lichtjes, lekker eten, cadeautjes én kerstkaarten. Des te meer aandacht je schenkt aan al deze dingen, des te leuker het wordt. Begin daarom tijdig met het zelf maken van kerstkaarten. Dat is veel persoonlijker dan de standaard kaartjes uit de winkel, vaak veel goedkoper én geeft je de mogelijkheid om ruim op tijd in de kerststemming te komen!

Hoe vind ik een halal slager

Door: Irene de Vette

Wie een halal vleesgerecht wil maken, moet daarvoor halal vlees gebruiken. Dat betekent dat het soort vlees toegestaan moet zijn binnen de islam, maar ook dat het dier ritueel geslacht moet zijn. In deze hoedoe vind je tips hoe je een goede halal slager vindt.

Hoe houd ik me staande op een jetski
Hoe houd ik me staande op een jetski

Door: Noortje van Dorp

Misschien heb je ze wel eens door het water zien stuiteren. Jetski's. Ze lijken op een scooter aan de bovenkant en een mini-boot aan de onderkant. Met een snelheid van wel 80 km/u is het niet zo gek dat je (in Nederland) een vaarbewijs nodig hebt om deze waterduvel te besturen. Deze hoedoe vertelt je hoe je je letterlijk en figuurlijk staande moet houden op een jetski.

Hoe kook ik halal
Hoe kook ik halal

Door: Irene de Vette

Het hele voetbalteam komt eten, leuk! Twee teamgenoten zijn moslim en eten halal. Je weet alleen dat ze geen varkensvlees mogen eten, maar veel verder dan dat kom je niet. In deze hoedoe lees je meer over halal eten en wat je wel en niet kunt klaarmaken.

Hoe bereken ik de CO₂-uitstoot van mijn auto

Door: Bastienne Wentzel

Je wilt graag het klimaat verbeteren door minder broeikasgassen uit te stoten? Maar je weet niet hoe? Laat eens de auto staan! Hier lees je hoe je snel kunt uitrekenen hoeveel CO₂ dat scheelt.

Hoe krijg ik gestolen spullen vergoed

Door: Adine Faber-Versluis

Als je zeker wilt weten dat je een (redelijke) vergoeding krijgt als er spullen van je gestolen worden, dan moet je niet alleen goed verzekerd zijn, maar ook zelf administratief je zaakjes op orde hebben. Zonder aankoopbon kun je het bijvoorbeeld bij veel verzekeraars wel vergeten. Mét bon sta je een stuk sterker, zeker als je de volgende stappen volgt.

4 Hoe begin ik een webwinkel
Hoe begin ik een webwinkel

Door: Janine Bruinooge

Nederland shopt steeds meer op internet: in de eerste zes maanden van 2010 gaven we online € 3,85 miljard uit. Een stijging van tien procent vergeleken met de eerste helft van 2009. Logisch dat het aantal webshops ook groeit. Heb je belangstelling om een webwinkel te beginnen, dan zijn er mogelijkheden genoeg. Bereid de opening van je internetwinkel wel goed voor; de concurrentie in de e-tailsector is pittig.

Hoedoeners in de spotlight
Erik Weijers
Lid sinds: 26 maart 2008
Aantal Hoedoes: 42
Adine Faber-Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 469
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!