Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe zet ik een filmpje op YouTube

Door: Walter van den Berg

Met je digitale camera of met je telefoon kun je waarschijnlijk filmpjes maken. En als je die filmpjes aan de wereld wilt laten zien, zet je ze natuurlijk op YouTube.

Hoe maak ik mijn huis energiezuinig

Door: Noortje van Dorp

Australië bant de gloeilamp uit en Londen is in opmars om de schoonste stad van Europa te worden. De vermindering van uitstoot van broeikasgassen is aan de orde van de dag. Volgens sommige wetenschappers is de mens verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde. Anderen vinden het onzin. Hoe je het wendt of keert: zuinig omgaan met energie is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Hoe houd ik mijn concentratie op peil
Hoe houd ik mijn concentratie op peil

Door: Petra Megens

Het is lekker druk op het werk. Aan de ene kant geen probleem. Jij houdt er wel van om op scherp te staan, want daar presteer je beter van. Punt is alleen, dat de boel niet de hele dag op scherp staat. Dan kost het moeite om geconcentreerd te blijven. Veel koffie helpt, maar dat moet anders kunnen. Je wilt 's nachts namelijk ook slapen. Helemaal omdat je de voorgeschreven acht uur domweg zelden haalt. Maar die slappe momenten midden op de werkdag, hoe kom je daar doorheen? Hoe houd je je concentratie op peil? Daar zijn toch simpele trucjes voor? Ja, daar zijn "trucjes" voor. En sommige van die trucjes zijn inderdaad simpel. Maar simpel is bepaald niet hetzelfde als gemakkelijk. Maak je borst maar nat.

Hoe schilder ik een houten kozijn

Door: Ronald de Vries

Het lijkt eenvoudig, en erg moeilijk is het ook niet, maar het is verstandig om voordat je je houten kozijnen gaat schilderen, goed voor te bereiden. In deze hoedoe lees je welke stappen je kan ondernemen zodat je schilderwerk na een paar jaar niet overgedaan hoeft te worden.

4 Hoe trouw ik in Las Vegas
Hoe trouw ik in Las Vegas

Door: Adine Faber-Versluis

Trouwen in Las Vegas gebeurt niet alleen in de film. Ook jij kunt dat doen! In deze hoedoe lees je precies wat je wel en niet moet doen om een geweldige trouwerij in Las Vegas te hebben. Denk je ook nog aan een leuke huwelijksreis?

Hoe stel ik orde op zaken rond mijn bureau

Door: Adine Faber-Versluis

Je bureau is je belangrijkste werkplek. En tegelijkertijd is het ook de grootste verzamelbak van papier en materiaal waar je nog wat mee moet doen. Hierdoor kun je langzaam maar zeker ondergesneeuwd raken en niet meer productief werken. Met deze tips stel je orde op zaken rond je bureau!

4 Hoe strijk ik een overhemd
Hoe strijk ik een overhemd

Door: Adine Faber-Versluis

Als je een beetje representatief voor de dag wilt komen, dan is een netjes gestreken overhemd een absolute must. Een overhemd strijk je echter minder makkelijk dan een stel zakdoeken. Maar, wanneer je een vaste volgorde aanhoudt, komt het helemaal goed!

Hoe maak ik productfoto's
Hoe maak ik productfoto's

Door: Tim de Ridder

Als webshop eigenaar krijg je er vroeg of laat mee te maken; productfotografie. Hoe maak je optimale foto's van producten? Hierbij een tutorial.

Hoe verwijder ik mijn Twitter-account

Door: Adine Faber-Versluis

Je bent het twitteren alweer zat of hebt besloten meerdere accounts samen te voegen tot één account. Wat je reden ook is; je wilt je account verwijderen. Hoe pak je dat aan?

Hoe onderzoek ik mijn stamboom
Hoe onderzoek ik mijn stamboom

Door: Noortje van Dorp

Altijd al nieuwsgierig geweest naar wie je voorouders zijn? Wie weet; misschien ben je in de verte wel familie van onze minister-president of mediatycoon John de Mol! Met de huidige moderne middelen zoals de zoekmachines op internet en digitale archieven is het bijna een fluitje van een cent. De uiterst secure manier van registratie, hebben we te danken aan Napoleon Bonaparte die op 1 maart 1811 (tijdens de Franse Bezetting van Nederland) de Code Napoléon invoerde. De zelfbenoemde keizer riep het Burgerlijk Wetboek voor de Fransen in het leven om onder andere de burgerlijke staat en burgerlijke stand (met name het huwelijk) aan de kerkelijke macht te onttrekken. Iedereen die in 1811 nog geen achternaam had, werd gedwongen om er een te kiezen. Familienamen werden erfelijk en patroniemen (namen die van de vaders naam zijn afgeleid, zoals Pieterszoon) verdwenen. De regels van destijds, vormen hedendaags nog steeds de basis van onze eigen Burgerlijke Stand.

4 Hoe verwijder ik ongewenste informatie uit Google

Door: Renate Boogvrouw

Zonder nadenken heb je iets fouts geschreven op een forum, weblog of website en heb je daarbij je echte naam gebruikt. Als iemand nu op jouw naam googlet (bijvoorbeeld een lid van de sollicitatiecommissie), dan vindt hij die vervelende uitspraken. Er zijn een paar dingen die je kunt doen om ongewenste informatie te verwijderen uit Google, ofwel te ontgooglen.

Hoe monteer ik een deurspion

Door: Adine Faber-Versluis

Als je geen ramen naast of in je deur hebt, is het altijd weer een verrassing wie er aangebeld of geklopt heeft. Die verrassing is niet altijd even plezierig. Met een deurspion kun je vooraf altijd even naar buiten kijken, zonder dat degene die voor de deur staat jou ziet. Is het bezoek ongewenst? Dan doe je de deur gewoon niet open!

Hoe kom ik aan kaartjes voor Pinkpop

Door: Adine Faber-Versluis

Toen in 1988 het allereerste Pinkpop festival gehouden werd, had niemand gedacht dat het zo'n enorm succes zou worden. Inmiddels is het festival in Landgraaf een begrip geworden en kunnen duizenden festivalgangers genieten van de grote namen die ieder jaar weer aangetrokken worden. Wil jij Pinkpop ook wel eens meemaken, of ga je jaarlijks? Koop je kaartjes dan veilig!

5 Hoe kies ik de juiste bagage voor een wereldreis
Hoe kies ik de juiste bagage voor een wereldreis

Door: Irene Herbers

Mijn tante gaat op reis en ze neemt mee... Paklijsten en tips, het Internet staat er vol mee. Maar wat is echt belangrijk? Wat moet er in je rugzak als je voor langere tijd gaat rondreizen? Zes wereldreizigers geven een inkijkje in hun bagage. Tips en weetjes over: Wat moet er per se mee? En wat is volstrekt overbodig?

Hoe voorkom ik dat ik snurk
Hoe voorkom ik dat ik snurk

Door: Adine Faber-Versluis

Snurken is vervelend. Voor je partner, kinderen en soms zelfs buren, maar ook voor jezelf. Als je snurkt, dan kun je er van op aan dat dit op praktisch iedere verjaardag wel een keer besproken wordt. Als je het slecht treft, dan ontsnap je ook op je werk niet aan de grapjes. Van het snurken afkomen is makkelijker gezegd dan gedaan. Wat voor de één werkt, heeft bij de ander geen enkel effect. Wij zetten een aantal tips voor je op een rijtje; kijk wat voor jou het beste resultaat oplevert!

Hoe weet ik dat ik de goede luidsprekers koop

Door: Wim Guiking

Muziek is een toegangspoort tot de ziel. Zo filosofisch bekijk je het zelden, maar bij de aankoop van nieuwe geluidsboxen is het niet verkeerd daar even aan te denken. We spreken in deze hoedoe over ‘gewone’ speakers, dus geen cinema-setjes, geen heel grote of heel kleine, of dure, bijzondere boxen. Goede speakers zijn een investering voor vele jaren, en mogen dus best wat kosten. Maar gedownloade muziek en mp3’tjes kunnen nooit wonderschoon klinken, al zijn de boxen nog zo goed.

3 Hoe bewerk ik foto’s op de computer

Door: Walter van den Berg

Foto’s bewerken is een ruim begrip: je kunt een afbeelding alleen maar willen verkleinen en versturen. Of je kunt een foto zo onder handen nemen, dat het net lijkt alsof je een penseel ter hand hebt genomen. Na bewerking lijkt je foto op een aquarel. Deze hoedoe behandelt een simpele, maar misschien vaak terugkerende, bewerking: het bijsnijden van een foto die je met je digitale camera hebt gemaakt. Bovendien gaan we de kleuren een beetje levendiger maken, en het plaatje zodanig verkleinen dat hij per mail te versturen is.

Hoe voorkom ik dt-fouten

Door: Bastienne Wentzel

Volgens de Nederlandse Taalunie vinden leraren het 'heel erg' wanneer veel dt-fouten worden gemaakt. Dat terwijl Vlaams onderzoek uitwijst dat dt-fouten onvermijdelijk zijn. We worden namelijk bij het schrijven geleid door ons geheugen; het woord 'wordt' zien we vaker voorbijkomen dan 'word' dus zullen we die eerste eerder kiezen wanneer we twijfelen bij het schrijven. Correct spellen leer je dus niet alleen door veel te lezen, maar ook door de regels te kennen en te oefenen. Met deze tips en trucs kun je jouw handigheid met dt-woorden flink verbeteren.

Hoe bouw ik een bestelbusje om tot camper

Door: Noortje van Dorp

Het lijkt bij iedereen hoog op het wensenlijstje te staan: een busje om de wereld mee rond te toeren. Velen laten die droom voor wat het is, anderen streven hem wel na. Een kampeerbusje is leuk, maar ook erg duur. Wil je geld uitsparen? Ga dan zelf aan de slag en bouw een bestelbusje om tot kampeerauto.

Hoe vervang ik een cassette

Door: Noortje van Dorp

De tandwielenset aan het achterwiel van je racefiets, mountainbike of sportfiets noem je de cassette. En het is handig als je weet hoe je die kunt vervangen. Bijvoorbeeld wanneer de tandwielen versleten zijn. Of wanneer je een tandwielenset met een ander bereik wilt omdat je in de bergen gaat fietsen. Een simpel klusje, je moet alleen even de handigheid onder de knie krijgen. Hoedoe helpt je op weg.

Hoedoeners in de spotlight
Irene de Vette
Lid sinds: 19 juni 2008
Aantal Hoedoes: 78
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!