Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe richt ik mijn slaapkamer Feng Shui in

Door: Noortje van Dorp

We doen er tegenwoordig alles aan om heerlijk te kunnen slapen én wakker worden. Ultrazachte matrassen, wekkers met vogelgeluidjes, dromenvangers en slaapmaskers moeten ons daarbij helpen. Volgens de Oosterse Feng Shui-filosofie heb je al die hulpmiddeltjes niet nodig. Het allerbelangrijkste voor jouw nachtrust is vooral een goede doorstroming van positieve energie, ofwel: C’hi.

Hoe bereken ik mijn ontslagvergoeding

Door: Adine Versluis

Je kunt ontslag nemen, maar je kunt ook ontslag krijgen. Als je niet op staande voet ontslagen wordt, bijvoorbeeld omdat je iets doet dat niet door de beugel kan, dan kan het zijn dat je recht hebt op een ontslagvergoeding. Met die vergoeding kun je een bepaalde periode overbruggen, waarin je op zoek kunt naar nieuw werk. Je ontslagvergoeding berekenen kun je zelf doen.

3 Hoe krijg ik mijn telefoonrekening omlaag
Hoe krijg ik mijn telefoonrekening omlaag

Door: Adine Versluis

Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een mobiele telefoon en we bellen wat af. Helaas doen we dat niet allemaal even verstandig: talloze mensen zijn al in de schulden geraakt vanwege hoge telefoonrekeningen. Grijp daarom in voor het te laat is en breng je telefoonrekening omlaag! Een kleine tijdsinvestering kan je een forse besparing opleveren.

Hoe neem ik muziek op van internet

Door: Wim Guiking

Zo ongeveer alle muziek die gemaakt is, kun je op internet vinden. Die muziek is op twee manieren te beluisteren: downloaden of laten afspelen. Bij downloaden komt de muziek supersnel als een bestand op je pc te staan, waarna je het zo vaak kunt beluisteren als je wilt. Bij laten afspelen (‘streamen’) is een website als het ware een radio en uit de boxen van je pc komt het geluid. Deze stream kun je afvangen, en daarmee heb je die muziek toch gedownload. Zowel downloaden als streamen is soms gratis, soms niet. Deze hoedoe gaat over het afvangen van een stream.

4 Hoe weet ik (bijna) zeker dat ik veilig vlieg
Hoe weet ik (bijna) zeker dat ik veilig vlieg

Door: Irene Herbers

De statistieken liegen er niet om: vliegen is veilig. Veel veiliger dan autorijden, bussen of treinen. Kilometervreters pakken dus maar beter het vliegtuig. Toch gaat het soms mis en helaas zijn daar dan direct honderden mensen bij betrokken. De kans op een falend vliegtuig kun je een beetje reduceren. Simpelweg door nooit in een doodskist te stappen. Hoe weet je (bijna) zeker dat je veilig vliegt?

4 Hoe maak ik mijn huis aantrekkelijk voor de verkoop
Hoe maak ik mijn huis aantrekkelijk voor de verkoop

Door: Adine Versluis

Met de stijgende huizenprijzen en het groeiende aantal mensen dat hun huis wil verkopen is het tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk om je huis snel en goed te verkopen. Gelukkig kun je met een aantal eenvoudige tips en trucs je huis al een stuk aantrekkelijker maken. Lees de tips van de experts, gebruik je gezonde verstand en ga ervoor!

4 Hoe meld ik dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren

Door: Renate Boogvrouw

Als je getuige bent van dierenmishandeling of verwaarlozing van dieren, dan kun je dat bij verschillende instanties melden.

4 Hoe eet ik ecofabulous
Hoe eet ik ecofabulous

Door: Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps

Aardbeien met slagroom zijn eigenlijk altijd lekker, ook in de winter. Net als gevulde rode paprika’s, hmm. Gelukkig kunnen we ze tegenwoordig het hele jaar in de supermarkt kopen. Nou ja, gelukkig… Ze liggen er alleen omdat ze gekweekt worden in energieverslindende kassen. Of ze worden van ver gehaald. Boontjes uit Egypte, trostomaten uit Israël, appels uit Nieuw-Zeeland: veel verse producten leggen heel veel voedselkilometers af voor ze in onze winkels belanden. In de winter komt grofweg tweederde deel van het verse assortiment uit het buitenland, waarvan een derde zelfs van buiten Europa. De vrachtwagens, tankers en vrachtvliegtuigen die voor het vervoer ervan gebruikt worden, zijn enorme milieuvervuilers. Bovendien zijn we hierdoor vergeten wat ons eigen lokale seizoensaanbod is en sommige groenten zijn zelfs in de vergetelheid geraakt. Weet jij nog wat schorseneren zijn? En pastinaken? Of postelein? Zonde, want het zijn stuk voor stuk heerlijke groenten en bovendien worden ze gekweekt op de koude Hollandse grond.

3 Hoe kan ik helpen armoede te bestrijden

Door: Merel van der Lande

Een betere wereld begint bij jezelf. Met die gedachte in het achterhoofd scheiden we keurig ons afval, brengen onze lege batterijen weg, doneren aan de collectant en kopen alleen nog spaarlampen. Moeilijker wordt het als het gaat over wereldvrede, vrouwenhandel of het armoedeprobleem. Als je je er bewust van bent dat al jouw daden een gevolg hebben, ook in het kader van deze wereldse problemen, kun je deze daden aanpassen. De keuzes die jij maakt, hebben gevolgen voor mensen in de hele wereld. Met kleine handelingen, zoals hieronder beschreven, kun jij helpen armoede te bestrijden.

Hoe voorkom ik dat mijn kinderen met vreemden chatten

Door: Adine Versluis

Met de komst van internet is het veel makkelijker geworden om te communiceren. Soms zelfs wat te gemakkelijk: ook mensen met slechte bedoelingen komen dankzij het internet een stuk dichterbij. Je kinderen volledig beschermen tegen kwaadwillenden is misschien niet altijd mogelijk, maar er zijn zeker dingen die je kunt doen. Voorkomen dat je kinderen met vreemde mensen chatten bijvoorbeeld.

4 Hoe kies ik een verzekering
Hoe kies ik een verzekering

Door: Bastienne Wentzel

Leven is risico lopen. Je kunt ziek worden, vroegtijdig overlijden, schade veroorzaken. Tegen veel van dit soort risico’s kun je je verzekeren. Soms moet dat zelfs. Verzekeren betekent dat de verzekeringsmaatschappij voor jou de schade vergoedt. In sommige gevallen verzorgt zij ook de hulpverlening. “Verzekeren gaat over risico,” legt verzekeringsspecialist Erwin Voogt uit. “Een risico is een onzekere kans. Je verzekert de gevolgen. Bijvoorbeeld een auto-ongeluk. Het is niet zeker dat je er ooit een krijgt, maar áls het gebeurt neemt de verzekeringsmaatschappij de financiële gevolgen voor zijn rekening.” Risico is kans maal gevolg. Je kunt je alleen verzekeren tegen iets dat onzeker is; er is een kans dat je een ongeluk krijgt, maar het hoeft niet. Voor bijna elk risico kun je een verzekering afsluiten, maar dat is niet erg zinvol, vindt Erwin Voogt. “Eigenlijk moet je alleen een verzekering afsluiten voor risico’s die je niet gemakkelijk zelf kunt dragen. Een aansprakelijkheidsverzekering is bijvoorbeeld onontbeerlijk voor bestuurders van een motorrijtuig, het is zelfs verplicht. Als iemand door jouw schuld invalide wordt, loopt de schade al gauw in de tonnen.” Maar hoe kies je welke verzekeringen je wel afsluit en welke niet? En hoe sluit je ze dan af?

Hoe vind ik online radiozenders

Door: Wim Guiking

Een radiozender zoeken ging jarenlang door het draaien aan knoppen, totdat je de juiste golflengte vond. Ook met een moderne autoradio is het een kwestie van stap voor stap scannen naar de juiste frequentie, of presets instellen. Nu breedband internet vrij algemeen is, gaat met kennis van webadressen zo ongeveer de hele wereld aan radio voor je open.Kies je muziekgenre, en je wordt bediend.

4 Hoe koop ik mijn eerste echte kunstwerk
Hoe koop ik mijn eerste echte kunstwerk

Door: F. Nelissen

Je interieur is helemaal naar je zin, maar toch mist er nog iets. Een persoonlijke ‘touch’. En opeens heb je het: een kunstwerk. Een uniek werk dat bij je past en waar je nog jaren plezier van zult hebben. Maar waar vind je dat kunstwerk van je dromen? En hoe voorkom je een miskoop? Kunstkenner Tineke van Schijndel van Kunst à la Carte adviseert bedrijven en particulieren bij de aankoop van kunst. “Ga kijken, kijken en nog eens kijken. En: koop werk van levende kunstenaars, want er wordt prachtig werk gemaakt dat heel betaalbaar is. Bovendien weet je dan zeker dat het echt is.”

Hoe schilder ik een gevel

Door: Ronald de Vries

Een gevel is zoiets als een visitekaartje: het is het eerste wat mensen zien. Of het nu voorbijgangers zijn, buren of vrienden die langskomen, het eerste waarmee ze worden geconfronteerd is je gevel uit hout, steen, glas of misschien wel uit metaal. In Nederland bestaan de meeste gevels uit baksteen. Sinds kort rapporteren doe-het-zelf-zaken steeds meer dan de vraag naar gevelverfraaiing stijgt. Mensen willen hun gevel verpersoonlijken. Een van de meest drastische manieren is zeker verven. Een zaakje van niets, zo blijkt.

4 Hoe leg ik veilig elektriciteit aan in mijn badkamer
Hoe leg ik veilig elektriciteit aan in mijn badkamer

Door: Cindy Kamstra

Elektriciteit aanleggen is moeilijk, dat kan niet zomaar iedereen. En in de badkamer heb je dan ook nog te maken met allerlei veiligheidseisen, want water en elektriciteit gaan namelijk niet samen. Je kunt twee dingen doen als je elektriciteit in de badkamer (of waar dan ook in huis) wilt aanleggen: een vakman inhuren of zelf aan de slag gaan. Maar ga alleen zelf aan de slag met elektriciteit als je precies weet wat je doet. Heb je dus geen ervaring met of kennis van de elektrische installatie in jouw huis, vertrouw dan niet alleen op deze hoedoe of de andere informatie die je op internet vindt!

4 Hoe verwijder ik behang
Hoe verwijder ik behang

Door: Adine Versluis

Yes! Je hebt net het contract getekend voor je nieuwe huisje en kunt voor het eerst voet zetten in je eigen woning. Goed, het is nog niet helemaal naar je smaak, maar dat komt vanzelf. Laten we eerst eens beginnen met het verwijderen van het behang. Dat is niet zo moeilijk, maar ook niet erg leuk. Even doorzetten dus!

5 Hoe herken ik een midlifecrisis
Hoe herken ik een midlifecrisis

Door: Irene Herbers

Je bent veertig en je verliest je kop aan een meisje of jongen van 25. Je koopt een Ferrari en zegt je baan radicaal vaarwel. Stereotype midlifecrisis. Een kwart van de vrouwen en mannen heeft er last van. Waar de man het roer drastisch omgooit, kiest de vrouw voor verdieping. Wat is een midlifecrisis en hoe herken je de signalen?

3 Hoe kook ik milieuvriendelijk

Door: Adine Versluis

Tegenwoordig kun je alles milieuvriendelijk doen: eten, wassen, wonen en dus ook koken! Reden om milieuvriendelijk te koken zijn er voldoende: het is beter voor het milieu en vaak ook een stuk gezonder én goedkoper. Bovendien hoef je er praktisch niets extra’s voor aan te schaffen, dus je kunt er ieder moment mee beginnen!

4 Hoe maak ik slagroom
Hoe maak ik slagroom

Door: Adine Versluis

Vla, appeltaart, chocolademelk: het smaakt allemaal net wat lekkerder met een flinke toef zelfgemaakte slagroom. Maar hoe maak je dat? Het is helemaal niet moeilijk.

Hoe verzorg ik mijn mannenhuid
Hoe verzorg ik mijn mannenhuid

Door: Cindy Kamstra

Sla een gemiddeld vrouwenblad open en je wordt doodgegooid met huidverzorgingstips. Ook op internet is veel aandacht voor de verzorging van de vrouwenhuid. Heeft een mannenhuid dan geen verzorging nodig? Zeker wel. Want ook die wordt blootgesteld aan schadelijke invloeden als bijvoorbeeld kou, zonlicht en droge lucht. En ook een mannenhuid veroudert sneller als je hem niet de juiste verzorging geeft. Gelukkig realiseren steeds meer mannen zich dat een goede verzorging van hun huid belangrijk is en bovendien heel prettig. Maar veel mannen weten nog niet precies hoe ze die verzorging dan aan moeten pakken. Ben jij een van hen? Geen nood, hier vind je een duidelijke uitleg.

Hoedoeners in de spotlight
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Marieke van Oosterhout
Lid sinds: 31 maart 2008
Aantal Hoedoes: 24
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!