Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe geef ik mezelf een huidpeeling
Hoe geef ik mezelf een huidpeeling

Door: Adine Faber-Versluis

Door je huid goed te verzorgen, gezond te eten en veel water te drinken krijg je een stralende huid. Soms heb je echter nét even wat meer nodig en kun je jezelf een huidpeeling geven. Peelen, ook wel exfoliëren genoemd, is een behandeling waarbij je letterlijk het bovenste laagje van je huid afschuurt, waardoor een zachte en stralende huid tevoorschijn komt. Bovendien worden oppervlakkige rimpels verzwakt. Je hebt verschillende soorten peelings, zoals de chemische peeling, de crème peeling en de korrelpeeling. Het principe is in alle gevallen echter hetzelfde, evenals - in grote lijnen - de toepassing.

Hoe kan ik popcorn maken

Door: Adine Faber-Versluis

Popcorn is een lekkere snack, die je zo zelf kunt maken. Je hebt er bijna niets voor nodig en het resultaat mag er zijn; goedkoper snacken kan bijna niet. Als je dan ook nog eens bedenkt dat popcorn best gezond is, blijft er eigenlijk geen reden meer over om het niet direct te maken!

Hoe vind ik de yogales die bij me past
Hoe vind ik de yogales die bij me past

Door: Irene Herbers

'Ik wil een yogi of yogini worden', zo heb je besloten. Maar waar moet je beginnen? Ashtanga, Vinyasa, Iyengar: er zijn er zoveel soorten yogalessen! Hoe kom je erachter welke vorm de jouwe is? En waar moet een yogaschool of yogadocent aan voldoen? Elsie Matthijsens is yogalerares en Nike-trainer. Ze runt een populaire yogaschool in Antwerpen. Hier vertelt ze waar je op moet letten als je kiest voor een vorm, school of docent.

5 Hoe maak ik vegetarische tapas
Hoe maak ik vegetarische tapas

Door: Irene de Vette

Wel eens in Spanje geprobeerd te zeggen: ‘soy vegetariano/a’ en kreeg je een meewarige blik retour? Tja, de Spanjaarden staan nu eenmaal bekend als verstokte carnivoren. Tapas, de populaire gerechtjes die je bij de borrel eet, bevatten dus meestal ook vlees of vis. Maar met een beetje creativiteit maak je een tafel vol heerlijke tapas die vegetariërs én vleeseters in een zonnige bui brengen!

3 Hoe weer ik meeuwen van mijn dak
Hoe weer ik meeuwen van mijn dak

Door: Adine Faber-Versluis

Meeuwen zijn allang niet meer alleen op het strand te vinden. Ze nestelen graag in de stad, het liefst op platte daken. Een vuilcontainer of visboer in de buurt vinden ze prettig, maar is geen vereiste. Ze veroorzaken veel overlast: niet alleen laten ze hun uitwerpselen gewoon overal vallen, ze krijsen ook dag en nacht tegen elkaar. En hoewel meeuwen tot de meest hardnekkige vogels behoren, zijn er een aantal dingen die je kunt doen om ze van je dak te weren.

Hoe vervang ik een lekkende dakpan
Hoe vervang ik een lekkende dakpan

Door: Adine Faber-Versluis

Je kunt in geval van daklekkage direct een dakdekker bellen, maar soms is het veel sneller om gewoon zelf een lekkende dakpan te vervangen. Goedkoper is het sowieso; het kost je alleen wat tijd en een dakpan.

Hoe neem ik muziek op van internet

Door: Wim Guiking

Zo ongeveer alle muziek die gemaakt is, kun je op internet vinden. Die muziek is op twee manieren te beluisteren: downloaden of laten afspelen. Bij downloaden komt de muziek supersnel als een bestand op je pc te staan, waarna je het zo vaak kunt beluisteren als je wilt. Bij laten afspelen (‘streamen’) is een website als het ware een radio en uit de boxen van je pc komt het geluid. Deze stream kun je afvangen, en daarmee heb je die muziek toch gedownload. Zowel downloaden als streamen is soms gratis, soms niet. Deze hoedoe gaat over het afvangen van een stream.

Hoe krijg ik BTW-korting op isolatie
Hoe krijg ik BTW-korting op isolatie

Door: John den Haan

Een goede isolatie van je woning verhoogt zowel je leef- als wooncomfort. Door te isoleren pak je immers zowel je stookkosten aan, als de tijd die nodig is om je woning op temperatuur te krijgen. Het grootste nadeel van isolatie is echter het kostenplaatje; met name in oudere huizen valt er vaak flink wat te verbeteren. Om je in deze kosten tegemoet te komen, heeft de overheid een subsidieregeling in het leven geroepen. Deze regeling voorziet in een reductie van het BTW-tarief van 21% naar 9% voor arbeidsintensieve en direct energiebesparende werkzaamheden.

Hoe vind ik een halal slager

Door: Irene de Vette

Wie een halal vleesgerecht wil maken, moet daarvoor halal vlees gebruiken. Dat betekent dat het soort vlees toegestaan moet zijn binnen de islam, maar ook dat het dier ritueel geslacht moet zijn. In deze hoedoe vind je tips hoe je een goede halal slager vindt.

Hoe kom ik aan een ww-uitkering

Door: Wim Guiking

In economisch zware tijden kun je zomaar je werk kwijt zijn. Gelukkig heb je dan tijdelijk recht op een ww-uitkering. Die duurt langer naarmate je meer jaren gewerkt hebt, en bedraagt 70 % van je laatstverdiende loon. Een ww-uitkering komt niet vanzelf, die moet je aanvragen. Hoe gaat dat in z’n werk?

Hoe maak ik gebruik van de energie-investeringsaftrek

Door: Bastienne Wentzel

Je bent ondernemer en begaan met het milieu. Dat treft, want je investering in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen zoals een zuinige bedrijfsauto, verlichting of duurzame energie kun je deels terugverdienen door belastingaftrek, de zogeheten investeringsaftrek. Naast de gewone fiscale aftrek van investeringen zijn er twee bijzondere regelingen, de energie-investeringsaftrek (EIA) en zijn broertje Milieu.

Hoe ga ik om met zinloos geweld op straat

Door: Adine Faber-Versluis

We kunnen tegenwoordig de krant niet meer openslaan zonder dat we iets lezen over zinloos geweld. Veel zinloos geweld kan plaatsvinden doordat omstanders niet weten wat ze moeten doen. Om deze mensen te informeren en zinloos geweld tegen te gaan is de Landelijke StichtingTegenZinloosGeweld (de LSTZG) opgericht. Deze stichting wil mensen informeren over de gevolgen van zinloos geweld en initieert hiervoor bijvoorbeeld projecten en campagnes. Mocht je nog niet weten wat jij kunt doen als je te maken krijgt met zinloos geweld op straat, dan vertelt de LSTZG het je!

4 Hoe maak ik appelmoes
Hoe maak ik appelmoes

Door: Adine Faber-Versluis

Bij een echt Hollandse maaltijd hoort natuurlijk ook een flinke schep appelmoes. Dit kun je - overigens vrij goedkoop - in de winkel kopen, maar zelf maken is veel lekkerder. Zeker als je dit recept volgt!

4 Hoe krijg ik meer volume in mijn haar
Hoe krijg ik meer volume in mijn haar

Door: Adine Faber-Versluis

Je kunt op verschillende manieren meer volume in je haar krijgen. Denk aan je haar ondersteboven föhnen, nachtenlang met krulspelden in je haar liggen of door je toevlucht te nemen tot trucs als bier in je haar smeren. Wil je meer volume zonder dat je hier hoofdpijn van krijgt, slecht slaapt of gewoon stinkt? Volg dan de tips van de John Frieda Hair Professionals op!

Hoe ontstop ik mijn afvoer

Door: Adine Faber-Versluis

Een verstopte afvoer is erg vervelend, maar ook gemakkelijk zelf te verhelpen. Niet met allerlei agressieve middelen, die kunnen het probleem juist vergroten. Met deze praktische tips verhelp je zelf een verstopte afvoer, zonder dat je daarvoor de loodgieter hoeft in te schakelen.

Hoe voorkom ik schimmel in mijn badkamer

Door: Cindy Kamstra

Schimmel bestaat in vele vormen, kleuren en maten. Er zijn wel 40.000 verschillende soorten, en sommige daarvan zijn erg nuttig. Zo wordt penicilline ervan gemaakt en iedereen zal het ermee eens zijn dat dit een uiterst nuttige toepassing is. Maar eerlijk is eerlijk: in huis ben je schimmel liever kwijt dan rijk. Dus als je zwarte of bruine plekjes ontdekt in de hoeken, randen en kieren van je badkamer, ga je voortvarend aan de slag om ze weg te poetsen. Helaas onverrichter zake, want ze komen toch steeds weer terug. Is er dan geen manier om ze blijvend weg te krijgen? Het antwoord is – jammer genoeg maar waar – nee. Schimmel in de badkamer kun je niet blijvend voorkomen. Maar je kunt er wel voor zorgen dat je badkamer langdurig schimmelvrij blijft.

4 Hoe verjaag ik spinnen uit mijn huis
Hoe verjaag ik spinnen uit mijn huis

Door: Adine Faber-Versluis

Ze zijn erg nuttig, ze doen niemand kwaad en ze houden insecten uit je huis. En toch heb je ze liever niet binnen: spinnen! Als je je bedenkt dat er in een gemiddeld huis maar liefst 1500 spinnen wonen, dan lijkt het misschien onbegonnen werk om hier vanaf te komen, maar er zijn voldoende middeltjes om je overlast van spinnen een beetje te beperken!

Hoe kit ik de naden in mijn huis
Hoe kit ik de naden in mijn huis

Door: Adine Faber-Versluis

Kitten is een arbeidsintensief werkje, maar wel heel dankbaar. Door de naden in je huis te kitten, kun je ze netter afwerken. Bovendien komt er dan geen tocht meer doorheen, wat ook nog eens goed is voor je energierekening. Kitten zelf is niet zo moeilijk, met een beetje oefening heb je het zo onder de knie!

3 Hoe ontwerp ik een Engelse tuin
Hoe ontwerp ik een Engelse tuin

Door: Adine Faber-Versluis

Zo rond het begin van de 19e eeuw kwam de Engelse tuin in de mode: romantische landschappen met mooie, grote grasvelden en veel bomen en bloemen. Hoewel we inmiddels al weer enige tijd verder zijn, is de Engelse tuin nooit echt helemaal uit de mode geraakt. Waarom niet? Waarschijnlijk omdat een Engelse tuin heerlijk is om in te zitten, door te lopen of gewoon van te genieten. Bovendien kun je ook zelf een Engelse tuin ontwerpen. Hoe? Dat lees je hier!

Hoe heb ik nooit meer koude voeten

Door: Adine Faber-Versluis

Je kent het wel: je hebt jezelf volledig ingepakt, maar je voeten blijven koud. En als je voeten koud zijn, dan krijgt de rest van je lijf het ook maar moeilijk warm. Een vervelend kwaaltje, waar je niet zomaar vanaf komt. Gelukkig zijn er een paar handigheidjes die je kunnen helpen om tóch van je koude voeten af te komen!

Hoedoeners in de spotlight
Adine Faber-Versluis
Lid sinds: 5 april 2008
Aantal Hoedoes: 469
Renate Boogvrouw
Lid sinds: 11 april 2008
Aantal Hoedoes: 15
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!