Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

4 Hoe steek ik veilig vuurwerk af
Hoe steek ik veilig vuurwerk af

Door: Adine Faber-Versluis

Vuurwerk afsteken hoort bij Oud & Nieuw. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat het vuurwerk afsteken veilig gaat, zodat je avond niet eindigt op de Eerste Hulp-afdeling van het ziekenhuis. Met deze tips maak je die kans zo klein mogelijk.

4 Hoe word ik humanist
Hoe word ik humanist

Door: Renate Boogvrouw

Het humanisme is een ongodsdienstige levensbeschouwing, die uitgaat van de menselijke rede en levenskunst. Kernwaarden van het humanisme zijn zelfbeschikking, gelijkwaardigheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, solidariteit, redelijkheid en rechtvaardigheid. Dat klinkt allemaal mooi, maar hoe word je nou humanist? Treed in de voetsporen van zulke uiteenlopende mensen als Wim Kok, Nelson Mandela, Frits Bolkestein en Mahatma Ghandi!

Hoe neem ik een strafschop
Hoe neem ik een strafschop

Door: Noortje van Dorp

Ondanks al zijn voetbalsuccessen, zal Clarence Seedorf tot in lengte van dagen herinnerd worden aan de twee gemiste strafschoppen tegen Luxemburg. Stomme actie natuurlijk. Als je precies weet hoe het moet, mis je geen penalty meer. Toch?

4 Hoe kook ik groene asperges
Hoe kook ik groene asperges

Door: Janine Bruinooge

Het ‘witte goud’ kent ook een groene variant. Doordat groene asperges langer aan de wortel van de plant blijven en bovengronds groeien, zijn ze behalve krachtiger en kruidiger van smaak, ook rijker aan vitamines dan de witte exemplaren. Een ander groot voordeel van groene asperges is dat je ze niet of nauwelijks hoeft te schillen en dat ze vrijwel het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Geen wonder dat die groene stengels wereldwijd geliefd zijn.

Hoe scoor ik een koopje op de kunstveiling

Door: Merel van der Lande

Eenmaal, andermaal… verkocht! De hamer tikt tegen het hout en de kersverse eigenaar van het kunstwerk kijkt tevreden naar zijn aankoop. Een koopje scoren op de kunstveiling lijkt zo gemakkelijk, maar schijn bedriegt. Maarten van Gijn van veilinghuis Christie’s in Amsterdam legt uit hoe je in negen stappen tot een goede aankoop komt.

Hoe beveilig ik mijn draadloos netwerk

Door: Bastienne Wentzel

Een onbeveiligd draadloos netwerk is als een handtas die open en bloot op straat ligt. Iedereen die dat wil kan door je spulletjes graaien, geld uit je portemonnee halen, je foto's bekijken en de boel kapot maken. Hetzelfde geldt voor een draadloos netwerk. Laat je dat onbeveiligd aan staan, dan ligt alle informatie die op de computers in het netwerk staat letterlijk op straat. Iedereen kan erin rondsnuffelen, data kopiëren of wissen, e-mail onder jouw naam versturen of zelfs virussen op je computer achterlaten en jou de toegang tot je eigen netwerk ontzeggen. Ook kunnen anderen met jouw internetverbinding grote hoeveelheden data binnenhalen bijvoorbeeld met het downloaden van films. Dat jaagt jou weer op kosten. Beveilig je draadloos netwerk dus goed!

4 Hoe word ik rijinstructeur

Door: Adine Faber-Versluis

Heb je het liefst een vrij beroep, waarbij je ook nog eens wat van het land ziet? Dan is rijinstructeur worden misschien wel iets voor je. Je kunt als rijinstructeur bij een rijschool in dienst gaan, maar je kunt je ook vestigen als zelfstandig instructeur.

4 Hoe zoek ik een huis

Door: Cindy Kamstra

Of het nu is omdat je groter wilt gaan wonen of dichter bij je werk, of omdat de buurt je niet meer bevalt, verhuizen willen we allemaal wel eens. Als je voordat je daadwerkelijk op huizenjacht gaat eerst de tijd neemt om je te oriënteren, kan dat veel tijd schelen. Hans André de la Porte van de Vereniging Eigen Huis helpt je in deze Hoedoe bij die oriëntatie.

4 Hoe kom ik van mijn migraine af

Door: Danielle van Schaik

Drilboor, sloophamer, strakke band of gewoon een zeurend gevoel: iedereen heeft weleens last van hoofdpijn. Maar wanneer is er nu eigenlijk sprake van echte migraine? En belangrijker nog: hoe kom je er vanaf?

Hoe kan ik popcorn maken

Door: Adine Faber-Versluis

Popcorn is een lekkere snack, die je zo zelf kunt maken. Je hebt er bijna niets voor nodig en het resultaat mag er zijn; goedkoper snacken kan bijna niet. Als je dan ook nog eens bedenkt dat popcorn best gezond is, blijft er eigenlijk geen reden meer over om het niet direct te maken!

Hoe koop ik op een faillissementsveiling

Door: Wim Guiking

Kopen op een veiling kan voordelig zijn. Reden is dat de verkoper echt van zijn spullen af wil. Soms móet iemand verkopen, als gevolg van een (dreigend) faillissement. De prijzen kunnen dan wel laag zijn, maar let op: daar komt meestal een veilingopslag van 16 % overheen, plus btw. En de spelregels zijn hard: gekocht is gekocht, direct betalen, niks omruilen en geen garantie.

4 Hoe leer ik mijn kind veilig met honden omgaan
Hoe leer ik mijn kind veilig met honden omgaan

Door: Marieke van Oosterhout

Kinderen en honden, meestal een gouden combinatie. Helaas gaat het ook wel eens mis. Vooral kleine kinderen worden nogal eens gebeten doordat ze de waarschuwingen van de trouwe viervoeter totaal niet in de gaten hebben. Hondengedragstherapeute Antoinette Peeters van DogAttitude legt uit hoe je je kind veilig met honden leert omgaan.

4 Hoe zon ik veilig en gezond
Hoe zon ik veilig en gezond

Door: Noortje van Dorp

Na die sombere, donkere en vooral natte winterperiode koesteren we maar al te graag elk zonnestraaltje dat we kunnen vinden. Dik ingepakt met winterjas en muts drinken we in de lente al de eerste warme chocolademelk. En in de zomer gaan we helemaal los; elk vrij uurtje wordt in de zon en met zo min mogelijk kleren (voor een optimaal bruiningsproces) doorgebracht. De zon is niet alleen lekker, maar ook nuttig. Onze huid maakt vitamine D aan onder invloed van zonlicht; onmisbaar voor de aanmaak van sterke botten. Maar een te veel aan zonlicht kan ook schadelijke gevolgen hebben. Pijnlijke brandblaren en een snel verouderende huid zijn daar nog de milde vormen van. Volgens de KWF Kankerbestrijding wordt jaarlijks in Nederland bij ongeveer 30.000 mensen huidkanker geconstateerd. En dat aantal is nog steeds fors stijgende.

Hoe maak ik een elastiekje
Hoe maak ik een elastiekje

Door: Bastienne Wentzel

Niets is zo alledaags als het elastiekje. Ga maar na: hoe moet de postbode zijn stapels brieven bij elkaar houden zonder elastiekjes? De grootste gebruiker van elastiekjes ter wereld is dan ook het Amerikaanse postbedrijf. Maar ook het bosje bloemen kan niet zonder elastiekje om het bij elkaar te houden. En wat dacht je van elastiek in je kleding? Elastiekjes zijn gemaakt van rubber. De engelsen gaven de stof deze naam. Zij ontdekten dat je met een stukje rubber potloodstrepen kon uitvegen door erover te wrijven, to rub in het engels. Rubber is een natuurproduct gemaakt van latex, het sap uit de rubberboom. Maar hoe wordt die witte melkachtige vloeistof uiteindelijk een rond, rekbaar elastiekje?

Hoe sluit ik een lamp aan
Hoe sluit ik een lamp aan

Door: Adine Faber-Versluis

Een nieuwe lamp ophangen of een lamp vervangen is niet zo moeilijk. Je hoeft alleen de bedrading maar op de juiste manier aan te sluiten. En dat is wel even opletten, want je wilt natuurlijk geen kortsluiting veroorzaken.

Hoe kan ik belastingvrij sparen

Door: Adine Faber-Versluis

Je werkt hard voor je geld en wilt daar graag wat leuks mee doen. Zonder dat de Belastingdienst daar een stokje voor steekt en zonder dat je alles in een oude sok hoeft te stoppen of hoeft te liegen over wat je hebt. Hier lees je een aantal tips om dat te doen

Home » Geld » Sparen

4 Hoe leer ik breien
Hoe leer ik breien

Door: Adine Faber-Versluis

Breien is - net als veel andere vormen van handwerken - weer helemaal in. Leren breien is op zich niet moeilijk en als je de basis eenmaal onder de knie hebt, dan kun je jezelf allerlei andere technieken aanleren, waardoor je binnen de kortste keren de mooiste dingen breit!

4 Hoe kook ik mosselen
Hoe kook ik mosselen

Door: Adine Faber-Versluis

Van half juli tot half april zijn mosselen volop verkrijgbaar. Deze zeevruchten zijn erg lekker, mits je ze goed klaar weet te maken. Mosselen koken is namelijk een precies karweitje, waar je echt even de tijd voor moet nemen. Maar het resultaat is er dan ook naar; een flinke bak mosselen met lekkere frieten is niet te versmaden!

4 Hoe kook ik aardappels
Hoe kook ik aardappels

Door: Janine Bruinooge

Wij Nederlanders zijn gek op aardappels. Al jaren. Vincent van Gogh legde onze aardappelliefde in 1885 zelfs vast op doek: hij maakte destijds het schilderij ‘De aardappeleters’. De van oorsprong uit Zuid-Amerika afkomstige wortelknol neemt dan ook een belangrijke plaats in, in de Nederlandse keuken. Onze warme gerechten van vlees, vis of ei combineren we vaak met een aardappel. Dat is niet zo verwonderlijk omdat aardappels makkelijk zijn te telen – ze passen zich snel aan aan verschillende soorten grond en klimaat – en ze bevatten belangrijke voedingsstoffen. Aardappels hebben net als groenten een hoog gehalte aan vitamine C en B. Om te kunnen genieten van aardappels, moet je wel even de keuken in duiken; rauw zijn ze niet te eten. Gelukkig is het koken van aardappels een fluitje van een cent. Als je de onderstaande stappen volgt, kan het zeker niet misgaan.

4 Hoe kweek ik lekkere champignons
Hoe kweek ik lekkere champignons

Door: Adine Faber-Versluis

Een moestuintje bestaat meestal uit wat sla, uien en misschien wat worteltjes of aardappels. Champignons zie je er zelden in terug, terwijl je die toch ook echt zelf kunt kweken. Het werkt wel iets anders dan de meeste andere dingen in je moestuin, maar is zeker de moeite waard.

Hoedoeners in de spotlight
Bastienne Wentzel
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 59
Cindy Kamstra
Lid sinds: 18 juni 2008
Aantal Hoedoes: 86
Janine Bruinooge
Lid sinds: 7 april 2008
Aantal Hoedoes: 34
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!