Hoedoe Updates

De recentste hoedoes op een rij.

Hoe digitaliseer ik mijn oude platen

Door: Wim Guiking

Muziek op oude lp’s kan sterke jeugdherinneringen oproepen, en als jongere kun je die oude muziek ook gewoon goed vinden. Maar telkens een lp opzetten en omkeren is een gedoe. We zijn gewend aan het gemak van cd of mp3-speler. De combinatie van beide is mogelijk: zet je muziek over van vinyl naar digitaal. Oude jeugdherinneringen op je iPod – een bijzondere ervaring.

4 Hoe steek ik veilig vuurwerk af
Hoe steek ik veilig vuurwerk af

Door: Adine Faber-Versluis

Vuurwerk afsteken hoort bij Oud & Nieuw. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat het vuurwerk afsteken veilig gaat, zodat je avond niet eindigt op de Eerste Hulp-afdeling van het ziekenhuis. Met deze tips maak je die kans zo klein mogelijk.

Hoe maak ik een vegetarisch kerstdiner
Hoe maak ik een vegetarisch kerstdiner

Door: Merel van der Lande

Vegetarische gerechten zijn gezond, licht verteerbaar en goed voor het milieu. Waarom staat er tijdens de kerstdagen dan toch iedere keer weer vlees of vis op het menu? Omdat lang niet iedereen de feestelijke en decadente vegetarische alternatieven kent. Gelukkig is vegetarisch koken niet moeilijk, zegt Lisette Kreischer, schrijfster van het kookboek 'Ecofabulous koken in alle seizoenen'. In deze hoedoe legt zij uit hoe je in 7 stappen een superfeestelijk vegetarisch kerstmenu op tafel tovert.

Hoe bereid ik mijn kind voor op een bezoek aan het ziekenhuis

Door: Adine Faber-Versluis

Als ouder zou je willen dat het nooit nodig was, maar soms is het niet anders: je kind moet naar het ziekenhuis. Voor jou is dat al een hele gebeurtenis, maar voor je kind helemaal. Op deze manier kun je je kind in ieder geval zoveel mogelijk voorbereiden op een ziekenhuis bezoek.

Hoe gedraag ik me op een bruiloft

Door: Cindy Kamstra

Voor een bruidspaar is de bruiloft de mooiste dag van hun leven. Die willen ze dus liever niet laten verpesten door gasten die niet weten hoe zich te gedragen. Maar hoe hoor je je eigenlijk te gedragen op een trouwerij? Deze Hoedoe geeft je tips om de ideale bruiloftsgast te zijn.

Hoe kan ik door voeding mijn cholesterol verlagen

Door: Irene de Vette

Cholesterol. Het woord klinkt gevaarlijk: je denkt toch al snel aan hart- en vaatziekten. Toch is het een lichaamseigen stof die je hard nodig hebt. Pas als de balans in je cholesterolproductie doorslaat, kan het schadelijk voor je gezondheid worden. Met een gezonde voeding kun je het cholesterolgehalte een belangrijk deel onder controle houden. “Let vooral heel goed op verzadigde vetten”, geeft diëtiste Martine Bos als belangrijkste advies.

Hoe ga ik om met agressie

Door: Noortje van Dorp

Iedereen is wel eens boos, maar niet iedereen heeft die boosheid goed onder controle. Sla je door, dan ben je niet meer boos maar agressief. En agressie kan erg bedreigend overkomen. Het is belangrijk om te weten hoe je omgaat met agressie. Boos reageren op iemand die agressief is werkt namelijk alleen maar averechts. Agressie lokt agressie uit. In deze hoedoe lees je hoe je kunt optreden bij agressie.

Hoe vind ik gratis software (freeware)

Door: Pieter Pulleman

Software aanschaffen is een dure aangelegenheid. Tenzij je gebruik maakt van een gratis variant. Naast gratis is het ook nog eens legaal. Bovendien doet deze zogenoemde freeware vaak niet onder voor zijn commerciële tegenhangers. En het mooie is dat allerlei soorten software gratis verkrijgbaar zijn. Of het nu gaat om officeprogramma’s, virusscanners, fotobewerkingssoftware of back-up software, er is bijna altijd een goede gratis variant beschikbaar.

Hoe kan ik mijn software updaten

Door: Pieter Pulleman

Er staat allerlei software op je computer en soms hapert er wel eens iets. Voor een goede werking van al die programma’s is het daarom nodig om al die software up-to-date te houden. Behalve het besturingssyteem (meestal Windows) zijn er diverse drivers. Deze drivers zorgen ervoor dat allerlei randapparatuur naar behoren werkt. Zo stuurt de printerdriver de printer aan. En dan zijn er nog al die andere softwareprogramma’s, zoals virusscanners, Microsoft Office, fotobewerkingsprogramma’s en nog veel meer.

4 Hoe voorkom ik zeeziekte
Hoe voorkom ik zeeziekte

Door: Irene Herbers

Iedereen kan misselijk worden op open zee. En zij die ooit goed zeeziek waren, krijg je alleen onder dwang op de golven. Dat is jammer en onterecht, want zeeziekte kun je overwinnen. Maar gun je lichaam wel een kans en grijp niet meteen naar een pilletje. "Zeewaardig worden (het hervinden van het evenwicht) kost je lichaam een paar dagen", zegt schipper Esther de Boe, die met een eigen zeilboot door Turkse wateren en door wereldzeeën vaart. Het anti-zeeziek-advies van deze zeerot sla je beter niet in de wind.

Hoe bepaal ik het juiste aantal calorieën voor mijn dieet

Door: Irene de Vette

Eigenlijk is het simpel: wil je afvallen (of aankomen), dan moet je dagelijks minder of meer binnenkrijgen dan je verbrandt. Minder calorieën betekent dat je lichaam de vetreserves gaat gebruiken. Maar krijg je te weinig binnen, dan worden spiermassa’s aangesproken en dat wil je juist weer niet. Het is daarom goed te weten hoeveel calorieën je nodig hebt voor je dieet.

4 Hoe kom ik van mijn migraine af

Door: Danielle van Schaik

Drilboor, sloophamer, strakke band of gewoon een zeurend gevoel: iedereen heeft weleens last van hoofdpijn. Maar wanneer is er nu eigenlijk sprake van echte migraine? En belangrijker nog: hoe kom je er vanaf?

Hoe regel ik een gig op Lowlands

Door: Ivo Victoria

Het Lowlands festival is elk jaar weer uitverkocht. Kommer en kwel voor wie niet snel genoeg was of geen geld had. Hoe deze teleurstelling in de toekomst te voorkomen? Nou, door er zelf op te treden natuurlijk. Het is makkelijker dan je denkt.

4 Hoe houd ik een creatieve brainstorm
Hoe houd ik een creatieve brainstorm

Door: Adine Faber-Versluis

De beste ideeën komen onverwachts en meestal als je ze niet echt nodig hebt. Voor al die momenten dat je wél goede ideeën nodig hebt, kun je een creatieve brainstorm organiseren. Of je dat nu alleen doet of met andere mensen; het zal zeker een paar leuke resultaten opleveren. Bovendien kun je zo'n creatieve brainstorm steeds op een iets andere manier opzetten!

5 Hoe vind ik vrijwilligerswerk dat bij me past

Door: Irene de Vette

Karel is een actief lid van zijn tennisclub, maar met zijn drukke baan heeft hij geen tijd voor een bestuursfunctie. Jet houdt enorm van mensen, maar ziet zichzelf niet direct als groepsleider van een bejaardenexcursie. In plaats van geld schenken wil Sarah graag iets concreets doen voor een goed doel, maar collecteren langs de deuren lijkt haar niks. Jaap wil graag onbetaald werk doen, maar er graag ook nog iets van opsteken, zoals computervaardigheden. Net als bijna vier miljoen Nederlanders willen deze mensen zich graag inzetten voor de samenleving, ook al krijgen ze daar niets voor behalve een goed gevoel. Die voldoening krijg je vooral als je vrijwilligerswerk vindt dat bij jou en je levensstijl past.

4 Hoe sluit ik een compromis
Hoe sluit ik een compromis

Door: Adine Faber-Versluis

Terecht of onterecht; je kunt niet altijd je zin of gelijk krijgen. In veel gevallen zul je een compromis moeten sluiten waar zowel jij als je gesprekspartner tevreden mee zijn. Dit is misschien niet de beste uitkomst voor jou, maar wel de beste uitkomst voor jullie beiden. Een goed compromis levert namelijk een win-win situatie op!

1 Hoe schrijf ik een ondernemingsplan
Hoe schrijf ik een ondernemingsplan

Door: Adine Faber-Versluis

Je hebt de knoop doorgehakt: je gaat als zelfstandig ondernemer aan de slag! Maar hoe pak je het aan? Met welke financiële zaken moet je rekening houden? Hoe ga je om met marketing? Welke strategie ga je volgen? Al deze onderwerpen kun je op papier zetten in je ondernemingsplan. Dit plan kun je vervolgens gebruiken om jezelf scherp te houden, maar ook bijvoorbeeld als hulpmiddel bij het aanvragen van een krediet of lening bij de bank.

5 Hoe wax ik mijn benen
Hoe wax ik mijn benen

Door: Adine Faber-Versluis

Als je graag rokjes of korte broeken draagt, dan kun je niet om gladde en zachte benen heen. Scheren is een goede oplossing, maar dat vraagt wel onderhoud. Bovendien krijg je van scheren vaak na een dag al harde stoppels, waardoor je maar kort van het resultaat kunt genieten. Dan is waxen (ook wel harsen genoemd) een betere oplossing. Je benen zijn wekenlang glad en je krijgt geen stoppeltjes!

Hoe maak ik een korte broek van mijn spijkerbroek

Door: Femke Schut

Er zijn altijd wel spijkerbroeken die je in de kast hebt hangen maar die je eigenlijk nooit draagt. Of je hebt een spijkerbroek met een gat op kniehoogte die je eigenlijk niet meer kunt dragen. Wat is er nu leuker dan hier een korte broek van te maken? Op die manier kun je de spijkerbroek toch nog dragen en heb je een korte broek voor de zomer! Nu kun je de broek natuurlijk gewoon op een bepaalde lengte afknippen, maar dat geeft niet altijd een mooi resultaat. Daarom in dit artikel een aantal handige tips waarmee je een perfecte korte broek kunt maken.

4 Hoe kies ik een goed dieet

Door: Irene de Vette

Als je in de boekhandel bij de dieetboeken gaat kijken, kun je maar beter goed gegeten hebben, anders gaat het je nog duizelen. Zoveel diëten die je allemaal een slankere versie van jezelf beloven! En natuurlijk in een mum van tijd, met minimale inspanning. Maar helaas: afvallen gaat er toch vooral om dat je jezelf een gezonder leefpatroon aanmeet met een gezond eetpatroon en voldoende beweging. Wat je verder nodig hebt: doorzettingsvermogen en gezond verstand.

Hoedoeners in de spotlight
Lisette Kreischer & Merel van der Lande - Veggie in Pumps
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Petra Megens
Lid sinds: 9 juni 2008
Aantal Hoedoes: 17
Gigi Schuiten
Lid sinds: 3 juni 2008
Aantal Hoedoes: 7
Wil je ook schrijven voor Hoedoe?
Meld je aan!